HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Diy Duke skrev:
    Vidar P skrev:
    Duke; du kan jo gjerne forklare oss uvitende om hvordan oceaner av effekt i dette tilfelle har sammenheng med høyttalerens spenningsfølsomhet og de lydtrykk vi liker å lytte på musikk med.

    Hva er følsomheten til 800D? Hvor mange dB vil et par gi fra seg på 2-3 meters avstand med 2x100W effekt inn? Kunne vært spennende å høre hvorfor man bør ha 700W nominelle når man bruker lydtrykk som krever et tosifret antall nominelle watt.
    Det er udelukkende baseret på lyttetest. Desuden er det gammel viden og det kan aflæses på VU metre når paukerne trækker flere hundrede w i spids på mindre krævende højttalere en dette.
    De fleste effektforsterkere av nogenlunde kaliber klarer vel noen hundre watt i spisseffekt. Trenger ikke 700W nominell effekt i 8 ohm av den grunn? Selv min lusne 140-watter klarer jo å øke noe fra det når det er kraftkrevende transienter.

    Jeg skulle ha likt å se en mer teknisk forklaring på hvordan et skyhøyt tall nominell potensiell utgangseffekt (eller et ocean av effekt) er tvingende nødvendig for å få et sett med 90dB/W høyttalere til å låte så høyt og bra som de bør. Selvsagt er jeg enig i at evne til å avgi dynamisk effekt er et poeng, men i mitt syn så er det i praksis mer eller mindre hele poenget, iallefall hva dynamisk lydtrykk med så følsomme høyttalere angår.

    Det blir iallefall veldig mye høyere enn hva jeg orker å høre på hos meg, selv noen minutter, med mine 2x140W med mine 91dB/W høyttalere på nesten 4 meters avstand i mitt 40kvm+ lytterom. Og det er enda plenty volum å gå på. Det er vel noe med å se at det er andre ting enn watt også som bør være med i beregningen; til syvende og sist bør det vel være i bakhodet at det for mange av oss skal hifien gi glede av å utforske ny musikk, glede seg over kjent musikk, og gi oss mange unike musikalske opplevelser med systemet vårt, og ikke bare spille demoskiver med brask-og-bram på ulevelige volum mens vi leser av VU-metre.
    Dette sidste var ikke seriøst. Hvem har talt om at have blikket stiv rettet mod VU metret ?

    Hvilken slags musik spiller du ?
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    baluba skrev:
    Kan det skyldes at endel D-konstruksjoner har utilstrekkelig strømforsyning?
    Ja, det kan godt hende. Den høye effektiviteten kan lett friste til å underdimensjonere strømforsyningen. Jeg har derimot overdimensjonert mine ganske ettertrykkelig. Hele monoblokkene er nesten bare strømforsyning, pluss et knøtt lite forsterkerkort i den ene enden av hver boks.

    Regneeksempel: En klasse AB-sak på 200 W @ 8 ohm har kanskje 50 % effektivitet. En klasse D-forsterker har kanskje 95 % effektivitet. Det betyr at fra min 500 VA trafo er 475 VA tilgjengelig for høyttaleren, mens i klasse AB blir det bare 250 VA til høyttaleren. Eller motsatt, for å ha like robust strømforsyning som mine Hypex monoblokker, ville klasse AB-forsterkeren trengt 2x475 VA = 950 VA per kanal eller 1900 VA for et stereochassis. Du finner ikke veldig mange forsterkere i klassen rundt 2x200 W med 1900 VA trafo. Unntaket er Krell KSA-200S med hele 2800 VA trafo. That's what it takes.
    Lyder fornuftigt. Vores tidligere Tripath med 2000 W ringkærne og 0,5 F bankede enhver klasse AB.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diy Duke skrev:
    Dette sidste var ikke seriøst. Hvem har talt om at have blikket stiv rettet mod VU metret ?

    Hvilken slags musik spiller du ?
    Jeg mener det seriøst jeg, dette at man må løfte blikket på systemet som helhet for å bygge et musikalsk tilfredsstillende musikkanlegg når man har så godt utgangspunkt som 800D, men jeg tror jeg takker av for debatten. Og ja, jeg spiller også musikk ja. Men det har vel lite med denne saken å gjøre såvidt jeg kan se. Du kan jo scanne tilbake i mine tidligere innlegg, så ser du vel.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Yepp, bra tips og sikkert ikke uten grunn hadde selger av mine 800D også et sett med NAIM med Meridian prosessor for surround...
    Nå begynner du å forstå hva det handler om. Ørten hundre watt er ikke nødvendigvis saliggjørende, eller i mange tilfeller ikke saliggjørende i det hele tatt. Det er lett å se på watt som en indikasjon på kraft, men i og med at du vet at tidligere eier brukte Naim så vet du at det ikke stemmer.

    Hvorfor ikke satse på et skikkelig forsterkersett fra Naim. Det er jo åpenbart en anerkjent kombinasjon. Og lekkert å se på for fruen også. Hadde jeg vært deg nå så hadde jeg gitt blaffen i mer drøvtygging. Du vet at Naim er en god match siden det er en så populær match blant liebhaverne av 800D. Her er det tydeligvis ingen som har eid 800D, og da er det like greit å slutte å lese våre teoretiske krangler og heller kopiere oppskriften til de som faktisk har slike høyttalere.

    Hadde jeg vært deg så hadde jeg etter denne tråden landet på det kraftigste Naim-settet lommeboken tillater. Da vet du i alle fall at du får en kombinasjon som fungerer godt ifølge common wisdom. Hvis du i tillegg sjekker designet så tror jeg du kommer til å føle at det er riktig vei. Lekkert, vellydende og riktig ifølge de som selv har 800D. Kan du finne noe bedre grunnlag til å velge forsterker enn det? Hadde jeg visst det om Naim + 800D så hadde jeg ikke brydd meg om utlegninger om klasse D vs A/B og rør.
    Ferdig arbeid, du bør bli et nytt medlem i den eksklusive klubben av naimister. Selv jeg som er rørmann sikler litt på Naim. Musikalsk, kraftig og eksklusivt. Sats også på cd eller streaming fra samme produsent, eventuelt tuner også hvis det er ønskelig. De apparatene trives godt sammen, og har som sagt høy WAF. Trenger vi strengt tatt diskutere saken mer nå? :p
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Diy Duke skrev:
    Dette sidste var ikke seriøst. Hvem har talt om at have blikket stiv rettet mod VU metret ?

    Hvilken slags musik spiller du ?
    Jeg mener det seriøst jeg, dette at man må løfte blikket på systemet som helhet for å bygge et musikalsk tilfredsstillende musikkanlegg når man har så godt utgangspunkt som 800D, men jeg tror jeg takker av for debatten. Og ja, jeg spiller også musikk ja. Men det har vel lite med denne saken å gjøre såvidt jeg kan se. Du kan jo scanne tilbake i mine tidligere innlegg, så ser du vel.
    Ok Vidar det orker jeg ikke. Nytår i morgen og ting der skal forberedes.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Vidar P. har selvsagt rett. Oppgitt utgangseffekt på et datablad sier lite om evnen til å drive lavimpedante laster med vanskelige fasevinkler. Strømforsyningen har nok mer å si.

    ...og Orso skal vi vedde på Pioneer receiverens evne til drive 800D uten problemer. Jeg kan stille med Krell MRA, så kan vi ved matchet nivå sammenligne dynamiske partier på krevende innspillinger. Jeg setter 10K på at resultatet blir avkortet dynamikk på Pioneer i en sammenligning. Vedder du i mot?

    Mvh
    Roysen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    baluba skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Yepp, bra tips og sikkert ikke uten grunn hadde selger av mine 800D også et sett med NAIM med Meridian prosessor for surround...
    Nå begynner du å forstå hva det handler om. Ørten hundre watt er ikke nødvendigvis saliggjørende, eller i mange tilfeller ikke saliggjørende i det hele tatt. Det er lett å se på watt som en indikasjon på kraft, men i og med at du vet at tidligere eier brukte Naim så vet du at det ikke stemmer.

    Hvorfor ikke satse på et skikkelig forsterkersett fra Naim. Det er jo åpenbart en anerkjent kombinasjon. Og lekkert å se på for fruen også. Hadde jeg vært deg nå så hadde jeg gitt blaffen i mer drøvtygging. Du vet at Naim er en god match siden det er en så populær match blant liebhaverne av 800D. Her er det tydeligvis ingen som har eid 800D, og da er det like greit å slutte å lese våre teoretiske krangler og heller kopiere oppskriften til de som faktisk har slike høyttalere.

    Hadde jeg vært deg så hadde jeg etter denne tråden landet på det kraftigste Naim-settet lommeboken tillater. Da vet du i alle fall at du får en kombinasjon som fungerer godt ifølge common wisdom. Hvis du i tillegg sjekker designet så tror jeg du kommer til å føle at det er riktig vei. Lekkert, vellydende og riktig ifølge de som selv har 800D. Kan du finne noe bedre grunnlag til å velge forsterker enn det? Hadde jeg visst det om Naim + 800D så hadde jeg ikke brydd meg om utlegninger om klasse D vs A/B og rør.
    Ferdig arbeid, du bør bli et nytt medlem i den eksklusive klubben av naimister. Selv jeg som er rørmann sikler litt på Naim. Musikalsk, kraftig og eksklusivt. Sats også på cd eller streaming fra samme produsent, eventuelt tuner også hvis det er ønskelig. De apparatene trives godt sammen, og har som sagt høy WAF. Trenger vi strengt tatt diskutere saken mer nå? :p
    leses som et fornuftig innspill
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    baluba skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Yepp, bra tips og sikkert ikke uten grunn hadde selger av mine 800D også et sett med NAIM med Meridian prosessor for surround...
    Nå begynner du å forstå hva det handler om. Ørten hundre watt er ikke nødvendigvis saliggjørende, eller i mange tilfeller ikke saliggjørende i det hele tatt. Det er lett å se på watt som en indikasjon på kraft, men i og med at du vet at tidligere eier brukte Naim så vet du at det ikke stemmer.

    Hvorfor ikke satse på et skikkelig forsterkersett fra Naim. Det er jo åpenbart en anerkjent kombinasjon. Og lekkert å se på for fruen også. Hadde jeg vært deg nå så hadde jeg gitt blaffen i mer drøvtygging. Du vet at Naim er en god match siden det er en så populær match blant liebhaverne av 800D. Her er det tydeligvis ingen som har eid 800D, og da er det like greit å slutte å lese våre teoretiske krangler og heller kopiere oppskriften til de som faktisk har slike høyttalere.

    Hadde jeg vært deg så hadde jeg etter denne tråden landet på det kraftigste Naim-settet lommeboken tillater. Da vet du i alle fall at du får en kombinasjon som fungerer godt ifølge common wisdom. Hvis du i tillegg sjekker designet så tror jeg du kommer til å føle at det er riktig vei. Lekkert, vellydende og riktig ifølge de som selv har 800D. Kan du finne noe bedre grunnlag til å velge forsterker enn det? Hadde jeg visst det om Naim + 800D så hadde jeg ikke brydd meg om utlegninger om klasse D vs A/B og rør.
    Ferdig arbeid, du bør bli et nytt medlem i den eksklusive klubben av naimister. Selv jeg som er rørmann sikler litt på Naim. Musikalsk, kraftig og eksklusivt. Sats også på cd eller streaming fra samme produsent, eventuelt tuner også hvis det er ønskelig. De apparatene trives godt sammen, og har som sagt høy WAF. Trenger vi strengt tatt diskutere saken mer nå? :p
    Nejnej vi bøjer hovedet i skam.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Roysen skrev:
    Vidar P. har selvsagt rett. Oppgitt utgangseffekt på et datablad sier lite om evnen til å drive lavimpedante laster med vanskelige fasevinkler. Strømforsyningen har nok mer å si.

    ...og Orso skal vi vedde på Pioneer receiverens evne til drive 800D uten problemer. Jeg kan stille med Krell MRA, så kan vi ved matchet nivå sammenligne dynamiske partier på krevende innspillinger. Jeg setter 10K på at resultatet blir avkortet dynamikk på Pioneer i en sammenligning. Vedder du i mot?

    Mvh
    Roysen
    Hvis vi erkender at det drejer sig om en kombination af dæmpningfaktor,watt , strømstyrke og fravær af Mosfets så nærmer vi os målet.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Jo, jeg skal tenke på NAIM, og har fortsatt nummeret til selgeren av 800D'ene ;)

    Apropos drøvtygging så er det jo faktisk slik at jeg ennå ikke har fått høyttalerne i hus, og da å reise ut å kjøpeforsterkeri for 200.000 synes litt forhastet. Ingen tvil om at NAIM altså kan fungere. Men det er enkelte som også mener at det ikke er en idell match.

    Hensikten min med denne tråden er å lese alle gode forslag og innspill, alt for og imot for så å ha håp om å finne en slags kode, en rød tråd som gir meg svaret. Eller et av flere mulige svar...

    Klart, det er fortsatt forvirrende da mye informasjon fra forskjellige kilder kanskje gjør meg enda mer forvirret enn jeg engang var ???

    Synes det er kult å høre om dere som har peiling på det tekniske og som forsøker å gjøre musikklytting om til en slags vitenskap. Man skal ta dette med i betraktningen. Men kanskje viktigere er følelsene som vekkes ved rett kombinasjon av utstyr, egenskaper som kommer frem, engasjement?

    J
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Men må bare komme med en liten korrigering, det er altså 800D som er toppmodellen, ikke 801D...

    J
    Den dyreste modellen ja, men toppmodellen- tja ;)
    Det finnes andre tester som konkluderer med mitt inntrykk i henhold til lyd. Høytalerne er jo temmelig like, men løser bassen på ulikt vis. 801 er kanskje litt morsommere, litt vanskeligere å romplassere og litt større "alt klaffer potensial", mens 800 nok spiller bedre i mange stuer og jo er mer påkostet utseendemessig.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    De fleste kan slet ikke like korrekt lyd. Det ved højttalerproducenterne når de designer deres produkter. Det hele drejer sig om at sælge så meget som muligt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at Jason ikke har blitt så veldig mye klokere etter all den teoretiske kranglingen vår, og det var grunnlaget for min siste konklusjon. Dessuten ser jeg også for meg at stuen til Jason med familie skal se fin ut, for høyttalerne er jo ikke direkte stygge for å si det slik.

    Hva går eventuell kritikk mot kombinasjonen Naim + 800D ut på? Hvis den ikke er alvorlig (og kanskje uttalt av de som ikke eier kombinasjonen selv slik som oss) så synes jeg ikke det er nødvendig å la seg forvirre mer. DP kan sikkert fungere fint det, men størrelse og design ville danket dem ut for meg hvis Naim fungerer like godt eller bedre. Nett og velfungerende vinner alltid over stort og industrielt for meg. Selv om det store alternativet er like godt.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    baluba skrev:
    Jeg regner med at Jason ikke har blitt så veldig mye klokere etter all den teoretiske kranglingen vår, og det var grunnlaget for min siste konklusjon. Dessuten ser jeg også for meg at stuen til Jason med familie skal se fin ut, for høyttalerne er jo ikke direkte stygge for å si det slik.

    Hva går eventuell kritikk mot kombinasjonen Naim + 800D ut på? Hvis den ikke er alvorlig (og kanskje uttalt av de som ikke eier kombinasjonen selv slik som oss) så synes jeg ikke det er nødvendig å la seg forvirre mer. DP kan sikkert fungere fint det, men størrelse og design ville danket dem ut for meg hvis Naim fungerer like godt eller bedre. Nett og velfungerende vinner alltid over stort og industrielt for meg. Selv om det store alternativet er like godt.
    Jeg må bryde sammen og tilstå jeg aldrig har hørt Naim. Har dog altid haft på fornemmelsen at det koster uforskammet meget i forhold til hvad man får.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Hva går eventuell kritikk mot kombinasjonen Naim + 800D ut på?
    Jeg har ikke sett noen slik kritikk, tvert om, tross at jeg følger mye med på noen UK fora også.
    800-serien har jo ellers også vært mye omtalt i UK presse med bl.a Naim elektronikk, så om man kan like slikt, så er det vel en anerkjent kombinasjon av merker.

    Vil tilføye at jeg synes det er en svært god ide baluba, og Naim ville høyst sannsynligvis vært mitt førstevalg. Naim gir generelt svært fornøyde eiere, og etter min fatteevne svært høy musikalsk innsikt og musikkglede for pengene, noe som også alltid er refrenget i omtaler i presse. Byggekvalitet, levetid, annenhåndsverdi, kvalitetsfølelse, eieglede osv står ikke tilbake for noe. Og driveevne er nærmest et ikke-tema.
    Men så vil jeg da heller ikke ha på meg å skryte uberettiget av merker jeg selv eier, så jeg vil understreke at jeg kun refererer til det lille jeg har lest om og hørt av kombinasjonen, helt uavhengig av at jeg selv velger å bruke Naim i min egen setting.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Jo, kritikken vedr NAIM+800D kom altså fra Oslo Hifi center men jeg kan ikke huske i detalj hva som var negativt.

    Ellers er jeg i den enestående situasjonen at jeg får mitt eget private lytterom på ca 32m2, 4m x 8m. Så familien og fruen har ingentingde skulle ha sagt vedr design etc ;D

    Klart, hun har jo hørt rykter om at det er noen monstre jeg har bestilt, uten at dette kom som noen overraskelse. På godt og vondt er jeg skrudd litt sammen slik at jeg liker versting tinga. Som utmerker seg. Som er litt ikoniske...
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    ok, her er NAIM oppsettet som selger brukte sammen med mine nå 800D:

    NAIM -250
    NAIM -300
    NAIM -500
    NAIM - 2 fraimes

    Dere fra NAIM leieren klarer kanskje å se om dette skulle duge for meg og hva ville et slikt oppsett ville verdt for meg å betale ???

    J
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Jo, kritikken vedr NAIM+800D kom altså fra Oslo Hifi center men jeg kan ikke huske i detalj hva som var negativt.
    Tillat meg å stille spørsmål ved om representanter for OHC i det hele tatt har hørt kombinasjoner av B&W 800-serie og Naim elektronikk på det aktuelle nivået. Ingen påstand, bare en skepsis..

    Det blir lite lyd av det du foreslår, siden det er bare effektforsterkere; du trenger også en matchende kilde og en ditto preamp.
    Se f.eks "Suggested Systems" på www.naim-audio.com

    Direkte link her; http://www.naim-audio.com/products/system_1.html
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Diy Duke skrev:
    baluba skrev:
    Jeg regner med at Jason ikke har blitt så veldig mye klokere etter all den teoretiske kranglingen vår, og det var grunnlaget for min siste konklusjon. Dessuten ser jeg også for meg at stuen til Jason med familie skal se fin ut, for høyttalerne er jo ikke direkte stygge for å si det slik.

    Hva går eventuell kritikk mot kombinasjonen Naim + 800D ut på? Hvis den ikke er alvorlig (og kanskje uttalt av de som ikke eier kombinasjonen selv slik som oss) så synes jeg ikke det er nødvendig å la seg forvirre mer. DP kan sikkert fungere fint det, men størrelse og design ville danket dem ut for meg hvis Naim fungerer like godt eller bedre. Nett og velfungerende vinner alltid over stort og industrielt for meg. Selv om det store alternativet er like godt.
    Jeg må bryde sammen og tilstå jeg aldrig har hørt Naim. Har dog altid haft på fornemmelsen at det koster uforskammet meget i forhold til hvad man får.
    I form av watt, ja. Men er vi ikke blitt enige om at det ikke er den rette medisinen her da?

    Jeg har også grublet litt på Abbey Roads valg av DP. Nettopp på grunn av at et studio har valgt det så ville jeg valgt det bort. Du ønsker nemlig ikke studiolyd hjemme i stuen. Studiolyd skal ikke være for levende og musikalsk, for da ender du på ville veier når du mikser en plate som skal låte bra hjemme hos folk. Den fellen har jeg gått i selv når jeg har mikset. Når det mikses på en kombinasjon som låter levende og musikalsk er det umulig å sette seg inn i hvordan det ferdige resultatet vil låte hjemme i de tusen hjem. Hver gang jeg har gjort noe slik så har det endt opp med uengasjerende produksjoner som har hørt bæsj ut på andre anlegg. Og det skyldes ikke at jeg er en dårlig studioteknikker. Det skyldes rett og slett at hvis man mikser på et anlegg som er for levende og musikalsk så er det umulig å vite når du har tatt nok i, og resultatet blir for nøkternt.

    Det er klart at et geni av en teknikker ikke lar seg lure av slikt, men ingen studioer bygger sine referanser basert på at alle teknikere er genier av den klassen. Det finnes studiolyd, og det finnes hifi-lyd. For at enhver proff produsent skal føle seg hjemme under arbeid i et ukjent studio så satser alle etablerte studioer på såkalt typisk klinisk studiolyd, Abbey Road inkludert. Jeg ville altså ikke valgt studiolyd hjemme i stuen, og er det noe jeg kan hevde med stor tyngde så er det hvordan ting låter i studio sammenlignet med hvordan det låter hjemme. For i den diskusjonen er jeg definitivt på hjemmebane i motsetning til diskusjoner der vi diskuterer ren hifi.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Solo skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Men må bare komme med en liten korrigering, det er altså 800D som er toppmodellen, ikke 801D...

    J
    Den dyreste modellen ja, men toppmodellen- tja ;)
    Det finnes andre tester som konkluderer med mitt inntrykk i henhold til lyd. Høytalerne er jo temmelig like, men løser bassen på ulikt vis. 801 er kanskje litt morsommere, litt vanskeligere å romplassere og litt større "alt klaffer potensial", mens 800 nok spiller bedre i mange stuer og jo er mer påkostet utseendemessig.
    Dette henger ikke på greip. Det er klart at det må være en helt entydig sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor en og samme produsents produktspekter. Noe annet ville fremstå selvmord sett i et troverdighetens lys overfor kundene som har kjøpt de dyrere og samtidig mindre gode produktene. Enhver produsent med ønske om troverdighet setter seg ikke i en slik situasjon. At B&W er en seriøs produsent med ønske om troverdighet kan vel være hevet over tvil?

    Mvh
    Roysen
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Jo, kritikken vedr NAIM+800D kom altså fra Oslo Hifi center men jeg kan ikke huske i detalj hva som var negativt.
    Tillat meg å stille spørsmål ved om representanter for OHC i det hele tatt har hørt kombinasjoner av B&W 800-serie og Naim elektronikk på det aktuelle nivået. Ingen påstand, bare en skepsis..

    Det blir lite lyd av det du foreslår; du trenger også en matchende kilde og en ditto preamp.
    Se f.eks "Suggested Systems" på www.naim-audio.com
    Kjære vene, man lytter da ikke til folk som ikke selger noen av produktene som vurderes her. B&W selges av HFK. De vet at du har kjøpt 800D, og vil selge deg utstyr til dyre dommer. Når det da i tillegg kun er de vi med sikkerhet kan si har kritiske bemerkninger til den kombinasjonen har vi endelig klart å avsløre årets største løgner, betjeningen på OHC. Deres meninger om saken skal du overhodet ikke bry deg om.

    Korrigering: Det er nettopp det du skal gjøre. Lytte til dem, og gjøre det stikk motsatte av det de foreslår. Når OFC står som eneste kritiker av kombinasjonen så er det den beste garanti for at Naim + 800D er det riktige valget. Jeg er nå 110% sikker på at Naim er det rette valget til 800D. Takk til OHC for all hjelp til å overbevise meg om at mine siste teorier stemmer. ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg mener altså at HiFi betyder høj troverdighet og ikke " musikalitet".
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Roysen skrev:
    Solo skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Men må bare komme med en liten korrigering, det er altså 800D som er toppmodellen, ikke 801D...

    J
    Den dyreste modellen ja, men toppmodellen- tja ;)
    Det finnes andre tester som konkluderer med mitt inntrykk i henhold til lyd. Høytalerne er jo temmelig like, men løser bassen på ulikt vis. 801 er kanskje litt morsommere, litt vanskeligere å romplassere og litt større "alt klaffer potensial", mens 800 nok spiller bedre i mange stuer og jo er mer påkostet utseendemessig.
    Dette henger ikke på greip. Det er klart at det må være en helt entydig sammenheng mellom pris og kvalitet innenfor en og samme produsents produktspekter. Noe annet ville fremstå selvmord sett i et troverdighetens lys overfor kundene som har kjøpt de dyrere og samtidig mindre gode produktene. Enhver produsent med ønske om troverdighet setter seg ikke i en slik situasjon. At B&W er en seriøs produsent med ønske om troverdighet kan vel være hevet over tvil?

    Mvh
    Roysen
    JEg er en tvivler. ;)
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.

    Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?

    I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
     
    R

    Roysen

    Gjest
    At du tviler kom ikke som noen bombe DIY Duke. Spørr i stedet B&W.

    Mvh
    Roysen
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    baluba skrev:
    Vidar P skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Jo, kritikken vedr NAIM+800D kom altså fra Oslo Hifi center men jeg kan ikke huske i detalj hva som var negativt.
    Tillat meg å stille spørsmål ved om representanter for OHC i det hele tatt har hørt kombinasjoner av B&W 800-serie og Naim elektronikk på det aktuelle nivået. Ingen påstand, bare en skepsis..

    Det blir lite lyd av det du foreslår; du trenger også en matchende kilde og en ditto preamp.
    Se f.eks "Suggested Systems" på www.naim-audio.com
    Kjære vene, man lytter da ikke til folk som ikke selger noen av produktene som vurderes her. B&W selges av HFK. De vet at du har kjøpt 800D, og vil selge deg utstyr til dyre dommer. Når det da i tillegg kun er de vi med sikkerhet kan si har kritiske bemerkninger til den kombinasjonen har vi endelig klart å avsløre årets største løgner, betjeningen på OHC. Deres meninger om saken skal du overhodet ikke bry deg om.

    Korrigering: Det er nettopp det du skal gjøre. Lytte til dem, og gjøre det stikk motsatte av det de foreslår. Når OFC står som eneste kritiker av kombinasjonen så er det den beste garanti for at Naim + 800D er det riktige valget. Jeg er nå 110% sikker på at Naim er det rette valget til 800D. Takk til OHC for all hjelp til å overbevise meg om at mine siste teorier stemmer. ;D
    enig! atter en gang 8)
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Det er driittkult at så mange blir engasjert av dette, over 300 innlegg så langt ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Men det største egenskapen til 800D skal jo være at den gjengir musikken nøyaktig slik den var skapt av musikerne. Og det er derfor den benyttes av Abbey Road som den ultimate monitor.

    Er det ikke det alle på forumet egentlig tilstreber, å komme så nærme studioet som overhodet mulig? Skal man ikke med best mulig utstyr forsøke å ta plassen til sjefsmixeren som sitter å skrur på alle knappene?

    I så fall skal jeg kanskje også se etter forsterkeri som er mest mulig nøytralt og ufarget. Bare det ikke da låter kaldt og følelesløst :-\
    Tro meg. Jeg har en gullplate på samvittigheten og to internasjonale hits. I hvilken kategori vil jeg ikke avsløre. Ikke store sakene å skryte av i min bransje, men adskillig mer enn den gjengse hifi-freak har å slå i bordet med. Jeg er bare en sølle teknikker som ikke har noen heder og ære å skryte av selv, siden jeg ikke har vært produsent. Og det har ingen hensikt å avsløre min identitet siden navnet mitt uansett er ukjent for andre enn de som har jobbet med meg. Men en ting kan jeg si deg: Jeg ville aldri ha mikset på et skikkelig godt hifi-anlegg, og jeg ville aldri ha lyttet til musikk over et anlegg som er godt å mikse på.

    Edit: redigerte bort en setning som ikke var korrekt. Den hadde ingen betydning for meningen i innlegget så ingen kommer til å savne den, og derfor lar jeg den forsvinne i det stille...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Humlan skrev:
    Specifikationer

    Power output continuous [8 Ohm] Uteffekt kontinuerlig [8 Ohm]


    140 Watts 140 Watts

    Voltage gain Spänning vinst


    + 29 dB + 29 dB

    Input impedance Ingångsimpedans


    18 kOhm 18 kOhm

    Frequency response Frekvensåtergivning


    -3dB @ 1.5Hz & 100kHz -3dB @ 1.5Hz & 100kHz

    Mains supply Elanslutning


    100V, 115V, 230V (50 or 60Hz) 100V, 115V, 230V (50 eller 60Hz)

    NAP 500 dimensions (H x W x D) NAP 500 Mått (H x B x D)



    Dessa 140W är kanske bara vid 1000 Hz och vem blir då glad? Om den kostar mycket kulor?
    Hva mener du med dette innlegget?
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.363
    Antall liker
    5.079
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    B&W, Dynaudio, Genelec m.fl. er jo glade i å vise til at deres høyttalere benyttes i innspillingsstudioer. Vil det si at disse høyttalerne kan avskrives til stuebruk? :-\
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Jo, coolbiz har et godt spørsmål. Men Baluba, om disse 800D'ene så var dine hjemme, hva skulle du selv kjøpt av forsterkeri?

    J
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    coolbiz skrev:
    B&W, Dynaudio, Genelec m.fl. er jo glade i å vise til at deres høyttalere benyttes i innspillingsstudioer. Vil det si at disse høyttalerne kan avskrives til stuebruk? :-\
    De produserer sikkert høytalere til forskjellig bruk
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Diy Duke skrev:
    Roysen skrev:
    At du tviler kom ikke som noen bombe DIY Duke. Spørr i stedet B&W.

    Mvh
    Roysen
    ;D B&W sit svar er jo indlysende.
    Samtidig har de alt å tape og intet å vinne på å svare uærlig på spørsmål om sammenligning av egne produkter.

    Mvh
    Roysen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, NAP500 gir 140W kun ved 1000hz. Ved alle andre frekvenser låter den elendig og gir nesten ingen watt. Skål :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    B&W, Dynaudio, Genelec m.fl. er jo glade i å vise til at deres høyttalere benyttes i innspillingsstudioer. Vil det si at disse høyttalerne kan avskrives til stuebruk? :-\
    Nei, men i feil kombinasjon som fremhever studioegenskapene vil jeg avskrive dem til stuebruk. Dynaudio og B&W må stort sett matches med forsterkere. Genelec er det jeg selv har brukt mest i studio, og de er faktisk litt på grensen til hva som er riktig for studio. De låter så musikalsk at jeg selv ble lurt av dem da de var nye for meg. Jeg valgte da en litt for kald karakter i mellomtonen før jeg ble kjent med særegenhetene til høyttalerne. Siden de er aktive så hadde jeg uansett ikke noe valg, men de har en crossover-egenskap som gjør at de også låter pent i stuen. Mot normalt vil jeg faktisk anbefale Genelec til stuebruk også, men de er et unikum i så måte. Det er vanskelig å forklare helt hva jeg mener om Genelec, men på en måte er det de eneste jeg ville hatt både hjemme og i studio. De er på grensen som hjemmehøyttalere til musikk, dog i et hjemmekino-oppsett ville de vært helt fantastiske. Det er fordi rå dynamikk er viktig i hjemmekino. Og på det området er det lite som slår skikkelige studiohøyttalere.

    Det at Genelec har såpass gode crossover-egenskaper gjør at jeg elsker dem, men for en teknikker så fordrer de litt tilvenning før du får et bilde av hvordan ting vil låte i heimen. Det går an å kombinere egenskapene, men bare til en viss grad. Det verste jeg ha mikset på er SL6, og ingen her inne vil vel påstå at det er dårlige hifi-høyttalere. Men til miksing er de så godt som ubrukelige. Jeg har forøvrig ingen erfaring med de store monitorene til Genelec, og har liten tro på at de fungerer særlig bra hjemme. Til det blir de nok for mye studio til at de blir behagelige for lange lytteseanser. Skriver jeg uten å ha noen direkte erfaring med dem.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jasoneckhoff skrev:
    Jo, coolbiz har et godt spørsmål. Men Baluba, om disse 800D'ene så var dine hjemme, hva skulle du selv kjøpt av forsterkeri?

    J
    Etter det jeg har lært av de andre i denne tråden ville jeg valgt Naim.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Jeg prøvde en klasse T forsterker på mine tidligere B&W 703. 703ene var kjent for å være vanskelig å drive og det ble sagt at man helst burde ha 2*200W. De gikk under 3ohm. Brukte i første perioden en Thule forsterker med 2*150W. Men da jeg koblet til den lille klasse T forsterkeren som kostet under 200 kr fikk jeg sjokk. Den drev de med større kontroll enn Thulen! Lydbildet åpnet seg i både mellomtonen og diskanten, men den aller største forskjellen var i bassen. Bassen var mye strammere. Tonalt var det ingen kjempe match og det hele ble litt analytisk, men vi snakker her om en sak til under 200 kr og som ikke er regnet som de beste T ampene. Denne T ampen er oppgitt med 2*6W med batteridrift og litt mer hvis man bruker strøm. Ikke noe imponerende strømforsyning der i gården. Og tilsvarende har jeg opplevd med klasse D.
    Tillat meg å tvile en smule på påstandene du fremmer i denne historien. Men, sett i lys av din stadige misjonering for klasse-D forsterkernes fortreffelighet faller den fint inn i mønsteret.

    Om det er Sonic Impact T-amp du snakker om her driver den slettes ikke B&W 703 med mer kontroll enn Thulen(regner med det kanskje kan være IA150?) på målbare parametre. F.eks har den forvrengning på over 10% ved 4 Ohms last.

    Den har dessverre ikke nubbekjangs å levere lydkvalitet på et objektivt høyere nivå enn Thulen på disse høyttalerne.

    At du syns den leverer bedre kvalitet vil da være en soleklar indikasjon til trådstarter at man må bruke ørene for å vurdere lyden. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn