Soundproof
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.07.2007
- Antall liker
- 0
Spenningen er til å ta og føle på idet jeg avventer det annetstedsliggende svaret.topline skrev:Et annet område der vitenskapen svikter, er menneskekroppen (som er det "organet" vi bruker når vi lytter). Det er fortsatt mye der som ikke kan forklares når det gjelder funksjon. Derfor syns jeg det blir for dumt når noen mener å "vite" alt om hvordan abx tester påvirker lyttingen psykologisk, og hvordan sansene våre fungerer.
Når det hevdes at det ikke er hørbare forskjeller mellom kabler, så gjelder dette i hovedsak i abx settinger. Så kan man ut fra det dra konklusjonen om at det ikke er forskjell på kabler. Jeg tror svaret ligger et annet sted..
Og hvem er denne "noen" som vet alt om hvordan abx påvirker lyttingen psykologisk?
Beklager min vedvarende skepsis, men argumentasjonen er dårlig. Det blir som om en tryllekunstner ber om at publikum lukker øynene og venter på beskjed før de åpner dem igjen. "Voilá! Presto!" - what a trick!
Enorme forskjeller kabler mellom beskrives i nitid detalj - gjerne etter en relativt hurtig lyttestund. Det skrives om transienter, overganger, gjennomstrømming, åpenhet, luft, lys, avstand mellom instrumenter, åpenbaringer i vokalelement, overtonestrukturer og hva vet jeg.
Men disse samme faktorene forsvinner som dugg for solen i samme øyeblikk man ikke har tilgang til én irrelevant informasjon: hvilket kabelmerke man lytter til.