Historien gjentar seg ang. SACD/DVD Audio vs. BluRay/HD DVD

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
På NRK forbrukerinspektørene hadde de i går en analyse av de nye High-Def bildeformatene og hvordan ting har utviklet seg i det siste. Kort og godt: Dette er en blåkopi av SACD/DVD Audio.

En analytiker uttalte seg om BluRay/HD-DVD. Han oppsummerte følgende: 2 formater gjør at forbrukerne blir forvirret, DVD-bildet oppleves som "godt nok", det at store filmselskaper eksklusivt støtter bare ett av formatene hindrer stor utbredelse (folk blir enda mere forvirret). Konklusjonen ble av eksperten følgende: Blueray og HD-DVD blir kun nisjeformater for de spesielt interesserte med begrenset utvalg filmtittler.

Nøyaktig det samme kan sies om SACD/ DVD Audio. Her er CD plata ekvivalenten for den vanlige DVD.

Det er ikke formatene jeg ønsker å diskutere. Det er å belyse hvordan de hundrevis av godt betalte rådgivere i de respektive store finanskonsern tenker. For meg ser det ut som at følelser,prestige, grådighet og patenter går foran rasjonelle overveielser. Det som Sony, Philips, Toshiba og de andre aktørene i realiteten velger er: en stor prosentandel på noe som sannsynligvis blir veldig lite fremfor en liten prosentandel på noe som kan bli veldig stort. Det siste alternativ må faktisk gi betydelig mere suksess og grunker i kassa slik jeg ser det.
Hvorfor gjentar historien seg, en historie som de fleste i dag betegner som en fiasko og 2 formater (DVD Audio/SACD) som de fleste i dag anser som døde ?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Det er vel et par år siden BluRay og HD-DVD kom på markedet. Hvordan er utvalget av tittler og spillere i butikken der du bor, omtrent det samme som for SACD/DVD Audio?
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det er vel alt for tidlig å komme med noen profetier om de nye HD formatene, men å hevde at de kun blir entusiast formater slik som SACD og DVD Audio er jeg uenig i. Det er større opplevd forskjell på bildekvalitet i forhold til lydkvalitet. Og ettersom HD spillerene kommer til å falle i pris at de konkurerer med rene DVDspillere så er jeg ganske sikker på at kundene og selgerene vil pushe en HD spiller. Om det blir Blue Ray eller HD dvd tror jeg har alt med pris å gjøre i utgangspunktet, det er desverre slik at folk i ettertid av å ha investert i en HD spiller først skjønner at de to formatene har eksklusivitetsavtaler med noen av filmselskapene.
Jeg ser heller ikke bort fra at f.eks Expert, Elkjøp, hifiklubben osv. kan endre sin strategi og bevisst kun satse på ett av de to formatene, jeg tror at vi kanskje kan se at noen kjedene satser på f.eks HD DVD etter å ha inngått en eksklusivitetsavtale med f.eks Toshiba på grunnlag av kvantumsrabatter.
 
K

kbwh

Gjest
Ethvert menneske vil se fordelene med BluRay/HD DVD framfor DVD på et stort lerret/en stor skjerm i butikken.

I butikken er CD godt nok.
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Det kan rett og slett hende at disse rådgiverne er svært så rasjonelle, men at de ikke kjenner sin spillteori. Det er litt fangens dilemma over dette.

Det vil alltid lønne seg å lage et nytt DVDformat framfor å la være:
- Om konkurrenten ikke lager et nytt format, vil de få monopol på markedet ved å utvikle sitt eget system.
- Om konkurrenten lager et nytt format (av samme grunn, for å hindre at konkurrenten får et monopol) blir de nødt til å lage sitt eget format.

Konsekvensen blir det nest verste av alternativene: begge sider blir økonomisk skadelidende, men uten at styrkeforholdet endres i særlig grad.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.165
Antall liker
2.677
Valentino skrev:
Ethvert menneske vil se fordelene med BluRay/HD DVD framfor DVD på et stort lerret/en stor skjerm i butikken.

I butikken er CD godt nok.
Husk at i Norge er folk teknofreaker. I USA og andre deler av verden bruker ennå store deler av befolkninga musikkasetter og VHS, dette er kjent og trygt og de vet hvordan det skal brukes. Tror den gjennomsnittlige personen i USA og store deler av europa ikke vet hva BluRay er for noe.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Vel.. uansett, jeg kommer fra en liten by sånn ca. midt i landet, har enda ikke sett en eneste hd- dvd film i butikkene, men: utvalget av blue- ray filmer er faktisk ganske bra sett i forhold til antall avspillere som finnes i butikkene her.
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Husk at i Norge er folk teknofreaker. I USA og andre deler av verden bruker ennå store deler av befolkninga musikkasetter og VHS, dette er kjent og trygt og de vet hvordan det skal brukes. Tror den gjennomsnittlige personen i USA og store deler av europa ikke vet hva BluRay er for noe.
HD er vel større i usa enn i norge, ogå relativt sett.

Det er lettere for folk flest (og eksperter) å se forskjellen mellom DVD og HD enn CD og hirez. Hvorvidt det er nok? Jeg vet ikke.

Fordelen med en formatkrig er at de to må "sukre" dealen sin for å få gjennomslag.

Jeg tror folk flest står over før HD-DVD/BR er en standard ekstra-funksjonalitet i DVD-spilleren på lik linje med photo-CD, mp3 og Divx.

Jeg tror at disse formatene er siste sjans til å sette standarden for et nytt masse-format i fysiske medier.

-k
 
O

omholt

Gjest
Er enig med konklusjonen til Rune fra Hjemmekino.no. DVD formatet og nedlasting vil bli det mest dominerende i årene fremover. Blu-Ray som jeg tror vinner, vil nok ta flere og flere kunder over tid. Men mange ser nok ikke poenget med å oppgradere når DVD er så bra som det er. De som har 32" eller mindre skjermer har også veldig lite på å hente med HD.
 
K

kbwh

Gjest
Det er folket med diger skjerm eller lerret som har noe å hente på HD ja. Tror det går greit uten hd med 37" også jeg.
 
O

omholt

Gjest
Valentino skrev:
Det er folket med diger skjerm eller lerret som har noe å hente på HD ja. Tror det går greit uten hd med 37" også jeg.
HD på en 37" gir et klart løft.
 
K

knutinh

Gjest
omholt skrev:
Valentino skrev:
Det er folket med diger skjerm eller lerret som har noe å hente på HD ja. Tror det går greit uten hd med 37" også jeg.
HD på en 37" gir et klart løft.
Tester viser vel at skjermstørrelse, avstand og oppløsning er kritiske parametre.

På PC-en min er 1680x1050 rettferdiggjort på en 20" og 0.5 meter avstand og jeg kunne gjerne hatt mer. På stua er 1366x768 og 40" på 4 meter nok for meg.

-k
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Det var et TV-faglig høydepunkt da forbrukerinspektørene lot oss se hvor utrolig mye klarere bildet det var på HDTV i forhold til vanlig TV - på den vanlige TV-en hjemme. ;)

Sånne evaluer-en-high-end-komponent-gjennom-telefonen-opplevelser er man ikke forunt hver dag ;D
 
N

nb

Gjest
knutinh kan nok betydelig mer enn meg om dette, men jeg vil anta at filmselskapene har svært stor interesse i de nye formatene for å vanskeliggjøre piratkopiering. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å rippe en HD-film digitalt og komprimere den til et "overførbart" format, men jeg regner med det er betydelig mer komplisert enn hva som er tilfelle med DVD. Legg til en - så vidt jeg har skjønt - sikker soneinndeling, så er det en del distribusjonsfaktorer som gjør at formatene har en fremtid, uavhenging av om John eller Ola Dunk bryr seg nevneverdig om økningen i billedkvalitet.
 
K

knutinh

Gjest
nb skrev:
knutinh kan nok betydelig mer enn meg om dette, men jeg vil anta at filmselskapene har svært stor interesse i de nye formatene for å vanskeliggjøre piratkopiering. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å rippe en HD-film digitalt og komprimere den til et "overførbart" format, men jeg regner med det er betydelig mer komplisert enn hva som er tilfelle med DVD. Legg til en - så vidt jeg har skjønt - sikker soneinndeling, så er det en del distribusjonsfaktorer som gjør at formatene har en fremtid, uavhenging av om John eller Ola Dunk bryr seg nevneverdig om økningen i billedkvalitet.
Beskyttelsen i HD-DVD og BluRay er for øyeblikket knekt. Begge formatene lover å ha DRM med tilbakevirkende kraft, men jeg er relativt avslappet, folkene på forumet på doom9 lukter blod og knekker det som måtte komme av prinsipp.

DVD-A hadde også DRM i motsetning til CD, men forbrukerne migrerte ikke over fra CD fordi interessen ikke var der. Det er relativt få år siden DVD-A ble effektivt knekt, og det var (min vurdering) etter formatet var dødsdømt uansett.

Det samme kan sies om SACD også, med det unntaket at den kopibeskyttelsen faktisk fungerer. Det har likevel ikke ført til at forbrukerne migrerte over fra CD.


Jeg er enig med de som sier at tilsynelatende helt utekniske, uforståelige årsaker kan medvirke kraftig til et formats utbredelse. For VHS sin del var det i følge noen tilgangen på sex-videoer. For HD kan det være det at NRK evt begynner prøvesendinger en gang i mnd som gjør at folk flest får - eller ikke får opp øynene for kvaliteten.

-k
 
N

nb

Gjest
knutinh skrev:
nb skrev:
knutinh kan nok betydelig mer enn meg om dette, men jeg vil anta at filmselskapene har svært stor interesse i de nye formatene for å vanskeliggjøre piratkopiering. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er å rippe en HD-film digitalt og komprimere den til et "overførbart" format, men jeg regner med det er betydelig mer komplisert enn hva som er tilfelle med DVD. Legg til en - så vidt jeg har skjønt - sikker soneinndeling, så er det en del distribusjonsfaktorer som gjør at formatene har en fremtid, uavhenging av om John eller Ola Dunk bryr seg nevneverdig om økningen i billedkvalitet.
Beskyttelsen i HD-DVD og BluRay er for øyeblikket knekt. Begge formatene lover å ha DRM med tilbakevirkende kraft, men jeg er relativt avslappet, folkene på forumet på doom9 lukter blod og knekker det som måtte komme av prinsipp.

DVD-A hadde også DRM i motsetning til CD, men forbrukerne migrerte ikke over fra CD fordi interessen ikke var der. Det er relativt få år siden DVD-A ble effektivt knekt, og det var (min vurdering) etter formatet var dødsdømt uansett.

Det samme kan sies om SACD også, med det unntaket at den kopibeskyttelsen faktisk fungerer. Det har likevel ikke ført til at forbrukerne migrerte over fra CD.

-k
Ok, da lærte man noe i dag også;) Jeg har begynt å kjøpte BR-filmer til min nyinnkjøpte PS3, jeg synes de gjør stas på min nye 42" skjerm. SACD/DVD-A har jeg aldri vurdert å kjøpe en eneste gang med teknologien som begrunnelse, utover at jeg testet litt SACD da jeg fikk mutispiller som taklet det.

HD-DVD/BlueRay er jo godt hjulpet av at en stor del av befolknignen har skjermer som kan nyttiggjøre seg den økte oppløsningen, men filmene og spillerene er fortsatt for dyre, men prisene kommer sikkert på et spiselig nivå en eller annen gang. Og jeg er helt overbevist om at "økningen i opplevlse" er mye større for HD-video kontra DVD enn den er for CD kontra HiRez audio.

Til syvende og sist tror jeg imidlertid at folk flest bryr seg betydelig mer om hva som er på disken enn hvilket format den er innspillt i.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Bx skrev:
Det var et TV-faglig høydepunkt da forbrukerinspektørene lot oss se hvor utrolig mye klarere bildet det var på HDTV i forhold til vanlig TV - på den vanlige TV-en hjemme. ;)

Sånne evaluer-en-high-end-komponent-gjennom-telefonen-opplevelser er man ikke forunt hver dag ;D
Husker en temmelig parallell opplevelse til denne for ganske så mange år siden: det var på den tiden hvor farge-tv ikke var så utbredt (dyrt, må vite), og noen festlige hjerner i NRK fant ut at de kunne pulle et lite stunt med oss på selveste 1.april-kvelden: dersom du hadde på akkurat så-og-så mye lys, eller forbrukte så-og-så mye watt samlet i husholdningen, så ville du klare å se NRK i farger på ditt sort-hvit TV .... men det måtte skje i løpet av 5 minutter, etter det var testen omme.

Gud bedre som denne lille guttungen løp rundt og slukte lamper, skrudde på ovner, vet ikke hva: farger skulle jeg se på vårt SH-tv ::)

Fornøyelig å se Forbrukerinspektørene repetere stuntet ;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
BluRay+HD-DVD

LG har en god spiller som spiller både HD-DVD og BluRay. :)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
BluRay+HD-DVD

Pengvim skrev:
LG har en god spiller som spiller både HD-DVD og BluRay. :)
Koster ikke disse kombispillerene over 12.000,- da?
For den prisen får man en Blue Ray, HD DVD spiller og en bråte med filmer.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
BluRay+HD-DVD

wotg skrev:
Pengvim skrev:
LG har en god spiller som spiller både HD-DVD og BluRay. :)
Koster ikke disse kombispillerene over 12.000,- da?
For den prisen får man en Blue Ray, HD DVD spiller og en bråte med filmer.
joda, mendenne spilleren er veldig god. ;)
 
O

omholt

Gjest
BluRay+HD-DVD

Pengvim skrev:
joda, mendenne spilleren er veldig god. ;)
Nei, den er ikke spesielt god. Til den prisen får man klart bedre spillere om man kjøper to.
 
Topp Bunn