Boing ping boom tschach ping. balubaen er tebarsch att!
Morsomt med slike konkurranser. Charlie Chaplin meldte seg på en Charlie Chaplin lookalike konkurranse en gang, uten at noen visste at det var han. Han kom på en respektabel 3. plass.Man skal heller ikke glemme Shadows. Hank Marvin var en inspirasjonskilde for mange vordende gitarister. Det var til og med organiserte konkurranser i å ligne mest på Shadows.
Egentlig ikke. De bare forsøker å skrive kvasidansk men er ordblinde på bokstavene M og B. Noen ganger treffer de, andre ganger bommer de.Merkelig tråd. Tenk at mange synes Elvis var et viktig band.
Carl Perkins er viktig, men det går fint an å argumentere for at Little Richard, Chuck Berry og Bill Haley er viktigere. De er vel i tillegg tidligere ute enn Carl Perkins. Eller hva med tidlig blues? Howlin' Wolf, Big Joe Turner, Muddy Waters osv. Her er det uansett gjensidig påvirkning og mest fruktbart å gruppere artister sammen, tenker jeg.En typisk asyldiskusjon basert utelukkende på personlige preferanser for de aller fleste, uten å resonnerer for mye over virkelig innflydelse på ettertiden i mange tilfeller. Og med et umulig utgangspunkt, å rangere artister og band etter betydning. MEN, de som nevner Kraftwerk som nest viktigst er nok objektivt sett nærmest sannheten, selv om de ikke troner som #2 på min liste over favorittband. Med bakgrunn som houseparty-produsent anser jeg dem som viktigst for utviklingen av den moderne musikkproduksjon som dagens unge danser til, etter The Beatles som representerer min personlige preferanse for hva som har vært det viktigste bandet i historien. Det backes opp av at Beatles lanserte endel tekniske grep (som trykket på eneren) som i dag er regnet som en form for definisjon på poprock-formelen.
Ellers er det ikke å benekte at Carl Perkins troner oppe sammen med Beatles når det gjelder betydning for utviklingen av rock. Det er ikke fordi jeg har jobbet med mannen på to turneer og var en personlig venn av ham, men fordi Blue Suede Shoes, som ble skrevet og spilt inn i november (?) 1955, og ble hit på samtlige Billboardlister i februar 1956, er den mest toneangivende overgangen fra hillbilly-musikk til det vi i dag kaller rock. Det hører med til historien at RCA anklaget Sam Phillips for å ha lurt dem vinteren 1956 da han hadde solgt Elvis' kontrakt istedenfor Carls til dem.
Hyggelige gamle gubber, forresten.
Ingen av de du nevner er på noen måte viktigere enn Carl Perkins, i alle fall ikke hvis du aksepterer premisset om at Beatles er viktigst. For siden han var viktigst for dem, så troner han høyest på listen over de som påvirket de på første plass. De lærte seg tross alt å spille skikkelig gitar ved å planke låtene fra Dance Album.Carl Perkins er viktig, men det går fint an å argumentere for at Little Richard, Chuck Berry og Bill Haley er viktigere. De er vel i tillegg tidligere ute enn Carl Perkins. Eller hva med tidlig blues? Howlin' Wolf, Big Joe Turner, Muddy Waters osv. Her er det uansett gjensidig påvirkning og mest fruktbart å gruppere artister sammen, tenker jeg.En typisk asyldiskusjon basert utelukkende på personlige preferanser for de aller fleste, uten å resonnerer for mye over virkelig innflydelse på ettertiden i mange tilfeller. Og med et umulig utgangspunkt, å rangere artister og band etter betydning. MEN, de som nevner Kraftwerk som nest viktigst er nok objektivt sett nærmest sannheten, selv om de ikke troner som #2 på min liste over favorittband. Med bakgrunn som houseparty-produsent anser jeg dem som viktigst for utviklingen av den moderne musikkproduksjon som dagens unge danser til, etter The Beatles som representerer min personlige preferanse for hva som har vært det viktigste bandet i historien. Det backes opp av at Beatles lanserte endel tekniske grep (som trykket på eneren) som i dag er regnet som en form for definisjon på poprock-formelen.
Ellers er det ikke å benekte at Carl Perkins troner oppe sammen med Beatles når det gjelder betydning for utviklingen av rock. Det er ikke fordi jeg har jobbet med mannen på to turneer og var en personlig venn av ham, men fordi Blue Suede Shoes, som ble skrevet og spilt inn i november (?) 1955, og ble hit på samtlige Billboardlister i februar 1956, er den mest toneangivende overgangen fra hillbilly-musikk til det vi i dag kaller rock. Det hører med til historien at RCA anklaget Sam Phillips for å ha lurt dem vinteren 1956 da han hadde solgt Elvis' kontrakt istedenfor Carls til dem.
Men hvis man pisker seg selv til å plukke ut enkeltartister så kaster jeg ut følgende brannfakkel:
1. Beatles
2. Chuck Berry
3. James Brown
4. Velvet Underground
5. Kraftwerk
6. Elvis
7. Bob Dylan
Har prøvd å vekte innflytelse og viktighet gjennom medvirkning til (1) sjangerutvikling, utvidelse av populærmusikkens (2) musikalske rom og (3) populærkultur. Beatles scorer høyt på samtlige kategorier. Chuck Berry høyt på spesielt 1 og 2. VU høyt på 1 og 2. Elvis spesielt høyt på 3. Dylan god score på samtlige, men ingen topper.
Har vektet 1 som viktigere enn 2 og 2 som viktigere enn 3.
Hjelpe meg, jeg angrer allerede!!! Ja, ja - er heldigvis anonym her.![]()
Legger meg ikke bort i diskusjonen, men første rockelåt?
Og samtidig en av de beste![]()
enda flere hevder at Rocket 88 var den første rockelåta, egentlig veldig mange om man googler litt. og ganske mange påstår vel at 60 minute man også kan kjempe om tittelenRiktignok ble den en hit før Blue Suede Shoes, og mange hevder at det var den første rockelåten
^ Det må man vel nesten, ja – sporene slutter jo i stor grad der… men se ikke bort fra at "urkraften" (aka. rock) alltid har vært der.joda, men eg gadd ikke sitere avhandlingen til baluba. det var egentlig med utgangpsunkt i :
men eg tror det vil "stoppe" en gang på 20 tallet; charley patton, blind willie johnson e.l.Riktignok ble den en hit før Blue Suede Shoes, og mange hevder at det var den første rockelåten
Ingen er tøffere enn Link… INGEN!Hvem som er viktigst er umulig å svare på. Er det de som ble størst i en sjanger eller en epoke eller de som de igjen ble inspirert av? Når det gjelder hard rock og metall spiller power chords en stor rolle, men Link Wrays Rumble fra 1958, som vel var første låt med slike akkorder, er sjelden nevnt som viktigst i den sjangeren. (Dette låt sikker veldig heftig i 58)
Helt enig! Her er videosnutt av han live. Fascinerende hvordan f.eks. AC/DC har klart å lage alle sine låter basert på kun denne ene.Ingen er tøffere enn Link… INGEN!Hvem som er viktigst er umulig å svare på. Er det de som ble størst i en sjanger eller en epoke eller de som de igjen ble inspirert av? Når det gjelder hard rock og metall spiller power chords en stor rolle, men Link Wrays Rumble fra 1958, som vel var første låt med slike akkorder, er sjelden nevnt som viktigst i den sjangeren. (Dette låt sikker veldig heftig i 58)
e
Jeg har en litt annen innfallsvinkel enn deg. Ja, Perkins er viktig for The Beatles, men ut i fra kriteriene jeg har brukt så mener jeg Perkins ikke er viktigere enn Berry. Blue Suede Shoes toppet Country-listen, var nummer to på pop-listen og var nummer tre på R'n'B-listen. Maybellene var nummer 5 på pop-listen, nummer 1 på R'n'B-listen og kom ikke på country-listene. Men Blue Suede Shoes kommer etter Maybellene, etter filmen Blackboard Jungle, etter Tutti Frutti osv. Man kan argumentere med at Blue Suede Shoes blir sluppet i et ganske annet populærmusikalsk klima enn de andre låtene.Ingen av de du nevner er på noen måte viktigere enn Carl Perkins, i alle fall ikke hvis du aksepterer premisset om at Beatles er viktigst. For siden han var viktigst for dem, så troner han høyest på listen over de som påvirket de på første plass. De lærte seg tross alt å spille skikkelig gitar ved å planke låtene fra Dance Album.Carl Perkins er viktig, men det går fint an å argumentere for at Little Richard, Chuck Berry og Bill Haley er viktigere. De er vel i tillegg tidligere ute enn Carl Perkins. Eller hva med tidlig blues? Howlin' Wolf, Big Joe Turner, Muddy Waters osv. Her er det uansett gjensidig påvirkning og mest fruktbart å gruppere artister sammen, tenker jeg.En typisk asyldiskusjon basert utelukkende på personlige preferanser for de aller fleste, uten å resonnerer for mye over virkelig innflydelse på ettertiden i mange tilfeller. Og med et umulig utgangspunkt, å rangere artister og band etter betydning. MEN, de som nevner Kraftwerk som nest viktigst er nok objektivt sett nærmest sannheten, selv om de ikke troner som #2 på min liste over favorittband. Med bakgrunn som houseparty-produsent anser jeg dem som viktigst for utviklingen av den moderne musikkproduksjon som dagens unge danser til, etter The Beatles som representerer min personlige preferanse for hva som har vært det viktigste bandet i historien. Det backes opp av at Beatles lanserte endel tekniske grep (som trykket på eneren) som i dag er regnet som en form for definisjon på poprock-formelen.
Men hvis man pisker seg selv til å plukke ut enkeltartister så kaster jeg ut følgende brannfakkel:
1. Beatles
2. Chuck Berry
3. James Brown
4. Velvet Underground
5. Kraftwerk
6. Elvis
7. Bob Dylan
Har prøvd å vekte innflytelse og viktighet gjennom medvirkning til (1) sjangerutvikling, utvidelse av populærmusikkens (2) musikalske rom og (3) populærkultur. Beatles scorer høyt på samtlige kategorier. Chuck Berry høyt på spesielt 1 og 2. VU høyt på 1 og 2. Elvis spesielt høyt på 3. Dylan god score på samtlige, men ingen topper.
Har vektet 1 som viktigere enn 2 og 2 som viktigere enn 3.
Hjelpe meg, jeg angrer allerede!!! Ja, ja - er heldigvis anonym her.![]()
Og så kommer vi til argumentet om hvem som var først. Blue Suede Shoes regnes som den første store og epokegjørende hit-en fordi den toppet alle listene, ikke bare pop eller country. Og som litt rockabilly-mann må jeg si at jeg smiler litt når du nevner Bill Hailey, som kanskje var historiens første konstruerte rockestjerne. Egentlig en crooner som ønsket å profittere på den unge hillbilly-musikken. Riktignok ble den en hit før Blue Suede Shoes, og mange hevder at det var den første rockelåten, men det hevdes også om låter som er enda eldre enn 1954. Som artist mener jeg at de to stiller i to forskjellige klasser, en ekte rocker som tok den helt ut, og en kalkulert crooner som traff målskiva. Han hadde vel en hit eller to før Rock around The Clock også? Men legendestatusen til låten som gjør den til episk for ungdomsopprøret på femtitallet fikk den vel først som følge av filmen Blackboard Jungle i 1955, og musikalfilmen Rock Around The Clock i 1956.
Men jeg mener at det uansett er umulig å komme med en slik kåring, for det var en jungel av forskjellige måter å tilnærme seg koblingen av svart R'n'B og country som rockabilly tross alt er. Vi synser ivei om noe som er nesten umulig å kvantifisere, og forslag som George Clinton, Kraftwerk, Velvet og Bob Dylan har alle sin rettmessige plass på en slik liste. Med mange andre. Men å rangere dem med nummer er egentlig umulig, med et mulig unntak av Beatles. For deres samling "patenter" er så mange og viktige for utviklingen at de ikke kan underslås. De har rett og slett kvantiteten av viktighetspunkter på sin side, og det er heller ingen tvil om at du vil finne flest tilhengere blant senere (og spesielt dagens) artister i nettopp deres leir.
Men akkurat når det gjelder Perkins vs Haley tror jeg at hvis du stiller spørsmålet til de som kom etter dem om hvilken av de to som har betydd mest for deres egen utvikling som artister tror jeg nok vi ender opp med en betydelig større liste som krysser av for Perkins enn for Haley. Little Richard derimot er en mer verdig utfordrer, og det samme med Chuck Berry. Begge de to tilhører den evige eliten på samme måte som Perkins og Presley når det gjelder personlig cred i alle fall. Og de er det eneste argumentet for at svart musikk ble politisk satt i en bås under i sin samtid på tross av enorm popularitet, noe som også kan tas litt hensyn til.
For meg personlig minner det meg om en av grunnene til at jeg sluttet som musikkritiker, kravet om å tildele terningkast (eller i mitt tilfelle antall stjerner). Derfor fronter jeg kun min personlige mening om at Beatles har vært viktigst, og heller operere med et digert oppsamlingsheat som i Tour de France når det gjelder de på en delt andreplass.![]()
Hilste såvidt på George Clinton da han spilte på Lucille's Grill i New York for to og et halvt år siden (han var på tur ned trappa da jeg kom ut fra dass), morsom kar. Synd at han kutta ut lilla dreads da han bikka 70.Helt enig i at Clintons forskjellige konstellasjoner også var/er sterkt toneangivende, spesielt for hiphop/rap. Selv om det i seg selv ikke er innenfor genren, så er Clinton regnet som den mest samplede artisten innenfor genren. Blant mange skylder Snoop Dog Clinton mye. Så svært viktig for dagens musikalske lydbilde er han, noe som ofte er glemt for de som ikke har spesielt varme følelser for hiphop og rap. Og han er også viktig som en slags far for funkrocken. Ikke glem at det var Clinton som i sin tid skapte lydbildet til Red Hot Chili Peppers som produsent av deres tidlige albumer. Det var nettopp fordi jeg figurerte litt som dj på første halvdel av åttitallet at jeg oppdaget RHCP i 1985 fordi han som produsent gjorde meg nysgjerrig på hva disse gutta stod for. For Clinton og Parliament/Funkadelic stod alltid på spillelisten min når jeg de på dansegulvet fikk mot nok under påvirkning av passende mengde fludium.
Jack White forsvarer da plassen sin greit, The Edge derimot ... hva i alle dager gjør han der. Jack White er i alle fall en skikkelig entusiast. Her tipper jeg det er din aversjon mot alt vagt kommersielt som snakkerre: Wray…
En til som er enig (fra dokumentaren "It Might Get Loud"… (hvorfor Jack White befinner seg i dette selskapet er forøvrig et mysterium)):
mvh e
Hvis du har vært på Jack White-konsert så vet du det, fenomenal liveartist og musiker generelt. Hvorfor The Edge befinner seg i dette selskapet er mer av et mysterium.(fra dokumentaren "It Might Get Loud"… (hvorfor Jack White befinner seg i dette selskapet er forøvrig et mysterium))
Tipper aversjon mot alt som er "nytt". U2 er kommersielt så det holder, Zep også forsåvidt, men (alt for) mange som liker rock har satt seg fast i 70- og 80-tallet.Her tipper jeg det er din aversjon mot alt vagt kommersielt som snakker
Jack White forsvarer da plassen sin greit, The Edge derimot ... hva i alle dager gjør han der. Jack White er i alle fall en skikkelig entusiast. Her tipper jeg det er din aversjon mot alt vagt kommersielt som snakkerre: Wray…
En til som er enig (fra dokumentaren "It Might Get Loud"… (hvorfor Jack White befinner seg i dette selskapet er forøvrig et mysterium)):
mvh e
Jeg? Eh, nei. Sitter ikke fast.Tipper aversjon mot alt som er "nytt". U2 er kommersielt så det holder, Zep også forsåvidt, men (alt for) mange som liker rock har satt seg fast i 70- og 80-talletHer tipper jeg det er din aversjon mot alt vagt kommersielt som snakker
Tviler ikke på håndverket. Treffer meg likevel ikke.Hvis du har vært på Jack White-konsert så vet du det, fenomenal liveartist og musiker generelt.(fra dokumentaren "It Might Get Loud"… (hvorfor Jack White befinner seg i dette selskapet er forøvrig et mysterium))
Det vet sikkert Jack White. Er jo tydeligvis hans film – og ikke bare meg som har aversjoner ^.Hvorfor The Edge befinner seg i dette selskapet er mer av et mysterium
OK, dårlig ordvalg fra meg, tenker kanskje mer det var hipstergreia som talte mot JW. Er uansett helt med på det du sier her. Fyren er nok lett mislike Jack White - han tar mye plass og noe sier meg at han ikke er en spesielt behagelig type, men jeg liker fakitsk musikken han steller i stand. Fyren kan lage låter. Jimmy Page er jo fabelaktig da. Begynner å dra på årene, men er fremdeles svært entusiastisk. Topp når han setter på Rumble og spiller luftgitar.Jack White forsvarer da plassen sin greit, The Edge derimot ... hva i alle dager gjør han der. Jack White er i alle fall en skikkelig entusiast. Her tipper jeg det er din aversjon mot alt vagt kommersielt som snakkerre: Wray…
mvh eHe-he… Så U2/Edge er ikke kommersielle?
Ikke alltid så lett å analysere seg selv, men mine aversjoner bunner nok svært ofte i andre ting enn de rent musikalske. Har hittil levd helt greit uten både Jack White, Jimmy Page og The Edge, og det var ingen av dem som gjorde at jeg så denne filmen da den kom… At jeg reagerer på Jack White (i "It Might Get Loud") har mest å gjøre med plassen han tar og måten han fremstilles på (evt. fremstiller seg selv). Klarte dessverre ikke å begrense seg til den (entusiastiske) formidlerrollen han burde hatt, og selv kunne jeg godt vært spart for de unødvendige illustrasjonscenene med en ung "Jack White" i sentrum. Blærete, banalt, og musikkhistorisk uviktig. Jack White-fans ser det sikkert annerledes.
Hvilke gitarister som ville "fortjent" (eller ikke) å ha vært med eller ikke kan selvfølgelig diskuteres – kunne (for min del) godt vært tre andre som hadde noe si… om noe utover seg selv.
The Edge fremsto forøvrig – i mine øyne – som en ydmyk og sympatisk fyr. Det er alltid et godt utgangspunkt – uansett. Hva han gjør sammen med Bono holder jeg derfor ikke imot ham.
mvh esp
Når det kommer til sjangerdeling finner jeg det greit å dele i to - pop og rock. Er det bra er det rock, er det dårlig er pop. Enkelt.Jeg? Eh, nei. Sitter ikke fast.Tipper aversjon mot alt som er "nytt". U2 er kommersielt så det holder, Zep også forsåvidt, men (alt for) mange som liker rock har satt seg fast i 70- og 80-talletHer tipper jeg det er din aversjon mot alt vagt kommersielt som snakker
Og sjangerfelt som "Rock" er så brede at det blir meningsløst. Skiller kun mellom "bra" eller "dårlig" (og midtimellom)… i forskjellige avskygninger.
e
Må medgi at jeg har visse aversjoner mot U2, ja. Men rett nok er det kanskje urettferdig å la det gå utover Evans, han gjør en bra figur i filmen.Det vet sikkert Jack White. Er jo tydeligvis hans film – og ikke bare meg som har aversjoner ^.
mvh eHe-he… Så U2/Edge er ikke kommersielle?
Ikke alltid så lett å analysere seg selv, men mine aversjoner bunner nok svært ofte i andre ting enn de rent musikalske. Har hittil levd helt greit uten både Jack White, Jimmy Page og The Edge, og det var ingen av dem som gjorde at jeg så denne filmen da den kom… At jeg reagerer på Jack White (i "It Might Get Loud") har mest å gjøre med plassen han tar og måten han fremstilles på (evt. fremstiller seg selv). Klarte dessverre ikke å begrense seg til den (entusiastiske) formidlerrollen han burde hatt, og selv kunne jeg godt vært spart for de unødvendige illustrasjonscenene med en ung "Jack White" i sentrum. Blærete, banalt, og musikkhistorisk uviktig. Jack White-fans ser det sikkert annerledes.
Hvilke gitarister som ville "fortjent" (eller ikke) å ha vært med eller ikke kan selvfølgelig diskuteres – kunne (for min del) godt vært tre andre som hadde noe si… om noe utover seg selv.
The Edge fremsto forøvrig – i mine øyne – som en ydmyk og sympatisk fyr. Det er alltid et godt utgangspunkt – uansett. Hva han gjør sammen med Bono holder jeg derfor ikke imot ham.
mvh esp
Hørte nok av de første White Stripes utgivelsene (omgåes jo folk som ikke er like nazi som meg selv, og trives også uten uniform) til å vite at det ikke var blink. Kjøpte "Elephant" på anbefaling da den kom, men har vel ikke spilt den mer enn en håndfull ganger. Har ikke fulgt med etter det, før jeg – motivert av allmenn musikkinteresse – kjøpte "IMGL!" på DVD.OK, dårlig ordvalg fra meg, tenker kanskje mer det var hipstergreia som talte mot JW. Er uansett helt med på det du sier her. Fyren er nok lett mislike Jack White - han tar mye plass og noe sier meg at han ikke er en spesielt behagelig type, men jeg liker fakitsk musikken han steller i stand. Fyren kan lage låter.
Page var fin, og overraskende nykkefri, ja. Digger ikke bluesrocken til Led Zep selv, men han hadde jo en fortid som ettertraktet (#1) studiogitarist på sekstitallet, og skulle gjerne hørt mer om det… kunne det vært interessant (re: "Stairway…"/Spirit og alt det der) å høre om han var villig til å dele litt kred (der også) og ikke bare få den tildelt.Jimmy Page er jo fabelaktig da. Begynner å dra på årene, men er fremdeles svært entusiastisk. Topp når han setter på Rumble og spiller luftgitar.
Edge er kanskje ikke mer en karakteristisk "sound"? Skal ikke forsvare/forklare ham lenger enn det… Et mer betimelig spørsmål er vel kanskje hva bidro "It Might Get Loud!" med – sånn totalt sett. Fint lite synes jeg.The Edge var vel ydmyk nok, og er sikkert en fin fyr, men hva bidro han egentlig med.
Aaah, så han er Elton John nå… Går gjerne den veien, ja.Ang Jack White - så rager han høyt for min del
Syns dette er bæltøft.
Jeg liker bluesrocken til Zeppelin - veldig godt. Også er jo Jimmy Page tøff da, når han åler seg avgårde og spiller sånn passe rufsete og tøft. Når det gjelder JW så liker jeg sologreiene bedre enn White Stripes. Fikk aldri heeelt taket på de. Helt ok, men ikke veldig mye mer. (Egentlig ganske langt mellom det som er virkelig bra, så man må (altfor) ofte ta til takke med passe bra om man vil ha noe nytt. Og det er ikke for at jeg har "satt meg fast i 70- og 80-tallet", sånn har det (mer eller mindre) alltid vært)Page var fin, og overraskende nykkefri, ja. Digger ikke bluesrocken til Led Zep selv, men han hadde jo en fortid som ettertraktet (#1) studiogitarist på sekstitallet, og skulle gjerne hørt mer om det… kunne det vært interessant (re: "Stairway…"/Spirit og alt det der) å høre om han var villig til å dele litt kred (der også) og ikke bare få den tildelt.
Personlig synes jeg entusiasmen til Jimmy Page dro det opp. Også var det jo festlig å se stjernene i øynene på The Edge og Jack White når han dro i gang noe Zeppelin-riff.Edge er kanskje ikke mer en karakteristisk "sound"? Skal ikke forsvare/forklare ham lenger enn det… Et mer betimelig spørsmål er vel kanskje hva bidro "It Might Get Loud!" med – sånn totalt sett. Fint lite synes jeg.
OjHar forresten lest et sted at Jack White jobber med en oppfølger… Robert Plant og Bono er forespurt. Spennende.
the point of diminishing returns er nok nådd ja, og det for en god stund siden… registrerer forresten at mange av de nye hippe refererer kraftig til 80-tallet. faktisk. fett for dem som har satt seg fast i undergrunnen der.Egentlig ganske langt mellom det som er virkelig bra, så man må (altfor) ofte ta til takke med passe bra om man vil ha noe nytt. Og det er ikke for at jeg har "satt meg fast i 70- og 80-tallet", sånn har det (mer eller mindre) alltid vært)
sånn for sikkerhets skyld; bare kødd den siste der. hehe.OjHar forresten lest et sted at Jack White jobber med en oppfølger… Robert Plant og Bono er forespurt. Spennende.