Hjelp!! Høyttaler i MDF

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
40
Antall liker
169
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Hei.
Jeg bygger mine første høytalere 😍
(Bygget noen subber før)
Denne gangen så har jeg stablet
plantene oppå hverandre,
Limt og skrudd,
Samt styrestag som går igjennom,
Limt på demping på innside ,
Å sparklet utside.
MEN NÅ KOMMER DET SMÅ SPREKKER HER OG DER.....
ikke store ( ca 1mm-1.5mm)
Har jeg brukt for grovt sparkel? Bør den males på utsiden får å tette for fuktighet? Og sparke igjen etterpå?

Tar gjerne i mot alle råd jeg får 😄
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
MDF tar til seg fuktighet som lite annet. Den må forsegles i endeved ellers vil den leve etter været. Finnes mange måte å gjøre dette på. Lim og vann, kvistlakk, og nok lag med grunning. Selv bruker jeg Biltema sin polyester der det trengs. Hardt og billig. Det finnes flere meninger om hva som er best og jeg tror man trygt kan si at ingenting er det så det er bare gå i gang med å gjøre den jobben på den måten du selv velger.

dersom du bygger i en lang finværsperiodeog setter inn elementer uten å forsegle så vil mdf ekspandere også her så ikke glem rundt elementet ellers kan det bli trangt
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.899
Antall liker
9.360
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Brukte to komponent bilsparkel på mine fra Biltema.
Har stått der noen år nå, ingen sprekker på de.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.146
Antall liker
6.828
Sted
Holmestrand
Takker for innspill fra både trådstarter og andre.
Jeg har et lite prosjekt i hodet, og hadde helt sikkert gått på samme smellen.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Skulle ha vannfast mdf og det er ikke så helt enkelt for oss som er privatpersoner å få tak i.
Monteer får de sendt fra Belgia og siden det ikke er stabdardutvalg må man gjerne betale frakt. Prisen er heldigvis langt fra avskrekkende om man får tak i den vannfaste.

om noen vet hvor slikt selges så er det
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.159
Antall liker
4.714
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Insel gjærer platene slik at tverrfiber ikke kommer frem.
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
40
Antall liker
169
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Takker for gode svar 😀 er dette noe jeg kan gjøre selv om de er sparklet? Tenker nok det blir lim og vann slik som H.R nevnte i så tilfelle 😄
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Best å legge ut bilder av hva du ønsker fikset. Det finnes en uttalt metoder og du kan igrunn bare velge en. Er det sparklet fra før ville jeg nok valgt 2 komponent bilsparkel siden det er greit å jobbe med.
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
40
Antall liker
169
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Jeg fikk også et tips fra en om å bare bruke oljemaling over alt, det skulle vist være bra. Noen som har en formening om det ?

Uansett så må jeg vel bare få revet av dempingsmattene inni kassen få å komme til det også , så lenge det må ta fra begge sider ?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ville lager en chamfer der det har sprukket opp og fylt med casco onefill premium eller et tokompomet sparkel om du kam stå utendørs.

Innmaten trenger ikke forsegles om det er lukket kasse. Dersom det er bør den jo for fukt vil medføre bevegelse i selve mdfen.
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
40
Antall liker
169
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Aha ja. Ok 😄 da har jeg jo noe å gå etter, trur det må bli noe i den duren, da kassene er nok så store. Det kan bli mye 2 komp sparkel 😅

#MEN forseilet kassen utvendig med våtrums sparkel. Ville det ha stoppet fukten fra utsiden ?
Viss jeg husker rektig så blir den bla brukt på gips får at den tåler fukt og store temperaturforskjeller.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Så lenge du forsegler endeved godt så vil jo de store flatene være lette å grunne.
Det er tidkrevende å reparere i etterkant. Neste gang husker du dette og da vil det få som en lek.

Dersom du har glipper mellom delene eller bare har lyst til å være på den helt sikre siden så er polyester med herder et alternativ. Det kan også slipes og er godt nok for båter. Men da trenger du pustemaske og svært god ventilasjon. Billig og garantert forsegler da det er flytende som siver inn der det er plass. Men også dette er tidkrevende prosess.
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
40
Antall liker
169
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Hehe ja, nå er jeg jo klart over at det finnes slike plater. Så kommer garantert til å huske det til senere prosjekter👍😀

# fikk også høre av en tømmermann nå at det kunne la seg gjøre så smøre inn kassen med membran etter den var ferdig gråvsparklet sparklet Det skal trekke inn og holder vann/ fuktighet ute. Noen som har formening om det?

Det hørtes jo nok så logisk ut ihvertfall
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.362
Antall liker
1.170
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Skulle ha vannfast mdf og det er ikke så helt enkelt for oss som er privatpersoner å få tak i.
Monteer får de sendt fra Belgia og siden det ikke er stabdardutvalg må man gjerne betale frakt. Prisen er heldigvis langt fra avskrekkende om man får tak i den vannfaste.

om noen vet hvor slikt selges så er det
Jeg fikk nylig levert en stk 19mm vannfast MDF til Monter Stord, kom på under 500,- med frakt. Kam på en ukes tid, så den må ha vært i Norge...
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.146
Antall liker
6.828
Sted
Holmestrand
Skulle ha vannfast mdf og det er ikke så helt enkelt for oss som er privatpersoner å få tak i.
Monteer får de sendt fra Belgia og siden det ikke er stabdardutvalg må man gjerne betale frakt. Prisen er heldigvis langt fra avskrekkende om man får tak i den vannfaste.

om noen vet hvor slikt selges så er det
Her kanskje?

Ikke helt billige da.
Over 8000kr for ei plate.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Her kanskje?

Ikke helt billige da.
Over 8000kr for ei plate.

virker som noen har regnet med en ekstra null på slutten der.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.535
Antall liker
3.170
Trebutikken og stålbutikken har fantasipriser.
Spekulanter som trolig videreselger oppdrag til 3.part. Det er også plast og stein tilgjengelig fra de samme folkene.
Men websidene deres kan være informative og de kunne trolig solgt masse om de priset seg korrekt. F.eks. fant jeg stålbutikken deres da jeg leitet etter egenvekt på jern. Som på deres web kan oppgies i mål og tykkelse.
 

TheCurious

Medlem
Ble medlem
30.04.2023
Innlegg
40
Antall liker
169
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
0
Nå har jeg fått høre en interessan metode som jeg tenkte jeg skulle dele.

Det har seg slik at om en lager baderomsmøbler i mdf "brun / ikke vannfast"
Så kan en bruke noe som heter sperregrunn
Samt lady Supreme finnish oljemaling.
Det skal gjøre det fukt tett og sprutsikker.

Men for at det skal bli helt vanntett så må det brukes et eget sparkel, da skulle det til og med bli godkjent (forsikringsmessig) for skade viss det skulle oppstå
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.535
Antall liker
3.170
Nå har jeg fått høre en interessan metode som jeg tenkte jeg skulle dele.

Det har seg slik at om en lager baderomsmøbler i mdf "brun / ikke vannfast"
Så kan en bruke noe som heter sperregrunn
Samt lady Supreme finnish oljemaling.
Det skal gjøre det fukt tett og sprutsikker.

Men for at det skal bli helt vanntett så må det brukes et eget sparkel, da skulle det til og med bli godkjent (forsikringsmessig) for skade viss det skulle oppstå
Oljemaling har en tedens til å få såkalt apelsinhud selv om man klarer påføre den pent. Pusser man med med fint papir 240 og finere får du en grei finish med vanlig "olje"maling. Merk også at oljemaling kan fort gulne om man velger en lys farge som hvit.

Vær obs på at MDF enn hvor stabil den er vil "leve" med tempratur/fukt. Derfor kan hjørnesammenføyninger komme til syne et par år frem i tid selv man lager en perfekt "lakk"finish nå. Polyestersparkel (2 komponent) som normalt synker litt med årene kan man oppleve "vokser" ut av MDF platene nesten som kvister om kabinettene utsettes for vekslende fukt/tempratur.

Disse erfaringene ble gjort på konstruksjon med bassport hvor innsiden av kabinett ikke ble behandlet. For konstruksjoner gjort for bruk i bil brukte jeg alltid male dem også på innsiden før sammenføying av kasse. Men tenkte ikke på at dette kunne bli problematisk for stuekonstruksjon.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.312
Antall liker
13.631
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg er så møkk lei den overprisinga på trevirke de siste 2-3 åra, at jeg har meldt meg ut av highend DIY.
I det siste har jeg kun kjøpt osb og sponplater for mine ultimate byggverk.

Fungerer glimrende, og jeg innbiller meg at jeg ikke hører forskjell på materialvalg.
...meg om det.

Eg trur...kvisleis du bygger....har meir betydning for eit brukandes sluttresultat, enn kvar slags materiale du brukar.

Type supermatt farge overflate, skjuler ugly finnish.

Her er brukt billigste MDF, sponplater, og superbillig OSB.

PXL_20230622_184513375.jpg


PXL_20230622_184358190.MP.jpg
 
Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.146
Antall liker
6.828
Sted
Holmestrand
Jeg er så møkk lei den overprisinga på trevirke de siste 2-3 åra, at jeg har meldt meg ut av highend DIY.
I det siste har jeg kun kjøpt osb og sponplater for mine ultimate byggverk.

Fungerer glimrende, og jeg innbiller meg at jeg ikke hører forskjell på materialvalg.
...meg om det.

Eg trur...kvisleis du bygger....har meir betydning for et brukandes sluttresultat, enn kvar slags materiale du brukar.

Type supermatt farge overflate, skjuler ugly finnish.

Her er brukt billigste MDF, og superbillig OSB.

Vis vedlegget 929944

Vis vedlegget 929945
Herlige farger da! 🤗
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Sponplater er undervurdert da. Og man kan få mye til med litt planlegging og god tid.
materialer har jo blitt en reell kostnad dessverre og derfor er det greit å ha en god plan.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Mine materialvalg:
- Bjørk kryssfiner. Suverent best til de fleste formål, men dyrt. Kanter (endeved) krever litt behandling om man skal ha blank lakkert finish.
- Gulvspon 22mm. Utmerket til bl.a. basskasser. Rimelig.

MDF er et billig simpelt materiale som brukes til industriell produksjon nettop fordi det er billig.
Lydmessige fordeler er heller tvilsomme.
Bruke av fres og annet elektroverktøy på MDF gir noe forferdelig støv som jeg ikke ønsker å ha som belegg på alt i hobbyrommet, eller puste inn.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.159
Antall liker
4.714
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Ikke snakk ned MDF . MDF i ‘’ ytterdør-kvalitet’’ står ikke tilbake som konstruksjonsmateriale. Så må det tas med at helheten er viktigst ( form, demping, avstiving osv.)
 
  • Liker
Reaksjoner: H.R

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
685
Antall liker
3.011
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Jeg har snakket med trådstarter om dette prosjektet. Han har stablet vanlig MDF opp fra bunnen for å få det spesielle fasongen denne høyttaleren har (buet bakside og flat front, omtrent som JBL Everest DD67000).

Det hadde antakelig vært lurt å gå for vannfast MDF, siden endeveden her er svært utsatt for fukt. Men nå er det ikke sånn, og da hjelper det ikke mer å foreslå alternative byggemetoder. Kassene må repareres og sprekker ordnes slik at han kommer videre. Det var meningen at kassene skulle fineres på den buede baksiden, men det er mulig han må gå for alternative metoder for pen og stabil varig finish. Jeg hadde ikke turt å finere dette prosjektet, siden platene antakelig vil fortsette å krype/utvide seg i et varierende inneklima.

Hva ville du ha foreslått til reparasjon og finish her, @inselwind ?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.139
Antall liker
6.762
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Å fylle med polyester i alle kroker er billig, raskt og effektivt. Den blir veldig hard og metter godt slik at ting lar seg male i etterkant uten synlig skille hvor det er endeved eller ei.

Å forsegle det visuelle laget er rimelig greit. En god akrylbasert primer fungerer helt fint til formålet og er fin å jobbe med.

ting trenger ikke være så veldig kostbart heldigvis.
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
2.068
Antall liker
11.601
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Jeg har snakket med trådstarter om dette prosjektet. Han har stablet vanlig MDF opp fra bunnen for å få det spesielle fasongen denne høyttaleren har (buet bakside og flat front, omtrent som JBL Everest DD67000).

Det hadde antakelig vært lurt å gå for vannfast MDF, siden endeveden her er svært utsatt for fukt. Men nå er det ikke sånn, og da hjelper det ikke mer å foreslå alternative byggemetoder. Kassene må repareres og sprekker ordnes slik at han kommer videre. Det var meningen at kassene skulle fineres på den buede baksiden, men det er mulig han må gå for alternative metoder for pen og stabil varig finish. Jeg hadde ikke turt å finere dette prosjektet, siden platene antakelig vil fortsette å krype/utvide seg i et varierende inneklima.

Hva ville du ha foreslått til reparasjon og finish her, @inselwind ?
Jeg ville nok ha gått for vannfast ja. Spesielt når de stables slik.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
485
Antall liker
662
Sted
Brøttum
Det greieste i denne sammenhengen er vel å erkjenne "nederlaget" for seg selv og begynne på nytt med riktig materiale. De fleste av oss har vel vært i den situasjonen. Skal man fortsette med det man har så må man "jobbe rundt" problemet hele tiden og til slutt når produktet er ferdig så er det ikke sikkert man er fornøyd likevel og begynner på nytt igjen da fordi det ikke ble som ønsket. Jeg har noen subber som er i denne kategorien fortsatt i "førsteutkast", når det skal stå bak et lerret så er det ikke så farlig, men skulle jeg hatt de i ei stue kunne jeg kasta kassene med en gang de var ferdig og begynne på nytt .... Førsteutkastet fungerer glimrende, men noe konstruksjonsvidunder er de ikke ...
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.159
Antall liker
4.714
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Dersom de skal opp på « stuekvalitet» kan du legge på 3mm MDF, flushe kantene og legge på finer.
 
Topp Bunn