HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.695
    Antall liker
    3.340
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    val skrev:
    Forstår ikke helt problemet med å bruke et stort effektrinn på sentern!

    Dette er den viktigste høyttalern i et surrerundt oppsettt og gjengir ikke kun vokal, men hele frekvensspekteret fra topp til bunn, om du ikke deler på 80Hz som er normalt til film, men det gjelder ofte frontene også. To gode subber spiller bedre under 80 Hz en frontene uansett.

    Det meste av det som skjer i en film befinner seg i senter og jeg ville prioritert minst like høyt her. Sentern du har, er vel også på størrelse med de fleste fronter, selv om den blir mindre i ditt oppsett.
    Helt enig at man ikke skal undervurdere betydningen av senter. En ting jeg likevel vil si er at når man ser film (jeg forutsetter her er at tanken er å bruke multikanal til film) så har man så mange sanseinntrykk at det blir vanskeligere å skille på kvalitet på feks effektrinn til senter og bak ht. Det viktigste er å ha det klangmessig homogent. Jeg vil nesten påstå at jeg ikke merket kvalitetsøkningen med min AW250r som supplement til min Denon - til FILMBRUK - frontene kunne like godt vært drevet av Denonen (så lenge man ikke skal rive ned huset).

    På den annen side er jo multikanals musikk virkelig på vei inn - og samtidig er jeg fan av å kjøpe det en egentlig vil ha (gitt at finansene strekker til, selvsagt) - og da er det bare å fleske til!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    val skrev:
    Forstår ikke helt problemet med å bruke et stort effektrinn på sentern!
    Det er ingenting galt med det. Har du overhodet lest spørsmålet mitt i de forskjellige formuleringene over kanskje 5 poster? Jeg skriver at han ikke bør kjøpe en stereoforsterker til frontkanalene uten å ha planer om hvordan han skal bruke den. Senter er mono, dvs lyd i kun en kanal. NAP300 er en kraftig stereoforsterker, og hvis han ikke har planer om enten brokobling eller biamping så er det meningsløst å kjøpe en stereoforsterker. Det er ikke meningsløst å bruke den på en av de to måtene jeg foreslår, men jeg antar at mange andre mener at en brokoblet 300 er litt overkill til senter. Han trenger da ikke mer krefter der enn på frontkanalene. Det er de som utgjør et problem av dimensjoner.

    Siden senter er mono så er det naturligvis en monoforsterker som er det riktige. Det er noe som kanskje brukere av kringlydforsterkere ikke tenker på. Jeg tror ikke biamping har noe for seg på senterkanalen siden den har et begrenset frekvensområde og ikke utgjør den lasten en full range fronthøyttaler gjør. Skal Jason kjøre linjen med Naim helt ut så finnes det et monotrinn som også hadde passet, og som koster litt under halvparten av det en 300 koster. Men som monotrinn også kun utgjør en halv forsterker. Og det er ingen pingle det heller, slik som alt annet fra Naim.

    Det er også et alternativ til, og det er hvis planen er å kjøre 6.1. Da trenger han en ekstra kanal bak også, og i et slikt tilfelle hvis Jason kunne bruke den ene kanalen til senter foran, den andre til senter bak. Men har han ingen slike planer, dvs 6.1, brokobling eller biamping er det meningsløst å velge stereoforsterkeren NAP300. Da er det et monotrinn han skal ha, og ikke noe annet. Jeg tror ikke at hverken brokobling eller biamping er noe poeng på senter, og er planen 5.1 så er stereo å fyre for kråkene. Ikke bare å fyre penger opp i pipa, for han kan godt velge et like dyrt monotrinn. Men fordi det står en halv forsterker ubrukt, noe som fører til ujevn innbrenning og mulig forskjellig lyd på sikt også. Noe som ville gjort meg som bruktkjøper skeptisk en gang i fremtiden. Og i tillegg så er det å brenne for kråkene mtp energiforbruk. Et forsterkertrinn med særdeles kraftig PSU står bare passivt og suger strøm. Riktignok spiller den ingenting og bruker bare tomgangstrøm, og det er litt tøysete å ha det slik. Vi bidrar ikke i utgangspunktet særlig mye til å senke energiforbruket med våre strømgurglende apparater, og det å ha en stor forsterker stående slått på uten å være i bruk er ikke akkurat energibevissthet.

    @Ketil: Har du lest hele tråden? Flere alternativer er kommet opp, og alle har blitt vurdert. Men det alternativet som dukker opp igjen og igjen er Naim, og det er årsaken til at Jason har valgt det. Det stemmer jo også godt med hva selger i England mener om hva som er bra, og han hadde ikke satset småpenger på forsterker han heller for å si det slik. Jason har vel valgt en lignende løsning. Det er ingen tvil om at tilbakemeldingene på Naim både her og ute i den store verden er at det er en veldig god match, men det finnes selvsagt andre matcher som er like gode. Men sålenge ingen har klart å komme opp med tilsvarende mange anbefalinger basert på erfaringer med den aktuelle kombinasjonen. Da mener jeg henvisninger til B&W-fora. Om lyden er filosofisk riktig for Jason får vise seg, det kan ikke avgjøres før han hører det. Og han har altså valgt å kjøre Naim fordi det i alle fall er en safe match.

    Jeg synes det er tull å seriøst komme med innvendinger mot et valg som allerede er foretatt. Har han ikke også bestilt forsterkerne? Gidder ikke sjekke nå, men jeg tror det. Det eneste du kan bidra med er tvil om han har kjøpt feil produkt, og er det gleden over å ha foretatt et valg du ønsker å ta fra ham? Det kan jo virke slik når du indirekte skriver at han bør sende forsterkerne tilbake og kjøpe noe annet isteden.

    Burmeister vil sikkert fungere godt, men kan du henvise til brukere av kombinasjonen 800D og Burmeister som vi burde lese? For uten noe slik vil det være vanskelig å forestille seg hvordan det låter, og det er litt feil å bestille et produkt som du har ingen ide om hvordan låter på høyttalerne.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    890
    baluba skrev:
    @Ketil: Har du lest hele tråden? Flere alternativer er kommet opp, og alle har blitt vurdert. Men det alternativet som dukker opp igjen og igjen er Naim, og det er årsaken til at Jason har valgt det. Det stemmer jo også godt med hva selger i England mener om hva som er bra, og han hadde ikke satset småpenger på forsterker han heller for å si det slik. Jason har vel valgt en lignende løsning. Det er ingen tvil om at tilbakemeldingene på Naim både her og ute i den store verden er at det er en veldig god match, men det finnes selvsagt andre matcher som er like gode. Men sålenge ingen har klart å komme opp med tilsvarende mange anbefalinger basert på erfaringer med den aktuelle kombinasjonen. Da mener jeg henvisninger til B&W-fora. Om lyden er filosofisk riktig for Jason får vise seg, det kan ikke avgjøres før han hører det. Og han har altså valgt å kjøre Naim fordi det i alle fall er en safe match.

    Jeg synes det er tull å seriøst komme med innvendinger mot et valg som allerede er foretatt. Har han ikke også bestilt forsterkerne? Gidder ikke sjekke nå, men jeg tror det. Det eneste du kan bidra med er tvil om han har kjøpt feil produkt, og er det gleden over å ha foretatt et valg du ønsker å ta fra ham? Det kan jo virke slik når du indirekte skriver at han bør sende forsterkerne tilbake og kjøpe noe annet isteden.

    Burmeister vil sikkert fungere godt, men kan du henvise til brukere av kombinasjonen 800D og Burmeister som vi burde lese? For uten noe slik vil det være vanskelig å forestille seg hvordan det låter, og det er litt feil å bestille et produkt som du har ingen ide om hvordan låter på høyttalerne.
    Den som ble først lansert var vel Nemo som et naturlig valg til 800D. Denne finnes i flere inkarnasjoner der siste Tau versjon skal ha rettet opp i de fleste skavankene den måtte ha hatt tidligere. Derfor å avskrive denne mye på grunn av gamle fordommer mot EC som en del måtte ha synes jeg virker lettvint. Klasse D og high end surround har vært lansert, men mot en virkelig god transistor er jeg enig at disse alternativene ikke holder mål (ennå ihvertfall).
    Men det finnes altså massevis av både amerikanske og europeiske muskelforsterkere som uten tvil matcher B&W 800D. At mange britiske audiofile har valgt Naim er vel ikke mer spesielt enn at Nemo er et naturlig valg for norske eiere av B&W sin 800 serie.

    Nå har ikke jeg registrert det men hvis trådstarter allerede har bestilt Naim forsterkeri kan jeg se det litt meningsløse i å anbefale andre merker, og jeg tviler absolutt ikke på at dette vil matche helt glimrende. Men i en slik posisjon ville nå jeg tatt turen til en del hifi forhandlere og sett om det ikke kunne finnes en del lydmessig interessante alternativer. En seriøs forhandler tror jeg ville kunne stilt med både transport og hjemme-demonstrasjon når man snakker om så pass seriøse forsterkere.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ketil skrev:
    baluba skrev:
    @Ketil: Har du lest hele tråden? Flere alternativer er kommet opp, og alle har blitt vurdert. Men det alternativet som dukker opp igjen og igjen er Naim, og det er årsaken til at Jason har valgt det. Det stemmer jo også godt med hva selger i England mener om hva som er bra, og han hadde ikke satset småpenger på forsterker han heller for å si det slik. Jason har vel valgt en lignende løsning. Det er ingen tvil om at tilbakemeldingene på Naim både her og ute i den store verden er at det er en veldig god match, men det finnes selvsagt andre matcher som er like gode. Men sålenge ingen har klart å komme opp med tilsvarende mange anbefalinger basert på erfaringer med den aktuelle kombinasjonen. Da mener jeg henvisninger til B&W-fora. Om lyden er filosofisk riktig for Jason får vise seg, det kan ikke avgjøres før han hører det. Og han har altså valgt å kjøre Naim fordi det i alle fall er en safe match.

    Jeg synes det er tull å seriøst komme med innvendinger mot et valg som allerede er foretatt. Har han ikke også bestilt forsterkerne? Gidder ikke sjekke nå, men jeg tror det. Det eneste du kan bidra med er tvil om han har kjøpt feil produkt, og er det gleden over å ha foretatt et valg du ønsker å ta fra ham? Det kan jo virke slik når du indirekte skriver at han bør sende forsterkerne tilbake og kjøpe noe annet isteden.

    Burmeister vil sikkert fungere godt, men kan du henvise til brukere av kombinasjonen 800D og Burmeister som vi burde lese? For uten noe slik vil det være vanskelig å forestille seg hvordan det låter, og det er litt feil å bestille et produkt som du har ingen ide om hvordan låter på høyttalerne.
    Den som ble først lansert var vel Nemo som et naturlig valg til 800D. Denne finnes i flere inkarnasjoner der siste Tau versjon skal ha rettet opp i de fleste skavankene den måtte ha hatt tidligere. Derfor å avskrive denne mye på grunn av gamle fordommer mot EC som en del måtte ha synes jeg virker lettvint. Klasse D og high end surround har vært lansert, men mot en virkelig god transistor er jeg enig at disse alternativene ikke holder mål (ennå ihvertfall).
    Men det finnes altså massevis av både amerikanske og europeiske muskelforsterkere som uten tvil matcher B&W 800D. At mange britiske audiofile har valgt Naim er vel ikke mer spesielt enn at Nemo er et naturlig valg for norske eiere av B&W sin 800 serie.

    Nå har ikke jeg registrert det men hvis trådstarter allerede har bestilt Naim forsterkeri kan jeg se det litt meningsløse i å anbefale andre merker, og jeg tviler absolutt ikke på at dette vil matche helt glimrende. Men i en slik posisjon ville nå jeg tatt turen til en del hifi forhandlere og sett om det ikke kunne finnes en del lydmessig interessante alternativer. En seriøs forhandler tror jeg ville kunne stilt med både transport og hjemme-demonstrasjon når man snakker om så pass seriøse forsterkere.
    I see. Jeg mener han har bestilt 500, 300 og 250. Tror nok det helhetlige designet også har betydd noe for Jason. Og joda, det finnes alternativer, men det har blitt mest fokus på Naim gjennom en lang debatt og jeg er vel blitt litt lei av frem og tilbake etterhvert. Vi har holdt på en lang stund, og andre merker er nevnt og i noen tilfeller vurdert. Til slutt må debatten stilne slik at det blir gjort et valg.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ang. senter, Naim har jo en monoblokk ment for å drive en senterkanal, NAPV 145. Virker ikke som en puslete sak akkurat.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Ang. senter, Naim har jo en monoblokk ment for å drive en senterkanal, NAPV 145. Virker ikke som en puslete sak akkurat.
    Takk. Det er det jeg har forsøkt å få frem hele tiden. Ikke er den altfor dyr heller, i alle fall ikke i dette oppsettet.
    Og ja, en diskusjon som har til hensikt å få lyd i noe som i dag er stille har en begrensning for hvor lenge den skal pågå.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Han kan vel planlegge bruken etter å ha kjøpt den;) tror han er oppegående nok til det.

    Nå er det ikke bare senter som er mono da, alle kanalene enten det er 5, 7, 9 eller 11 kanalerne er mono uten at det er noe problem å bi- eller om mulig triampe en høyttaler, så sant det finnes innganger til det.

    Og senter er ikke mindre fullrange enn frontene stort sett, og er heller ikke enklere å drive om det er en normal treveis med samme elementer og filter som frontene. I dette tilfellet blir det selvsagt anderledes da frontene er langt større, men om han seinere velger å oppgradere sentern er det lurt å ha forsterkern klar.

    I ett hjemmekino oppsett mener jeg at man bør ha mindst like mye effekt til senter og kvaliteten er kansje enda viktigere da det meste av vokalen foregår her.

    baluba skrev:
    val skrev:
    Forstår ikke helt problemet med å bruke et stort effektrinn på sentern!
    Det er ingenting galt med det. Har du overhodet lest spørsmålet mitt i de forskjellige formuleringene over kanskje 5 poster? Jeg skriver at han ikke bør kjøpe en stereoforsterker til frontkanalene uten å ha planer om hvordan han skal bruke den. Senter er mono, dvs lyd i kun en kanal. NAP300 er en kraftig stereoforsterker, og hvis han ikke har planer om enten brokobling eller biamping så er det meningsløst å kjøpe en stereoforsterker. Det er ikke meningsløst å bruke den på en av de to måtene jeg foreslår, men jeg antar at mange andre mener at en brokoblet 300 er litt overkill til senter. Han trenger da ikke mer krefter der enn på frontkanalene. Det er de som utgjør et problem av dimensjoner.

    Siden senter er mono så er det naturligvis en monoforsterker som er det riktige. Det er noe som kanskje brukere av kringlydforsterkere ikke tenker på. Jeg tror ikke biamping har noe for seg på senterkanalen siden den har et begrenset frekvensområde og ikke utgjør den lasten en full range fronthøyttaler gjør. Skal Jason kjøre linjen med Naim helt ut så finnes det et monotrinn som også hadde passet, og som koster litt under halvparten av det en 300 koster. Men som monotrinn også kun utgjør en halv forsterker. Og det er ingen pingle det heller, slik som alt annet fra Naim.

    Det er også et alternativ til, og det er hvis planen er å kjøre 6.1. Da trenger han en ekstra kanal bak også, og i et slikt tilfelle hvis Jason kunne bruke den ene kanalen til senter foran, den andre til senter bak. Men har han ingen slike planer, dvs 6.1, brokobling eller biamping er det meningsløst å velge stereoforsterkeren NAP300. Da er det et monotrinn han skal ha, og ikke noe annet. Jeg tror ikke at hverken brokobling eller biamping er noe poeng på senter, og er planen 5.1 så er stereo å fyre for kråkene. Ikke bare å fyre penger opp i pipa, for han kan godt velge et like dyrt monotrinn. Men fordi det står en halv forsterker ubrukt, noe som fører til ujevn innbrenning og mulig forskjellig lyd på sikt også. Noe som ville gjort meg som bruktkjøper skeptisk en gang i fremtiden. Og i tillegg så er det å brenne for kråkene mtp energiforbruk. Et forsterkertrinn med særdeles kraftig PSU står bare passivt og suger strøm. Riktignok spiller den ingenting og bruker bare tomgangstrøm, og det er litt tøysete å ha det slik. Vi bidrar ikke i utgangspunktet særlig mye til å senke energiforbruket med våre strømgurglende apparater, og det å ha en stor forsterker stående slått på uten å være i bruk er ikke akkurat energibevissthet.

    @Ketil: Har du lest hele tråden? Flere alternativer er kommet opp, og alle har blitt vurdert. Men det alternativet som dukker opp igjen og igjen er Naim, og det er årsaken til at Jason har valgt det. Det stemmer jo også godt med hva selger i England mener om hva som er bra, og han hadde ikke satset småpenger på forsterker han heller for å si det slik. Jason har vel valgt en lignende løsning. Det er ingen tvil om at tilbakemeldingene på Naim både her og ute i den store verden er at det er en veldig god match, men det finnes selvsagt andre matcher som er like gode. Men sålenge ingen har klart å komme opp med tilsvarende mange anbefalinger basert på erfaringer med den aktuelle kombinasjonen. Da mener jeg henvisninger til B&W-fora. Om lyden er filosofisk riktig for Jason får vise seg, det kan ikke avgjøres før han hører det. Og han har altså valgt å kjøre Naim fordi det i alle fall er en safe match.

    Jeg synes det er tull å seriøst komme med innvendinger mot et valg som allerede er foretatt. Har han ikke også bestilt forsterkerne? Gidder ikke sjekke nå, men jeg tror det. Det eneste du kan bidra med er tvil om han har kjøpt feil produkt, og er det gleden over å ha foretatt et valg du ønsker å ta fra ham? Det kan jo virke slik når du indirekte skriver at han bør sende forsterkerne tilbake og kjøpe noe annet isteden.

    Burmeister vil sikkert fungere godt, men kan du henvise til brukere av kombinasjonen 800D og Burmeister som vi burde lese? For uten noe slik vil det være vanskelig å forestille seg hvordan det låter, og det er litt feil å bestille et produkt som du har ingen ide om hvordan låter på høyttalerne.
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    Gamle B&W Nautilus HTM1 mener jeg ble anbefalt å biampe, da med godt resultat lydmessigt. Den har vel ikke heeeelt (..) ulik spec sammenlignet med senterhøyttaleren til Jason? (Selvsagt bedre komponenter og bedre lyd i hans.. :)) Da kan det jo være spennende å prøve ut biamping på HTM2D også om fristes til å prøve det ut? :)

    B&W Nautilus HTM1

    One Metal Dome 1" Tweeter, One 6" Midrange Driver; Two 6 1/2" Paper/Kevlar Bass Drivers
    Recommended Power: 50 - 200 Watts (804); 50 - 250 Watts (HTM1)
    MFR: 49 Hz - 20 kHz (HTM1) ± 2 dB
    Sensitivity: 90 dB/W/M
    Nominal Impedance: 8 Ohms
    Bi-Wiring Compatible
    Power admitted (W) : 250
    Dimensions : 318 x 783 × 316 mm
    Weight : 21.0 kg

    B&W HTM2D

    Diskant: : 1 tommer diamantdiskant
    Mellomtone: : 6 tommer FST mellomtone
    Bass: : 2 x 7 tommer Rohacell sandwich bass
    Frekvensgang (-3dB): : 41-28.000 Hz
    Frekvensgang (-6dB): : 35-33.000 Hz
    Impedans: : 8 ohm (minimum 3.1 ohm)
    Følsomhet: : 90 dB
    Bi-wire: : Ja
    Magnetisk skjerming: : Ja
    Størrelse: : 32.9 x 84.1 x 38.7 cm (HxBxD)
    Vekt: : 31 kg

    //Terka
     

    Vedlegg

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Heisan,

    For å klargjøre litt: Ja, nå føler jeg at dialogen min med selger kan tolkes slik at det er gjort en bindende avtale med tanke på å kjøpe det NAIM oppsettet som beskrevet, dvs tungvekteren 500 samt de også kraftige 300 og 250.

    I tillegg skal jag ha den legendariske prosessoren Meridian 861 versjon 4 samt den nye HD boksen til Meridian, HD621.

    Årsaken til at jeg går for NAIM'ene, er mye takket være mange innspill fra dette forumet og spesielt stor grad takket være fra NAIM-menigheten.

    Dette er helt klart folk som har innsikt i det de snakker om og som kjenner produktene svært godt. For meg som ikke har hørt NOE av utstyret blir det å stole på dere samt magefølelsen.

    Spesiell takk til Baluba og Vidar P altså, selv om MANGE har kommet med GODE innspill ;D

    Men det er klart at det betyr mye at også selger av mine 800D's, kjenner NAIM svært godt og kan vitne om et velspillende system i toppklassen. De har brukt oppsettet med NAIM i et rom på 100m2. Jeg som skal ha et langt mindre dedikert rom, vil i alle fall ikke ha behov for mer kraft.

    Disse folka i England har brukt 300 kun som center og jeg er ikke svært negativ til å forsøke dette. Tanken til Baluba om å kjøre 300 på center bak også i et 6.1 oppsett er også fristende, teste ut kanskje. Storforskjell på 5.1 og 6.1 og er det mange filmer som har dette? Kjører Meridian oppsettet mitt ut lyd i 6.1?

    Ellers er det ikke kun film som skal kjøres i surround, kjøpte blant annet en spesiell SACD utgivelse av Pink F's Dark side of the moon i 5.1 surround forleden. Det skal bli en sann fryd å høre en av mine store favoritter på et slikt anlegg. Da snakker vi ikke bare filmvokal lenger...

    Forstår enkelte av dere som rynker på nesa over det som kan tyde på en nyrik tulling som plutselig har bestemt seg for det feteste anlegget. Sannheten er imidlertid at jeg er særdeles musikk interessert og godt over gjennomsnittet også på film. Meg bekjent lever jeg én gang og jeg vil ikke bruke 10 til 20 år på å bygge meg oppover fra et langt lavere nivå. Jeg vil oppnå Nirvana og helst komme nærmest mulig snarest mulig ::)

    Min quest for the holy grail er langt fra over. Med disse komponentene dukker det opp het nye ting. Kilder, kabler, akustikk i rommet, isolering, prosjektor etc.

    Føler ikke for å avslutte tråden ennå. Morsomt at så mange er engasjerte og jeg kan tenke meg å invitere til å følge ferden videre, de som vil...
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.472
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Vel talt Jason :D Undermålere med misunnelse og rare meininger om ka DU skal bruke penga dine på bør du overse! Gratulere med fete høyttalere og kommende kremsaker ;)

    mvh Filip
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Heisan,

    For å klargjøre litt: Ja, nå føler jeg at dialogen min med selger kan tolkes slik at det er gjort en bindende avtale med tanke på å kjøpe det NAIM oppsettet som beskrevet, dvs tungvekteren 500 samt de også kraftige 300 og 250.

    I tillegg skal jag ha den legendariske prosessoren Meridian 861 versjon 4 samt den nye HD boksen til Meridian, HD621.
    Ah, så det er slik å forstå. Jeg trodde du skulle handle nytt fra Ljudtema, men dette stiller seg isåfall annerledes. Da er det klart at du kan biampe foreløpig og senere bygge ut med en ekstra kanal hvis det er interessant. Til de hjemmekinoentusiastene som har reagert på mine innlegg så skal de være klar over at den siste kanalen ville kostet rundt 40k. Den ekstra kanalen, ikke forsterkeren. Men det var hvis han hadde handlet fra Ljudtema. Det stiller seg helt annerledes når han nå skal handle brukt fra selgeren av B&W. Da vil ikke 300 komme på så mye mer enn Naims monoforsterker. Men uansett resultat synes jeg dere for det første undervurderer Naim, kanskje på grunn av erfaringer med japanmikk (hehei, det var et comeback fra syttitallet!)? Neida, bare tøyset. Dere vet selvfølgelig at en monoblokk fra Naim ikke er noen puslete sak.

    Det viktigste for deg har i alle fall vært 2-kanal, ikke kringlyd. Og den oppgaven er løst, og det ser ut som om kringlyd-oppgaven er løst også. Kjekt at du fikk tilbud om å kjøpe forsterkerne også. Jeg trodde du bare hermet etter oppsettet fra England. Fikk du god pris på hele pakken? Du har jo handlet endel fra han nå.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    890
    jasoneckhoff skrev:
    Heisan,

    For å klargjøre litt: Ja, nå føler jeg at dialogen min med selger kan tolkes slik at det er gjort en bindende avtale med tanke på å kjøpe det NAIM oppsettet som beskrevet, dvs tungvekteren 500 samt de også kraftige 300 og 250.

    I tillegg skal jag ha den legendariske prosessoren Meridian 861 versjon 4 samt den nye HD boksen til Meridian, HD621.
    Litt av min skepsis gikk på at jeg fikk inntrykk av at dette utstyret skulle handles inn nytt. Uten at jeg kjenner prisene i detalj på Naim så jeg derfor for meg en ganske så betydelig investering. Sånn sett ville det i mine øyne vært uklokt å gå rett på et alternativ uten å få demonstrert andre alternativer hjemme i anlegget. Greit nok at Naim sikkert er bra saker, men spørsmålet om hvilken lydsignatur man egentlig foretrekker vil jo alltid dukke opp også, og da er kanskje ikke "verdens beste" alltid bra nok.
    Men når du altså handler brukt fra England vil jeg jo anta at dette rent prismessig vil havne i en litt annen liga. Alltid en fordel å unngå å putte penger i lommen på importør/forhandler og samtidig få en god bruktrabatt. Hvis man så finner ut senere at det er andre ting man foretrekker vil man kunne selge videre uten noe særlig tap igjen.
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Dette blir fett. Håper det blir den lyden du ønsker deg ;D
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Joda, ser at det har betydning om man kjøper pent brukt eller nytt da prisen på nytt vs brukt kan påvirke vurderinger etc...
     
    N

    nb

    Gjest
    jasoneckhoff skrev:
    Disse folka i England har brukt 300 kun som center og jeg er ikke svært negativ til å forsøke dette. Tanken til Baluba om å kjøre 300 på center bak også i et 6.1 oppsett er også fristende, teste ut kanskje. Storforskjell på 5.1 og 6.1 og er det mange filmer som har dette? Kjører Meridian oppsettet mitt ut lyd i 6.1?
    Film er som regel i 5.1, av og til i 7.1 (men de fleste har kun 5.1 vel å merke). 6.1 tror jeg aldri jeg har sett på en film.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Disse folka i England har brukt 300 kun som center og jeg er ikke svært negativ til å forsøke dette. Tanken til Baluba om å kjøre 300 på center bak også i et 6.1 oppsett er også fristende, teste ut kanskje. Storforskjell på 5.1 og 6.1 og er det mange filmer som har dette? Kjører Meridian oppsettet mitt ut lyd i 6.1?
    Film er som regel i 5.1, av og til i 7.1 (men de fleste har kun 5.1 vel å merke). 6.1 tror jeg aldri jeg har sett på en film.
    Jeg har sett et 6.1-oppsett (ekstra kanal bak) hos en person jeg kjenner, men har selv ingen peiling på hvilke formater som finnes på film. Eller plate, for denslags skyld. Kan jo hende at det var noe kortlevd i starten av digital kringlydtiden.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Prøv 11.2 - da snakker vi!



    Det vanlige er 5.1 og 7.1.

    6.1 er nok et eget oppsett, der man kan ha samlet baksignalet til 1 ht, i stedet for å sende det til to. Har sett systemer med tre bakkanaler. Finnes også 7.2 surround der det er skilte subwoofersignaler til de to enhetene, og der man noen ganger ønsker å plassere den ene i front og den andre bak.

    MEN - man er avhengig av at kilden kommer i disse avvikende formatene. Fortsatt er 5.1 og 7.1 vanligst.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han hadde en ekstra bakkanal. Jeg tror nok Jason er best tjent med å biampe frontkanalen slik det ser ut nå.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.659
    Antall liker
    1.424
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    baluba skrev:
    Han hadde en ekstra bakkanal. Jeg tror nok Jason er best tjent med å biampe frontkanalen slik det ser ut nå.
    Er vel ikke værre å ha noe som tar et stereosignal og gjør det om til mono til den ene bakkanalen så får han med seg 7.1 og. L og R bak blir til mono bak.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Er vel ikke værre å ha noe som tar et stereosignal og gjør det om til mono til den ene bakkanalen så får han med seg 7.1 og. L og R bak blir til mono bak.
    En snurrerundtdekoder burde takle dette greit regner jeg med.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.659
    Antall liker
    1.424
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Skink_123 skrev:
    Er vel ikke værre å ha noe som tar et stereosignal og gjør det om til mono til den ene bakkanalen så får han med seg 7.1 og. L og R bak blir til mono bak.
    En snurrerundtdekoder burde takle dette greit regner jeg med.
    Satser på det. Det skal vel uansett ikke være noe problem å få avspillt lyd i 6.1
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Men hvor kommer Meridian 861 inn her, kan den prosessere alt som er av formater og kanal-setup etc?
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    jasoneckhoff skrev:
    Men hvor kommer Meridian 861 inn her, kan den prosessere alt som er av formater og kanal-setup etc?
    Det er mange muligheter ift. kanalsetup på 861. I setup har man et eget vindu der man grafisk router kablingen og setter inn høyttalere m/plassering & avstand. Det fungerer meget bra. Du trenger helst en PC/laptop med RS232 port (eller USB-RS232 konverter) for å sette opp 861.

    Det er mange med Meridian prosessor som også Trifield funksjonen svært bra. Det er en propriotær koding fra Meridian som drar nytte av senterkanalen til 2-kanals musikk.

    Når det gjelder formater så dekoder 861 Dolby Digital og DTS. På HD-innspillinger tar den i mot LPCM, dvs. den dekoder ikke komprimert HD - det overlates til BD-avspilleren. Det er den beste måten å behandle Blu-Ray lyd på.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Når jeg får alt av utstyr på plass og trenger hjelp til sette opp, konfigurere, justere, romkorrigere, alt dette. Hvem er best til å hjelpe med dette?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.587
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det bør vel finnes noen som er sambygdinger av deg her, og som har peiling på slikt som romkorreksjon osv.
    Gratulerer med å få alt i hus. Det er nå moroa begynner for alvor! :D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.231
    Antall liker
    9.091
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Prøv 11.2 - da snakker vi!



    Det vanlige er 5.1 og 7.1.

    6.1 er nok et eget oppsett, der man kan ha samlet baksignalet til 1 ht, i stedet for å sende det til to. Har sett systemer med tre bakkanaler. Finnes også 7.2 surround der det er skilte subwoofersignaler til de to enhetene, og der man noen ganger ønsker å plassere den ene i front og den andre bak.

    MEN - man er avhengig av at kilden kommer i disse avvikende formatene. Fortsatt er 5.1 og 7.1 vanligst.
    Da begynner det å likne noe...
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    De fleste filmer i dag (også Blu-Ray) inneholder kun 5.1 lydspor. Det er et svært lite antall som har 7.1. Av 100 BD jeg har, så tror jeg neppe mer enn 1-2 inneholder 7.1 lydspor.

    11.2 (som i realiteten vel er 11.1 siden LFE uansett kommer i mono), blir da kun en simulert versjon av lyden basert på de algorytmer som produsenten av DSP mener er riktig. Prinsippet er å løfte lydbildet og/eller fylle inn evn. tomrom mellom høyttalere. Sistnevnte er jo helt kurrant både i prinsipp og praksis, men informasjon om høyden til lyden finnes ikke på orginalopptaket. I praksis fungerer det helt greit til ymse filmer om man følger anvisningene, kanskje spesielt siden mange har et lavere lydbilde enn bilde (stort lerret), men det er vel neppe noen stor revolusjon. Gi oss et filmformat med native 12 lydspor der filmstudioene aktivt mikser lyd i 3 dimensjoner, prosessorer med romkorreksjonskraften til en PC - i alle kanaler og aktive vegghøyttalere helt tilpasset formålet så begynner det å bli interessant. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.231
    Antall liker
    9.091
    Torget vurderinger
    1
    Gode poenger, Håkon. ::)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.864
    Antall liker
    10.355
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her har stakkaren kjøpt 2 høyttalere og så konkluderer dere med at han trenger 10 til! ;)
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    bjornh skrev:
    Gode poenger, Håkon. ::)
    Ja. :) I allefall verdt å ta med når man leser i den sist daterte glossy Yamaha salgsbrosjyren der markedsføringsavdelingen i kreative ordlag og fargerike illustrasjoner forklarer hvordan deres latest and greatest DSP modus også dette året skal revolusjonere hjemmekino, og hvorfor ingen andre har klart å tenke på dette før. Folk flest ender opp med å benytte standardoppsett uansett, og kan følgelig spare seg for en del kostnader med både høyttalere og forsterkere.

    Jeg ville i allefall ikke ledet trådstarter inn på en tankegang der antall kanaler bør prioriteres for et topp resultat.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nja. Undersøkelser som er gjort viser at multikanal musikk har veldig mye for seg. Og da snakker vi om innspillinger i bare stereo som sendes ut til mange høyttalere.

    Alle som har prøvd f.eks presence høyttalere til hjemmekino melder om at dette har mye for seg. Selvfølgelig er det sikkert enda bedre at sporene er mikset i like mange kanaler, men tror uansett dette gir et stort løft. Og spesielt når folk ikke gjør noe med akustikken......, da er behovet for å fylle inn huller enda mer til stedet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    HåkonN skrev:
    De fleste filmer i dag (også Blu-Ray) inneholder kun 5.1 lydspor. Det er et svært lite antall som har 7.1. Av 100 BD jeg har, så tror jeg neppe mer enn 1-2 inneholder 7.1 lydspor.

    11.2 (som i realiteten vel er 11.1 siden LFE uansett kommer i mono), blir da kun en simulert versjon av lyden basert på de algorytmer som produsenten av DSP mener er riktig. Prinsippet er å løfte lydbildet og/eller fylle inn evn. tomrom mellom høyttalere. Sistnevnte er jo helt kurrant både i prinsipp og praksis, men informasjon om høyden til lyden finnes ikke på orginalopptaket. I praksis fungerer det helt greit til ymse filmer om man følger anvisningene, kanskje spesielt siden mange har et lavere lydbilde enn bilde (stort lerret), men det er vel neppe noen stor revolusjon. Gi oss et filmformat med native 12 lydspor der filmstudioene aktivt mikser lyd i 3 dimensjoner, prosessorer med romkorreksjonskraften til en PC - i alle kanaler og aktive vegghøyttalere helt tilpasset formålet så begynner det å bli interessant. :)
    Som jeg skrev i mitt innlegg så er det liten grunn til å fylle lytterommet med høyttalere så lenge kildene ikke har separate signaler til alle disse kanalene. 5.1 og 7.1 vil nok være standardene i lang tid.
    Men i H-wood er det på mote å få spesialdisker hjem (der har "alle" superkinoer), med separatsignaler til hele røklet av kanaler - og der er det spesielt presenssignalet over flere ht som gir en utrolig tilstedeværelse siden dette er til stede uten å behøve å slåss med punktlydene i de andre høyttalerne.

    Uansett - det får være grenser.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    orso skrev:
    Alle som har prøvd f.eks presence høyttalere til hjemmekino melder om at dette har mye for seg. Selvfølgelig er det sikkert enda bedre at sporene er mikset i like mange kanaler, men tror uansett dette gir et stort løft.
    Alle var vel litt å ta i. Miksing i 3 dimensjoner hadde selvfølgelig vært et større løft enn bare en dsp som lager en presence ved å løfte enkelte frekvenser. Tenk bare på hvilke muligheter en kreativ lydtekniker vil få.

    orso skrev:
    Og spesielt når folk ikke gjør noe med akustikken......, da er behovet for å fylle inn huller enda mer til stedet.
    Flere høyttalere gir mindre behov for behandling av akustikk?

    orso skrev:
    Men i H-wood er det på mote å få spesialdisker hjem (der har "alle" superkinoer), med separatsignaler til hele røklet av kanaler - og der er det spesielt presenssignalet over flere ht som gir en utrolig tilstedeværelse siden dette er til stede uten å behøve å slåss med punktlydene i de andre høyttalerne.
    Du sier altså at lydstudioene hos de store filmselskapene mikser lyden også i høyden? Dette blir kanskje litt vel OT, men det hadde i det minste vært veldig fint med en liten link på dette, samt link på hva disse spesialdiskene er for noe. :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    HåkonN skrev:
    orso skrev:
    Alle som har prøvd f.eks presence høyttalere til hjemmekino melder om at dette har mye for seg. Selvfølgelig er det sikkert enda bedre at sporene er mikset i like mange kanaler, men tror uansett dette gir et stort løft.
    Alle var vel litt å ta i. Miksing i 3 dimensjoner hadde selvfølgelig vært et større løft enn bare en dsp som lager en presence ved å løfte enkelte frekvenser. Tenk bare på hvilke muligheter en kreativ lydtekniker vil få.

    orso skrev:
    Og spesielt når folk ikke gjør noe med akustikken......, da er behovet for å fylle inn huller enda mer til stedet.
    Flere høyttalere gir mindre behov for behandling av akustikk?

    orso skrev:
    Men i H-wood er det på mote å få spesialdisker hjem (der har "alle" superkinoer), med separatsignaler til hele røklet av kanaler - og der er det spesielt presenssignalet over flere ht som gir en utrolig tilstedeværelse siden dette er til stede uten å behøve å slåss med punktlydene i de andre høyttalerne.
    Du sier altså at lydstudioene hos de store filmselskapene mikser lyden også i høyden? Dette blir kanskje litt vel OT, men det hadde i det minste vært veldig fint med en liten link på dette, samt link på hva disse spesialdiskene er for noe. :)
    Dette er "pulls" av editmasters osv. for filmene de har i arbeid. Producere og regissører har solide hjemmekinoer, mildt sagt. Før var det 35mm med dobbeltprosjektor og maskinist i heimen, men nå kjøres det digitalt fra harddisk - med bilde og multikanal lyd. Særs gjevt og ikke for generell distribusjon.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HåkonN skrev:
    Flere høyttalere gir mindre behov for behandling av akustikk?
    Både ja og nei. Ved riktig plassering, så man kan man kompensere for en del romproblemer med mange høyttalere og flere suber. Men det kan skape nye utfordringer også ja. Kommer også en hel del ann på rommet og høyttalerne. I et lite rom kan det nok gjøre vondt verre uten mye demping. Men det er en annen debatt.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Dette er "pulls" av editmasters osv. for filmene de har i arbeid. Producere og regissører har solide hjemmekinoer, mildt sagt. Før var det 35mm med dobbeltprosjektor og maskinist i heimen, men nå kjøres det digitalt fra harddisk - med bilde og multikanal lyd. Særs gjevt og ikke for generell distribusjon.
    Ja, at det streames digitalt via harddisk er forsåvidt kurrant. Jeg kjører det selv hjemme nå, lossless BD filer med multikanals lyd lagret som FLAC i full lossless 24bit. Jeg kjenner litt til løsningene som serveres til det markedet, både fordi jeg vurderte og ble tilbudt en stund å importere/markedsføre en av de tyngre løsningene til det norske markedet (reduntante iMerge servere til priser opp mot 200k per unit), fordi jeg kjøper blader som fokuserer på tyngre customløsninger til det som best kan beskrives som rike amerikanere og fordi jeg har vært i kontakt med en del av de som jobber med det markedet, blant annet under CES i USA.

    Spesialdisker med lydspor utover 8 (med miksing i høyden), lydstudio som i det hele tatt har utstyr til å mikse i høyden, digitale lagringsformat med lydspor over 8 eller noen som helst maskinvare/prosessorer som per i dag kan behandle noe slikt har jeg derimot ikke hørt om før. Ikke Google heller, så langt mine begrensede søkekunnskaper tar meg. Derfor var det også interessant om litt mer lesestoff rundt dette.

    Men dette er OT. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn