HJELP, har kjøpt B&W 800D men hva skal jeg koble opp av utstyr til???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Heisan, her trenger jeg hjelp folkens. På Ebay, UK, fikk jeg forleden tilslaget på noen pene 800D. Betaler £8000 + frakt + toll + mva etc. Er fornøyd med tanke på at de koster sykt mange grunker her hjemme men med alt inkludert blir det noen kroner totalt levert.

    Vet ikke mye her, er fersking. Lurer på hva jeg skal kjøre av forsterkere som er grisebra men som ikke koster skjorta...

    Vil ikke ha dyr cd spiller, tenker heller på opsett med PC, må tenke fremover.

    Dessuten er jeg på jakt etter et perfekt set up for å kjøre film og surround. Altså et anlegg som spiller BRA hifi og BRA film med blu ray etc. Uten at jeg går konkurs. Noen sa at Rotel er bra for 800-serien, har noen innspill, HJELP!!!

    NAD Masters???

    Jason
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.835
    Antall liker
    2.406
    Torget vurderinger
    2
    Er redd for at du trenger en bra og kraftig (og dyr) forsterker. Tror det ligger en Cordis 3B på bruktbørsen(?)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Gratulerer..!

    Jeg har aldri eiet disse høyttalerene, men har hørt de ved noen anledninger ..... de er kresen på forsterkeriet....trenger både kvalitet og kraft....det er sjeldent billig ;D
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Gratulerer!!! :)

    Solgte dCS settet mitt (Purcell + Delius) til en som hadde disse høyttalerene forrige helg.. Han hadde Krell Evo400. Det spilte utrolig bra! Kanskje du kunne gått for en integrert forsterker, f.eks. Jeff Rowland Continuum 500 (finnes noen brukte til salgs i europa til en ok pris), denne sammen med f.eks. en Ayre QB-9 usb-dac, dropp cd-spiller. En forsterker/forforsterker som har hjemmekinoinngang vil gjøre det enkelt å kombiner high-end stereo og hjemmekino.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har sett folk som har vært svært fornøyd med komboen EC og klasse D til noen av de større B&W høyttalerne. Det blir heller ikke spesielt dyrt. Electrocompaniet EC 4.7 koster vel rundt 16k ny og Oberon 6.1 eller annen klasse D med mye krefter finner du på brukten til under 10k.

    Uansett, så koker det ned til hva du foretrekker. Prøv og lytt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Heisan, her trenger jeg hjelp folkens. På Ebay, UK, fikk jeg forleden tilslaget på noen pene 800D. Betaler £8000 + frakt + toll + mva etc...
    Kan trøste deg med at det ikke er noe som heter toll fra UK. Mye tyder på at du vil betale £8k + frakt + mva på £8k/frakt, og en liten slant fortollingsgebyr (noen hundrelapper).

    Utsalgsprisen på høyttalerne gir vel imidlertid en nogenlunde utvetydig ide om hva slags klasse elektronikk denne høyttaleren trenger for å blomstre og gi valuta for pengene. Jeg tror du kan glemme Rotel 800-serie og denslags..
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Nei,nei! Den var vel ok for mange år siden, i hvert fall Signatur, men i dag finnes det langt billigere og bedre alternativ. Selv om jeg ikke er noen tilhenger av isblokker, tror jeg nok heller, ettersom det skal spille film og musikk, kjøpt en pioneer eller yamaha surrerundtforsterker som pre og billige isblokker som effekt inntil du har testet en del forskjellig og funnet noe som er bedre.
    Da kan du tune lyden til rommet og smaken din og i tillegg ha krefter nok til å begynne med.

    007 skrev:
    Er redd for at du trenger en bra og kraftig (og dyr) forsterker. Tror det ligger en Cordis 3B på bruktbørsen(?)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Ed Momkus på Dagogo har hørt en hel horv amper på sitt par med B&W800D
    Derfor...
    Følg denne linken her og LES!
    http://www.dagogo.com/View-Staff.asp?hStaff=4
    Da får du "oversikt" og det er bra og ha for deg som skal lese forslag!!!

    Så kan du ta det fra der...

    Og husk, råd er gratis, å faktisk følge dem er ikke ... gratis. ;D

    mvh
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Duelund Support! Her en en drenge der deg trenge!!! Hva var den ampen ha sa han brukte igjen?
    Den var ikke så dyr heller?

    Nuvel, jeg fant! http://www.aussieamplifiers.com/

    Så... det er visst slike i Danmark, det er en som bruker bi amp til og med på sine B&W monstre derover... 4x700w.
    Duelund_Support er han man skal snakke med om disse.

    Jeg har ikke hørt disse. Men de er iallefall "ikke svindyre" .

    mvh
     

    haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    :) du er litt av en tøffing som kjøper deg 800D uten å på forhånd tatt stilling til hva som skal til å få godlyden ut av disse ;D
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det er ofte slik man får ting gjort. Å slå rot i tenkeboksen, er ikke alltid måten å gjøre det på. Det er ingenting som er så lærerikt som å lære av egne feil. Slik jeg fikk anledning til da jeg kjøpte to par ProAc på rappen. Uten tanke på at de kanskje trengte noe annet enn budsjettelektronikk for å blomstre. Nåja - jeg lærte. I ettertid ser jeg at det jeg gjorde var det eneste riktige. Hadde ikke kommet av flekken hvis jeg hadde visst på forhånd hvor dyrt det skulle bli.

    Med 800D kan man godt ta i så det svir. Hvis man ikke skal ruinere seg, kan det - som orso er inne på - være en idé å prøve noen kraftige klasse D saker, f.eks. Midgard. Til å begynne med. Det er dog fare for at "l'appetit vient en mangeant", som franskmennene sier. Umettelige høyttalere, disse store B&W'ene.
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    jasoneckhoff skrev:
    Heisan, her trenger jeg hjelp folkens. På Ebay, UK, fikk jeg forleden tilslaget på noen pene 800D. Betaler £8000 + frakt + toll + mva etc. Er fornøyd med tanke på at de koster sykt mange grunker her hjemme men med alt inkludert blir det noen kroner totalt levert.

    Vet ikke mye her, er fersking. Lurer på hva jeg skal kjøre av forsterkere som er grisebra men som ikke koster skjorta...

    Vil ikke ha dyr cd spiller, tenker heller på opsett med PC, må tenke fremover.

    Dessuten er jeg på jakt etter et perfekt set up for å kjøre film og surround. Altså et anlegg som spiller BRA hifi og BRA film med blu ray etc. Uten at jeg går konkurs. Noen sa at Rotel er bra for 800-serien, har noen innspill, HJELP!!!

    NAD Masters???

    Jason
    Hei,

    Her skal eg driste meg til å anbefale noe jeg har selv, imidlertid har eg monoblokk utgavene av disse.

    For en tid tilbake stod det forsterker fra BAT VK 600 SE ts, om den fortsatt er ts brukt vet jeg ikke, den tror jeg er god nok til å få liv i dine 800N, jeg har tidligere hatt EC nemo men disse har mye mer punch, vil tro at selv i stereoutgave at den er kraftig nok og den har fin finesse

    Mvh
    Geir
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Imperial skrev:
    Duelund Support! Her en en drenge der deg trenge!!! Hva var den ampen ha sa han brukte igjen?
    Den var ikke så dyr heller?

    Nuvel, jeg fant! http://www.aussieamplifiers.com/

    Så... det er visst slike i Danmark, det er en som bruker bi amp til og med på sine B&W monstre derover... 4x700w.
    Duelund_Support er han man skal snakke med om disse.

    Jeg har ikke hørt disse. Men de er iallefall "ikke svindyre" .

    mvh
    Jo jeg kender en som bruger 4x700W på sine 802 D. Det er Musical Fidelity monoblokke bygget som søjler og ca 50 cm høje. Nok det bedste fra det firma men modelnr. kender jeg ikke.Model 750 K
    Holton var også godt på hans højttalere men han ville have mere effekt. De laver nu også en 700 w version.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Hei

    Har selv 801D. Bruker en stor strømsterk bamse fra DP, i A5 versjon. Fungerer utmerket ;D! Gikk vel en 5.52 HF her på forumet i sommer, så det er bare å følge med på brukten.

    Tommy
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hmm, ja dette var ekstremt rimelige saker. ER det virkleig bra og kan samenliknes med hig end utstyr?
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Hei alle, takk for innspill. Ja det er kanskje litt sprøtt å kjøpe et par 800D uten å ha tenkt igjennom hva det ellers vil kreve. Men slik jeg ser det er dette ikon-høyttalere, av mange omtalt som verdens beste høyttalere foruten at de brukes som referanse monitorer på Abbey Road studios... (ja de har byttet ut 801D med 800D)

    For meg er dermed 800D hjertet i anlegget. Nå skal jeg igang med søk etter øvrige komponenter. Så innlegget med Emotive monoblocks som virker latterlig bilig, så også en test der de sammenliknes med high end saker til 4 ganger prisen og kommer vinnende ut.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    På avforum er det en del brukere som har kjøpt Emotiva. Disse har gitt gode tilbakemeldinger. Tror dette er bra forsterkere. Mye av prisen på hifi går jo egentlig i lommene på importører. Når man kan kjøpe direkte fra produsent sparer man nok en god del. Mulig at man må spesifisere at forsterkeren skal være 230v når man handler fra Emotiva.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.677
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Ja, de emotive monoblokkene har en utrolig pris. Ved kjøp av 2-10 (ifl webshopen dems) blir hver monoblokk NOK 4.500,- pluss frakt, mva og et lite tollgebyr.

    Ser ikke puslete ut i allefall...

     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Når en kjøper høyttalere til £8000 virker det fornuftig å legge tilsvarende i forsterkeri. Å kutte svingene tror jeg ikke du tjener på.
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Enig, dette er en høyttaler til nærmere 200000nkr. Må nok påberegne elektronikk i samme prisklasse (tenker da på cdspiller og forsterkeri til 200000k tilsammen). Finnes svært sjeldens snarveier til go lyd gjennom "rimelig" utstyr.

    MEN, Parasound JC1 er ofte på brukten til under 40000kr ! ! Dette er verdt å titte på!
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    jasoneckhoff skrev:
    Men slik jeg ser det er dette ikon-høyttalere, av mange omtalt som verdens beste høyttalere foruten at de brukes som referanse monitorer på Abbey Road studios...
    Folk uttaler så mangt, "verdens beste" finnes vel knapt, og tilfelle er de vel ikke laget av B&W?

    Sikkert en meget habil høyttler dog. Som alltid, krever det god elektronikk forspent og MATCHING er essensielt :eek:
    Følg råd, men les også "mellom" linjene. Det er dette som er artig!
    lykke til med valget.
     

    kasper

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2003
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    Gratulerer, dette er super høytaler.
    Selv har jeg 802N, du må ha strømsterk forsterker!!
    Dessuten er disse høytalerne ekstreme avslørende på dårlig diskant, mellom tone etc...
    Classe 301 har jeg hatt, fy flatte kjedelig lyd. Helt flatt lydbilde.
    Har har hatt Krell, Grendel, MC Intosh etc. Endte opp med Parasound JC1, de har nok strøm samt bra lyd. Tror du blir skuffet hvis du velger forsterker fra nest øverste hylle. Kort oppsummert minst 200 watt, strømsterk, dropp digital forsterker og test ut flere forsterkere. Lykke til
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hejsan jasoneckhoff,

    Noterar att andra här i tråden tidigare hänvisat till dagogo.com's Ed Momkus' erfarenheter med olika förstärkare tillsammans med de 800D som han själv äger.

    Då du valt att investera en ansenlig summa pengar på dessa högtalere önskar jag i all välmening hänvisa till hans recension Ed Momkus' choice of a modern standard that is the $23,000 Bowers & Wilkins 800D loudspeaker i vilken han bl.a. konkluderar;

    "These are expensive speakers, regardless of how much more expensive others may be. You have to be prepared to add to the expense by spending money on some serious power, because you won’t know how good they are if you don’t."

    Ed Momkus har framför Levinson 350, VTL 450 monoblocks, Sphinx Project Eighteen, XLH M-2000 monoblocks, Plinius SA-201, Pass X-600.5 monoblocks valt Electrocompaniets Nemo vars egenskaper tillsammans med 800D han avhandlar her.

    Vidare har han valt att tillsammans med dessa använda MBL's Noble Line 5011 försteg (70knok) runt vilken du finner information runt her.

    Detta ger en fingervisning om vad denna mannen menar är en nivå på elektronik som motsvarar - och som kan bidra till att ta del av - de kvalitéer som dessa högtalare verkar besitta.


    /Suomela
     

    jasoneckhoff

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    0
    Ja, har studert denne artikkelen, takker :)

    Men det jeg altså spør om er om man virkelig må bruke så enormt med penger på forsterker. Eller om det som det er sagt tidligere på denne tråden, at det er noen produsenter som selger sine produkter direkte. Ved å kutte opptil 3 mellomledd kan de selge produktene usedvanlig billige. Som Emotiva ser ut til å kunne gjøre.

    Er det virkelig noen regel som sier at alt må være så sykt dyrt for å være bra? Ved å masseprodusere i USA klarer de kanskje å senke kostnadene dramatisk. Skulle gjerne hørt fra noen som har sammenliknet Emotiva opp mot feks EC Nemo ellr Parasound på nettopp 800D.

    Hvordan ville Emotiva tatt seg ut i en blindtest feks? Med frykt for å banne i kirka tipper jeg at endel såkalte seriøse high-end anmeldere ville få seg en real oppvåkning om de måtte begynt å forholde seg til blindtester der de ikke vet noe om brand el pris når de vurderer lydegenskapene...

    Hva mener dere om dette?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.850
    Antall liker
    29.095
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    jasoneckhoff skrev:
    Ja, har studert denne artikkelen, takker :)

    Men det jeg altså spør om er om man virkelig må bruke så enormt med penger på forsterker. Eller om det som det er sagt tidligere på denne tråden, at det er noen produsenter som selger sine produkter direkte. Ved å kutte opptil 3 mellomledd kan de selge produktene usedvanlig billige. Som Emotiva ser ut til å kunne gjøre.

    Er det virkelig noen regel som sier at alt må være så sykt dyrt for å være bra? Ved å masseprodusere i USA klarer de kanskje å senke kostnadene dramatisk. Skulle gjerne hørt fra noen som har sammenliknet Emotiva opp mot feks EC Nemo ellr Parasound på nettopp 800D.

    Hvordan ville Emotiva tatt seg ut i en blindtest feks? Med frykt for å banne i kirka tipper jeg at endel såkalte seriøse high-end anmeldere ville få seg en real oppvåkning om de måtte begynt å forholde seg til blindtester der de ikke vet noe om brand el pris når de vurderer lydegenskapene...

    Hva mener dere om dette?
    Jeg mener at det er mer fruktbart å prøve enn å synse.
    mvh
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Forstår ikke helt reaksjonene du får ved å ikke planlegge hvilke forsterker du skal ha når du kjper høyttalere.

    En god høyttaler spiller bra med en god forsterker, enkelt og greit. Om det er stort behov for riktig "match" er en av komponentene langt fra nøytral, farget og etter mitt syn ikke god.

    Mener også du kan glemme pris og teste og høre selv hva du synes låter godt. Sitter selv med en billig DIY forsterker som på mange områder er bedre enn mine tidligere forsterkere som ML, Adyton 3B Sign, Bryston 7B ++

    Uansett forsterker så får du sikkert veldig god lyd, selv om det evt er enda mer å hente ved å legge en halv mill i forsterker. Litt bedre kan det bli uansett ved oppgradering, men om det er verdt prisen blir en annen diskusjon.
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    val skrev:
    Forstår ikke helt reaksjonene du får ved å ikke planlegge hvilke forsterker du skal ha når du kjper høyttalere.

    En god høyttaler spiller bra med en god forsterker, enkelt og greit. Om det er stort behov for riktig "match" er en av komponentene langt fra nøytral, farget og etter mitt syn ikke god.

    Mener også du kan glemme pris og teste og høre selv hva du synes låter godt. Sitter selv med en billig DIY forsterker som på mange områder er bedre enn mine tidligere forsterkere som ML, Adyton 3B Sign, Bryston 7B ++

    Uansett forsterker så får du sikkert veldig god lyd, selv om det evt er enda mer å hente ved å legge en halv mill i forsterker. Litt bedre kan det bli uansett ved oppgradering, men om det er verdt prisen blir en annen diskusjon.
    Dette er, i hvertfal her, feil. Har selv B&W 803 og fikk "nye" høyttalere hver gang jeg oppgraderte til først Parasound 2205 og sist til Mark Levinson 335. Om det er 200 eller 500W er ikke poenget. Poenget er om forsterkeren kan levere NOK strøm FORT nok. I tillegg til andre forsterkerparametre selvfølgelig. Så du får ikke hørt hvor gode 800D er før du har prøvd med en Nemo, ML eller lignende. Men bevares. Det beste er å prøve selv. Gjerne med rimelige alternativ også. Det vil være rimelig åpenbart når du kobler til en forsterker som passer til høyttalerne. (Les strømsterk no 8))

    Mvh
    Geir
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.155
    Antall liker
    36.725
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjentar mitt tips om et par brukte Nemo, og noterer at det ligger sånne til salgs på bruktbørsen nå. Det vil ikke være noe problem å selge dem igjen til ca samme pris som du ga for dem om et par år (eller kanskje enda litt mer - som jeg gjorde med AW180M'ene mine), og det er ikke noe problem å få service og oppgraderinger. Hvis du kjøper et merke "ingen" har hørt om og finner ut at det likevel ikke var riktig for dine formål, må du regne med et betydelig større verditap.

    Når det er sagt, er det noen interessante fellestrekk i konstruksjonen mellom Emotive'ne og Nemoer, så det er sannsynligvis ikke noe totalt bomskudd det heller.

    Men jeg ville gått for Nemoene.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Spesifiser gjerne hva du mener er feil!


    En god forsterker leverer selvfølgelig nok strøm fort nok, ellers er den jo ikke spesielt god eller hva? Har hverken nevnt watt eller strømforsyning. Poenget mitt var at en god forsterker spiller godt på en god høyttaler.

    Og at man ikke har hørt B&W på sitt beste uten en fantastisk (dyr) forsterker, kan også snus på hodet å si at man ikke kan høre hva f.eks ML33 kan prestere på en B&W 800, men at man må opp på toppmodellen til Kharma e.l. Hverken mellomtonen eller basselementene i B&W 800 er de beste på jord og f.eks Seas magnesium eller Thiel er etter min mening mer åpne og mer detaljerte både i bass og mellomtone.





    Geir_O skrev:
    val skrev:
    Forstår ikke helt reaksjonene du får ved å ikke planlegge hvilke forsterker du skal ha når du kjper høyttalere.

    En god høyttaler spiller bra med en god forsterker, enkelt og greit. Om det er stort behov for riktig "match" er en av komponentene langt fra nøytral, farget og etter mitt syn ikke god.

    Mener også du kan glemme pris og teste og høre selv hva du synes låter godt. Sitter selv med en billig DIY forsterker som på mange områder er bedre enn mine tidligere forsterkere som ML, Adyton 3B Sign, Bryston 7B ++

    Uansett forsterker så får du sikkert veldig god lyd, selv om det evt er enda mer å hente ved å legge en halv mill i forsterker. Litt bedre kan det bli uansett ved oppgradering, men om det er verdt prisen blir en annen diskusjon.
    Dette er, i hvertfal her, feil. Har selv B&W 803 og fikk "nye" høyttalere hver gang jeg oppgraderte til først Parasound 2205 og sist til Mark Levinson 335. Om det er 200 eller 500W er ikke poenget. Poenget er om forsterkeren kan levere NOK strøm FORT nok. I tillegg til andre forsterkerparametre selvfølgelig. Så du får ikke hørt hvor gode 800D er før du har prøvd med en Nemo, ML eller lignende. Men bevares. Det beste er å prøve selv. Gjerne med rimelige alternativ også. Det vil være rimelig åpenbart når du kobler til en forsterker som passer til høyttalerne. (Les strømsterk no 8))

    Mvh
    Geir
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Jason,

    Ut fra testene jeg kjapt finner om Emotiva, har ingen virkelig prøvd dem mot ekstrem last som dine ht.
    Og Disse høytalerne dine, går ikke akkurat for å være de letteste å drive!
    Altså vil et kjøp være ren gambling.
    Men å gamble med disse innebærer uansett småpenger, så du blir kanskje den som finner ut at det funker fint.

    Personlig hadde jeg ikke giddet. Spesielt ikke når det finnes et sett strøkne Jeff Rowland på børsen til 25k som er 1/3 av nyprisen.

    Da har du i alle fall et trygt utgangspunkt til en hyggelig penge.

    mvh Erland
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    889
    Hvis du satser på å kjøpe 2 stk Emotiva XPA-1 monoblokker vil det antagelig komme på ca 12-13 000 kr (med full moms innberegnet). Mye penger, men likevel ikke mer enn 1/4 av to stk brukte Nemo blokker. Imidlertid følger det jo med en større grad av trygghet med å kjøpe EC. Bruktverdien er som regel høy, som det påpekes, og service er relativt lett tilgjengelig her i Norge.
    Det koker vel litt ned til om du ønsker å få 800D til å klinge 100% fra første dag, som vi får anta at Nemo er i stand til, eller ta sjansen på en litt rimeligere løsning som kan fungere midlertidig. Eller som du kanskje finner ut at du blir fornøyd med på lang sikt likevel.

    Ikke overse forforsterkeren heller. Jeg merket stor forskjell selv når jeg gikk fra en EC4.7 til en Parasound JC-2. Mange mener det er den komponenten det er vanskeligst å få til, og som krever lengst ekspertise og know-how for å implementere.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Kjenner ikke Emotiva, men EC Nemo er jo bare to stk av de gamle 180 watts blokkene brokoblet og Nemoene er ikke kjent for å være spesielt god på vanskelig last, selv om det er watt nok. Nå kjenner jeg ikke til om det er gjort store oppgraderinger på EC siste årene, men forsterkerne derfra hadde tidligere mye egenlyd og var langt fra nøytrale. Litt gammeldags varm rørlyd med noe pløsete bass.

    Ville da heller kjøpt EC sine DP forsterkere om jeg skulle hatt noe derfra, men disse er jo også veldig dyre.



    Ketil skrev:
    Hvis du satser på å kjøpe 2 stk Emotiva XPA-1 monoblokker vil det antagelig komme på ca 12-13 000 kr (med full moms innberegnet). Mye penger, men likevel ikke mer enn 1/4 av to stk brukte Nemo blokker. Imidlertid følger det jo med en større grad av trygghet med å kjøpe EC. Bruktverdien er som regel høy, som det påpekes, og service er relativt lett tilgjengelig her i Norge.
    Det koker vel litt ned til om du ønsker å få 800D til å klinge 100% fra første dag, som vi får anta at Nemo er i stand til, eller ta sjansen på en litt rimeligere løsning som kan fungere midlertidig. Eller som du kanskje finner ut at du blir fornøyd med på lang sikt likevel.

    Ikke overse forforsterkeren heller. Jeg merket stor forskjell selv når jeg gikk fra en EC4.7 til en Parasound JC-2. Mange mener det er den komponenten det er vanskeligst å få til, og som krever lengst ekspertise og know-how for å implementere.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg kender en som prøvede Nemo på sine 802. Det var et utroligt dårligt match.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn