HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    Jeg kjenner utøvende musikere som sverger til de rimeligste anleggene som er å oppdrive så slike sannhetsvitner er kanskje ikke alltid så verdifulle. Nå har jeg for øvrig ikke stort å utsette på diskantene til B&W for min del. Min erfaring er heller at alle gode høytalere kan få skrikende diskanter dersom de ikke passer sammen med resten av komponentene.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Diskanten er så også det jeg opfatter som denne højttalers force og ville ønske jeg havde en sådanne. Årsagen til brug af højttalerne i Abbey Road er en speciel aftale. Pudsigt at min Pioneer som er lyttejusteret i abbey Road lød så tyndt. Men de har jo også basreflex til at korrigere,
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    BT skrev:
    Jeg kjenner utøvende musikere som sverger til de rimeligste anleggene som er å oppdrive så slike sannhetsvitner er kanskje ikke alltid så verdifulle. Nå har jeg for øvrig ikke stort å utsette på diskantene til B&W for min del. Min erfaring er heller at alle gode høytalere kan få skrikende diskanter dersom de ikke passer sammen med resten av komponentene.
    Forsiktig nå, det kunne lede til de merkeligste konklusjoner vedr hva som er viktig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    vredensgnag skrev:
    BT skrev:
    Jeg kjenner utøvende musikere som sverger til de rimeligste anleggene som er å oppdrive så slike sannhetsvitner er kanskje ikke alltid så verdifulle. Nå har jeg for øvrig ikke stort å utsette på diskantene til B&W for min del. Min erfaring er heller at alle gode høytalere kan få skrikende diskanter dersom de ikke passer sammen med resten av komponentene.
    Forsiktig nå, det kunne lede til de merkeligste konklusjoner vedr hva som er viktig.
    Alle vet da at pris og kvalitet er 100 % proposjonalt innen hifi. ;D
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Diy Duke skrev:
    Diskanten er så også det jeg opfatter som denne højttalers force og ville ønske jeg havde en sådanne. Årsagen til brug af højttalerne i Abbey Road er en speciel aftale. Pudsigt at min Pioneer som er lyttejusteret i abbey Road lød så tyndt. Men de har jo også basreflex til at korrigere,
    Som mange andre har vært inne på er B&W kresne på matching og ikke minst KVALITET i resten av kjeden. Intet galt om Pioneer, bra produkter det. Men det blir som å bruke en vw polo motor i en Porsche Cayenne 8)

    Mvh
    Geir
     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Det ble stille fra sjefen!

    Var det murstein i eskene? :-\
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Geir_O skrev:
    Diy Duke skrev:
    Diskanten er så også det jeg opfatter som denne højttalers force og ville ønske jeg havde en sådanne. Årsagen til brug af højttalerne i Abbey Road er en speciel aftale. Pudsigt at min Pioneer som er lyttejusteret i abbey Road lød så tyndt. Men de har jo også basreflex til at korrigere,
    Som mange andre har vært inne på er B&W kresne på matching og ikke minst KVALITET i resten av kjeden. Intet galt om Pioneer, bra produkter det. Men det blir som å bruke en vw polo motor i en Porsche Cayenne 8)

    Mvh
    Geir
    Jeg taler om en Pioneer DVD. ;D
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Med all respons denne tråden har fått i forhold til trådstarter, må det vel være på sin plass med bilder av innholdet....... :-\ ;)

    mvh
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Birdman skrev:
    Det ble stille fra sjefen!

    Var det murstein i eskene? :-\
    Ingenting å fleipe med. En god kompis av meg kjøpte seg en flott Mac usett på nettet brukt.
    Det lå ikke en Mac oppi den esken gitt. ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    digiman skrev:
    Birdman skrev:
    Det ble stille fra sjefen!

    Var det murstein i eskene? :-\
    Ingenting å fleipe med. En god kompis av meg kjøpte seg en flott Mac usett på nettet brukt.
    Det lå ikke en Mac oppi den esken gitt. ;D
    Hva var det da,- en Windows pc? ;D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    johnnygrandis skrev:
    digiman skrev:
    Birdman skrev:
    Det ble stille fra sjefen!

    Var det murstein i eskene? :-\
    Ingenting å fleipe med. En god kompis av meg kjøpte seg en flott Mac usett på nettet brukt.
    Det lå ikke en Mac oppi den esken gitt. ;D
    Hva var det da,- en Windows pc? ;D
    Hehe! Hadde det vært det hadde jeg mobbet stakarn enda... ;D Det lå masse ukeblader i esken.
    Han liker ikke å prate om det når jeg tar opp tema etter noen pils. Er jo forstålig nok.
    Han fikk seg en lærepenge at det er ingenting som heter Money for nothing and chicks for free.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Var bladene nye da i så fall? :eek: :)
    Kan vel likeså godt holde tråden varm med litt chit chat og spekulere hva som er i disse B&W eskene egentlig ::)
    Synd det ikke lå noen Macworld eller gud forby PC world i esken til kompisen min :p. Var forresten en bærbar, så ikke store esken.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    Birdman skrev:
    Det ble stille fra sjefen!

    Var det murstein i eskene? :-\
    At det ble stille tyder vel bare på at eskene inneholt detde skulle.
    Tipper han ble opptatt med noe annet enn å skravle med oss.
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    BT skrev:
    Birdman skrev:
    Det ble stille fra sjefen!

    Var det murstein i eskene? :-\
    At det ble stille tyder vel bare på at eskene inneholt detde skulle.
    Tipper han ble opptatt med noe annet enn å skravle med oss.
    Håper du har rett.... :) hadde jo vært betydelig trist for trådstarter hvis det viste seg at innholdet ikke innfridde...

    mvh
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    ;D

    Beklager folkens. Her er en update. Det er altså IKKE murstein i eskene. Jeg løftet på det ene lokket og kunne legge hånden på en skulptur av en høyttaler. Jeg synes i alle fall at dette er vakre saker.

    Fristelsen er STOR for å pakke opp alt sammen, ta bilde og sende ut etc. Men emballasjen er godt satt sammen, har hørt at bare tomeskene koste 6.000 om man må bestille. Så de får stå og tålmodig vente på forsterkeri og annet som kommer.

    Apropos, jeg er i ferd med å helle mot NAIM oppsettet.

    Kjøper jeg alle NAIM'ene, altså 500, 300 OG 250, får jeg kanksje, om Baluba har rett, en 500 til overs. Det vil si om 300 rekker til å drive mine 800D bra nok.

    Ja i så fall kommer 500 ila våren ut på brukten som et attraktivt klenodium. Mine egne undersøkelser der ute(nettet) tyder på at NAIM500 er noe av det nærmeste man kan komme lydnirvana. Men alt er smak og behag selvsagt...

    Ellers enig i kommentarene som kom på at det er ufint å rakke ned på utstyr som noen nylig har kjøpt. :mad:
    Den slags kommentarer hører ikke hjemme noe sted og i alle fall ikke på min tråd ;)

    Ellers flotte og tålmodige innspill fra veldig mange bidragsytere her på forumet, takk så langt...

    Jason
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    jasoneckhoff skrev:
    Fristelsen er STOR for å pakke opp alt sammen, ta bilde og sende ut etc. Men emballasjen er godt satt sammen, har hørt at bare tomeskene koste 6.000 om man må bestille. Så de får stå og tålmodig vente på forsterkeri og annet som kommer.
    Gratulerer.

    Dette vitner om en ufattelig selvkontroll, men følger jeg tråden fra side en så er vel du den eneste som har holdt hodet noenlunde kaldt gjennom hele prosessen. Kjenner jeg meg selv rett hadde jeg vel pakket ut godsakene umiddelbart og lagt i sovepose mellom høytalerne og bare kost hele helgen ;D

    Elektron
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    hehe, ja men dette er ikke lett. Brenner virkelig etter dette selv. God idé med overnatting :p

    Jo, men så er det en flott følelse med at de står godt og trygt i kjelleren. PS: selv om det selvsagt bare er ærlige sjeler på forumet skal presiseres at jeg har sensoralarm med utrykning i kjelleren også ;)
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    365
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Skal du starte egen tråd på "Mitt anlegg og billedtråder" eller skal du fortsette videre her på hifi generelt.
    Anbefaler egen tråd. Da har du litt flere rettigheter hvis jeg har forstått dette riktig!
    Kommer til og følge oppsettet ditt uansett.
    Gratulerer med 800D og resten hva enn det måtte bli!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.998
    Antall liker
    6.229
    Torget vurderinger
    32
    Som sagt, hvis du vil låne en Plinius Hiato, så er det bare å komme og hente. Jeg trenger den ikke før neste helg.

    Roy
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    839
    jasoneckhoff skrev:
    Fristelsen er STOR for å pakke opp alt sammen, ta bilde og sende ut etc. Men emballasjen er godt satt sammen, har hørt at bare tomeskene koste 6.000 om man må bestille. Så de får stå og tålmodig vente på forsterkeri og annet som kommer.
    Jeg hadde selv forsikret meg at utstyret er utseendemessig og mekanisk iorden. Vil tro det er litt verre å reklamere mot selger eller frakselskap dersom feil eller mangler først blir meldt 1-6 mnd. etter levering?
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hmm, det er et godt poeng. Virker alt?

    Hadde vært gøy å teste ut. Og takk for tilbudet ditt, Roy :)

    Men, jeg har ingenting. Kabler, signalkilde, forsterkeri. Om dette hadde vært mulig å skaffe, lånt, ville jeg så ovenfor et annet problem. Dette skal jooinn i et dedikert lydrom som ikke er klart. Og dette krever sin plass...

    Hmm, tror jeg bare må ta sjansen på at ting er ok ::)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    31
    Flott at innholdet ser ut til å være som bestilt. :)

    Hadde sikkert også vært litt lurt å få testet dem for å sjekke at de også fungerer som de skal.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    839
    jasoneckhoff skrev:
    Hmm, det er et godt poeng. Virker alt?

    Hadde vært gøy å teste ut. Og takk for tilbudet ditt, Roy :)

    Men, jeg har ingenting. Kabler, signalkilde, forsterkeri. Om dette hadde vært mulig å skaffe, lånt, ville jeg så ovenfor et annet problem. Dette skal jooinn i et dedikert lydrom som ikke er klart. Og dette krever sin plass...

    Hmm, tror jeg bare må ta sjansen på at ting er ok ::)
    Man trenger ikke allverdens for å sjekke at det lyd... en liten integrert forsterker har man vel stående, ipod og noen lampettledninger... Du trenger vel ikke å ødelegge emballasjen; forrige selger har jo klart å pakke ut uten å ødelegge den. Uansett 6000,- er ikke så mye dersom et element er ødelagt da B&W ikke har særlige forbrukervennlige priser på reserveelementer.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg villa absolutt fyrt opp, om så bare for å teste i et par minutter. Ikke skru opp for høyt..!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.382
    Antall liker
    6.770
    Etter 28 sider her har vi nesten krav på bilder uten papp... 8)
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Jeg føler presset, det skal innrømmes. Og mange fortjener en sniktitt, det er sikkert. Har hatt veldig glede av denne tråden i ventetiden. Men tråden er altså ikke slutt ennå, mange brikker mangler...

    Uten å love noe skal jeg se om jeg klarer å pakke ut i alle fall én 800D ila helgen. Klarer knapt å vente 8)

    Dere som kjenner til NAIM, kan dere si igjen noe om det er 300 eller 500 som vil best egne seg til å drive 800D'ene?

    J
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Begge vil drive de fint, i praksis vil de bare låte litt forskjelllig. Dette er vel blant de heftigste effektforsterkerne jeg iallefall har møtt på min lange hifivandring. Å drive er dermed ikke tema med disse forsterkerne.
    Ønsket klangkvalitet er langt viktigere, og der disse Naim-apparatene i mine ører er så suverene. Og hva du vil foretrekke vet du ikke før du har koblet opp og hørt i rommet ditt, og så spørs det jo så mye på kilde og pre også. Kan ikke fortelle deg hvem du vil like best isolert sett, og det kan ingen andre heller. Helheten er alt. Sorry.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.939
    Antall liker
    38.446
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, se der. Fra Hexateq's hjemmeside:
    The lead mastering engineer, Darius van Helfteren, from www.amsterdammastering.com, contacted us with his requirements for a no-compromise power amplifier for his recently completed mastering studio which has been designed and built with maximum fidelity in mind. Do check out his site for more information on his studio and the impressive list of artists Darius has worked for. For this unique project we have worked directly with Bruno Putzeys, the inventor of UCD technology, to further tailor the amplifier for maximum fidelity. The amplifier is a full mono implementation based on the Hypex UCD700, a 700w Class D power module.

    Since the installation we have received a lot of enquiries and we have decided to take this opportunity and offer the Hexateq Studio 700 to the public. Every single amplifier will be hand built to order so there will be a small lead time. Do contact us for more information.
    The Norwegian mastering Studio led by Thor Legvold asked Hexateq to assist with amplification for their new mastering room. Sonovo indicated that they needed plenty of drive for their low efficiency planar loudspeakers while maintaining absolute reference quality sonics throughout the amplifiers range. We are pleased that Sonovo selected Hexateq to provide a solid multichannel setup. We manufactured five 700W monoblock amplifiers which were fine tuned to the latest spec and application.
    http://www.hexateq.com/index_frame.html

    Jeg vil tro at Hexateq bruker den nye UcD700HG med HxR spenningsregulatorer, muligens også DC-koblet. Strømforsyningen og trafoen er den samme som i mine 700-wattere. Uten for mye sammenligning forøvrig, så fikk da jeg også noen råd og vink av Bruno da jeg bygget mine monoblokker. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Begge vil drive de fint, i praksis vil de bare låte litt forskjelllig. Dette er vel blant de heftigste effektforsterkerne jeg iallefall har møtt på min lange hifivandring. Å drive er dermed ikke tema med disse forsterkerne.
    Ønsket klangkvalitet er langt viktigere, og der disse Naim-apparatene i mine ører er så suverene. Og hva du vil foretrekke vet du ikke før du har koblet opp og hørt i rommet ditt, og så spørs det jo så mye på kilde og pre også. Kan ikke fortelle deg hvem du vil like best isolert sett, og det kan ingen andre heller. Helheten er alt. Sorry.
    Et veloverveid og klokt innlegg av Vidar som du bør ha i bakhodet. Men da er jeg bare nødt til være den uhemmede her og si kjøp 500 og se deg aldri tilbake. Har du råd til 300 til senter i tillegg så kjøp det også, men ikke uten at du har en god grunn til å kjøpe en stereoforsterker til en monokanal. Det kan enten være biamping i mono eller brokobling. Har du gjort deg noen tanker om det? For hvis du ikke har tenkt å bruke en av de to løsningene er jo monoblokk veien å gå. Ellers vil jeg ikke si noe annet enn at du har råd til 500, og da kjøper du 500. Slutt på vingling fra det ene til det andre. ;)

    Men tenk litt på senterkanalen og hvorfor du har valgt en stereoforsterker til den. Jeg kjenner ikke til den senteren du har valgt og vet ingenting om hva den krever for å yte godt, men husk på at det er et monosignal selv om det er viktig med både kraft og kvalitet. 300 er en stereoforsterker og skal du kjøpe den må du ha en ide om hva du skal bruke den ekstra kanalen til. Og hva som svarer seg. Det hadde vært fint om noen med reell kunnskap om hjemmekino kunne hatt en mening om dette også. Jeg er jo ikke kvalifisert til å mene noe om hva en senterkanal trenger, men jeg vet da at senter er et monosignal. Og at 300 er en stereoforsterker.
     

    Music4all

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Innlegg
    1.329
    Antall liker
    7
    jasoneckhoff skrev:
    ;D

    Beklager folkens. Her er en update. Det er altså IKKE murstein i eskene. Jeg løftet på det ene lokket og kunne legge hånden på en skulptur av en høyttaler. Jeg synes i alle fall at dette er vakre saker.

    Fristelsen er STOR for å pakke opp alt sammen, ta bilde og sende ut etc. Men emballasjen er godt satt sammen, har hørt at bare tomeskene koste 6.000 om man må bestille. Så de får stå og tålmodig vente på forsterkeri og annet som kommer.

    Apropos, jeg er i ferd med å helle mot NAIM oppsettet.

    Kjøper jeg alle NAIM'ene, altså 500, 300 OG 250, får jeg kanksje, om Baluba har rett, en 500 til overs. Det vil si om 300 rekker til å drive mine 800D bra nok.

    Ja i så fall kommer 500 ila våren ut på brukten som et attraktivt klenodium. Mine egne undersøkelser der ute(nettet) tyder på at NAIM500 er noe av det nærmeste man kan komme lydnirvana. Men alt er smak og behag selvsagt...

    Ellers enig i kommentarene som kom på at det er ufint å rakke ned på utstyr som noen nylig har kjøpt. :mad:
    Den slags kommentarer hører ikke hjemme noe sted og i alle fall ikke på min tråd ;)

    Ellers flotte og tålmodige innspill fra veldig mange bidragsytere her på forumet, takk så langt...

    Jason
    gratulerer, så gøy at du endelig fikk de da, husker så altfor godt hvordan det var å vente på min S 300 I ;D håper de innfrir forventningene dine, ønsker deg lykke til videre med oppsettet ditt, & riktig godt nyttår :)

    mvh :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.695
    Antall liker
    3.338
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Forsterker valg... Jeg var litt i samme posisjon da jeg kjøpte Piega TC70X. I forhold til 800D er disse forholdsvis enkle å drive. Først kjørte jeg dem bi-ampet via Denon AVC-A1HD (som er omtrent i samme klasse som Susano). Egentlig så funket det bedre enn ventet. Jeg hadde det slik i 12 mnd. MEN, faren med en slik oppsett er at man aldri er helt fornøyd fordi man tenker - hvor mye bedre blir det med bedre forsterker? Deretter har veien gått via EC AW250R til McIntosh Mc501.

    Det handler kanskje om å kjøpe det en egentlig vil ha og la det stå til. Dersom en "sparer" litt i starten så koster det ofte mer senere...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn