Highend Vestlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.106
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Aaaaahhh,
    Du har forflyttet deg oppover Fjellsiden! Vi er i området hvor man snakker det fineste riksmål med bergensk tonefall. Man sier "nu" og "døren". Residens F........!
    mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4

Edge G-CD, Edge forforsterker (G8?), en pioneer multispiller (tror jeg), og nederst er det en Counterpoint forforsterker med ekstern psu.

Og øverst på racket står en av de lekreste platespillerne jeg vet om, en Kuzma Stabi Reference med Kuzma Air Line arm.
    Og her finner vi bobleplasten...

Pickup fra Clearaudio

Desverre fikk vi ikke høre platespilleroppsettet heller. Verten hadde ikke bestemt seg for ny riia enda, og den han hadde hjemme på lån mente han ikke var god nok til at vi burde høre anlegget med den tilkoblet.

Her er riia'en

Jeg tror ikke vi hadde lidd noen overlast, selv med denne tilkoblet...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Effekten til høytalerne produseres av noen store OTL monoblokker fra Counterpoint. Modellen heter SA-4, "OTL Power Amplifier. This mono power amplifier was intoduced in 1984. It features all-tube signal path and no output transformer or output coupling capacitor. 150W (min) / 8 ohms"

Boksen på toppen er spesiallaget biasjustering for alle rørene. Denne boksen skal inn i et penere chassis.

Kabler er fra Transparent.

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    tkr skrev:
    Som vanlig flotte bilder, Kjoenik! Btw, forsto jeg deg riktig? Er du på vei til å bli pappa igjen? I så fall- grattis!
    mvh
    Ja det stemmer, mange takk!
    Henger meg på her. Gratulerer! Dessuten flotte bilder (som vanlig).

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Det ble spilt musikk fra cd. Etterhvert som OTL-forsterkerne ble varme, ble lyden bedre og bedre. Vi spilte hovedsakelig klassisk og jazz. Anlegget har i mine ører en ganske slank klang. Det er en utrolig transparens/åpenhet, og sammen med en fantastisk klangrikdom er dette de fremste kvalitetene i dette anlegget, etter min mening. Når Ivar fikk tak i fjernkontrollen og dro på litt våknet høytalerne mer til liv, og jeg er sikker på at det hadde vært morsomt å høre andre typer musikk også. Men jeg tror ikke verten har så mye Rammstein i samlingen sin for å si det sånn ;)

Tusen takk til verten for å ha åpnet døren sin for Highend Vestlandet-redaksjonen, og dermed invitert tusener på tusener med faste lesere inn i et vaskeekte og hardbarka audiofilt hjem. Og takk for god bevertning!
    Nå fikk jeg bare hørt deler av det som er tilgjengelig av godsaker, og håper naturligvis at det blir anledning til en audioens på et senere tidspunkt!!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    kjoenik skrev:
    tkr skrev:
    Som vanlig flotte bilder, Kjoenik! Btw, forsto jeg deg riktig? Er du på vei til å bli pappa igjen? I så fall- grattis!
    mvh
    Ja det stemmer, mange takk!
    Henger meg på her. Gratulerer! Dessuten flotte bilder (som vanlig).
    Takk Helge :)

Ludo skrev:
    Flotte bilder her, moro å lese hvordan andre løser sine utfordringer. Jeg er særdeles spent på hvor alle CD'ene er evt vinylen :) Ser jo bare bare bøker her :)
    Det er cd'er i de nederste skuffene. Resten av cd'ene, samt vinylen, er lagret annetsteds i huset.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    kjoenik skrev:
    Og øverst på racket står en av de lekreste platespillerne jeg vet om, en Kuzma Stabi Reference med Kuzma Air Line arm.
    Og her finner vi bobleplasten...

Lekkert oppsett og do. dokumentasjon Kjoenik! Når det gjelder tricket med bobleplast, så fortjener det en videre utbredelse og kan gjøre undere sammen med stivt opphengte platespillere:

Skal ikke messe så voldsomt om forbedringene jeg oppnår, men i noen tilfeller er det ofte den eneste estetisk akseptable løsningen da føtter ville ruinert utseendet fullstendig. På avstand er den knapt synlig.

Et fullstendig idiotsikkert "tweak" - bare prøv!

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    Skal ikke messe så voldsomt om forbedringene jeg oppnår, men i noen tilfeller er det ofte den eneste estetisk akseptable løsningen da føtter ville ruinert utseendet fullstendig. På avstand er den knapt synlig.

Et fullstendig idiotsikkert "tweak" - bare prøv!
    Ja, jeg har sett dette andre steder også, så det kan sikkert ha noe for seg. Townsend benytter seg vel av et lignende prinsipp.

Pesquera skrev:
    Lekkert oppsett og do. dokumentasjon Kjoenik!
    Litt usikker på hva du mener med do dokumentasjon, men jeg tar det som et kompliment... ;D

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    kjoenik skrev:
    Litt usikker på hva du mener med do dokumentasjon, men jeg tar det som et kompliment... ;D
    Var meningen det! Flotte fotografier av et flott anlegg, veldig artig å se disse seriøse riggene. (Ditto forkortes do. og brukes gjerne skriftlig. Er klar over at ortografien min tidvis kan bli en smule konservativ, men vi har alle et kors å bære..)

Ellers kan jeg legge til at bobleplast også fungerer i kombinasjon med skifer som platespillerunderlag, men jeg vil tro at effekten er størst på tunge spillere.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Pesquera skrev:
    kjoenik skrev:
    Var meningen det! Flotte fotografier av et flott anlegg, veldig artig å se disse seriøse riggene. (Ditto forkortes do. og brukes gjerne skriftlig. Er klar over at ortografien min tidvis kan bli en smule konservativ, men vi har alle et kors å bære..)

Ellers kan jeg legge til at bobleplast også fungerer i kombinasjon med skifer som platespillerunderlag, men jeg vil tro at effekten er størst på tunge spillere.
    Aha ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har vært på besøk hos hybelkaninenes skrekk

Anlegget er presentert tidligere i tråden men eieren har nå flyttet inn i flunkende ny enebolig.
    Det var nok spennende for SOA å koble opp sakene i nye omgivelser. Man vet aldri hvordan et nytt rom vil fungere lydmessig.

De store Monolittene fra Martin Logan er et imponerende skue

Komponentene er de samme som tidligere

Michell Gyrodeck SE med SME V og Lyra Argo i

Riia-korreksjon og forsterkning av signal fra ARC PH7

CD-spiller er Krell (KPS31??)
    Forforsterker fra ARC, LS26

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    I ene hjørnet står en Martin Logan Grotto

Men kronen i anlegget, IMO, er forsterkeren

VAC Renaissance 70/70

Dette er en push-pull 300B forsterker med ikke mindre enn 8stk WE 300B (to matchede kvartetter).
    Var det 60 kilo forsterkeren veide?
    Kvalitetsfølelsen er enorm. Den driver Monolittene uten noen problemer, selv på svært høye lydnivåer. Begynner å blir noen år gammel men har fungert feilfritt hele veien!

Jeg var veldig spent på å høre oppsettet i nye omgivelser. Ville de spille bedre, dårligere, ingen endring?

Det ble ganske fort klart at det spilte veldig, veldig bra. Ganske betraktelig mye bedre enn i det forrige rommet hvor det absolutt låt supert.

To unge herrer

Denne bestilte jeg på vinyl da nyheten kom ut. Og nå har SOA fått den og jeg har ikke hørt en skit. Hissig purring på vinylpusheren min og nå skal den være på vei. Superlekker utgivelse med forseggjort platecover, tre plater, en CD, og folder med mye fin grafikk.

SOA inviterer nok Bergen Lydlaug på besøk om ikke så lenge. Oppmøte anbefales!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder..! :D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lækkert, og spanande!
    Blir kjekt å låne øre til en gang...
    Kjoenik; har du noe helfigurbilde å legge ut?
    Hadde vært interessant å få et helhetsinntrykk...

mvh
    Proffen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Oi, ja det glemte jeg visst...

PS. Legg merke til det totale fravær av støv. Meeget imponerende, og slik er det alltid hos SOA.
    En ørliten nevrose...? Skal ikke se bort i fra det nei ;D

Nido

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    16
    Smakfullt og lekkert! Hvordan var det å integrere suben SOA?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lekkert og spennende oppsett i et smakfullt minimalistisk innredet rom :)

Dette kunne jeg virkelig ønsket å låne øre til en gang.

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    597
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nytt musikkrom. Gleder meg virkelig til å høre dette. Det var storslått lyd i det gamle rommet, men ut fra bildene lover dette godt. Du har jo et superanlegg.

Ole

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.353
    Torget vurderinger
    1
    Det var noen diiigre elektrostater, Martin Logan'ene..! :D

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Åtte stykk WE 300B ja! Ikke rart hjertet dunker litt ::)

ivarlo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    596
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med nytt hus og lytterom :)

mvh
    ivarlo

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    983
    Torget vurderinger
    18
    Nido skrev:
    Hvordan var det å integrere suben SOA?
    Descent'en har vært inop siden januar. Venter fortsatt på deler. Skal være rett rundt hjørnet nå...

Takker ellers for fine tilbakemeldigner. Kjoenik har fått til meget gode bilder med sitt highend kamera.

mvh

Elektron

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Nydelig SOA! Der er nesten som om jeg har deg mistenkt for å ha tegnet inn lyttekroken før du bygget :)

mvh Elektron

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Uff da, får opp varsel med rød skrift om at det er minst 120 dager siden forrige siden forrige innlegg her. Må ta meg sammen!
    Men nå kommer i hvert fall noe for vinylelskerne der ute.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Har jo vært på besøk hos Ivarlo før. Men nå har han tatt litt av, på en veldig god måte vel og merke.
    Ivar har vel alltid vært glad i vinylavspilling, men på antallet vinylrelaterte gjenstander i anlegget hans nå kan det ikke være noen særlig tvil om at han er mer glad nå enn før.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.002
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Har jo vært på besøk hos Ivarlo før. Men nå har han tatt litt av, på en veldig god måte vel og merke.
    Ivar har vel alltid vært glad i vinylavspilling, men på antallet vinylrelaterte gjenstander i anlegget hans nå kan det ikke være noen særlig tvil om at han er mer glad nå enn før.

Ojojojoj........... ;D
    Sist jeg var innom hos Ivarlo, stod det vel 3 fungerende vinylsnurrere + 1 ikke-fungerende Forsell-spiller der. Og vi talte vel totalt 7 armer i rommet.
    Betyr det at det har kommet inn enda flere spillere og/eller armer....?
    Jaja, hvis han ikke får bestemt seg, kan han vel saktens spille av fra hd. Det ligger vel en og annen plate lagret som 0-er og 1-ere der...

mvh
    Proffen

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Proffen skrev:
    kjoenik skrev:

Ojojojoj........... ;D
    Sist jeg var innom hos Ivarlo, stod det vel 3 fungerende vinylsnurrere + 1 ikke-fungerende Forsell-spiller der. Og vi talte vel totalt 7 armer i rommet.
    Betyr det at det har kommet inn enda flere spillere og/eller armer....?
    Jaja, hvis han ikke får bestemt seg, kan han vel saktens spille av fra hd. Det ligger vel en og annen plate lagret som 0-er og 1-ere der...

mvh
    Proffen
    Kom ut av tellingen. Men Forsellspilleren var borte og erstattet med noe annet.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Pickup´er er nødvendig for å tolke innholdet i vinylplatens riller. De låter forskjellig og finnes i mange varianter. Ivar har ikke tenkt å gi seg før han har prøvd alle!

Fra venstre, nr.1 Sony XL55 (en sjelden godbit!), nr.2 usikker, Shure?, nr.3 Shure V15mkII, nr.4 Zu (Denon 103 variant), nr.5 Supex 900, nr.6 Audio Technica 180 (sjelden godbit, kun solgt i Japan) nr.7 Stax, nr.8 Ortofon SPU

Ellers er det pickup´er på de tre armene på Acoustic Solid-spilleren som ikke er avbildet her og sikkert noen andre også rundt omkring.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Acoustic Solid med Tangentialarm (Forsell? MG1?, ikke Airtangent vel?), Opera 12" og Origin Live Conqueror.

Pickup´er her er fra venstre, VDH Colibri, Miyajima (sånn ca.) Shilabe, og...ehh...der var Tranfiguration Spirit ja...da vet jeg ikke hva den lenger oppe var ::) Kanskje Ivar vet det, om det ikke går litt i surr for ham også ;D

Edit. Det var Supex 900 der oppe.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Jaja, men beltedrift er jo passé...
    Det må da finnes noen ordentlige platespillere her...?!?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Jadda, seff!

Noen som klarer å gjette (Ivar, du får ikke være med)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.955
    Torget vurderinger
    4
    Skjerpings!

Her med Miyajima mono-pickup

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Ellers er det pickup´er på de tre armene på Acoustic Solid-spilleren som ikke er avbildet her og sikkert noen andre også rundt omkring.
    Jepp! Det er slik jeg opplever et besøk hos Ivar. Det ligger pickuper rundt omkring, som sukkerbiter omtrent. Fasinerende, på hvert eneste besøk!

De får aldri fri, de som jobber på research-verkstedet til Ivar. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn