HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Diy Duke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    baluba skrev:
    Diy Duke skrev:
    Hvis det digitale signal er ok !
    Selvfølgelig, Duke. Jeg kjenner jo ikke dette produktet i det hele tatt. Kanskje noen kan kaste lys over dette?
    Kanskje Duke kan kaste litt lys over det?
    Desværre kender jeg ikke det pågældende apparat. Blot vil jeg påpege at der er store forskelle på kvaliteten af det digitale signal. En faktor nogen er tilbøjelig til at overse. Ikke at jeg tror nogen her gør det.

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Man skrev:
    Så god som den 861 måtte være, så kommer den til kort mot en god preamp + god kilde.
    Dette gjelder alle surroundprosessorer, også Casablanca og 861, og de som mener annerledes kan umulig ha sammenlignet. (jeg vet dere står i kø nå for å fortelle meg hvor feil jeg tar..)
    Du kommer altså langt med en high-end of the high-end prosessor som 861 er, men akkurat for kort for total nirvana..
    Men om du ønsker surround på veldig høyt nivå men kan leve med at ikke når helt til topps når det gjelder musikkbiten så er en 861 et godt valg. Det blir uforholdsmessig dyrt om du vil kombinere begge deler.
    Godt å se en som følger min tanke gang :)
    Han burde tatt den helt ut i 2-kanal først, regner med at det ønskes lydnirvana i 2-kanal når en sater på 800D/NAP500.
    Meridian 861 er helt sikkert outstanding på film, men det er jo prosessorer til 30-40.000,- også...
    Unnskyld om jeg tramper litt på dere som kan 861, men jeg føler at disse Naim sluttrinnene med eget PSU ikke kommer helt til sin rett om hoved fokuset ligger på film.
    3 stk. Parasound JC1 og en A21 hadde jo f.eks. kostet en brøk del ;)

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Bowerman skrev:
    Man skrev:
    Så god som den 861 måtte være, så kommer den til kort mot en god preamp + god kilde.
    Dette gjelder alle surroundprosessorer, også Casablanca og 861, og de som mener annerledes kan umulig ha sammenlignet. (jeg vet dere står i kø nå for å fortelle meg hvor feil jeg tar..)
    Du kommer altså langt med en high-end of the high-end prosessor som 861 er, men akkurat for kort for total nirvana..
    Men om du ønsker surround på veldig høyt nivå men kan leve med at ikke når helt til topps når det gjelder musikkbiten så er en 861 et godt valg. Det blir uforholdsmessig dyrt om du vil kombinere begge deler.
    Godt å se en som følger min tanke gang :)
    Han burde tatt den helt ut i 2-kanal først, regner med at det ønskes lydnirvana i 2-kanal når en sater på 800D/NAP500.
    Meridian 861 er helt sikkert outstanding på film, men det er jo prosessorer til 30-40.000,- også...
    Unnskyld om jeg tramper litt på dere som kan 861, men jeg føler at disse Naim sluttrinnene med eget PSU ikke kommer helt til sin rett om hoved fokuset ligger på film.
    3 stk. Parasound JC1 og en A21 hadde jo f.eks. kostet en brøk del ;)
    Hei,

Alt dette er vel noe relativt hvis man handler alt utstyret på bruktbørsen, dvs først at naim menigheten ( ikke stygt ment) sier at Naim utstyr skjelden selges under 60% av nypris som jeg vil tro er av veillende pris, etter dette mulighet til å kjøpe brukt fra UK med en for øyeblikket særdeles gunstig valuta kurs, for det vi vet så kan det væl være slik at trådstarter føler at han har "tjent penger" og da er det jo ikke så farlig hva man bruker.

mvh
    Geir

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Penger spart er penger tjent ;)

Dette gjelder i alle fall om alternativet ville være å kjøpe de samme tingene nytt. Hadde det vært et alternativ? Hmm, neppe i denne prisklassen.

Men, nå har jeg gjennom tråden fått identifisert et nivå og kvalitet på utstyr som tilfeldigvis også er å få kjøpt pent brukt. Ikke sikker på hvor mye gunstigere det vil være å kjøpe fra UK (i forhold til 60%) når dyr frakt, mva og ev toll er tatt med...

Når det gjelder hva som prioriteres i anlegget, musikk eller film surround lyd? Jeg bygger anlegget først og fremst for subtile lydopplevelser fra begge verdener. Musikk blir likevel den desidert viktigste. Må jeg da gå på noen kompromisser? Ja kanskje. Tror likevel jeg kommer så nærme 100% av nirvana på både musikk og film at mine ører ikke vil merke kompromissene. I alle fall ikke der jeg er nå på lytterkompetanse...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    orso skrev:
    Bruker man iTunes er det naturlig å rippe til Apple lossless. Det er CD kvalitet. Så installerer man en slik på iPod Touchen og da er du i gang:
    http://www.apple.com/webapps/entertainment/remotebuddy.html
    Remote Buddy er bedre bedre til og styre Plex og filmbiten, skal du styre iTunes bruker du Remote applikasjonen som er gratis App til din Iphone eller Touch.Remote er mer oversiktlig og mer responsivt enn Remote B i i Tunes.
    http://www.apple.com/itunes/remote/

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    jasoneckhoff skrev:
    Når det gjelder hva som prioriteres i anlegget, musikk eller film surround lyd? Jeg bygger anlegget først og fremst for subtile lydopplevelser fra begge verdener. Musikk blir likevel den desidert viktigste. Må jeg da gå på noen kompromisser? Ja kanskje. Tror likevel jeg kommer så nærme 100% av nirvana på både musikk og film at mine ører ikke vil merke kompromissene. I alle fall ikke der jeg er nå på lytterkompetanse...
    Jeg er ganske sikker på at du kommer langt på vei til å bli svært fornøyd om du får satt det opp skikkelig - ganske heftig oppsett du ender opp med. Naim-menigheten kommer neppe til å bli fornøyd så lenge det ikke lyser neon-grønt av alle logoene i anlegget uansett, men det er nå heldigvis noen flere produsenter her i verden enn Naim som klarer å markere seg internasjonalt. :)

Av en eller annen grunn så er det mange audiofile som lever i den overbevisningen at så lenge anlegget har muligheten for flere kanaler, så er det aldri optimalt til stereo. Forståelig nok om budsjettet er begrenset, men bortsett fra det er det en noe underlig resonering. Audiofili handler mye om purisme virker det til.

Man kan få mange fine opplevelser med lyd (musikk) i flere kanaler, kombinert med et stort bilde. I disse dager dukker det også opp stadig flere gode konserter på Blu-Ray. Så lenge man har budsjett og plass til det, så er det bare flott å kunne dra nytte av alle typer media. For min egen del så er musikk i stereo noe jeg hører på alene, mens konserter og film er noe som også deles med andre i sosiale lag. For meg er begrensningen av 2 kanaler derfor et lite kompromiss alene, og jeg har hørt min andel high-end systemer rundt om kring til å danne min egen mening om hva som er lydmessig optimalt eller ikke. Som oftest virker det å ha overaskende lite med akkurat hvilket merke som står på fronten av elektronikken (så fremt den er av en viss kvalitet), eller hvor mange kanaler anlegget tilfeldigvis har....

Bowerman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.12.2009
    Antall liker
    0
    Jason får jo på en måte både pose å sekk her ved å ha et flerkanals system.
    Og helt sikkert det råeste han har hørt lydmessig både i 2-kanal og 5.1.
    Det er jo slik at det en ikke har fått hørt har man heller ikke noe savn etter, så lenge man smiler fra øre til øre over det man har. Og det kommer du sikkert til å gjøre med 800D/NAP500/Meridian 861.

Og om nysgjerrigheten skulle ligge der, så er det sikkert mulighet for prøvelytting av fullt Naim oppsett på utstyret ditt litt frem i tid, ihvert fall om du holder til på Østlandet... ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Naim-menigheten kommer neppe til å bli fornøyd så lenge det ikke lyser neon-grønt av alle logoene i anlegget uansett, men det er nå heldigvis noen flere produsenter her i verden enn Naim som klarer å markere seg internasjonalt. :)
    Bare sånn for ordens skyld; dersom det er meg du refererer til som Naim-menigheten, siden jeg er eneste Naim-eier med brukererfaring fra apparatene nevnt i denne tråden (?), så må jeg få lov å vise til mine tidligere innlegg i tråden. Jeg har ikke på et eneste tidspunkt i et eneste innlegg fremmet noen form for mening om at Naim er det som teller her. Jeg har på ingen måte vært pro-Naim på den måten som kanskje ligger i utsagnet ditt.

Tvert om har jeg vel svart saklig og informativt etter beste evne på de spørsmål andre har kommet med vedr Naim i en slik kontekst, siden jeg selv eier og har eid alle Naim-apparatene som har vært dratt frem; og latt det bli med det. Uten å en eneste gang pushe noe som helst Naim på noen. Jeg har latt debatten gå med forslag til utstyr, og har ikke lagt meg oppi det i det hele tatt; men derimot reflektert omkring innfallsvinkler til å få best mulig lyd fra B&W 800D basert på at jeg har en bred interesse for hifi generelt, og britisk hifi spesielt. Utover det har jeg ingen særskilt interesse for hva andre velger av utstyr, slik sett.
    Andre har foreslått plenty merker og apparater, jeg har ikke det, bare legg merke til det. Bare for å poengtere det. Håper du er enig?

GFE

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Antall liker
    3
    Vidar P skrev:
    HåkonN skrev:
    Naim-menigheten kommer neppe til å bli fornøyd så lenge det ikke lyser neon-grønt av alle logoene i anlegget uansett, men det er nå heldigvis noen flere produsenter her i verden enn Naim som klarer å markere seg internasjonalt. :)
    Bare sånn for ordens skyld; dersom det er meg du refererer til som Naim-menigheten, siden jeg er eneste Naim-eier med brukererfaring fra apparatene nevnt i denne tråden (?), så må jeg få lov å vise til mine tidligere innlegg i tråden. Jeg har ikke på et eneste tidspunkt i et eneste innlegg fremmet noen form for mening om at Naim er det som teller her. Jeg har på ingen måte vært pro-Naim på den måten som kanskje ligger i utsagnet ditt.

Tvert om har jeg vel svart saklig og informativt etter beste evne på de spørsmål andre har kommet med vedr Naim i en slik kontekst, siden jeg selv eier og har eid alle Naim-apparatene som har vært dratt frem; og latt det bli med det. Uten å en eneste gang pushe noe som helst Naim på noen. Jeg har latt debatten gå med forslag til utstyr, og har ikke lagt meg oppi det i det hele tatt; men derimot reflektert omkring innfallsvinkler til å få best mulig lyd fra B&W 800D basert på at jeg har en bred interesse for hifi generelt, og britisk hifi spesielt. Utover det har jeg ingen særskilt interesse for hva andre velger av utstyr, slik sett.
    Andre har foreslått plenty merker og apparater, jeg har ikke det, bare legg merke til det. Bare for å poengtere det. Håper du er enig?
    Hei Vidar,

Nå er det vel muligens ikke meg som burde svart på denne men som en "uhilda tredje person" så er det nå min mening at når eg leste innlegget fra HakonN at det var mer som en spøk og ikke myntet på deg. Jeg har nå følgt med på tråden eg og uten å få med meg hvem som eier den og den Naim komponenten.
    Man må vel kunne tåle litt når man er medlem av Naim menigheten, selv denne tråden er jo for en liten baby å regne hvis man sammenligner med naim vennetråden, det viser jo at det er mange som er veldig fornøyd og opptatt av Naim og det er helt sikkert gode produkter.

Når det er sagt og dette er jo ikke myntet på deg så er jeg veldig mye enig i det HakonN skriver, dvs at eg tror at hvis det er god kvalitet og riktig satt sammen så er det veldig mye som vil låte bra, problemet for de aller fleste av oss er at vi ikke får testet så mye i egen stue på dette nivået, og det vi da har er ofte våres referanse og noe vi enkelt og med god samvittighet kan anbefale videre.
    For min del som var fornøyd med det gamle dCS systemet så var det naturlig å gå for samme merke igjen, det blir på en måte litt lojalitet til noe man er fornøyd med på samme måte som mange har til foreks et bilmerke, det er ikke dermed sagt at det er det riktige valget men man safer også litt.
    Det er mye som spiller inn, når jeg kjøpte mine sonus faber strad nye så er det en kjensgjerning når jeg ser på prisforskjellen mellom disse og de Jamo Oriel jeg da solgte at jammen var Orielene bra også, helt på høyde vil eg si på mellomtone og diskant så rent lydmessig kan eksempelvis ikke en slik investering forsvares, men da kommer eierglede etc, design og andre momenter inn som for meg betyr mye.

Videre er jeg enig i som HakonN sier at musikk ofte brukes når man er alene, og film etc mer sosialt/sammen med andre, dette er også mitt mønster men siden jeg har to stuer har jeg valgt å skille dette, fordel er at man da i en familie slipper å prioritere om noen ønsker å se på tv, andre på musikk så en løsning som passer for meg.
    Imidlertid siden jeg også liker godt å se en god film hadde jeg nok satt opp anlegg selv som var myntet på begge deler hvis denne løsningen ikke var mulig, men ikke dermed sagt på samme måte og med samme produkter som trådstarter.

Når det er sagt så kjenner jeg altfor lite til endel av de produktene som er nevnt i denne tråden, men som en av de som har hørt hva en god kilde kan ha og si og jeg har også hatt positive opplevelser på forskjeller på kabler/strømsiden etc så vil eg nå tro at det er mer å hente på to kanals med et dedikert oppsett, men tilfredstillelsen med små kompromisser kan veie mer enn opp hvis man klarer å forene både musikk og film. Problemet oppstår vel først hvis man låner med seg /prøver noen produkter kansje kun tiltenkt to kanals og det låter bedre, da er det nok vanskelig å gå tilbake igjen.

Det var da bare noen tanker fra min side på en ellers rolig dag på jobb offshore uten musikk tilgjengelig i noe godt format

Mvh
    Geir

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Med det utstyret som Jason har gått for kan ikke jeg se hvordan det ikke skulle spille mer enn fornøyelig på både musikk og film.

Jeg synes jo f.eks de rimelig 60 watterne til Rotel er bra,men for det de er.Et sted går vel grensen.Denne snutten her er for et par B&W 802D.Jeg må si jeg synes de synd på både forsterker og høyttalere her.Rotelen holder vel på å slite vettet av seg regner jeg med,og B&W`ene føler seg kanksje litt urettferdig behandlet... :-\

Her er det valgt mer riktig ser det ut til.Kunne tenkt meg hørt noe slikt i virkeligheten.Mic`en på opptaket tror jeg ikke gjorde rettferdighet til oppsettet akkurat... :

Tror du blir fornøyd med dette skyhøye kvalitetshoppet,Jason.Hadde ikke hatt noe imot å hørt det heller når det blir ferdig.Blir artig å høre hva du syns selv. :)

J

J.J

Gjest
    Hei jasoneckhoff .. Hva er status idag ?? Er du fremdeles fornøyd ??

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Heisan alle. Jeg kommer med utfyllende info om litt. Nå trenge rjeg et raskt råd: Tåler forsterkere og prosessorer og liknende å oppbevares i minusgrader? Ja, det vil jo være kjipt men tåler finelektronikk minusgrader?

Setter pris på raske svar ;)

Jason

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sannelig om jeg vet. Jeg har aldri hatt problemer med å jobbe med utstyr i minusgrader, men å lagre det i minusgrader er kanskje annerledes. Noen andre vet sikkert det. Kjekt at du får med deg bevegelser i tråden din, for vi er jo alle spent på hvordan dette har gått.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er Naim/Meridian du snakker om; de tåler å fraktes i minusgrader, ellers hadde det vært vanskelig dette med befraktning; men ikke fyr opp et kaldt apparat! Gi de et døgn utpakket i romtemperatur før du fyrer opp. Dette for å unngå kondens som i verste fall kan føre til kortslutninger på printene.

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Hehe, her kom raske svar på løpende bånd fra dere som har i sterk grad bidratt i tråden og veivalg. Takker ;D

Ja, mye info å komme med siden sist og satser på å kjøre igang en update på tråden fra tidlig neste uke. Jeg har nå skjønt at dette er et svært prosjekt men jeg er snart klar på å ta fatt på neste etappe. Mer info følger ;)

Terka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Antall liker
    3
    jasoneckhoff skrev:
    Heisan alle. Jeg kommer med utfyllende info om litt. Nå trenge rjeg et raskt råd: Tåler forsterkere og prosessorer og liknende å oppbevares i minusgrader? Ja, det vil jo være kjipt men tåler finelektronikk minusgrader?

Setter pris på raske svar ;)

Jason
    Jepps, ingen problemer for elektronikken. Tenk dagens biler tilsvarende fullblods datamaskiner (og bilanleggene) som står ute i godt under -20 grader.

Støtter også Vidar P's anbefaling om å la utstyret stå og temperere seg en stund før det fyres i gang. (Så kan du bruke tiden til å koble opp og øke abstinensene etter å få hørt godlyden.. ;D)

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Hei folkens,

Nå som høyttalere, prosessorer og forsterkere er bestemt og innkjøpt, tenkte jeg å begynne på kabelbiten.

Kan noen gi meg rådd om hva slags kabler som jeg burde gå for ved tilkobling av dette utstyret:

Høyttalere under som kobles til disse forsterkeren:

Front: B&W 800D kobles til NAIM NAP500
    Senter: B&W H2MTD kobles til NAIM NAP300
    Bak: B&W 804S kobles til NAIM NAP250

Prosessorer er MERIDIAN 861 med MERIDIAN 621.

Har ingen høyttaler kabler og trenger hjelp til å finne ut av hva jeg skal velge. Siden det ersnakk om endel kabler kunne jeg tenke meg å forsøke å finne noe som er bra men ikke for kostbart. Ja, dette er et svært kostbart anlegg og jeg skal ikke ødelegge det med dårlige kabler. Så spørmålene mine er konkret:

- Finnes det kabler som låter veldig bra som ikke koster skjorta?

- Hvilken type kabler passer til utstyret, dvs endinger/plugger som passer til mitt spesifikke utstyr? Feks ser jeg på høyttalerne at de alle har 4 innganger...

Setter pris på svar. Jeg er fortsatt tro med tråden utgangspunkt, dvs jeg er fortsatt i søken etter det utstyret som passer til mine 800D...

Jason

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    NAC A5 gjør nok susen ja, og vil vel antakelig låte vel så bra som de fleste. Så bruker du enten vanlige kortslutninger/jumpers/linker, eller helst F-kontakter på høyttalerenden (der det er biwire-terminaler).

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Orso; dette er tvinnede kabler. Vil ikke de dermed ha en høy kapasitans og for lav induktans for at det er ideellt for Naims utgangstrinn? Kan du utdype rasjonalet for at du anbefaler de til Naim?

Med unntak av i/c'en da, som er RCA-RCA (som jo ikke kan brukes med Naim effektforsterkere); hvor kommer den inn i bildet?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    - Hvilken type kabler passer til utstyret, dvs endinger/plugger som passer til mitt spesifikke utstyr? Feks ser jeg på høyttalerne at de alle har 4 innganger...
    Når det gjelder kabler fra Meridian pre til Naim effekt, så trenger du XLR i Naim-enden. Det er muligens RCA ut fra Meridian (kan ikke bruke balansert utgang!).

I så fall, send problemstillingen din til www.flashbacksales.co.uk så ordner nok de rimelige og veldig gode kabler til deg; de er populære i Naim-miljøet med custommade vellydende, rimelige og veldig velbygde kabler med i alle tenkelige konfigurasjoner.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.442
    Hei Jason

Ang 861, hvilken versjon har du kjøpt? på min v4.25 har jeg balanserte OA13 kort, dette betyr at du kan kjøre kabler med XLR plugger/ balanserte kabler ut til alle kanaler - Front/senter+sub/Rear

Tommy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bare for ordens skyld; man kan ikke kjøre balansert til Naim effektforsterkere; de bruker XLR inn men er ikke balanserte.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.708
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Når det gjelder kabler fra Meridian pre til Naim effekt, så trenger du XLR i Naim-enden. Det er muligens RCA ut fra Meridian (kan ikke bruke balansert utgang!).

I så fall, send problemstillingen din til www.flashbacksales.co.uk så ordner nok de rimelige og veldig gode kabler til deg; de er populære i Naim-miljøet med custommade vellydende, rimelige og veldig velbygde kabler med i alle tenkelige konfigurasjoner.
    VidarP, har du testet Chord cables på Naim? Disse er laget for å passe til dette merket. Dessuten har de strålende kabler med overgang til Naim / DIN fra mer "normale" greier.

Mvh
    Håkon Rognlien

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei Håkon. Joda, og jeg bruker Chord selv jeg. Har brukt alt fra de rimelige til de dyre Signature ht-kabler (som jeg bruker nå). De lager veldig gode kabler, helt enig.

Anthem 2 i/c er en spesiell favoritt hos meg. Men jeg tror muligens de kan ikke brukes inn i XLR i NAP'ene (man kan jo evt sjekke med Chord om de lager slikt på bestilling), og de gode Chord-kablene er jo temmelig dyre da. Dermed er jeg ikke sikker på at de passer så godt med Jasons "bestilling".

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    tand skrev:
    Hei Jason

Ang 861, hvilken versjon har du kjøpt? på min v4.25 har jeg balanserte OA13 kort, dette betyr at du kan kjøre kabler med XLR plugger/ balanserte kabler ut til alle kanaler - Front/senter+sub/Rear

Tommy
    Hmm, godt spørsmål, har bare fått info om t det er en V4...

J

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Vi trenger høy induktans, for HF stabilitet :)
    Er dette et Naim fenomen? Da skjønner jeg godt at de lager egne kabler ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel heller et standard elektrisk fenomen; skyldes at de ikke bruker induktansbuffer på utgangene. Et slikt ledd reduserer lydkvaliteten mener de; de mener videre at det er evig nok induktans i kabler så lenge man holder seg til kabler med en viss minimum lengde og en viss minimum induktans; så unngår man et lyddegraderende ledd på utgangen.

Naim ser dermed på høyttalerkabelen som egentlig (elektrisk sett) en integrert del av forsterkerkretsløpet, og det kan være en klok evt interessant innfallsvinkel og vel verdt en tanke for flere kanskje. Det er jo ellers så om å gjøre at ting skal passe elektrisk inni boksen, så hvorfor ikke. Alternativet blir jo å buffre da.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det er vel heller et standard elektrisk fenomen; skyldes at de ikke bruker induktansbuffer på utgangene. Et slikt ledd reduserer lydkvaliteten mener de; de menervidere at det er evig nok induktans i kabler så lenge man holder seg til kabler med en viss minimum lengde og en viss minimum induktans; så unngår man et lyddegraderende ledd på utgangen.
    OK, så induktansbufferet er selve kabelen med andre ord. Da benytter jeg meg av angrefristen og trekker min anbefaling tilbake:)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt korrekt, kabelen er selve bufferen. Ikke veldig allmennt fleksibelt, og ikke spesielt idiotsikkert; men så har da Naim aldri forsøkt å være alt for alle. De er veldig tydelig på dette i bruksanvisningene sine.

De har pleid å se sine produkter i en systemhelhet, og har ikke pleid å være ivrige på å oppfordre til å bruke deres produkter utenfor sine tiltenkte sammenhenger. De har sine egne løsninger, og det er lurt å vite hva man gjør når man skal mixe og matche med apparatene deres; alt har en elektrisk side.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    ..At det vil gi et annet lydmessig resultat enn tvinnede Belden kabler, har jeg liten tro på. Men du er på den sikre siden, kan sove godt om natten og alt det der...
    Ikke for å gjøre dette til noen kabeldebatt; men hvis jeg får lov å skyte inn en kommentar; jeg ler hele veien til platehylla selv av kabelkeisere jeg, og har slett ikke noe til overs for snakeoil lurium-kabler. Det er vel blant de mest jalla bransjene jeg kan tenke meg, så ille at det dessverre overskygger noen få knowhow-/teknologidrevne seriøse produsenter.

Dette blir imidlertid litt annerledes, fordi det er her rene og klare prinsipper til grunn for at lavinduktante vil låte annerledes enn høyinduktante; induktans undertrykker HF støy, noe som i Naims tilfelle betyr at forsterkeren slipper å stå og forsterke plenty(!) støy i supersonisk område opp til rundt 100khz. Dette igjen betyr mindre forvrengning og især mindre intermodulasjonsforvrengning i høyfrekvens, og transistorene og utgangen ellers får en langt lettere jobb, det samme får diskantelementene.

Det betyr altså i praksis at forsterkeren både vrenger og støyer mindre, det samme gjør høyttalerne, og dette kan meget vel være hørbart (avhengig av type Naim-forsterker og av den spesifikke LCR-profilen til kabelen). Vi vet alle hva lavere forvrengning og støy har for betydning, og i disse tilfellene er det heller ikke alltid snakk om marginale verdier; en forsterker helt uten induktansbuffer kan i verste fall balansere på grensen til selvoscillasjon; det låter ikke særlig bra.

Så selv om jeg er enig i at lyden fra kablene per se ikke nødvendigvis er forskjellig, gitt ingen andre variabler, så vil de allikevel kunne låte nokså forskjellig når du tar med forsterkerens atferd mot den LCR-lasten kablene representerer. Dette er ikke snakeoil som du skjønner, men helt sentrale aspekter ved elektroniske komponenters høyst målbare atferd.

Beklager OT, skal som sagt ikke gjøre noen kabeldebatt av dette. Men kabler fra Naim, Linn og Chord passer veldig bra elektrisk sett til Naim-forsterkere, og jeg ser ikke noen særlig grunn til å bruke så mye annet i første omgang.. det er praktisk talt en verden full av folk som har prøvd det meste av det som ikke passer så godt, selvsagt uten klangmessig suksess, så det er noen ganger greit å følge "konvensjonell visdom".

Suomela

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hej Jason,

Jag har inga konkreta anbefallningar på vilka høyttalerkablar du bör vurdera men önskar delge noen tankar för du investerar i noe mer kostbart.

Placering av utstyr og evt estetiska krav avgör normalt vilka längder på kablar en trenger. Då längre kabler kostar mer penger undrar jag om ditt lytterom er "ferdig" og om har du bestämt hur utstyret skall placeras/installeras i detta?

Då det inte är sikkert att du efter en tids evaluering finner den initiala placeringen optimal foreslår jag att du till en början kopplar sammen anlegget med de rimligaste kablar du finner. Kanske oppdager du efter en tid att du önskar ha elektroniken på ett annat sted eller att du fick forbedret tonal balans når du flyttet høyttalerne noen halvmeter. Det vil bli kjedelig hvis du fant ut at kablene du kjøpt ikke tillater slike justeringer. Hos Biltema koster 25 meter 2x2,5 mm² mångtrådig høyttalerkabel rundt 300 kr.

Når du er enig med dig själv om placering ville jag anbefalle dig å evaluera - inom den budget du satt opp och gärna over tid - noen få varianter av de lite mer exotiska kabelalternativer du vurderar. Her hadde jag isolert en slik evaluering til fronthøyttaler.

Önsker du skyle kablarna till bakhøyttaler og vurderar kabelkanaler bör den tilltänkta høyttalerkabeln vara fleksibel nok for ändamålet. Vidare foreslår jag att du lämnar lite längder for evt fremtida justeringsbehov av høyttalerplacering.

Det är ju en del utstyr du skall sy sammen och jag menar att seriösa forhandler/butikker bör tilby hjemlån av lämpliga kablar som de har tillgängliga. Jag själv liker och bruker Chord Co Cables på vilka du finner svenska priser her.

I all välmening

/Suomela

jasoneckhoff

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Antall liker
    0
    Det er nok mye som kan passe til anlegget mitt. Er imidlertid helt med på at NAIM burde vite hva de gjør og tilpasser kabler som NAC A5 til forsterkerne sine. Grisedyre er de heller ikke og dermed synes det som et fint sted å starte. Takk for innspillene her så langt ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn