Hjelp meg ut av elendigheten .... pliiiiiiiiis!

• Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.941
Torget vurderinger
24
RoDa skrev:
Fint søndagsskoleinlegg ;) :D
Hvor leser du disse "på død og liv overbevise" om ikke nettopp fra blindtestgruppen?

Du har kabler for søtti tusen?
I min verden og mitt anlegg ville jeg hatt problemer med å rettferdiggjøre det for meg selv, men et så kostbart og avslørende oppsett som ditt sikkert er så tenker jeg det ikke er helt "villt".

Hvilket forum er det du leser på?
Vektlegge og overse uttalelser?

R
Kommentaren min om å "overbevise" var ikke rettet mot noen "leire" RoDa, det var et spørsmål om hvorfor man er så opptatt av at andre skal mene man har prioritert klokt. Sikkert mange som vil hevde at jeg har prioritert idiotisk, men JEG er fornøyd, det er dét som teller, selv om jeg selvsagt ikke er større enn at jeg setter pris på at andre kan nyte det sammen med meg.

Med "vektlegge og overse" mente jeg at det etter en tid på forumet vil være enkelte brukere man fester mer, andre mindre, lit til. Eller viktigere, det vil være brukere man har erfart har samme eller ulikt syn eller prioritering som en selv. Da velger jeg å vektlegge de innleggene hvor jeg tror jeg kan lære noe, og bruke mindre energi på innleggene hvor jeg ser mulighet for å si meg uenig. Selvfølgelig kan en diskusjon og uenighet være fruktbar, men jeg personlig orker ikke bruke tid på krangling jeg ikke tror det kommer noe ut av.

Jepp, jeg gikk nok lenger på søndagsskolen enn de fleste RoDa.

O

om.s

Gjest
Fosse skrev:
RoDa skrev:
Fint søndagsskoleinlegg ;) :D
Hvor leser du disse "på død og liv overbevise" om ikke nettopp fra blindtestgruppen?

Du har kabler for søtti tusen?
I min verden og mitt anlegg ville jeg hatt problemer med å rettferdiggjøre det for meg selv, men et så kostbart og avslørende oppsett som ditt sikkert er så tenker jeg det ikke er helt "villt".

Hvilket forum er det du leser på?
Vektlegge og overse uttalelser?

R
Kommentaren min om å "overbevise" var ikke rettet mot noen "leire" RoDa, det var et spørsmål om hvorfor man er så opptatt av at andre skal mene man har prioritert klokt. Sikkert mange som vil hevde at jeg har prioritert idiotisk, men JEG er fornøyd, det er dét som teller, selv om jeg selvsagt ikke er større enn at jeg setter pris på at andre kan nyte det sammen med meg.

Med "vektlegge og overse" mente jeg at det etter en tid på forumet vil være enkelte brukere man fester mer, andre mindre, lit til. Eller viktigere, det vil være brukere man har erfart har samme eller ulikt syn eller prioritering som en selv. Da velger jeg å vektlegge de innleggene hvor jeg tror jeg kan lære noe, og bruke mindre energi på innleggene hvor jeg ser mulighet for å si meg uenig. Selvfølgelig kan en diskusjon og uenighet være fruktbar, men jeg personlig orker ikke bruke tid på krangling jeg ikke tror det kommer noe ut av.

Jepp, jeg gikk nok lenger på søndagsskolen enn de fleste RoDa.
Bare som en liten personlig kommentar, som jeg tror tangerer RoDa´s tanker med denne tråden, jeg tror ikke det handler om å få bekreftet at man har handlet klokt, men mer at man er lei/trött av/på å höre at at man har handlet uklokt!

Ellers er jeg enig med deg (skulle forresten bare mangle) i at det er seg selv man bygger opp sitt anlegg for, etter egne og önskede preferanser, da hjelper det ikke, imo, hvor belest og belärt man er om ikke man har forstått og respekterer dette, men hele tiden föler man må kommentere, ofte på en negativ måte, andres valg og prioriteringer!

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Ja nettopp det er vel det som er essensen i hele dette vi driver med. For å trives med måten anlegget vårt gir oss den gleden vi ønsker når vi setter oss ned for å høre på musikk. En kloss her og en kabel der, det er jo med på og gi oss dette.
Jeg har jobba og tweaka litt med racket mitt i det siste. Gøy og høre at det har blitt bedre, for meg. Fikk meg en ny signalkabel i går, og kunne tydelig høre at det ble mye bedre enn det var.
P.S. Jeg har veldig sans for den humoristiske stilen til Roda. Stå på.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Beklager om.s og RoDa, men jeg kjøper ikke argumentasjonen, fordi jeg oppfatter den som en tilsnikelse. Sett meg gjerne på plass, så er den misforståelsen oppklart, men slik ser jeg det:

1. Jeg er helt enig med deg om.s og med Fosse og sikkert samtlige medlemmer her inne at man bygger anlegg etter egen preferanse og etter egne kriterier, og at dette skal/bør respekteres.

2. Men burde vi ikke likevel være i stand til å skille mellom respekt for personlige preferanser, som gjerne må gå i alle retninger -- og respekt for fagkunnskap og etablert innsikt? (Kall det gjerne vitenskap, men det er jo så utskjelt her inne.) For det er faktisk mulig å sette sammen anlegg i strid med etablert faglig innsikt. Mitt eksempel med Roger Russel, en av grunndesignerne til McIntosh, var én illustrasjon på dette -- til denne dag har han en holdning rundt kabler som er i strid med mange personlige preferanser.

3. Om man er så følsom at man opplever en diskusjon omkring fagkunnskap og etablert innsikt som et angrep på ens personlige preferanser, da er selvsagt løpet kjørt. Men dette er ikke det eneste feltet der slikt skjer. Ta bilkjøring, f.eks., du møter fortsatt folk som ikke vil bruke bilbeltet, og som henviser til søkte kollisjonsscenarier der beltet kan være et hinder, og som er fullstendig blinde for statistikk som viser hvor positivt det er å bruke slike belter; du møter også folk som tror de kan droppe bilbeltet fordi de har airbag -- de burde kikke på testfilmer med hoder som flyr ut vinduer fordi de kappes av når bag'en utløses.

Poenget er at vi skal ha de personlige preferansene vi måtte ønske, men at vi kanskje burde vise litt mer ydmykhet overfor etablert kunnskap, og ikke:

1. Skrive ledere i Fidelity der man driter ut fagfolk innen elektrovitenskap.

2. Uttale at "det jeg hører/opplever skjønner ikke vitenskapen seg på ennå."

3. Kritisere andre for å ha dårlige/billige anlegg, når de ikke hører/opplever det man vet "er et faktum for det har jeg hørt."

4. Komme med dumme slengbemerkninger om at "Ja, nå settes det i gang igjen!" når det helt riktig påpekes at det er en sammenheng mellom pris og opplevd ytelse, men at denne sammenhengen synes uavhengig av faktisk effekt. At mange forsøk viser at prisen som styrer opplevelsen.
Dette gjelder innen vin, mat, reiser, medisin, og garantert innen hi-fi.
Jeg har selv vært utsatt for det, mange ganger -- så dette legger dypt i personligheten, men behøver ikke ha noe å gjøre med etablert kunnskap.

5. Vri og vrenge på motsatt leirs utsagn, slik at man skal kunne angripe dem: "alle komponenter er like," "alt låter likt," er eksempler på slik retorikk. Det som interesserer meg (og jeg snakker kun for meg selv nå) er å finne reelle forskjeller, og å utnytte disse - derfor er jeg også interessert i å skrelle vekk innbilte forskjeller og å finne metoder for å gjøre det. I så måte har HFS vært til stor hjelp, det er mange nysgjerrige her inne, som ikke sluker påstander blindt.

Hele poenget med å ta et personlig standpunkt om noe som helst er vel at man gir litt faen i hva andre måtte mene -- og derfor forstår jeg ikke hvorfor det er så viktig å banke rasjonalistene i hodet med hvor mye de ødelegger for kosen på HFS.

Her er litt musikk:

O

om.s

Gjest
Soundproof skrev:
Beklager om.s og RoDa, men jeg kjøper ikke argumentasjonen, fordi jeg oppfatter den som en tilsnikelse. Sett meg gjerne på plass, så er den misforståelsen oppklart, men slik ser jeg det:

1. Jeg er helt enig med deg om.s og med Fosse og sikkert samtlige medlemmer her inne at man bygger anlegg etter egen preferanse og etter egne kriterier, og at dette skal/bør respekteres.

2. Men burde vi ikke likevel være i stand til å skille mellom respekt for personlige preferanser, som gjerne må gå i alle retninger -- og respekt for fagkunnskap og etablert innsikt? (Kall det gjerne vitenskap, men det er jo så utskjelt her inne.) For det er faktisk mulig å sette sammen anlegg i strid med etablert faglig innsikt. Mitt eksempel med Roger Russel, en av grunndesignerne til McIntosh, var én illustrasjon på dette -- til denne dag har han en holdning rundt kabler som er i strid med mange personlige preferanser.

3. Om man er så følsom at man opplever en diskusjon omkring fagkunnskap og etablert innsikt som et angrep på ens personlige preferanser, da er selvsagt løpet kjørt. Men dette er ikke det eneste feltet der slikt skjer. Ta bilkjøring, f.eks., du møter fortsatt folk som ikke vil bruke bilbeltet, og som henviser til søkte kollisjonsscenarier der beltet kan være et hinder, og som er fullstendig blinde for statistikk som viser hvor positivt det er å bruke slike belter; du møter også folk som tror de kan droppe bilbeltet fordi de har airbag -- de burde kikke på testfilmer med hoder som flyr ut vinduer fordi de kappes av når bag'en utløses.

Poenget er at vi skal ha de personlige preferansene vi måtte ønske, men at vi kanskje burde vise litt mer ydmykhet overfor etablert kunnskap, og ikke:

3. Kritisere andre for å ha dårlige/billige anlegg, når de ikke hører/opplever det man vet er et faktum.

4. Komme med dumme slengbemerkninger om at "Ja, nå settes det i gang igjen!" når det helt riktig påpekes at det er en sammenheng mellom pris og opplevd ytelse, men at denne sammenhengen synes uavhengig av faktisk effekt. At mange forsøk viser at det er prisen som styrer opplevelsen.
Jeg har selv vært utsatt for det, mange ganger -- så dette legger dypt i personligheten, men behøver ikke ha noe å gjøre med etablert kunnskap.

5. Vri og vrenge på motsatt leirs utsagn, slik at man skal kunne angripe dem: "alle komponenter er like," "alt låter likt," er eksempler på slik retorikk. Det som interesserer meg (og jeg snakker kun for meg selv nå) er å finne reelle forskjeller, og å utnytte disse - derfor er jeg også interessert i å skrelle vekk innbilte forskjeller og å finne metoder for å gjøre det. I så måte har HFS vært til stor hjelp, det er mange nysgjerrige her inne, som ikke sluker påstander blindt.

Hele poenget med å ta et personlig standpunkt om noe som helst er vel at man gir litt faen i hva andre måtte mene -- og derfor forstår jeg ikke hvorfor det er så viktig å banke rasjonalistene i hodet med hvor mye de ødelegger for kosen på HFS.

Her er litt musikk:

Egentlig tror jeg vi er ganske enige, men med forskjellig utgangspunkt, og mål (?) og det er bra!

Jeg repeterer heller mitt etterhvert gamle hfs mantra "Enighet er ikke noe mål i seg selv, men det er repekten" (for andres valg og prioriteringer i denne sammenhengen).

Der har nok begge "sider" noe å läre :) ....

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:) :) :) :) :) :) :)masse folkens og KOS dere med MUSIKKEN!! ;)

De av oss som har holdt på med denne hobbyen noen år, har nok mang en gang revet oss i håret i frustrasjon over et oppsett som ikke spiller slik vi vil det skal spille.
Hva gjør man da?
Jo, man steller og styrer litt, og plutselig "låter det bedre" eller i det minste annerledes.
Det er da man reiser seg fra godstolen og roper "HALLELUJA" med et fårete glis om munnen, skjenker seg opp en velfortjent liten smakfull drikke og nyter fruktene av denne fine hobbyen vår.
Av og til kan det være greit å ikke tenke over hvorfor det er slik, og bare nyte musikken som flommer ut av høytalerne.

Denne helga er det dags for plenty dynamiske utsving da det er dags for NM Janitsjar i trønderhovedstaden igjen.
Plenty spilleglede og fantastiske fremføringer av kjent og ukjent musikk.
Æ GLÆR MÆ! :)
(bare for sette livet i perspektiv her ;))

O

om.s

Gjest
emotikon skrev:
:) :) :) :) :) :) :)masse folkens og KOS dere med MUSIKKEN!! ;)

De av oss som har holdt på med denne hobbyen noen år, har nok mang en gang revet oss i håret i frustrasjon over et oppsett som ikke spiller slik vi vil det skal spille.
Hva gjør men da?
Jo, man steller og styrer litt, og plutselig "låter det bedre"
Det er da man reiser seg fra godstolen og roper "HALLELUJA" med et fårete glis om munnen, skjenker seg opp en velfortjent liten smakfull drikke og nyter fruktene av denne fine hobbyen vår.
Av og til kan det være greit å ikke tenke over hvorfor det er slik, og bare nyte musikken som flommer ut av høytalerne.

Denne helga er det dags for plenty dynamiske utsving da det er dags for NM Janitsjar i trønderhovedstaden igjen.
Plenty spilleglede og fantastiske fremføringer av kjent og ukjent musikk.
Æ GLÆR MÆ! :)
(bare for sette livet i perspektiv her ;))
Perspektiv er viktig!

Selv har jeg bedt inn til ennå en musikk kveld, ikveld, med kompiser for å nyte musikk, god mat og noe godt rödt å drikke!

Egentlig som en konsekvens av resultatene jeg skrev om i "tweake tråden" min, som faktisk er mye det samme som du beskriver först i innlegget ditt her ;)

Ha en fortreffelig helg!!

mvh

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
En fortreffelig helg ønskes til samtlige - med sterke musikkopplevelser, på dypt personlig vis!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.005
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
"My mind is made up, don't confuse me with the facts."

Paul W. Klipsch

;)

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg hadde bestemt meg for å ikke blande meg inn i diskusjoner om hørbare forskjeller på kabler, blindtester osv., men det klarte jeg altså ikke.
For en tid tilbake byttet jeg til nye høyttalere. Vil ikke nevne merke, for dette er vel anerkjente høyttalere med topp testresultater i de hi-fi magasiner de er testet. I mitt oppsett og i mitt rom ble det imidlertid vel mye smell og bang, masse dynamikk og slitsom diskant på enkelte cd-er. Nevnte dette for leverandøren, som foreslo å prøve andre, og bedre høyttalerkabler av anerkjent merke, og i 11.000 kroner klasse. Disse skulle ”roe ned” lydbilde. Kostet meg noen kroner i bytte, men ifølge leverandøren var anlegget mitt nå kommet opp i en klasse hvor jeg måtte se på kabler som en komponent.
Koblet til de nye kablene og plutselig ble lydbilde et annet (bedre?). Mer homogen klang, mer riktig dynamikk i mine ører, diskanten ikke så skarp og slitsom og mer behagelig mellomtone.
Selvsagt var alle forandringer sikkert innbilning, og i strid med alle teoretiske beregninger og målinger, men du verden så godt denne innbilningen hjalp meg og mitt oppsett i mitt rom.
Dette sier for meg at verden ikke er svart/hvit og at vi må gi rom for ulike oppfatninger. Det er ikke alle som ser at en vegg er hvit, noen vil ha det til at det er noen fargenyanser der, selv om produsenten følger en fast oppskrift.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.178
Torget vurderinger
1
En del innlegg som var Off-Topic er slettet.

bjornh, moderator

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Soundproof skrev:
På plass!
Vel, den var jo i utgangspunktet ment som et skjevt blikk på hvordan tingene har utviklet seg her inne.

Pause? Joda, men driter i det.
Du er såpass moro og givende å diskutere med at jeg kjører på litt til. :-*

Selvfølgelig enig. Tror vi også er enige at det sitter noen på den ytterste nøgne ø og skulle hatt litt referanser til real life.
Har hørt noen verdensmester anlegg som ikke er i verdensklasse uansett hvordan man vrir og vender på det. :)

Joda, men hvilken fagkunnskap og etablert innsikt finnes det på audiokabler benyttet i stereoanlegg til lytting på musikk?
Lite / ingen vil jeg tro. Dette er en smal hobby, hi-end lik null utbredelse, og ingen forsker da på dette "fenomenet" annet en liksom-forståsegpåere.
Husker Per Abrahamsen fortale en historie hvor han reiste til en kar i Sveits (?) som drev og forsket på atomnivå, hvorpå han hadde spurt og forsøkt å få denne karen inn på kabler og hifikomponenter. Karen forsto ikke saken, det kom da musikk ut av høyttalerne i anlegget hans hjemme?
(Vet ikke om jeg husker dette korrekt, men i alle fall...)
Poenget er at jeg ikke tror det er store mysterier innen kabler og audio, men at det er for en for liten interesse til at noen med kunnskap skal ta tak i "problemet" og finne ut av årsakene.

Det er mange audiofile som ikke hører forskjell på kabler, ikke så merkelig at en del kontruktører er i den gruppen også?
Jeg hører som nevnt tidligere ikke like godt høyde, bredde, dybde og innbyrdes plassering like godt som mange andre.
Vil tro det både går på innbyrdes vektlegging av parametre og trening.

Det er ikke diskusjonene Soundproof, det er måten det fremlegges i hver bidige tråd som er i nærheten av å touche emnet.
Ditt eksempel er fordummende, og setter kabelidiotene i samme båt som hodeløse bilførere.

En annet eksempel kunne være de bilførerne (fra målemafiaen?) som har lest tester som beskriver hvor lang stopplengde bilen deres har på vått og tørt føre.
Derfor nekter de å tråkke på bremsen før hindringen er det eksakte antall meter foran bilen.
De andre (synsemafiaen) har lært å stole på egne erfaringer og vet at disse målingene ikke alltid er overførbare til enhver situasjon.
Derfor stoler de på egne opplevelser og bremser i den avstanden de gjennom mange års erfaring har lært seg er riktig.

Dette er rent personlig retter til Knut Vadseth, og jeg synes du burde ta dette med han direkte da han ikke diskuterer på dette forumet.

Her vrir og vrenger du selv.
Vi lytterne forstår ikke hvorfor vi hører de endringene vi hører, vi forstår ikke hvorfor vi hører dem blindt men ikke i abx over mange runder.
Men vi er åpne for at dette er komplekst og at vi kan bli lurt.

3. Kritisere andre for å ha dårlige/billige anlegg, når de ikke hører/opplever det man vet "er et faktum for det har jeg hørt."
Dette kommer du aldri vekk fra! Du selv hører jo ting på dine 130 tusen kroners b&o som du ikke hører på 13 tusen kroners Dynaudio?
En Dynaudio-eier som påstår at "det finnes ikke for det har jeg hørt!" vil jo nødvendigvis gjøre en feil vurdering basert på manglende informasjon fra sitt eget anlegg?

4. Komme med dumme slengbemerkninger om at "Ja, nå settes det i gang igjen!" når det helt riktig påpekes at det er en sammenheng mellom pris og opplevd ytelse, men at denne sammenhengen synes uavhengig av faktisk effekt. At mange forsøk viser at prisen som styrer opplevelsen.
Tar den med slengbemrkninger til etteretning.
Du slenger ut din "synes uavhengig av faktisk effekt" uten å reflektere over om dette er respektløst for de som mener dette ER en faktisk effekt.
Ja, mange er styrt av pris, det gjelder overalt.

En bekreftet påstand fra "målemafiaen" er at 25m Clas Ohlson sort lakriskabel låter likt som 1m Nordost Valhalla.
Dette uten å ha lyttet til disse to, rent ut fra målinger.

Jeg snakker ikke om å sluke blindt (igjen fordummende) men å tørre å prøve selv og derved stole på egne opplevelser.
I mine øyne er det like dumt å stole på noe man leser her på HFS som å sluke blindt andre påstander om kabler.

Får jeg EN audiofil til å prøve selv om han/hun hører forskjeller, istedet for å løpe til Clas Ohlson og kjøpe hi-end, så er min "jobb" gjort!

Selvfølgelig bygger man anlegget for seg selv, personlig er jeg av den typen som trives godt med å ha noen og dele opplevelser og gleder med.
Derfor deler jeg litt med hfs-erne.
Min motivasjon er å oppfordre til egne forsøk, og ikke svelge blindt hva som bli erklært som sannheter fra de som roper høyest og oftest.
Jeg kunne resignert og sagt det nytter ikke, faen skal vite at det har jeg tenkt mange ganger, men jeg velger å fortsette slik at det finnes flere stemmer her inne enn de rent vitenskapelige.

Synes det er veldig liten vilje fra de opplyste til å forsøke og møte oss vilfarne på halvveien.
Jeg har forsøkt å gå deres vei og snu hodet mot "ikke forskjeller", men dessvere klarer jeg ikke å overbevise meg selv........

Jeg har noen ubesvarte spørsmål til de omvendte fortsatt.

- Hører dere fortsatt forskjellene selv om dere nå vet at det bare er hodet som kødder med dere? eller
- Har dere aldri hørt de påståtte forskjeller?

Liker vridningen på tråden etterhvert, og mener å spore en mer respektfull tone her inne. Fint!

Mvh
Rolf

K

kbwh

Gjest
Eh. Jeg hører som før nevnt forskjell på ledninger, men de forskjellene kan måles også, Rolf Da! (, som jeg synes var et utrolig kult nick).

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.377
Torget vurderinger
12
Kan du fortelle litt om lytteerfaringer og målte forskjeller Valentino?
Hva hørte du og hva målte du?
Bekreftet du lytteerfaringene med målinger eller bekreftet du målingene med lytteerfaringer?
Jeg er nysgjerrig på dette selv om jeg bare har erfaring med å måle lengden på kabler.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Det er to ting jeg tror gjør at disse diskusjonene blir veldig polariserte:
- Man går ut ifra at skeptikerne/mafia/objektivister el ikke tester ting selv
- Man går ut ifra at de ofte har lite erfaring/billige anlegg

Med det utgangspunktet er det ikke rart at diskusjonene eskalerer.

Jeg må også si at jeg ikke har inntrykk av at målemennene blander seg inn i tråder der det spesifikt blir sagt at man vil diskutere erfaringer med en bestemte komponent, men at de lange og sinte diskusjonene har begynt i tråder med tema som "den vitenskaplige metode er bare tull", "ABX er ugyldig", "hva har målemafiaen av utstyr" osv

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
...
Poenget er at jeg ikke tror det er store mysterier innen kabler og audio, men at det er for en for liten interesse til at noen med kunnskap skal ta tak i "problemet" og finne ut av årsakene.
...
Hvilke problemer og hvilke årsaker? Ift. HiFi kabler så gjenstår faktisk en liten utfordring - nemmelig å påvise det er noe å finne ut av ... dvs noe «vi» ikke allerede «vet». Endeløse svermerier fra euforiske hifi-nerder er ikke egnet til å påvise at det er noe annet enn et «kommersielt» fenomen.

....
Men vi er åpne for at dette er komplekst og at vi kan bli lurt.
...
Det høres ut som en ny vending som kanskje burde utforskes litt mer ...

...
Du slenger ut din "synes uavhengig av faktisk effekt" uten å reflektere over om dette er respektløst for de som mener dette ER en faktisk effekt.
...
«synes» som i hittill ikke påvist. Dersom noen får øme ter av et slikt utsagn bør man enten skaffe seg vernesko eller forsøke å påvise.

...
En bekreftet påstand fra "målemafiaen" er at 25m Clas Ohlson sort lakriskabel låter likt som 1m Nordost Valhalla.
Dette uten å ha lyttet til disse to, rent ut fra målinger.
...
Dersom kabelaturet har elektriske parametre (herunder egenskaper ift støy) som gjør det rimelig at begge tilfeller er transparente i et gitt oppsett; så hvorfor ikke? Er det noen determinsime at to kabler må låte ulikt? dvs i større grad en at intet låter likt?

...
Jeg snakker ikke om å sluke blindt (igjen fordummende) men å tørre å prøve selv og derved stole på egne opplevelser.
I mine øyne er det like dumt å stole på noe man leser her på HFS som å sluke blindt andre påstander om kabler.

Får jeg EN audiofil til å prøve selv om han/hun hører forskjeller, istedet for å løpe til Clas Ohlson og kjøpe hi-end, så er min "jobb" gjort!
...
Jeg skal gi deg en mild honør den dagen du inviterer autdiofile og andre ...file til å lære mer om sin egen hørsel. Hva er den god til og hva er den ikke god til? Hvor påvirkelig/upåvirkelig er den av omstendigheter? etc.

...
Synes det er veldig liten vilje fra de opplyste til å forsøke og møte oss vilfarne på halvveien.
Jeg har forsøkt å gå deres vei og snu hodet mot "ikke forskjeller", men dessvere klarer jeg ikke å overbevise meg selv........

Jeg har noen ubesvarte spørsmål til de omvendte fortsatt.

- Hører dere fortsatt forskjellene selv om dere nå vet at det bare er hodet som kødder med dere? eller
...
Jeg hører «forskjell» på dette og hint hver bidige dag, jeg hører forskjell på vin og vann, jeg hører forskjell på morgen og kveld, jeg hører forskjell før og etter en dusj, før og etter middag, jeg hører forskjell på biff vs pasta - ad inifinitum. Nettopp derfor har jeg funnet grunnlag for å være litt kritisk til mine egne ører, for ikke å si mellomrommet dem i mellom. Av og til har «mellomrommet» en regelrett iriterende evne til å «fortelle» ørene mine hva det er de hører. Konklusjonen min er enkel: de to største og mest signifikante variablene i oppfatningen av reprodusert musikk fra mitt husalter er den hermetiske musikken og meg selv. Jo mer jeg leser (aka «lærer») om hvordan ører, hørsel og persepsjon virker, jo mer logisk blir det at det «er» slik ... på sviktende grunnlag så antar jeg at jeg er nokså gjennomsnittlig i så måte. Den antakelsen kan være riv ruskende gal for alt jeg vet, men indikasjonen på det motsatte er ikke overveldende ...

mvh
KJ

EDIT. litt mange tlykkleifer ...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Greven skrev:
Jeg må også si at jeg ikke har inntrykk av at målemennene blander seg inn i tråder der det spesifikt blir sagt at man vil diskutere erfaringer med en bestemte komponent, men at de lange og sinte diskusjonene har begynt i tråder med tema som "den vitenskaplige metode er bare tull", "ABX er ugyldig", "hva har målemafiaen av utstyr" osv
asbjo - Dette har vi kabelfetisjister visst lenge (flyttet til off-topic)
cpc - Nettkabler, teknisk
slubbert - Hi-end nettverkskabel (!)
lofi - Noen som har prøvd kleshengere som høyttalerkabel?

Dette er fra kabelhjørnet...........

R

K

Konrad_Johnsen

Gjest
@Greven

Du var jo med på, etter hva jeg husker, en bindtest mellom pc-drivverk og Teac?
Moro og inspirerende, førte til at jeg selv også testet dette.
Dessverre ikke med samme resultat, men moro lell!

Slikt er gøyå lese!

@KJ

Hva skriver du egentlig?
Har problemer med å få noe som helst mening ut av dine svar......

R

K

kbwh

Gjest
Trondmeg skrev:
Kan du fortelle litt om lytteerfaringer og målte forskjeller Valentino?
Hva hørte du og hva målte du?
Bekreftet du lytteerfaringene med målinger eller bekreftet du målingene med lytteerfaringer?
Jeg er nysgjerrig på dette selv om jeg bare har erfaring med å måle lengden på kabler.
Har lekt litt med noe gammel Isoda HA-20 høyttalerkabel og sammenliknet med noe gammel Monster (sånn grå hageslange), begge i 3m lengder. Isodaen ga litt mer "punch" i bassen, og målte bittelitt mer resistans. Det var da jeg bestemte meg for at høyttalerkabler godt kan være dobbelt så tykke som det The Audio Critic sier de bør være. Og siden jeg har forskjellig lengde på kablene (5m på den ene siden) fordoblet jeg det igjen sånn ca. Til bass er det solid core på det lange strekket og multistrand på det andre, men eventuelle forskjeller blir fullstendig maskert av rom og EQ.

Jeg har lyst til å leke med tonearmskabel, til og med Parelius melder at han kan høre tonearmskabler. Tror det er verre å høre forskjeller på linjekabler i mitt system, som uansett er litt tricky, med phono i en ende og XLR eller jack i den andre på noen strekk.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.321
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nåja, den linken til en E24-artikkel som RoDa nevner ble lagt ut i et svakt øyeblikk. Det burde jeg ikke gjort, så det var bra Høvdingen reagerte resolutt.

Jeg har et litt ambivalent forhold til diverse tweaks. Hos meg hører jeg klar forskjell på ulike vibrasjonsdempende greier, med best resultat når det er myke saker under både komponenter og høyttalere. På det punktet har jeg havnet i flere opphetede diskusjoner med diverse objektivister som hevder at dette kan umulig stemme. Vel, det stemmer, selv om jeg ikke har tatt meg bryderiet med å kjøpe en dyr målerigg for å måle nøyaktig hvor mye forvrengningen endres med og uten demping.

Derimot er mine erfaringer med ulike kabelbytter at de hørbare forskjellene er ganske små. Jeg mener å høre forskjeller, men disse forskjellene er (ifølge min personlige erfaring) såpass små at jeg ikke alltid er sikker på om de opplevde forskjellene er reelle. Noen ganger har det vist seg at slike opplevde forskjeller, f eks mellom to signalkabler, faktisk hadde sin opprinnelse et annet sted i anlegget.

Det litt kinkige er at disse subjektive opplevelsene stemmer ganske godt overens med kjent fysikk og forskjellige overslagsberegninger. Det er fullt mulig at mekaniske vibrasjoner (av kretskort og ledere som vibrerer i forhold til et magnetfelt) induserer hørbar forvrengning. Det er også fullt mulig at forskjellene mellom f eks to høyttalerkabler er hørbare, spesielt hvis man sammenligner en Biltema-variant med en litt mer gjennomtenkt konstruksjon, mens forskjellene mellom "fornuftige" konstruksjoner overslagsmessig ligger rundt grensen for hva som er hørbart. Og da er det diverse subjektivister som føler seg støtt.

Men, gjerrigknark som jeg er ;), så kan jeg ikke se dette isolert fra hva det koster. Dermed blir spørsmålet hvor i systemet man får best utbytte for den neste tusenlappen. For min del er det ganske klart at høyttalere, signalkilder og forsterkeri må ha prioritet, både med hensyn til kvaliteten i utgangspunktet og hvor man får størst utbytte for å tweake litt. Overgang fra et passivt oppsett til et aktivt med digital romkorreksjon var også en massiv forbedring. I sammenligning virker det lite kosteffektivt å bruke mye penger f eks på kabling utover et ganske moderat "godt nok"-nivå.

Derfor får jeg litt rykninger i skrivearmen når jeg f eks ser at den dyreste saken Fidelity testet i siste nummer var en høyttalerkabel til 129 000. Den dyreste, og klart mest interessante komponenten, Linn Klimax DS, koster 125 000. Det meste andre som omtales i bladet, enten det er en referanseklasse CD-spiller eller en rørforsterker fra et berømt merke, ligger godt under 100 000. For meg blir dette veldig skakt i forhold til både egen erfaring og teoretisk forståelse av hvordan endringer forskjellige steder i kjeden påvirker resultatet.

Så, mine råd for how to stop worrying and learn to love the bomb:
  • Lytt. Prøv forskjellige greier. Lytt igjen. Bytt tilbake. Lytt mer. Hvilken foretrekker du, uten hensyn til hva dingsen koster? Det kan godt hende at en strategisk plassert gummibit til et par tiere gjør en større forbedring enn en kabel til mange tusen. Eller tvert om. Vær brutalt ærlig med deg selv - var nyanskaffelsen egentlig en forbedring?
  • Prøv å forstå hva som foregår. Les relevant faglitteratur, enten det er Ohms lov, digitalteknikk eller kvantefysikk. Er det noen som helst fornuftig grunn til det man mener å høre? Hvis du mener å høre forskjell, og det finnes en plausibel forklaring på hvorfor dette kan utgjøre en forskjell, så er det ganske sikkert en forskjell. Hvis "forklaringen" fra produsenten overhodet ikke henger på greip, f eks at det påberopes så ny og ukjent fysikk at produsenten fortjener en Nobelpris eller to, så er det grunn til å være riktig skeptisk. Kan det være noe annet som påvirker det opplevde resultatet?
  • Står opplevd forbedring i et brukbart forhold til hva saken koster? "Forskjell" trenger ikke å bety "forbedring" i det aktuelle anlegget, uansett hvor dyrt det blir. Går det eventuelt an å lage noe lignende selv som oppnår 80 % av forbedringen til 20 % av prisen?
  • Beskriv opplevelsene her på sentralen, slik at andre kan dele erfaringen og utfordre teoriene. Det jeg har lært mest av mens jeg har holdt på med denne hobbyen er å bli "arrestert" for lettvinte påstander og bli nødt til å sjekke fakta og sette meg bedre inn i sakene. Men hvis man bruker uttrykk som "målemafia" og/eller tillegger folk falske synspunkter som at "alle forsterkere låter likt" så går jeg ut fra at avsender vil ha en krangel heller enn en dialog. Det er kanskje ikke så lurt.

Ellers holder jeg fortsatt på med litt forsterkerbygging. Rolf, du er hjertelig velkommen innom igjen når "neste generasjon" står klar. Forhåpentligvis har det hele tatt et nytt steg fremover når det tredje paret monoblokker står klart. Men så har DEQX lansert PDC-3 med bedre strømforsyning og komponenter, og jeg fabulerer om en bedre pickup og et bedre RIAA-trinn, og jeg har en idé om noen hjemmebygde høyttalere omkring noen ScanSpeak-elementer og... Fillern, dette blir dyrt selv med billige kabler. :)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
asbjbo skrev:
Nåja, den linken til en E24-artikkel som RoDa nevner ble lagt ut i et svakt øyeblikk. Det burde jeg ikke gjort, så det var bra Høvdingen reagerte resolutt.
Såså, var bare lagt ut der for at du hadde laget en slik tråd.
Måtte ta deg med når jeg først skulle ramse litt opp på "tulletråder" ;)

Jeg har et litt ambivalent forhold til diverse tweaks. Hos meg hører jeg klar forskjell på ulike vibrasjonsdempende greier, med best resultat når det er myke saker under både komponenter og høyttalere. På det punktet har jeg havnet i flere opphetede diskusjoner med diverse objektivister som hevder at dette kan umulig stemme. Vel, det stemmer, selv om jeg ikke har tatt meg bryderiet med å kjøpe en dyr målerigg for å måle nøyaktig hvor mye forvrengningen endres med og uten demping.
Liker slik demping selv også.
Men har blitt overrasket over det nye racket, gitt.
Burde ikke fungere slik basert på dempeteorier kanskje.....?

Derimot er mine erfaringer med ulike kabelbytter at de hørbare forskjellene er ganske små. Jeg mener å høre forskjeller, men disse forskjellene er (ifølge min personlige erfaring) såpass små at jeg ikke alltid er sikker på om de opplevde forskjellene er reelle. Noen ganger har det vist seg at slike opplevde forskjeller, f eks mellom to signalkabler, faktisk hadde sin opprinnelse et annet sted i anlegget.
Ja, er ingen talsmann for at kabler vender opp-ned på gjengivelsen. Men småting kan være viktige ting når resten nesten er på plass.

Det litt kinkige er at disse subjektive opplevelsene stemmer ganske godt overens med kjent fysikk og forskjellige overslagsberegninger. Det er fullt mulig at mekaniske vibrasjoner (av kretskort og ledere som vibrerer i forhold til et magnetfelt) induserer hørbar forvrengning. Det er også fullt mulig at forskjellene mellom f eks to høyttalerkabler er hørbare, spesielt hvis man sammenligner en Biltema-variant med en litt mer gjennomtenkt konstruksjon, mens forskjellene mellom "fornuftige" konstruksjoner overslagsmessig ligger rundt grensen for hva som er hørbart. Og da er det diverse subjektivister som føler seg støtt.
Joa, men jeg leser din argumentasjon litt ut fra hvor du selv har puttet penger og innsats.
Det er sikkert ok for deg å sannsynliggjøre hvorfor dempetweaks er mer hørbare enn kabler.
Men skal man verifisere det, så er det vel kun blindtest som duger?
Husker Snickers kom med en forklaring på hvorfor TI-chipen i ICE-modulen til B&O kunne låte anderledes i to forskjellige kabinetter basert på temperatursvingninger. Denne forklaringen ble sablet ned av jane som totalt usannsynlig.
Poenget er at det ikke er problemer å finne målinger som viser forskjeller (også på kabler), men problemet er å korrelere disse til hørbare endringer. ;)

Men, gjerrigknark som jeg er ;), så kan jeg ikke se dette isolert fra hva det koster. Dermed blir spørsmålet hvor i systemet man får best utbytte for den neste tusenlappen. For min del er det ganske klart at høyttalere, signalkilder og forsterkeri må ha prioritet, både med hensyn til kvaliteten i utgangspunktet og hvor man får størst utbytte for å tweake litt. Overgang fra et passivt oppsett til et aktivt med digital romkorreksjon var også en massiv forbedring. I sammenligning virker det lite kosteffektivt å bruke mye penger f eks på kabling utover et ganske moderat "godt nok"-nivå.
Fair nok. Jeg mener det er ok å holde i de små tingene selv om det finnes større forskjeller å gripe tak i.
Et eksempel: Mitt lytterom har sannsynligivs et noe lavere støygulv enn ditt. (Mitt lite, lukket og gjemt i ene enden av huset. Ditt som en del mitt i huset med "smittestøy" fra andre rom) Det er ikke helt usannsynlig at noen små forskjeller trer tydeligere frem i mitt rom på grunn av dette?

Derfor får jeg litt rykninger i skrivearmen når jeg f eks ser at den dyreste saken Fidelity testet i siste nummer var en høyttalerkabel til 129 000. Den dyreste, og klart mest interessante komponenten, Linn Klimax DS, koster 125 000. Det meste andre som omtales i bladet, enten det er en referanseklasse CD-spiller eller en rørforsterker fra et berømt merke, ligger godt under 100 000. For meg blir dette veldig skakt i forhold til både egen erfaring og teoretisk forståelse av hvordan endringer forskjellige steder i kjeden påvirker resultatet.
Vi er ikke uenige. For meg er også slike priser hinsides fornuft. Om de har noe å gjøre plassert i et ekstremt hi-end oppsett kan så være, det har jeg ikke erfaring med.

Så, mine råd for how to stop worrying and learn to love the bomb:
  • Lytt. Prøv forskjellige greier. Lytt igjen. Bytt tilbake. Lytt mer. Hvilken foretrekker du, uten hensyn til hva dingsen koster? Det kan godt hende at en strategisk plassert gummibit til et par tiere gjør en større forbedring enn en kabel til mange tusen. Eller tvert om. Vær brutalt ærlig med deg selv - var nyanskaffelsen egentlig en forbedring?
  • Prøv å forstå hva som foregår. Les relevant faglitteratur, enten det er Ohms lov, digitalteknikk eller kvantefysikk. Er det noen som helst fornuftig grunn til det man mener å høre? Hvis du mener å høre forskjell, og det finnes en plausibel forklaring på hvorfor dette kan utgjøre en forskjell, så er det ganske sikkert en forskjell. Hvis "forklaringen" fra produsenten overhodet ikke henger på greip, f eks at det påberopes så ny og ukjent fysikk at produsenten fortjener en Nobelpris eller to, så er det grunn til å være riktig skeptisk. Kan det være noe annet som påvirker det opplevde resultatet?
  • Står opplevd forbedring i et brukbart forhold til hva saken koster? "Forskjell" trenger ikke å bety "forbedring" i det aktuelle anlegget, uansett hvor dyrt det blir. Går det eventuelt an å lage noe lignende selv som oppnår 80 % av forbedringen til 20 % av prisen?
  • Beskriv opplevelsene her på sentralen, slik at andre kan dele erfaringen og utfordre teoriene. Det jeg har lært mest av mens jeg har holdt på med denne hobbyen er å bli "arrestert" for lettvinte påstander og bli nødt til å sjekke fakta og sette meg bedre inn i sakene. Men hvis man bruker uttrykk som "målemafia" og/eller tillegger folk falske synspunkter som at "alle forsterkere låter likt" så går jeg ut fra at avsender vil ha en krangel heller enn en dialog. Det er kanskje ikke så lurt.
Takk for tips.

Prøver alltid dette, og søker i størst mulig grad å lytte før kjøp. Slik at lyttingen ikke blir for å stadfeste at det var et godt kjøp.

Forstå prøver jeg til et visst punkt med min ringe teoretiske kunnskap. Når teorien min stopper og jeg hører endringer så velger jeg å lytte til ørene. Dersom jeg finner det verdt å betale for i alle fall.

Forklaringen fra produsenten velger jeg å se bort fra. Jeg skal ikke la en løsrevet markedsavdeling få ødelegge for et potensielt godt produkt fra en jordnær konstruktør. ;)

Forbedring kontra forskjell er skummelt. Jeg er av de som alltid hører det gode ved endringen først, og så bruker jeg tid på å plukke de negative sidene.

Har selv nettopp lager meg strømkabler som jeg mener låter bedre enn ferdige kabler til 10-gangern. Selvgjort er velgjort! 8)

Tar den at det ikke er lurt, men påstandene er jo framsatt her på hfs. Vi er ikke langt unna "alt låter likt", tatt i betraktning av det er fornuftig konstruert og korrekt nivåmatchet. I beg to differ, men er enig i at mange små forskjeller blir blåst ut av proposjoner.

Ellers holder jeg fortsatt på med litt forsterkerbygging. Rolf, du er hjertelig velkommen innom igjen når "neste generasjon" står klar. Forhåpentligvis har det hele tatt et nytt steg fremover når det tredje paret monoblokker står klart. Men så har DEQX lansert PDC-3 med bedre strømforsyning og komponenter, og jeg fabulerer om en bedre pickup og et bedre RIAA-trinn, og jeg har en idé om noen hjemmebygde høyttalere omkring noen ScanSpeak-elementer og... Fillern, dette blir dyrt selv med billige kabler. :)
Høres flott ut asbjo!!
Har fortsatt ikke kommet meg til å kjøpe platene med redneck-familien og den med han gamle rockeren og den søte unge dama.
Husker ikke hva de het...........

Hjemmebygg kan du, så det kan nok bli bra.
Nå tror jeg ikke dine Euforia med sine kremelementer og aktive deling har så mange foran seg ;)

snakkes!!

Mvh
Rolf

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Greven skrev:

Hva slags komponenter, høyttalere og kabler er det du bruker da.?
Jeg er en av dem som funderer på hva som gjør at målemafia ikke hører forskjeller på kabler, eller at de har minimal betydning i forhold til oss andre..
Ingen som høgger hue av noen for at de har en mening, ikke om de har et simpelt anlegg heller, vår hobby skal vi ha lov til å dyrke uansett hvor mye penger vi har til overs etter at alle regningene er betalt..
Du kan vel nesten si det sånn at vi andre som hører forskjeller, vi kan ikke fatte at dere ikke hører forskjeller, samme er det nok motsatt vei også.?
Er vel ingen grunn til å krangle om dette, men å diskutere i vennlige former er alltid inspirerende og lærerikt..

Har en påstand om at verden er full av ukjente faktorer, se deg rundt omkring, uansett hva du studerer så er det ukjente faktorer ute å går, noe som vi ikke vet helt svaret på..
Verden er fremdeles i utvikling, vi har ikke kommet til et punkt der vi er ferdig med å forske på alt mulig, ta noe så enkelt som en kabel, der er det helt klart ukjente faktorer som er ute å går, ingen målinger eller andre vitenskapelige faktorer kan gi oss alle svar..

Jeg lar meg hvertfall ikke lure til at vi lever i en perfekt verden, vi er ennu i puberteten og det er ingen av oss som er på forumet her nå, eller de første generasjoner som får oppleve noe i nærheten av en perfekt verden der vi har svar på alt..

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.878
Torget vurderinger
4
Jeg har et veldig edruelig forhold til kabler.
Begge gangene jeg har skiftet til Chord Company har jeg hørt, IMO, veldig klare forbedringer. Jeg har stort sett skiftet ut kabler i samme prisklasse. En stund var jeg i tvil om jeg skulle skifte til Cardas rund baut, eller Chord Co rund baut. Endte på Chord co fordi det er de gangene jeg har sliftet til dette merket jeg har hørt forskjell til positiv retning, og pga pris! Jeg er ganske sikker på at jeg ville blitt like fornøyd med Cardas, men prisen taler for Chord Co. IMO bør man kjøpe en god og fornuftig priset kabel, og spare de eksotisk prisede kabler til man ikke kan finne noe annet å bruke pengene på, til det perfekte anlegg.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hva koster dine, og hva er eksotisk pris, kjoenik?

Tipper den finnes en del her inne som mener dine også er hysterisk overpriset. ;)

Ellers HELT enig med deg!
Velg det som du synes gjør jobben best, til lavest mulig pris.

R

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Rotekroken skrev:
Greven skrev:

Slike spørsmål har ofte provosert meg pga at jeg synes de ofte stilles for å diskreditere en debattants innlegg fordi man tror at han ikke har bra nok utstyr og derfor ikke er meningsberettiget. Det er en håpløs og frekk hersketeknikk som kun har skapt dårlig stemning her inne. :mad: ::)

Siden det åpenbart ikke er tilfellet nå, kan jeg gjerne opplyse om mitt anlegg. :)
Jeg bruker en iMac med Apple Lossless som kilde. Dette går så inn i en DIY DAC og rørpre. Effektforsterkeren er en Hegel H4A som driver mine Sonus Faber Guarneri Hommage. Kablene er løpemeter fra Elkjøp som neppe når opp til den magiske 10% regelen... ;)

Jeg er en av dem som funderer på hva som gjør at målemafia ikke hører forskjeller på kabler, eller at de har minimal betydning i forhold til oss andre..
Dette kan jeg ikke svare deg på. Men det viser seg jo at når man forsøker å bekrefte disse forskjellene på en mer objektiv måte, så hører verken mafiaen eller disse andre (som det foreløbig ikke finnes et nedlatende kallenavn på ;)) noe signifikant forskjell.
Ingen som høgger hue av noen for at de har en mening, ikke om de har et simpelt anlegg heller, vår hobby skal vi ha lov til å dyrke uansett hvor mye penger vi har til overs etter at alle regningene er betalt..
Jeg er helt enig i dette, men har ofte inntrykk av at det kan være en litt snobbete holdning her inne...
Du kan vel nesten si det sånn at vi andre som hører forskjeller, vi kan ikke fatte at dere ikke hører forskjeller, samme er det nok motsatt vei også.?
Er vel ingen grunn til å krangle om dette, men å diskutere i vennlige former er alltid inspirerende og lærerikt..
Enig! Men ofte forsøker man å sammenligne epler og pærer og det er kanskje det som gjør at det bidrar til de store skyttergravskrigene?
Har en påstand om at verden er full av ukjente faktorer, se deg rundt omkring, uansett hva du studerer så er det ukjente faktorer ute å går, noe som vi ikke vet helt svaret på..
Verden er fremdeles i utvikling, vi har ikke kommet til et punkt der vi er ferdig med å forske på alt mulig, ta noe så enkelt som en kabel, der er det helt klart ukjente faktorer som er ute å går, ingen målinger eller andre vitenskapelige faktorer kan gi oss alle svar..
Helt enig i dette prinsippet og det er noe jeg ser daglig når jeg leser forskningsbasert litteratur. Vi klarer ikke å forklare alt ennå og veien kan uansett være lang fra å kunne forklare noe til å kunne kontrollere fenomenet.

Allikevel er det ofte slik at man ikke behøver å vite årsaken, så lenge man kan beskrive problemet. Det er her HiFien ikke strekker til. Man klarer ikke å slå fast at det er et "problem" som ikke kan beskrives med gjeldende teori, og da blir det selvfølgelig ikke mye å forske på.
Jeg lar meg hvertfall ikke lure til at vi lever i en perfekt verden, vi er ennu i puberteten og det er ingen av oss som er på forumet her nå, eller de første generasjoner som får oppleve noe i nærheten av en perfekt verden der vi har svar på alt..
Dit kommer man nok aldri.....

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Øyvind H skrev:
RoDa skrev:
Hepp

Jeg er en av de som har problemer med å høre at alle kabler, tweaks, fornuftig konstruerte komponenter og mp3 kontra Hi-Rez låter likt.... :'( Til siste punkt: Så vidt jeg husker hørte du ikke forskjell på cd`en til Løkken, når endret dette seg?
Venter på svar.

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Øyvind H skrev:
Øyvind H skrev:
RoDa skrev:
Hepp

Jeg er en av de som har problemer med å høre at alle kabler, tweaks, fornuftig konstruerte komponenter og mp3 kontra Hi-Rez låter likt.... :'( Til siste punkt: Så vidt jeg husker hørte du ikke forskjell på cd`en til Løkken, når endret dette seg?
Venter på svar.

mvh
Stemmer det.

Jeg var av de som ikke brukte tid på det og ikke hørte forskjellene.
Anlegget var da langt fra avslørende og Løkken er ikke av de jeg har tiltro til skrudde en slil test uten baktanker.....

Du husker sikkert også at den eneste som klarte testen 100% var Bambadoo.
Forskjellen på oss andre og han var at han "levde" med denne skiva i 14 dager i strekk....
So much for raske bytter.

Mvh
Rolf

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.729
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tror det var 5 av 9 eller noe i den dur. Litt av grunnene til det var også at jeg hadde en preamp med 0.5 db inkrementer i volumkontrollen, samt mulighet å snu fasen med en bryter.

Men slike hjelpemidler må da være lov??

Så var jeg som RoDa sa førstemann til å få skive. Den ble brukt veldig mye.

Uten disse "hjelpemidlene" og så mye tid brukt, hadde jeg ikke hatt sjans til å finne så mange "feil". Vet ikke om jeg hadde klart en engang.

Har foresten kjørt "blind test" - der man ikke er helt blinde med pc-basert avspilling kontra cd drivverk her i det siste. Drivverket er meget bra - det skal sies.

Pc - med vista (xxhighend og xmplay) brukt. XP foobar og Asio drivere også testet.
Inn i dac - med USB-Spdif konverter (Kvaliteten på denne er jeg usikker på, men skal visstnok være ok)

Resultat - cd drivverket spiller bare så mye bedre og mer naturlig, men brukervennligheten er selvsagt bedre med pc.

Skal undersøke andre usb-spdif overganger - evt andre usb dacer.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Samme erfaringer som meg bambadoo.

Hjelper ikke hvor fordømt lettvint og fint det er med pc når det er et steg tilbake på lydkvalitet i mine ører.....

R

B

Back_Door

Gjest
RoDa skrev:

Hjelper ikke hvor fordømt lettvint og fint det er med pc når det er et steg tilbake på lydkvalitet i mine ører.....

R
Her finnes vel neppe noen generell sannhet? Pc som drivverk har vel like mange kvalitetsmessige variasjonsmuligheter som cd-spillere? Man får ofte det man betaler for, og noen kombinasjoner får lettere frem det beste enn andre. Det er jo interessant å lese den vinkling på dette som redaksjonen i Fidelity nå har?
I tillegg til dette, kommer variasjoner om hva slags lyd som den enkelte oppfatter som bra eller riktig. Noen sier at pc-basert lyd er mer riktig, andre savner den lyd de mener å få ut fra en bestemt cd-spiller. Hva som er best, er egentlig svært vanskelig å diskutere. Det blir lett som med krangelen mellom de som foretrekker rør-forsterkere og de som foretrekker transistor.
Men er det egentlig noe poeng å bli enig? ::)

B

Back_Door

Gjest
Rotekroken skrev:
Slike spørsmål får lett folk ned i skyttergravene.

Min vinkling på dette er at det kan være fornuftig å skaffe seg kunnskap om teknikk og fysikk, eller å høre på de som kan mer enn meg selv. Dette for å rasjonalisere sin egen vei mot målet. Faren er dog om man bare baserer seg på teoretisk lærdom, og ikke lytter for å verifisere for seg selv. Jeg er dermed helt enig i at de som forfekter store ord og "sannheter" basert på sine bøker, først bør gå ut og lytte til de komponenter/elementer de vil mene noe om, før de skriver med for store bokstaver. Skal man tas seriøst, bør man selv ha lyttet til det man uttaler seg om i konkluderende form. Poenget mitt er likevel at man trenger ikke selv eie et dyrt anlegg, for å bli tatt seriøst. Det holder at man har testet sine teorier gjennom relevant lytting, gjerne hos andre.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.729
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Karma skrev:
RoDa skrev:

R
Her finnes vel neppe noen generell sannhet? Pc som drivverk har vel like mange kvalitetsmessige variasjonsmuligheter som cd-spillere? Man får ofte det man betaler for, og noen kombinasjoner får lettere frem det beste enn andre. Det er jo interessant å lese den vinkling på dette som redaksjonen i Fidelity nå har?
I tillegg til dette, kommer variasjoner om hva slags lyd som den enkelte oppfatter som bra eller riktig. Noen sier at pc-basert lyd er mer riktig, andre savner den lyd de mener å få ut fra en bestemt cd-spiller. Hva som er best, er egentlig svært vanskelig å diskutere. Det blir lett som med krangelen mellom de som foretrekker rør-forsterkere og de som foretrekker transistor.
Men er det egentlig noe poeng å bli enig? ::)
Enig her med Karma. Har lyst å forsøke flere løsninger vedr. pc basert.

Initielt når jeg testet dette første ganger var jeg veldig fornøyd - og følte løsningen tangerte cd drivverket. Men etter en stund så endret følelsene og inntrykkene seg og er falt tilbake på cd drivverket - og det med klar margin.

Men at det er framtiden er rimelig sikkert. Om det er framskritt lydmessig er dog usikkert. Her er det divergens i meninger. Om man er fornøyd selv er selvsagt det viktigste.

Mens jeg tester forskjellige pc baserte løsninger , innehar cd drivverket 1. plassen i mitt hjem. Det ble forøvrig ettertrykkelig påpekt av noen venner som var og lyttet også. Ordet "plastisk lyd" ble brukt.

En ting jeg har lært med i mitt korte liv er at "ting skal få en sjans" - dvs. å få inntrykk og følelser basert på veldig kort tilvenning/lytting er nyttesløst egentlig.
Har ofte hatt aha opplevelser av produkter som er testet - men som etter tilvenning (hjerne, ører, magefølelse etc) ikke holder mål mot mine preferanser.

Som å høre en plate første gangen - av og til er 1. inntrykket kjempemessig - men blir fort grått og kjedelig.
Andre ganger låter det crap med en gang, men etter tilvenning så kan den settes i "favoritt" hylla.

Ergo - inntrykk på messer og slikt vil alltid ha stor divergens i folks meninger og egne preferanser og forventninger for lyd (og merker - forhandlere etc) vil ha stor betydning for hva man mener om lydkvaliteten hos de forskjellige aktørene.

Ellers må jeg si at tråden i det store og hele er konstruktiv og grei, men det er alltid endel utskudd. Håper den kan fortsette i fordraglighet.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Støttes

For min del er Squeezebox prøvd og skrevet i glemmeboka.
Er åpen for at andre løsninger kan fungere bedre, og vil nok teste det på et eller annet tidspunkt.
Nå først er det Marantz SA11s1 som står på plakaten.

Petter Dahle og LMC sine løsninger regner jeg med fungerer utmerket.

R

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.321
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Joa, men jeg leser din argumentasjon litt ut fra hvor du selv har puttet penger og innsats.
Det er sikkert ok for deg å sannsynliggjøre hvorfor dempetweaks er mer hørbare enn kabler.
Men skal man verifisere det, så er det vel kun blindtest som duger?
Jovisst, standpunktet kommer ofte an på hvor man sitter. I prinsippet er det mye som burde vært testet ut i skikkelig gjennomførte blindtester. Spesielt når noen påberoper seg helt usannsynlig fysikk som f eks kvantemekaniske likerettere og nye og helt ukjente former for energioverføring. Eller når et par meter høyttalerkabel koster 340 000 og skal kunne utrette mirakler. Og den kabelen lot seg faktisk ikke skille fra en stump Monster-kabel i en brukbart gjennomført blindtest. Jo mer usannsynlig påstand, desto høyere krav til dokumentasjon. Men i praksis blir det mer jobb å organisere en slik test enn hva det er verdt for en enkeltperson som skal gjøre seg opp en personlig mening om en enkelt dings.

Et eksempel: Mitt lytterom har sannsynligivs et noe lavere støygulv enn ditt. (Mitt lite, lukket og gjemt i ene enden av huset. Ditt som en del mitt i huset med "smittestøy" fra andre rom) Det er ikke helt usannsynlig at noen små forskjeller trer tydeligere frem i mitt rom på grunn av dette?
Helt klart, men enda viktigere, det vaklevorne gamle trehuset mitt har korte etterklangstider (spesielt i bassen - veggene spiser formelig bass), men slipper gjennom mye mekaniske vibrasjoner gjennom gulvet. Et mer moderne hus vil ha helt andre egenskaper, spesielt når litt betong er involvert. Sannsynligvis vil en moderat oppussing av heimen ha like stor eller større påvirkning enn mange av de dingsene vi diskuterer her på sentralen, i tillegg til å påvirke effekten av diverse andre tweaks. (Halvblank Jotun Lady på sideveggene låter bedre enn Nordsjö interiørmaling. ;) )

Har fortsatt ikke kommet meg til å kjøpe platene med redneck-familien og den med han gamle rockeren og den søte unge dama.
Husker ikke hva de het...........
Chip Taylor og Carrie Rodriquez. (Robert Plant og Alison Krauss passer forsåvidt til samme beskrivelse. Kan det være smittsomt?)

B

Back_Door

Gjest
En ting er overtydelig på et forum som dette: Det som er sant for meg, trenger ikke være sant for deg.
Hva er det da som motiverer oss så sterkt til å prøve å overbevise andre om at jeg har rett og du har feil? Har det noen betydning for det som egentlig skulle bety noe, nemlig nytelse av musikk i sin egen godstol?
Sagt på en annen måte: Hva er den bakenforliggende motivasjon for enkelte som bruker stor del av sin tid på dette forum til mer eller mindre nytteløse diskusjoner som kun fører til skyttergravskrig?

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Egentlig bare for å belyse flere sider ved samme sak.
Om noen sier at f.eks Squeezebox er verdens beste drivverk og det er umulig å høre forskjell på den og et cd-drivverk,
så kommer jeg og andre inn for å fortelle om våre erfaringer som ikke er de samme.

Får det stå uimotsagt, så blir det rettningsgivende og en "sannhet".
De utsagn som står uimotsagt er det da større grunn til å tro er likt for alle.

Man vektlegger selvfølgelig utsagnene etter hvor mye tiltro man har til personene som kommer med dem.

Personlig er jeg glad jeg har turt å prøve, og ikke latt meg bremse av "opplest og vedtatt vitenskap" ;)
Har hatt mange overraskelser og mye glede som følge av det!

R

B

Back_Door

Gjest
Poenget mitt var at skal man få noe nyttig ut av diskusjonene, må man være litt ydmyk og ikke ha for sterk tro på egen ufeilbarlighet. Slik mange av diskusjonene utarter seg, må det vel kunne kalles bortkastet tid?
Understreker dog at jeg personlig har lært mye i min tid på forumet.

ps. Mine kommentarer skal ikke leses som relasjon til din test av Squeezebox. ;)

Topp Bunn