Hip hop

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Rekker denne før jeg må stikke på jobb. Ser frem til og høre nye skiva hans som kom denne uka (War Of The Words). Dette er vel den beste engelsk-språklige norske hip-hop skiva, kanskje med unntak av den andre Warlocks skiva (Top Notch) ;) Begge skivene er fra 1997.
     

    Vedlegg

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.685
    Antall liker
    1.439
    Fantastiske NPR kjenner sin besøkelsestid. Denne gang på ATP for et par dager siden.

    Public Enemy proved to be current at All Tomorrow's Parties in Asbury Park, N.J. That's a funny thing to say about a two-hour set centered on the performance of a 20-year-old classic album, Fear of a Black Planet. But, when remixed and recontextualized, those songs were just a launching pad for one of the most entertaining sets of the weekend. With never a dull moment.

    Stream eller last ned herfra http://www.npr.org/2011/10/05/140921051/public-enemy-in-concert-atp-festival-2011?sc=fb&cc=fp
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Roberten skrev:
    Fantastiske NPR kjenner sin besøkelsestid. Denne gang på ATP for et par dager siden.

    Public Enemy proved to be current at All Tomorrow's Parties in Asbury Park, N.J. That's a funny thing to say about a two-hour set centered on the performance of a 20-year-old classic album, Fear of a Black Planet. But, when remixed and recontextualized, those songs were just a launching pad for one of the most entertaining sets of the weekend. With never a dull moment.

    Stream eller last ned herfra http://www.npr.org/2011/10/05/140921051/public-enemy-in-concert-atp-festival-2011?sc=fb&cc=fp
    Storveis gig det der. Takk
    Language Advisory: This is a live concert recording, and may contain language not suitable for all audiences.
     
    A

    AK27

    Gjest
    Black Star -opptreden på The Colbert Report her om dagen, Mos Def har skiftet artistnavn:

    [/video]
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Dette er den beste hip-hop skiva, jeg lover deg. Det er jazz, pop og hip-hop lissom.
    Genialt. Er mulig å få kloa i på fersk vinyl :-*
    O.C. - Word...Life (1994)
     

    Vedlegg

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    "når du er klar, når du er i fokus, når du holder deg på veien som en Lotus..."
    Ukjent er fra Jæren, og er ganske streng tekstmessig.
    Xtatic produserer.
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    [h=1]LOWKEY ft LUPE FIASCO, M1 (DEAD PREZ) & BLACK THE RIPPER[/h]
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    [h=1]Akala - Fire In The Booth PART 2[/h]
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Da har jeg forsøkt å lage en liste over de 15 beste norskspråklige Hip-Hop skivene. Lista består av demo's, mixtapes & offisielle utgivelser. Det er sikkert en drøss med skiver jeg ikke har hørt, men som kunne ha fortjent en plass på denne lista. Håper noen vil ha glede av den. Det meste av dette kan lastes ned, eller kjøpes. Jeg har alt på HD, og kan seff være behjelpelig.

    1. Herreløse - Bong Gass (2003).

    Gutta fra Teisen i Oslo har her en GIGAKLASSIKER på samvittigheten. Gruppa består av Kverulanton, Mister K, Apati og Frosk. Frosk har vel mere eller mindre blitt nødt til å
    kaste inn håndkleet etterhvert, pga personlige problemer. Gutta var vel ca. 15 år gamle når de lagde denne demoen. Jeg begriper ikke hvordan en gjeng med
    "drittunger" kan hoste opp så reflekterte tekster og grisefete beats som på denne skiva. Hvor var Bob Dylan da han var 15? Admiral P
    er med på noen gjestevers.

    2. Vaagsbygd Handy - Hverdagsninja (2006).

    Gruppa fra Vågsbygd (Kr.Sand) består av Tor Even Terror og Pete/Skeletor Ceacescu. Dette er en offisiell utgivelse. Disse gutta skriver de sykeste rima, og har de
    feteste beatsa. De ga ut skive 2010 (Undervannsmusikk), som fikk god kritikk.

    3. Gimmik - No Gimmicks (2007).

    Har ikke så mye info på han her, men jeg vet han kommer fra Langhus. Jeg vet ikke om han fortsatt er aktiv. Meeget sterke rim!

    4. Degos - 2003 El Mixtape (2011).

    Dette er en duo som består av Chino & Flip. De er opprinnelig med i Rapkollektivet Breaknecks, og er fra Grorudalen i Oslo (Haugenstua tror jeg). Dette er innrøyka
    saker! Ble stifta i 2003, så det har vært en lang vei å gå. Mixtapen er vel en god blanding av gamle og nye saker.

    5. Ben Baller - Vent ikke, skyt (2010)

    Jeg veit ikke mye om han her, men jeg tror han er fra Trondheim. Råe rim og funky beats. Sterke saker! Ikke for sarte sjeler.

    6. Lok Allé - DemoPromoMixtape 2 (2012).

    De gutta her er fra Fredrikstad og har holdt på en stund. Består av Profet, Uetisk, Skanda og Lillegutt. Jeg traff disse gutta i sommer, og det er meget trivelige karer.
    Blir bare bedre og bedre, de gutta her. De ga ut en offisiell skive i 2008, men det er først nå det tar av. De har også gitt ut skive sammen med Breaknecks fra Oslo.

    7. Kompani 69 - Trick Shot (2004).

    Disse gutta er fra Harstad, og besto (har lagt opp) av Megafon, RSP (Rimsmeden Patrik) og Tommy Payne. Dette er første og beste skiva (demo). De klarte vel aldrig
    å toppe dette. RSP er still going strong, og er en av mine favoritter.

    8. Jonas V - 21 Gram (2011).

    Jonas V er fra Bergen, og var opprinnelig med i gruppa Freakshow (sammen med bl.a Jon Olav Nilsen). Meeget sterk mixtape med fet lyd til og med. Har mye å fare
    med tekstmessig.

    9. Herreløse - La Vida Loka (2005)

    Oppfølgeren til Bong Gass. De topper ikke debuten, selv om de har blitt eldre (det er umulig spør du meg). Her gjesterapper Jaa9. Men for all del, en meget sterk
    skive.

    10.DRM - ÆØÅ (2011).

    Gruppe fra Drammen som består av Phreske Phred, Ormstunge & Ole O. Dette er en Offisiell utgivelse. Velprodusert som faen, og tekster som sitter. Disse gutta har
    vært med en stund, og det høres. De slipper snart ny skive produsert av Tommy T, følg med!

    11.Faen Hell - Sjukmeldt (2008).

    Denne karen er fra Toten (Løten). Jeg så ham live på St. Hanshaugen i forbindelse med denne utgivelsen, og ble frelst. Han slapp også en mixtape i 2011, som er vel
    verdt å få med seg (Punchlines, Pendling & Psykotiske øyeblikk). Jeg syns den første er best, men det er så og si dødt løp. Sjekk han ut! Totens store sønn.

    12.A-Laget - Nokke Feita 2 (2010).

    Gruppe fra Bergen bestående av Vågard, Girson & Pete'n. Dette er den andre og beste i en serie med mixtapes. De tilhører vel klikken rundt Lars Vaular i
    NMG/G-Huset i Bææææærgen.

    13.Teori - Attack (2007).

    Veit ikke så mye om ham, men han kommer vel fra Asker tror jeg. Dette er en demo. Han ga også ut en demo EP året før (Blakstad Mental). Ga også ut ett par
    mixtapes i 2011 (Graver Hull 1 & 2). Var vel ikke gamle karen i 2007, når han spilte inn dette på gutterommet.

    14.Tier'n & Lars (Vaular) - Tilbake Til Stripa: Forberedelsen (2005).

    Her har vi med Lars Vaular lenge før han ble riks-kjendis. Tier'n vet jeg ikke så mye om, men de var vel begge medlemmer av Freakshow sammen med Jon Olav Nilsen.
    De ga også ut mixtapen Frykt & Avsky I Bergen samme år, men denne er klart best.

    15. Get Some - Gateapoteket (2008).

    Gruppe fra Hamar som består av Paws, Alibi, Jørn Jeezy & Ikonet. De ga også ut Gateapoteket: Ny Standard i 2010, men den har jeg dessverre ikke hørt. Har du
    den, så ta gjerne kontakt!

    BEKLAGER ROTETE OPPSETT!
     
    Sist redigert:

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Warlocks - Top Notch fra 1997? :)
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Jøss, har ikke sett denne før nå. Fin tråd du har gående decibelus!

    Siden vi er inne på det historiske aspektet er det et par til norskspråklige som fortjener å bli nevnt syns jeg..

    Skal ikke påstå at Grib er i nærheten av det gode game post-demo greiene fra Herreløse, men de er jo obligatoriske i norsk raphistorie! >>>> NRK Urørt - Grib
    Evig Poesi har kanskje heller ikke fått oppmerksomheten de fortjener?
    Uhøytidelighet i norsk hiphop var ganske skjelden vare for 10 år siden! >>>> Evig Poesi - Drekka Melk (Norsk rap - hiphop) - YouTube
    ..eller..nåja. Diaz ga vel ut Jessheim på den tiden >>>> Diaz - Jessheim - YouTube
    Forøvrig var (og er) 2050 albumet hans et fantastisk verktøy med fete basslinjer for herjing med subwooferane >>>> Diaz - G-Notes Featuring Cover - YouTube

    Og siden vi plutselig var over på de engelskspråklige norske så føler jeg ikke at vi kommer utenom Darkside of the force:
    Darkside of the force - album med samme navn (1998) >>>> Darkside of the Force - No Time - YouTube
    Tror jammen vi tåler enda en låt fra dem >>>> Darkside Of The Force - Lifetime Pedestrian - YouTube
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Jøss, har ikke sett denne før nå. Fin tråd du har gående decibelus!

    Siden vi er inne på det historiske aspektet er det et par til norskspråklige som fortjener å bli nevnt syns jeg..

    Skal ikke påstå at Grib er i nærheten av det gode game post-demo greiene fra Herreløse, men de er jo obligatoriske i norsk raphistorie! >>>> NRK Urørt - Grib
    Evig Poesi har kanskje heller ikke fått oppmerksomheten de fortjener?
    Uhøytidelighet i norsk hiphop var ganske skjelden vare for 10 år siden! >>>> Evig Poesi - Drekka Melk (Norsk rap - hiphop) - YouTube
    ..eller..nåja. Diaz ga vel ut Jessheim på den tiden >>>> Diaz - Jessheim - YouTube
    Forøvrig var (og er) 2050 albumet hans et fantastisk verktøy med fete basslinjer for herjing med subwooferane >>>> Diaz - G-Notes Featuring Cover - YouTube

    Og siden vi plutselig var over på de engelskspråklige norske så føler jeg ikke at vi kommer utenom Darkside of the force:
    Darkside of the force - album med samme navn (199 >>>> Darkside of the Force - No Time - YouTube
    Tror jammen vi tåler enda en låt fra dem >>>> Darkside Of The Force - Lifetime Pedestrian - YouTube
    Darkside skiva er kanskje den beste, sammen med Deep Green skiva til Lyset (Son Of Light). Top Notch skiva til Warlocks er også helt der oppe, som en nevnte tidligere her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn