HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Nå tar vi en gruppeklem dere :)

    Mvh
    Geir
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Det ligger 3 stk Krell fpb650m til salgs hos audiomarkt til 10-11000 euro. Litt gamle, men de burde vel kunne sparke litt liv 800d og senter. Hva mener de lerde om dette?
     

    Otern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    154
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    vins666 skrev:
    Det ligger 3 stk Krell fpb650m til salgs hos audiomarkt til 10-11000 euro. Litt gamle, men de burde vel kunne sparke litt liv 800d og senter. Hva mener de lerde om dette?
    Ligger også et par Krell MC 250 monoblokker til salgs på avforums børs til 50'. Har ingen formening om hvor gode disse er, men relatert til nypris burde de kunne gjøre en grei jobb.
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    Uten å anbefale noe som helst, men ved usikkerhet bør man bruke litt økonomisk skjønn.
    Det er nå mitt råd.... Å bruke masse penger på usikkerhet kan bli en dyrkjøpt erfaring..

    Kanskje det beste rådet er å finne hos dem som har erfaring med disse B&W htèr..

    mvh
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    En lite oppfordring som trådstarter sikkert setter pris på...

    Er det ikke mulig å roe ned litt og finne sin plass med uoppfordret respekt for alle
    sine meninger og sist men ikke minst holde seg til tema... Det betyr bla. å styre unna personangrep pga. uenighet...

    mvh..... og en fortsatt god jul og et snart godt nyttår...
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Min erfaring er at 500 W ice lyder af 40 W klasse AB. Bassen er ICE sit svageste punkt. Mangler totalt evnen til at nuancere.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Diy Duke skrev:
    Min erfaring er at 500 W ice lyder af 40 W klasse AB. Bassen er ICE sit svageste punkt. Mangler totalt evnen til at nuancere.
    Kontroll i bassen blir bassfattig i anlegg med svakhet der.
    Med tanke på at nesten alle nå kommer med subwoofere med ICE eller annen klasse D, så sier vel det mer om ditt eksperiment enn om ICE.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Orso,

    Har du erfaring med B&W 800D? Det er den som setter premissene for hvilken forsterker som kreves. At du mener Pioneer er like gode som andre klasse-D forsterkere er uinteressant dersom du ikke kan gå god for at de kan drive disse høytalerne tilfredsstillende. Andre B&W høytalere utgjør også ulik last og er ingen fasit for at dette vil fungere med nettopp disse høytalerne.

    Mvh
    Roysen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Roysen skrev:
    Orso,

    Har du erfaring med B&W 800D? Det er den som setter premissene for hvilken forsterker som kreves. At du mener Pioneer er like gode som andre klasse-D forsterkere er uinteressant dersom du ikke kan gå god for at de kan drive disse høytalerne tilfredsstillende. Andre B&W høytalere utgjør også ulik last og er ingen fasit for at dette vil fungere med nettopp disse høytalerne.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har hørt de, men har aldri prøvd ulike forsterkere. Du kan kalle det synsing, men mitt forsvar av Pioneer var mer på generelt grunnlag og at flere B&W eiere bruker ICE. Det er vel ikke mer synsing enn hva mange andre kommer med her.

    Jeg sier ikke at Pioneeren er like god som alle andre klasse D forsterkere. Det jeg sier er at ICE kan drive store høyttalere med relativt lite watt med meget god kontroll. Derfor ser jeg ikke bort ifra at den vil fungere meget bra til 800D. Men jeg oppfordrer også trådstarter til helst å gå for en delt løsning med forforsterker og effktrinn med egne PSUer. Og teste Pioneeren før et kjøp hvis han vil helst ha en alt i ett boks. Mange bruker jo forøvrig ganske små forsterkere når det gjelder watt på store høyttalere. 2*140W er ikke så lite. Det er vel ingen av oss som ikke har prøvd Pioneer SC-LX90 til B&W 800D og derfor vet ingen av oss noe sikkert. Sånt sett driver vi alle og synser. ;)

    Jeg bare reagerer som sagt på at noen avskriver noe helt basert på at produktet heter Pioneer og basert på at det er en surround receiver. Det blir litt for lettvindt. Surround receivere kan fint fungere i et oppsett med høy lydkvalitet. Ja, det har jeg erfart og jeg hørt anlegg med surround receivere som var bedre enn dyre tokanals oppsett.

    Jaja. Jeg skal gi meg der. Dette er sikkert ikke særlig konstruktivt for trådstarter. Det blir bare litt vanskelig å gi seg av og til. Jeg er med på gruppeklem og beklager hvis jeg har tråkket noen på tærne. Ønsker alle et godt nyttår og her er litt fin musikk.

     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Lurer på hva gutta hos soundgarden sier, hvis du spør om å få låne en Pioner Susano SC-LX90 til å drive B&W 800D og 5 ekstra kanaler ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Roysen skrev:
    Orso,

    Har du erfaring med B&W 800D? Det er den som setter premissene for hvilken forsterker som kreves. At du mener Pioneer er like gode som andre klasse-D forsterkere er uinteressant dersom du ikke kan gå god for at de kan drive disse høytalerne tilfredsstillende. Andre B&W høytalere utgjør også ulik last og er ingen fasit for at dette vil fungere med nettopp disse høytalerne.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har hørt de, men har aldri prøvd ulike forsterkere. Du kan kalle det synsing, men mitt forsvar av Pioneer var mer på generelt grunnlag og at flere B&W eiere bruker ICE. Det er vel ikke mer synsing enn hva mange andre kommer med her.
    Det er jeg helt enig i, og det stemmer helt sikkert at ICE fra Pioneer driver det meste av B&W. Jeg kjenner overhodet ikke til 800D, og har derfor aldri hørt dem. Så lite oppdatert er jeg på dagens modeller. Eneste innsigelse jeg har mot din synsing her (som er like god som alle andres synsing) er at etter hva jeg har forstått er 800D en vanskeligere last enn noen andre modeller fra B&W. De er nok det mest kompromissløse de har laget med mulig unntak av gamle Nautilus. Og hvis det stemmer at de står i særklasse selv i forhold til lignende modeller i samme serie så skal vi være litt forsiktige med å overføre erfaringer fra de andre modellene til denne spesifikke modellen.

    I likhet med deg tror jeg at ICE kan være løsningen, men da mer i form av rendyrkede tokanalsforsterkere av typen Rowland. Tester jeg har lest av Rowlands ICE-baserte forsterkere er at de overdimensjonerer strømforsyningen i en grad som ingen andre gjør. Og da kan ikke Rowland sammenlignes med mer konsumentorienterte produkter som Pioneer. Skulle Pioneer hatt en strømforsyning som kan levere strøm til hele syv forsterkere av denne typen så ville den tatt hele plassen i kabinettet, noe det er lite sannsynlig at den gjør. For selv om de kan levere watt nok til å teoretisk levere det som trengs så er det også andre parametre som skal stemme. Brokobling av fire av kanalene vil ikke forandre på det.

    En diy-løsning på forsterkersiden vil være en fornuftig løsning for dem som har kunnskapene til slik, for ICE er jo som skapt for det. Det er også en mulighet for å skille for og effekt med slike receivere, så den kan fungere med visse tillegg. Likevel tror jeg ikke det er optimalt fordi høyttalere som dette ofte avslører svakheter i kjeden som ikke ligger i kraftreservene. Men da bygger det på premisset om at forforsterkerdelen i receiveren har svakheter, og det har jeg ingen grunn til å uttale meg bastant om. Det kan faktisk bygge på gamle fordommer, og slikt vil jeg ikke la meg styre av.

    Jeg forstår dog hvorfor du mener at det burde fungere ut fra egne erfaringer, men skal jeg tro de som virker som om de har direkte erfaring med 800D så kan ikke erfaringer med andre B&W brukes i vurderingen av denne høyttaleren. Har du selv erfaring med denne modellen så har du bedre grunnlag til å uttale deg enn det jeg har, så jeg vil ikke være for påståelig i å avvise dine tanker om dette. :)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    orso skrev:
    Diy Duke skrev:
    Min erfaring er at 500 W ice lyder af 40 W klasse AB. Bassen er ICE sit svageste punkt. Mangler totalt evnen til at nuancere.
    Kontroll i bassen blir bassfattig i anlegg med svakhet der.
    Med tanke på at nesten alle nå kommer med subwoofere med ICE eller annen klasse D, så sier vel det mer om ditt eksperiment enn om ICE.
    Det siger absolut intet det er blot det billigste.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mitt poeng er uansett om denne pioneeren er god nok eller ikke så er det en risky business å teste. Fungerer det på første forsøk , så har trådstarter vært mer heldig enn de fleste av oss her inne. Som stadig må bytte. ikke fordi det er dyrt, men fordi vi søker å optimalisere det utstyret vi besitter.

    Orso forfekter altså å bruke 65k på denne pioneeren. Han om det. Jeg tror heller de som skriver om eldre high-end produkter som Krell osv er inne på noe. Disse forsterkerne kan kjøpes billigre enn Pioneeren, og en vil kanskje få igjen det en gav for den om den ikke matcher høytalerne. Selger en Pioneeren ti min etter oppakking får en knapt 40k, og mer vil den gå ned i pris. Ved å prøve ut et godt og billigre effekttrinn finner en utav hva som er den optimale match ifht rom og høytalere. En kan også få pre med prosessor inngang om dette er påkrevet. Dette er ikke et angrep på ICE, og jeg er hjertens enig i at dyre komponeter MÅ ikke stå i lag med andre. Men ofte er det en sammenheng imellom hva en ting koster og en annen.
    :)
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Jeg kjenner overhodet ikke til 800D, og har derfor aldri hørt dem. Så lite oppdatert er jeg på dagens modeller. Eneste innsigelse jeg har mot din synsing her (som er like god som alle andres synsing) er at etter hva jeg har forstått er 800D en vanskeligere last enn noen andre modeller fra B&W. De er nok det mest kompromissløse de har laget med mulig unntak av gamle Nautilus. Og hvis det stemmer at de står i særklasse selv i forhold til lignende modeller i samme serie så skal vi være litt forsiktige med å overføre erfaringer fra de andre modellene til denne spesifikke modellen.
    Nja, jeg vil vel si at 801 er toppmodellen lydmessig, mens 800 er stueversjonen av denne. 800 er dog trolig litt mer krevende på forsterkeriet, men det er pga flere elementer og ikke pga en mer kompromissløs konstruksjon (tvert om).
     
    A

    Audio Optimum

    Gjest
    HCS skrev:
    Mitt poeng er uansett om denne pioneeren er god nok eller ikke så er det en risky business å teste. Fungerer det på første forsøk , så har trådstarter vært mer heldig enn de fleste av oss her inne. Som stadig må bytte. ikke fordi det er dyrt, men fordi vi søker å optimalisere det utstyret vi besitter.

    Orso forfekter altså å bruke 65k på denne pioneeren. Han om det. Jeg tror heller de som skriver om eldre high-end produkter som Krell osv er inne på noe. Disse forsterkerne kan kjøpes billigre enn Pioneeren, og en vil kanskje få igjen det en gav for den om den ikke matcher høytalerne. Selger en Pioneeren ti min etter oppakking får en knapt 40k, og mer vil den gå ned i pris. Ved å prøve ut et godt og billigre effekttrinn finner en utav hva som er den optimale match ifht rom og høytalere. En kan også få pre med prosessor inngang om dette er påkrevet. Dette er ikke et angrep på ICE, og jeg er hjertens enig i at dyre komponeter MÅ ikke stå i lag med andre. Men ofte er det en sammenheng imellom hva en ting koster og en annen.
    :)
    Jeg tror man generellt skal bruke hodet hvis man skal legge så mye penger på bordet for noe som begynner å bli noen år gammelt... Kostnadene vedr. reperasjon kan fort bli høyere en bruktutlegget... delegarantien er 8 år... dvs. produksjon av reservedeler...

    Dette er generell betraktning med rot i virkeligheten..

    mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Solo skrev:
    baluba skrev:
    Jeg kjenner overhodet ikke til 800D, og har derfor aldri hørt dem. Så lite oppdatert er jeg på dagens modeller. Eneste innsigelse jeg har mot din synsing her (som er like god som alle andres synsing) er at etter hva jeg har forstått er 800D en vanskeligere last enn noen andre modeller fra B&W. De er nok det mest kompromissløse de har laget med mulig unntak av gamle Nautilus. Og hvis det stemmer at de står i særklasse selv i forhold til lignende modeller i samme serie så skal vi være litt forsiktige med å overføre erfaringer fra de andre modellene til denne spesifikke modellen.
    Nja, jeg vil vel si at 801 er toppmodellen lydmessig, mens 800 er stueversjonen av denne. 800 er dog trolig litt mer krevende på forsterkeriet, men det er pga flere elementer og ikke pga en mer kompromissløs konstruksjon (tvert om).
    Det var vel noe i den retningen jeg mente også, men formulerte meg sikkert litt uklart. Jeg vet at 801 er toppmodellen, og den er sikkert mer kompromissløst konstruert med et mer minimalt delefilter. Uansett så er det av en eller annen grunn en mer krevende modell å drive 800 enn 801. Derfor er erfaringen med 801 ikke 100% relevante for 800, og man skal ikke ta for gitt at det som fungerer på 801 også fungerer på 800. Men min erfaring med modellene strekker ikke til for å vurdere hvor mye mer krefter den krever. Det får de som har relevant erfaring med 800 heller uttale seg om. Men jeg stiller meg bak de som hevder at denne modellen krever så mye at normalt forsterkeri ikke holder her, og forsterkerne i en receiver nesten uansett pris er noe jeg tviler på om holder mål her. Det skyldes min erfaring med at det nesten er umulig å bygge en strømforsyning som kan levere til en avansert pre og syv kanaler. Skal vi ta erfaringene fra Rowland til følge så er det ingen forskjell i prinsippet i forhold til transistor når det gjelder strømforsyningens dimensjonering. Og da ville en forsterker med syv kanaler på godt over 100w hver kreve en ekstra PSU på nesten samme størrelse som selve receiveren er, samme hvor energieffektiv en klasse D-forsterker er. RS gav i og for seg en ganske grei forklaring på dette ifølge min bok.

    Jeg ser også at noen mener at 100w klasse D virker mer som 40w klasse A/B. Jeg har ingen personlig erfaring om den påstanden med det er ikke første gang jeg leser dette. Det har jeg i og for seg lest i enhver test av en klasse D-forsterker som sammenlignes med klasse A/B. Og enda mer i forhold til rørforsterkere og klasse A som virker kraftigere enn klasse A/B i praksis. Det siste har jeg opplevd selv mange ganger, og ut fra de erfaringene og de som jeg bare har lest om så tror jeg nok at 100-150 klasse D ikke er noe direkte kraftverk når høyttalerne er tunge å drive.

    På den annen side opplever jeg klasse T som litt mer kraftige enn både rør og transistor i samme wattklasse. Men nå snakker vi om 12-13w, og det er ikke noen relevant sammenligning å komme med i denne diskusjonen.

    Men kanskje det er mulig å få lånt en slik receiver for å prøve det ut, eventuelt bruke returretten etter å ha testet og blitt missfornøyd. Spørsmålet da blir vel heller om trådstarter er erfaren nok til å vurdere om receiveren faktisk klarer å få det beste ut av høyttalerne, for det kan jo være slik at uansett hva som kobles opp så låter det bedre enn alt annet han har hørt før. Det vet jeg ingenting om, men det er jo en viss fare for bomkjøp under slike betingelser. Derfor står jeg på linjen om at han heller bør velge en vannsikker løsning der hans egen vurdering under en kort låneperiode ikke kan villede ham. Sist gang jeg lånte en forsterker så mottok jeg den tidlig lørdag formiddag, og spilte konstant på den det nærmeste døgnet. Jeg var bare måtelig fornøyd og hadde tenkt å levere den tilbake på søndag formiddag. Jeg gikk ut mens forsterkeren fortsatte å spille FM-radio i mange timer mens jeg var ute på et oppdrag. Da jeg kom hjem ut på kvelden var plutselig alt forandret. Forsterkeren hadde fått brent seg inn såpass at lydbildet hadde åpnet seg betydelig siden jeg forlot huset. Det forteller alt om at en vurdering av hva en forsterker er kapabel til ikke kan vurderes rett ut av esken. Det er ikke sikkert det samme gjelder for klasse D, for dette var klasse A/B. Og klasse T trenger jo ikke noe særlig innbrenning, så det er mulig at klasse D har samme egenskap. Rør trenger faktisk et par hundre timer før de når toppen av ytelse.

    Ut fra alle disse betingelsene så ville jeg ikke vurdert evnen til å drive 800 basert på en kort låneperiode, men det er hvis klasse D trenger like mye innbrenning som klasse A/B. De som har ICE (og "tror" på innbrenning av elektronikk) kan gi oss svar på om de trenger like kort innbrenning som klasse T. Isåfall skal trådstarter se bort fra alle innvendinger basert på kort låneperiode, og heller spørre seg selv om han har kompetanse og erfaring til å vurdere om det han tester klarer å gi maks ytelse på 800. Såpass ærlig med seg selv er jeg sikker på at han klarer å være, for han har vært åpen og ærlig med sin tvil på sine vurderinger til nå.

    Det blir spennende å følge med hvordan det går med disse kremhøyttalerne som nå er på vei over Nordsjøen. Hold kontakten med oss også etter at valgene er foretatt. Det er ikke nok med godt utstyr. Tildels kabler og spesielt akustiske forhold spille like mye inn som valg av elektronikk og høyttalere. Det er strengt tatt etter at alt er i hus at du trenger hjelp fra godtfolket her på bruket, så det å bli aktivt medlem her kan bli en enda bedre investering enn selve anlegget. ;) Kompetanse i bruk er enda viktigere enn verktøyet.

    Kan jeg også få lov til å være med på gruppeklemmen nå? :)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Slo opp i B&W brosjyre. Produsentene prøver sikkert å oppgi tallene så positive som mulig. I følge spec er nominell motstand på den gamle 801N minimum 3 Ohm. Jeg har lest at de trolig er nærmere 2.5 ohm. Tallene for de nye er; 800d 3.1 ohm, 801d 3.5 ohm, 802d 3.5 ohm, 803d 3.0 ohm, 803/4s 3.0 ohm, 805s 3.7 ohm.
    Vi kan i hvertfall se at 800d har lavere nominell motstand enn 801d, noe som kan bety at de krever ennå mer effekt i bassen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minimum ohm sier vel fint lite om krav til driveevne i dette tilfellet; det spesielle med bl.a B&W's topphøyttalere i så måte er jo de spreke fasevinklene, som tilfeldigvis sammenfaller med impedansminima, og som gjør at de krever svært stabile forsterkere, noe datablader kanskje ikke alltid er så ivrige på å belyse.

    Som enhver kan gjette, og mange her vet og har erfart, så er vel dette ikke nødvendigvis alltid sammenfallende med produsentens oppgivelse av maksimal utgangseffekt i 8 ohm, eller 4 ohm for den del. Om man legger høyttalerens relativt høye spenningsfølsomhet med i regnestykket så er man vel skjønt enige om at det ikke skal så mange watt til før den når øredøvende lydtrykk, men det som skal til er altså evne til å levere uanstrengt inn i lave motstander i virkelig krevende fasevinkler (over 45gr).

    Uten at jeg har lekt meg med forskjellige forsterkere til 800D, så gjetter jeg på generelt erfaringsmessig grunnlag at for vanlig hifibruk med godt musikalsk resultat så trengs altså, i tillegg til det reneste beste signal tenkelig, en strømstivhet, en evne til å levere den påkrevde strøm til akkurat de tidspunkt den skal leveres til, og slett ikke nødvendigvis så mye watt... med mindre man så har tenkt å blåse opp taket da.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Minimum ohm sier vel fint lite om krav til driveevne i dette tilfellet; det spesielle med bl.a B&W's topphøyttalere i så måte er jo de spreke fasevinklene, som tilfeldigvis sammenfaller med impedansminima, og som gjør at de krever svært stabile forsterkere, noe datablader kanskje ikke alltid er så ivrige på å belyse.

    Som enhver kan gjette, og mange her vet og har erfart, så er vel dette ikke nødvendigvis alltid sammenfallende med produsentens oppgivelse av maksimal utgangseffekt i 8 ohm, eller 4 ohm for den del. Om man legger høyttalerens relativt høye spenningsfølsomhet med i regnestykket så er man vel skjønt enige om at det ikke skal så mange watt til før den når øredøvende lydtrykk, men altså evne til å levere uanstrengt inn i lave motstander i virkelig krevende fasevinkler (over 45gr).

    Uten at jeg har lekt meg med forskjellige forsterkere til 800D, så gjetter jeg på generelt erfaringsmessig grunnlag at for vanlig hifibruk med godt musikalsk resultat så trengs altså, i tillegg til det reneste beste signal tenkelig, en strømstivhet, en evne til å levere den påkrevde strøm til akkurat de tidspunkt den skal leveres til, og slett ikke nødvendigvis så mye watt... med mindre man så har tenkt å blåse opp taket da.
    En ven af mig som har 802 D. Startede med en 100 W strømstærk klasse A. Det var slet ikke nok til at styre bassen. Så fik han 750 W klasse AB. Nu har han 4 stk 700 W monoblokke klasse AB. Der skal tilføjes at hans rum bare er 18 kvadrat m. Desuden er det vigtig med høj dæmpningsfaktor da B&W bruger nogle elendige spoler i serie med basserne.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Har du byttet navn nå igjen?
    Hvis det er mig du taler om så hed jeg tidligere Duelund Support. Det gav anledning til konflikter mellem DCA og et firma som jeg ikke vil give navnet på.
    Jeg mener disse højttalere kræver oceaner af effekt. I Københavns Hifi klub har vi brugt over 400 W på højttalere der er mere effektive og impedansliniære.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.347
    Antall liker
    37.163
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Jeg ser også at noen mener at 100w klasse D virker mer som 40w klasse A/B. Jeg har ingen personlig erfaring om den påstanden med det er ikke første gang jeg leser dette. Det har jeg i og for seg lest i enhver test av en klasse D-forsterker som sammenlignes med klasse A/B. Og enda mer i forhold til rørforsterkere og klasse A som virker kraftigere enn klasse A/B i praksis. Det siste har jeg opplevd selv mange ganger, og ut fra de erfaringene og de som jeg bare har lest om så tror jeg nok at 100-150 klasse D ikke er noe direkte kraftverk når høyttalerne er tunge å drive.
    Min erfaring er fortsatt at 200 W klasse D er betydelig kraftigere greier enn 180 W klasse A/B. I det ene hjørnet av ringen, en Hypex UcD400AD, ratet til 400 W i 4 ohm, anslagsvis 200 W i 8 ohm, utstyrt med 500 VA trafo og 40 000 uF kondensatorbank i den lineære strømforsyningen. I det andre hjørnet, Electrocompaniet AW180M, ratet til 350 W i 4 ohm og 180 W i 8 ohm, med 650 VA trafo og 60 000 uF kondiser. 18 runder med dynaBel Euforia som dommer. Rått parti. Knockout i første runde. And the winner is: UcD400AD!!!

    Tydeligere nå?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Duke; du kan jo gjerne forklare oss uvitende om hvordan oceaner av effekt i dette tilfelle har sammenheng med høyttalerens spenningsfølsomhet og de lydtrykk vi liker å lytte på musikk med.

    Hva er følsomheten til 800D? Hvor mange dB vil et par gi fra seg på 2-3 meters avstand med 2x100W effekt inn? Kunne vært spennende å høre hvorfor man bør ha 700W nominelle når man bruker lydtrykk som krever et tosifret antall nominelle watt.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    ok Vidar P, hva er da ditt stalltips vedr merke og modell på forsterkeri til 800D?

    J
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    ok Vidar P, hva er da ditt stalltips vedr merke og modell på forsterkeri til 800D?

    J
    Jeg vet ikke, det er så mange variabler, men jeg ville i utgangspunktet ha tenkt system og helhet heller enn akkurat maksimal nominell utgangseffekt jeg. Det er musikken fra helheten du skal høre på, forhåpentligvis på lydvolumer som tillater deg å beholde hørselen noen år til. Jeg har vel sjelden sett ensidig effektfokus som fører særlig mye musikkglede og -interesse med seg i kjølvannet.

    802D, 801D og 800D er forresten populære i Naim-miljøet i UK, og det er nok veldig gode høyttalere som du sikkert vil få mye glede av når du finner den elektronikken og det romoppsettet som passer deg.
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Yepp, bra tips og sikkert ikke uten grunn hadde selger av mine 800D også et sett med NAIM med Meridian prosessor for surround...
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Duke; du kan jo gjerne forklare oss uvitende om hvordan oceaner av effekt i dette tilfelle har sammenheng med høyttalerens spenningsfølsomhet og de lydtrykk vi liker å lytte på musikk med.

    Hva er følsomheten til 800D? Hvor mange dB vil et par gi fra seg på 2-3 meters avstand med 2x100W effekt inn? Kunne vært spennende å høre hvorfor man bør ha 700W nominelle når man bruker lydtrykk som krever et tosifret antall nominelle watt.
    Det er udelukkende baseret på lyttetest. Desuden er det gammel viden og det kan aflæses på VU metre når paukerne trækker flere hundrede w i spids på mindre krævende højttalere en dette.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    baluba skrev:
    Jeg ser også at noen mener at 100w klasse D virker mer som 40w klasse A/B. Jeg har ingen personlig erfaring om den påstanden med det er ikke første gang jeg leser dette. Det har jeg i og for seg lest i enhver test av en klasse D-forsterker som sammenlignes med klasse A/B. Og enda mer i forhold til rørforsterkere og klasse A som virker kraftigere enn klasse A/B i praksis. Det siste har jeg opplevd selv mange ganger, og ut fra de erfaringene og de som jeg bare har lest om så tror jeg nok at 100-150 klasse D ikke er noe direkte kraftverk når høyttalerne er tunge å drive.
    Min erfaring er fortsatt at 200 W klasse D er betydelig kraftigere greier enn 180 W klasse A/B. I det ene hjørnet av ringen, en Hypex UcD400AD, ratet til 400 W i 4 ohm, anslagsvis 200 W i 8 ohm, utstyrt med 500 VA trafo og 40 000 uF kondensatorbank i den lineære strømforsyningen. I det andre hjørnet, Electrocompaniet AW180M, ratet til 350 W i 4 ohm og 180 W i 8 ohm, med 650 VA trafo og 60 000 uF kondiser. 18 runder med dynaBel Euforia som dommer. Rått parti. Knockout i første runde. And the winner is: UcD400AD!!!

    Tydeligere nå?
    Klart som glass. Som jeg selv skriver så har jeg ingen personlig erfaring, og refererer kun til de testene og påstandene jeg til nå har lest. Min erfaring med klasse T og skikkelig PSU tilsier det samme, men T er jo ikke D. Så her kan jeg kun støtte meg til de meningene som du og andre med direkte erfaring skriver, og det ser ikke ut til at leirene er helt enige i sine konklusjoner her. Kan det skyldes at endel D-konstruksjoner har utilstrekkelig strømforsyning? Sender spørsmålet videre til bl.a. deg, Asbjo.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P er inne på noe vesentlig. Og ICE bryr seg lite om fasevinkler. Klasse T er en etterkommer av klasse D. Jeg prøvde en klasse T forsterker på mine tidligere B&W 703. 703ene var kjent for å være vanskelig å drive og det ble sagt at man helst burde ha 2*200W. De gikk under 3ohm. Brukte i første perioden en Thule forsterker med 2*150W. Men da jeg koblet til den lille klasse T forsterkeren som kostet under 200 kr fikk jeg sjokk. Den drev de med større kontroll enn Thulen! Lydbildet åpnet seg i både mellomtonen og diskanten, men den aller største forskjellen var i bassen. Bassen var mye strammere. Tonalt var det ingen kjempe match og det hele ble litt analytisk, men vi snakker her om en sak til under 200 kr og som ikke er regnet som de beste T ampene. Denne T ampen er oppgitt med 2*6W med batteridrift og litt mer hvis man bruker strøm. Ikke noe imponerende strømforsyning der i gården. Og tilsvarende har jeg opplevd med klasse D.

    Jeg ville derfor bli overrasket om ikke Pioneer receiveren som garantert har bedre strømforsyning, ikke skulle klare å drive 800D med bra kontroll.
    Vil det bli bedre med et rent effektrinn med mer krefter og større PSU? Ja, mest sansynlig. Men ikke sikkert det er stor forskjell.
    Og har man råd til en Halcro blir det sikkert enda litt råere. Og det finnes jo også AB forsterkere som klarer å drive store høyttalere med beskjeden oppgitt watt. Naim er jo kjent for det.

    Dersom man opplever at en liten transistor eller rørforsterker gir mer bass enn klasse D, er det mest sansynlig fordi den ikke har kontroll i bunn og resultatet er da oppblåst/forvrengt bass. Det kan være bedre enn lite bass, men kontrollert bass med bra nivå er mye bedre i mine ører. B&W 800D trenger nok ikke hjelp av en forsterker med forvrengning i bassen.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    baluba skrev:
    Jeg ser også at noen mener at 100w klasse D virker mer som 40w klasse A/B. Jeg har ingen personlig erfaring om den påstanden med det er ikke første gang jeg leser dette. Det har jeg i og for seg lest i enhver test av en klasse D-forsterker som sammenlignes med klasse A/B. Og enda mer i forhold til rørforsterkere og klasse A som virker kraftigere enn klasse A/B i praksis. Det siste har jeg opplevd selv mange ganger, og ut fra de erfaringene og de som jeg bare har lest om så tror jeg nok at 100-150 klasse D ikke er noe direkte kraftverk når høyttalerne er tunge å drive.
    Min erfaring er fortsatt at 200 W klasse D er betydelig kraftigere greier enn 180 W klasse A/B. I det ene hjørnet av ringen, en Hypex UcD400AD, ratet til 400 W i 4 ohm, anslagsvis 200 W i 8 ohm, utstyrt med 500 VA trafo og 40 000 uF kondensatorbank i den lineære strømforsyningen. I det andre hjørnet, Electrocompaniet AW180M, ratet til 350 W i 4 ohm og 180 W i 8 ohm, med 650 VA trafo og 60 000 uF kondiser. 18 runder med dynaBel Euforia som dommer. Rått parti. Knockout i første runde. And the winner is: UcD400AD!!!

    Tydeligere nå?
    Skal EC være repræsantativ for klasse AB ?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    jasoneckhoff skrev:
    Sikler litt på Nemoene til EC, 600w per stk ::)
    Dine høytalere liker strømsterke forsterkere med overdimensjonerte PSU. Det har aldri vært ECs styrke. Så selv om Nemo nok kan gi et godt resultat ville jeg også sett på andre alternativer for helt optimalt resultat - f.eks. Mark Levinson, Krell, Burmester, Audio Research eller VTL.

    Mvh
    Roysen
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diy Duke skrev:
    Vidar P skrev:
    Duke; du kan jo gjerne forklare oss uvitende om hvordan oceaner av effekt i dette tilfelle har sammenheng med høyttalerens spenningsfølsomhet og de lydtrykk vi liker å lytte på musikk med.

    Hva er følsomheten til 800D? Hvor mange dB vil et par gi fra seg på 2-3 meters avstand med 2x100W effekt inn? Kunne vært spennende å høre hvorfor man bør ha 700W nominelle når man bruker lydtrykk som krever et tosifret antall nominelle watt.
    Det er udelukkende baseret på lyttetest. Desuden er det gammel viden og det kan aflæses på VU metre når paukerne trækker flere hundrede w i spids på mindre krævende højttalere en dette.
    De fleste effektforsterkere av nogenlunde kaliber klarer vel noen hundre watt i spisseffekt. Trenger ikke 700W nominell effekt i 8 ohm av den grunn? Selv min lusne 140-watter klarer jo å øke noe fra det når det er kraftkrevende transienter.

    Jeg skulle ha likt å se en mer teknisk forklaring på hvordan et skyhøyt tall nominell potensiell utgangseffekt (eller et ocean av effekt) er tvingende nødvendig for å få et sett med 90dB/W høyttalere til å låte så høyt og bra som de bør. Selvsagt er jeg enig i at evne til å avgi dynamisk effekt er et poeng, men i mitt syn så er det i praksis mer eller mindre hele poenget, iallefall hva dynamisk lydtrykk med så følsomme høyttalere angår.

    Det blir iallefall veldig mye høyere enn hva jeg orker å høre på hos meg, selv noen minutter, med mine 2x140W med mine 91dB/W høyttalere på nesten 4 meters avstand i mitt 40kvm+ lytterom. Og det er enda plenty volum å gå på. Det er vel noe med å se at det er andre ting enn watt også som bør være med i beregningen; til syvende og sist bør det vel være i bakhodet at det for mange av oss skal hifien gi glede av å utforske ny musikk, glede seg over kjent musikk, og gi oss mange unike musikalske opplevelser med systemet vårt, og ikke bare spille demoskiver med  brask-og-bram på ulevelige volum mens vi leser av VU-metre.
     

    ModernArt

    Medlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Etter min mening er valget enkelt, sats på 1 stk. DP A1s. Denne driver det meste alene. Etterhvert om det er behov for mer effekt så er det bare så supplere med 1 stk DP A1s til. Så er du i mål vedrørende forsterker valg.

    Abby Road studio i London valgte faktisk 2 stk. DP A1 for å drive disse høyttalerene.

    Tror OHC har en brukt til salgs for 25-30 k.

    Ønsker deg også lykke til med en av verdens beste høyttalere uansett pris, både når deg gjelder lyd og bygge og komponent kvalitet. Ingen over og ingen ved siden spør du meg!

    Regards :)
    Art
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Roysen skrev:
    jasoneckhoff skrev:
    Sikler litt på Nemoene til EC, 600w per stk ::)
    Dine høytalere liker strømsterke forsterkere med overdimensjonerte PSU. Det har aldri vært ECs styrke. Så selv om Nemo nok kan gi et godt resultat ville jeg også sett på andre alternativer for helt optimalt resultat - f.eks. Mark Levinson, Krell, Burmester, Audio Research eller VTL.

    Mvh
    Roysen

    Så findes der altså folk med overblik.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.347
    Antall liker
    37.163
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Kan det skyldes at endel D-konstruksjoner har utilstrekkelig strømforsyning?
    Ja, det kan godt hende. Den høye effektiviteten kan lett friste til å underdimensjonere strømforsyningen. Jeg har derimot overdimensjonert mine ganske ettertrykkelig. Hele monoblokkene er nesten bare strømforsyning, pluss et knøtt lite forsterkerkort i den ene enden av hver boks.

    Regneeksempel: En klasse AB-sak på 200 W @ 8 ohm har kanskje 50 % effektivitet. En klasse D-forsterker har kanskje 95 % effektivitet. Det betyr at fra min 500 VA trafo er 475 VA tilgjengelig for høyttaleren, mens i klasse AB blir det bare 250 VA til høyttaleren. Eller motsatt, for å ha like robust strømforsyning som mine Hypex monoblokker, ville klasse AB-forsterkeren trengt 2x475 VA = 950 VA per kanal eller 1900 VA for et stereochassis. Du finner ikke veldig mange forsterkere i klassen rundt 2x200 W med 1900 VA trafo. Unntaket er Krell KSA-200S med hele 2800 VA trafo. That's what it takes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn