HJELP, ny huseier trenger råd til fyring og oppvarming.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Har riktignok ikke mottat nøklene enda engang og JEG VET at det er sommeren nå ;D ;D, men ønsker og være føre var og ta til meg lærdom nå og ikke stå der og lure samme dagen jeg trenger det hele.

Har IKKE erfaring i det hele tatt som eier av enebolig, har siden jeg fyllte 11 år bodd i leilighet og nå skal jeg altså bli vaktmester på fulltid i egen enebolig.

I stua i førtse etasje er det nylig innstallert en ny vedovn av vanlig standard type med glassdør, det jeg lurer en del på er hva slags ved skal man bruke....... det finnes jo en del forskjellige vedslag med forskjellige egenskaper, så hva er det "normale" og bruke ?
Er sommeren et lurt tidspunkt og handle inn ved for vinteren ?

Hva koster ved og hvordan måler man ved, er det pr favn ? eller ?
Hvor mye ved er det "normalt" og kjøpe inn og hvor kjøper man det ? (huset er i Vestby ca 35 km syd for Oslo).

Skal kjøpe en varmepumpe som jeg har tenkt og plassere i kjelleren og skal ta og bytte ut noen ruter med skikkelig moderne isoleringsglass på utsatte steder + isolert kjellerfdør.

Noen her med erfaring av Daikin eller Panasonic varmepumper ?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.258
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tørr Bjørk er en sikker vinner. Har de "overliggere" som kan selges på sommeren - ja hvorfor ikke. Med overliggere menes ved som ikke ble solgt fjor høst.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.488
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ved:
Bjørk, den har mye varme per volumenhet, brenner stille,og spruter ikke glør over parketten om dere skulle få lyst til å fyre for åpen glassdør. Blandingsved har furu i seg og den smeller og bråker og spruter noe fryktelig.
Kjøpes direkte hos annonserende bønder, gjerne nå. Ring rundt, det er alltid noen som ikke liker prissamarbeid.
Ved kommer i 40 eller 60L sekker, eller i nett på én kubikk. Lavest pris for nett, minst jobb med 60L synes jeg.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tror ikke vedtypen betyr så mye, det viktigste er vel at den er tørr. Gran spraker og spruter en del, men så lenge det er ovn med dør betyr ikke det så mye. Vi bruker det vi har, tar ned en del furu og det er helt greit, lite vits å betale mye mer for å få "finere" ved. Synes ikke furu spruter og bråker.
Vi kjøpte to sekker på 1000 l og betalte 500-600 per sekk sist vi kjøpte.

Kan godt kjøpe nå om du har plass til å lagre tørt, vanskelig å vite hvor mye du trenger, det spørs jo hvor mye du fyrer.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
vi bruker panasonic varmepumpe her. Er egentlig veldig kjekt varmer fort opp og holder stort samme temperatur i hele rommet, har fungert knirkefritt så langt og er lett å bruke. En ting man må følge med på er filtrene som må renses av og til, men det kan sikkert montør informere om hvor ofte det skal gjøres. Kan være lurt å få firma som du skal kjøpe varmepumpe fra om anbefaling av plassering av pumpa, da det er ganske vesentlig for hvordan varmen sprer seg.

M

Morpheus

Gjest
Gran gir dårligst varme pr volum-enhet. Osp og eik ligger på topp og gir ca det dobbelte av gran. Fyrer du med gran og det er kaldt blir du reine fyrbøteren, men det gir jo litt trim da... Bjørk er en fin alrounder.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
J.Finvaag skrev:
vi bruker panasonic varmepumpe her. Er egentlig veldig kjekt varmer fort opp og holder stort samme temperatur i hele rommet, har fungert knirkefritt så langt og er lett å bruke. En ting man må følge med på er filtrene som må renses av og til, men det kan sikkert montør informere om hvor ofte det skal gjøres. Kan være lurt å få firma som du skal kjøpe varmepumpe fra om anbefaling av plassering av pumpa, da det er ganske vesentlig for hvordan varmen sprer seg.

Har lurt veldig på dette med plassering og har vel egentlig kommet til at vi på sikt bør ha 2 varmepumper, en i kjelleren og en i første etasje, men jeg tror at siden vi har vedovnen i første etasje så er det lurt og plassere (den første) varmepumpen i kjelleren, regner med at så lenge kjelleren har en lun tempratur på kanskje 19-20 grader så holder det med litt vedfyring i første etasjen for og spe på når det er kaldt ute, men det får vi se på hvordan det utvikler seg.
Problemet med huset våres er at det er en "lukket" løsning med masse rom med dører og selv trappen opp fra kjelleren er med dør ut i første etasjen, men det blir og lære seg til og holde allt åpnet og kanskje montere en liten vifte som blåser opp fra kjelleren fra der hvor varmepumpen står.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.488
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ospefyring gir et veldig fint lys.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Rudi skrev:
Har lurt veldig på dette med plassering og har vel egentlig kommet til at vi på sikt bør ha 2 varmepumper, en i kjelleren og en i første etasje, men jeg tror at siden vi har vedovnen i første etasje så er det lurt og plassere (den første) varmepumpen i kjelleren, regner med at så lenge kjelleren har en lun tempratur på kanskje 19-20 grader så holder det med litt vedfyring i første etasjen for og spe på når det er kaldt ute, men det får vi se på hvordan det utvikler seg.
Problemet med huset våres er at det er en "lukket" løsning med masse rom med dører og selv trappen opp fra kjelleren er med dør ut i første etasjen, men det blir og lære seg til og holde allt åpnet og kanskje montere en liten vifte som blåser opp fra kjelleren fra der hvor varmepumpen står.
kan kansje bli en utfordring da ja, er sikkert lurt å kontakte noen som kan dette for en løsning som blir effektiv over flere rom, de er jo ikke akkurat gratis så...

Så du nevnte skifte av vinduer også, og det er neppe noen dum invistering vis de som står fra før er noen år gamle. Vi skiftet for en stund siden vinduene i hele huset, og det er ingen tvil om at rommene holder på varmen mye bedre enn med de gamle.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Jeg gleder meg fryktelig til og bli huseier, men frykter det også en del fordi jeg er så utrolig amatør som ikke vet noen ting om hvordan man skal gjøre ting.

En ting som slo meg her om dagen er at jeg jo ikke engang vet hvordan man starter en gressklipper......... langtmindre hvilken gressklipper jeg skal kjøpe meg ;D

Kompostbinge.

Snøfreser.

Og det er grønnsakshage med salat, masser med krydderurter, jorbær, 2 epletrær for og nevne noe.

............... er andre ting jeg har null peiling på ;D

M

Morpheus

Gjest
Det å bli egen huseier i et eldre hus vil tvinge deg til å bli en "handyman" så du har noe å se frem til :).

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
376
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Gressklipper: kjøp Partner med Briggs&Stratton motor. En liten skvett olje i ny og ne så går den i minst 15-20 år.
Snøfreser: Honda

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Her går det mest i bjørk og furu, men jeg hadde en halv favn med eik i vinter. Skal si den varmet godt, men ikke så lett å fyre opp med.
Pris kan jeg ikke hjelpe deg med, da jeg har nesten gratis ved. :)

J

Jurassic

Gjest
room skrev:
Gressklipper: kjøp Partner med Briggs&Stratton motor. En liten skvett olje i ny og ne så går den i minst 15-20 år.
Snøfreser: Honda
Aldri kjøp noe med navnet Partner sier jeg.

Gå heller til felleskjøpet skal du ha motorsag eller gressklipper

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
821
Flere her på jobben har luft/luft varmepumper. Erfaringen herfra er at de knapt trenger ekstra fyring når pumpa er igang. Bor på en plass som er vesentlig kaldere enn Vestby.
Hvilket merke du kjøper er ikke så nøye bare du velger et kjent merke med trinnløs regulering av kjølepumpe! Det viktigste er at anlegget monteres av en som har peiling så du slipper å slite med dårlig varmefordeling, støy, og kondensproblemer. Sørg for at det lages ordentlig kondensavløp fra pumpa med rør og varmekabel. Det er mange halvstuderte røvere der ute..........
Skal du ha ved, bør du kjøpe bjørk. Lett å tenne, brenner fint og leenge. Har du lyst på mosjon kan du spørre lokale bønder om å få hogge gratis. Mange sier ja for de fleste eiendommer holder på å gro igjen. Eventuellt kan du spørre på everket. Mange høyspent-traseer å ta av......
Når du skal skifte vinduer må du passe på at det "dyttes" godt mellom karming og vegg. Håndverkere har dårlig tid, så det slurves ofte.
Gressklipper: Tja, iallefall med framdrift og Briggs&Stratton-motor.
Snøfreser: Kjøp med hydrostat-drift, dyrere i innkjøp men fenomenalt i bruk og null vedlikehold. Kjøper du fres med friksjonshjul/girkasse så forbered deg på hobbymekking.....

Ja, også gratulerer med nytt hus, nå kan du spille HØYT! ;D

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Min erfaring....

Ved: kjøp det som du mener ser greit ut til en pris du er villig å betale den skal være tørr. dvs lette kubber som har en " hul" lyd når du slår de sammen har de en massiv "klonk" lyd er det sannsynligvis en del fukt i den. men feks eik er tungt og bruker lang tid på å tørke.

Varmepumpe: Jeg har en panasonic på 6 året som hoved varmekilde og ved til kuldetoppene pga virkningsgraden til pumpen. Er kjempefornøyd, rengjør støvfilter 1 gang i uken med støvsuger er mitt råd.

Gress klipper og snøfres. Kjøp honda en del dyrere men, kvalitet koster i inkjøp. men blir billigere i bruk. Hadde en partner som jeg solgte i år og den var kjempebra men jeg renset den etter bruk hver gang, skiftet olje annethvert år og tømte tank og gasser hver høst. Slike ting redder deg for problemer om våren.
Honda lager nok de beste motorene og kjøper du fres og klipp samtidig har du et grunnlag for rabatt. Så kan du jo se om fem år hvis naboen har ett annet merke hvem som har hatt mest tull. Tror det blir naboen ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jeg har en Daikin 5,6kW varmepumpe som har gått i 5 år. Der er vist varmepumenes Rolls Royce men lider av en del mangler som gjør det bedre å vurdere en Toyota varmepumpe som Toshiba eller Sanyo eller kanskje Panasonic.

Problemer med Diakin(FVX35/DX35) er at selv on den har trinnløsregulering(inverter) så reguleres IKKE varmen/turtallet ned under 1500 w varme effekt, men slår seg av istedet. Spesifikasjonene og brosjyrene lover at den går ned til ca 500Watt så vidt jeg husker. Men det er ikke tilfelle og er ikke pga feil med min. Jeg klagde og kranglet med leverandør og importør som ikke fant noe feil med mine enhet og måtte innrømme at specen lyver. Toshibas turtallsregulering er langt bedre og COP minst like god.

Hele poenget med en moderne varmepumpe er at den skal kunne gå på lave turtall og ikke gå on/off.

Videre er det et problem med av hullet hvor kondensvannet/avrimingen skal renne ut er så lite at det fryser igjen , og dermed iser maskinen igjen og ødelegges hvis man ikke tiner opp hullet med varmt vann. For meg som bor i Stavanger hvor det sjelden er under +2 er det et problen 5-7 dager i året,men på Østandet ville situasjone vært håpløs. Tenk deg å måtte ut å tine opp hullet 4 ganger pr dag hver vinter!!

Så skaff deg en varmepumpe som har løst dette problemer , det er ikke et uvanlig problem også for andre merker.

Bortsett fra en elektronisk hikke som krevde en reset har elektronikken fungert bra.

Vi er meget fornøyd med innedelens utforming og effekt i et hus med åpen løsning og vinkel stue.
Daikins innedel står ved gulvet kan forveksles med er radiator og ser ikke utsom en svær skuff oppe på veggen. Utedelen er meget godt beskyttet som korroosjon og etter 5 år på vegg ut mot sjø/saltpryt og nordavind ser den helt upåvirket ut. Vi kjøpte den pga innedelens utforming og den gode korrosjonsbeskyttelsen på utedelen.

Hadde Daikin gått ned til 500 watt og fått orden på frysingen av drenshullet hadde den vært perfekt. Vi er meget fornøyd med inneklima etter av vi gikk over fra strømbasert gulvvarme til varmepumpe.
Strømbesparelsen er på ca 28% dvs 5-10%mer enn det senkingsautimatikk typisk kan gjøre med panelovner.
Besparelsen vil være anderledes/lavere på Østlander med lavere temperatur og lavere virkningsgrad/COP

Svenske konsumentverket tester varmepumper sjekk deres nettsider.

Ellers så er huset utforming av stor betydning, vi har 2 stuer og kjøkken og soverom i 1 etg som varmes med varmepumpen. Men åpen løsning til 2 etg gikk en del varme opp i andre etasjes loftstue, men på kalde dager mått oven der oppe startes. Etter at vi lukket den åpne løsingen opp til 2 etg og nå kun har en dør i toppen av trappen så er det knapt nok noen varmetransport opp til andre etage selv om døren står åpen. At vi har et høyt 3,5m skråtak i 2etg gjør nok at mye av varmen som gikk opp havnet der. Så plassering i kjeller får meg til å tvile på om varmen vil fordeles godt nok i 1 etg?

Støy. for å få max effekt bør pumpen gå på max vifte. Da blir det noe susing,men vi har tv kroken langt (14 skritt) fra innedelen og sjeneres ikke., merker knapt når den går av/på. Når vi har gjester ved spisebordet 1-2 m fra pumpen setter vi den på lav vifte og sjeneres ikke. Men å ha innedelen rett over sitteplassen ville ikke vært bra

Ved og parafin er dyrest hvis man ikke har gratis ved, se også www.vangenergi.no

Regn med å bruke 30-40 000 kwh på et stort hus uten energisparing.
Vi har 210 m2 i 2 etasjer uten kjeller og gikk ned fra 30-32000 til 22-24000 med varmepumpe.

Lykke til med 50år som vaktmester i eget hus
Sleiven

Vedlegg

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
376
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Panasonic har et godt ry på seg for og lage gode varmepumper, de kommer også med nordiske pumper for våre værforhold.
men husk at hvis du er ute etter og spare strøm så renner de pengene ut som du sparte på fyring om vinteren hvis du bruker den som airconditioning om sommeren.
De beste pumpene har et forbruksforhold helt opp til 1til 5. Dvs 1000w inn 5000w ut. dette er ved optimale forhold.
Med tanke på gressklipper så er det motoren som er viktig som nevnt før i tråden. Briggs&Stratton er tingen.
Resten av klipperen er bare et skal med 4 hjul og et håndtak. Ser du naboen sliter med gressklipperen så er det nok motoren han sliter med.
Når det gjelder måking så har jeg inngått avtale med noen naboer og leid inn privat brøyting. 700 kroner pr år pr hode for brøyting. uansett hvor mange snøfall.
Eksempel: snøfreser 15000:700= ca 21 år

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Mange gode råd her som jeg kommer til og plassere på hardiscen....... kom så gjerne med flere.

F.eks STRØM leverandør, blir jo storfobruker nå ;)..... da må jeg velge riktig leverandør.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
232
Torget vurderinger
4
Bøk er den råeste av de alle på å gi varme, den slår tom eika. Men. det fordrer tørr ved. Den er heller ikke ideell å starte fyringen med i alle ovner, det er ikke alle som er helt eksplosive i starten, det kommer en på hvor god trekk man har osv osv. Det beste synes jeg, er å ha en knapp favn med blandingsved fra tidlig høst, slik at man fyrer opp billig og dårlig ved akkurat når høsten kommer i gang, slik kaster man ikke bort penger på god ved som bjøerk og oppover i kvalitet, når man egentlig bare vil ha litt lunk og lys. Man kjøper naturligvis helst av bønder ol som selger i favner/storsekker, kjøp av småsekker er dyrt.

PS! Har hatt Gudbrandsdal over mange år, ligger alltid på topp 3 i snitt år etter år. Hipp som happ, det er ikke noe forskjell på lyden ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.514
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ut fra innleggene dine har du altså kjeller og 1 etasje som skal varmes opp. I dag så er vedovnen i 1 etasje.

Trenger du forresten så mye varme i kjelleren ? Er det slik at kjelleren har bare gang, boder og soverom? Altså ingen vanlige oppholdsrom?

I så tilfelle ville jeg vurdert å ha hatt varmepumpa i 1 etg. Det er litt problematisk å få til å varme opp et helt hus med bare en varmekilde. Varme har en tendens til å flytte oppover, men ikke for enhver pris. Det kan hende du må til med varmeflyttere for å få varmet opp hele huset med en varmekilde. En slik varmeflytter er en vifte med to fleksikanaler på - flytter varme fra et rom til et annet.

Forøvrig - det finnes varmepumper der du kan ha flere innedeler på en utedel.

Pass også på å få en varmepumpe som har beskyttelse mot ising av utedelen. Dette er en liten varmekabel som skal hindre at kondensvannet iser til.

mvh

Johan-Kr.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.251
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
Jeg gleder meg fryktelig til og bli huseier, men frykter det også en del fordi jeg er så utrolig amatør som ikke vet noen ting om hvordan man skal gjøre ting.

En ting som slo meg her om dagen er at jeg jo ikke engang vet hvordan man starter en gressklipper......... langtmindre hvilken gressklipper jeg skal kjøpe meg ;D

Kompostbinge.

Snøfreser.

Og det er grønnsakshage med salat, masser med krydderurter, jorbær, 2 epletrær for og nevne noe.

............... er andre ting jeg har null peiling på ;D
Gratulerer som kommende huseiger.
Kan dele litt råd jeg.

Salathage.
Lag noen kasser med 1,5 x 6". Bestem størrelse selv. Husk to 6" i høyden. Da holder du unna en del ugras. Dekk de inni med duk, slik du legger i beddene under barken (ca 100 kroner per rull, og den er drøy). Kjøp jord, ikke den billigste. Plant så tidlig om våren som mulig, bruk gjerne slik duk som holder varmen og slipper lyset inn (legges over kassen). Fint å dyrke salat, neper, reddiker, ruccola.

Snøfreser.
Sjekko om det er en lokal bonde som rydder i nærheten.
Jeg betaler 70 kroner per tur han er her.
Det som står igjen til meg er en sti på 15 meter. Da tar jeg en liten snøskyffel og feier unna det meste selv.

Oppvarming.
Har hus over tre etasjer.
Varmen går oppover, så fyrer du i kjelleren så vil den nok komme oppover i 1. etasje.
Huset har inngang i kjeller. Der har vi bad og soverom. Der fyrer jeg med strøm på bedet, en sko tørke i vindfanget og en skotørke i gangen. Det er alt. Rett nok har jeg varmegjenvinner, så soverommene får litt varme fra den. Har en liten ovn stående på veggen i gangen, men den er termostatstyrt og putrer litt nå og da når det er som kaldest.
I 1. etasje har jeg stue og kjøkken, samt datarom (ingen fyring), vaskerom (ovn over døra) og do (liten ovn på veggen). Denne etasjen blir fyrt opp med ved. Det er kaldt om vintern når vi står opp, men vi er hjemme en time alle sammen, sogså drad vi på jobb/skole. Er det veldig kaldt fyrer jeg litt opp. Om ettermiddagen bruker jeg en halvtime til å få "lonk" i stua. Har valgt vedfyring på grunn av økonomi. 2.etasje har ingen fyring, en liten ovn som slår seg på på det kaldeste. Huset har en gulvflate på 200m2. Strømforbuk ca 25000 kwt.

Jeg har ikke varmepumpe, men varmegjenvinner.
Er veldig usikker på hva jeg kan tjene på en varmepumpe så lenge jeg fyrer med ved.
Trenger du to varmepumper Rudi? Jeg er ikke sikker.

Husbok.
Høres rart ut, men finn deg en fin skrivebok med tjukke permer. Skriv ned hva du har gjort når. Fer eksempel når du malte soverommet sist, hva slags malng, fargekoder etc.

Good luck

Håvard

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
For og ta huset først:

Fullt innredet kjeller med kjellerstue/steroerom og tilhørende verksted og lagerrom, bad og vaskerom, hall og ett soverom + en liten bod.

Første etasje:

Stue, kjøkken, gang/hall, bad og 3 soverom.

184 kvm brutto

i tillegg 15 kvm utebod (lite separat hus)
og senere til høsten hvis økonomien tillater det, en ny dobbel garasje 620 x 620 med dobble el-porter.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.251
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Rudi skrev:
For og ta huset først:

Fullt innredet kjeller med kjellerstue/steroerom og tilhørende verksted og lagerrom, bad og vaskerom, hall og ett soverom + en liten bod.

Første etasje:

184 kvm brutto

og senere til høsten hvis økonomien tillater det, en ny dobbel garasje 620 x 620 med dobble el-porter.
620 x 620.
Det skulle bli ca 36 kvmm det.
Du har lov til å føre opp garasje på 70 kvm uten byggetilatelse. Bygg større om du har råd. Min er på 50 kvm. Da har jeg 20 kvm loft også med god takhøyde.

Håvard

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
30- 40 000 kwh høres ekstremt mye ut synes jeg, vi har et hus på ca 200 m2 på to etasjer (ganske likt ditt Rudi i planløsning, stue på ca 40 m2) og vi bruker under eller rundt 20 000 kwh i året, og vi fyrer ikke så veldig mye, kun på ettermiddagen på kalde dager. Vi har en termostatovn i stuen med natt og dag-senking som holder rundt 21 grader (senking ned på 15) Da er det noenlunde varmt når vi kommer hjem selv om vinteren, men vi fyrer så om ettermiddagen. Vi har varme i kjellerstue og på bad oppe og nede og på kjøkkenet (varmekabler og varmeovn) men soverom varmer vi sjelden opp. Vi har vurdert varmepumpe, men har samme problem som deg med dører som gjør at det ikke vil bli så effektivt. Varmepumpe i stue går jo, men noen av de støyer litt, og kan være litt plagsomme.
Nå bor vi på vestlandet, her er det jo ikke så kaldt som østpå, vet ikke hvor mye forskjell det vil gi.

Når det gjelder ved synes jeg at store kubber varmer mye bedre enn små. Vi har en viss uenighet i heimen når det kommer til hvor mye veden bør kløyves, har man først fått god fyr synes jeg at en litt stor kubbe kan varme i 3-4 timer, mens samme mengde ved delt i mindre biter brenner fort opp. Og det vi bruker mest er furu. Når det kommer til ovn er det store forskjeller der, før hadde vi en gammel type Dovre, så skiftet vi til ny reintbrennende ovn, og vedforbruket har minket ekstremt, mens varmen har økt, det er utrolig hvor mye mer effektivt disse ovnene brenner.

Vi har en sånn:
http://www.rpv.no/scanbasic5.htm

med kleberstein topp og side

http://forbrukerportalen.no/filearchive/vedomntest.pdf

Gressklipper:
Du bør ha en selvgående, en som går av seg selv så du slipper å skubbe, om du har litt plen å slå. Oppsamler virker i teorien bra, i praksis blir man utrolig lei av å stoppe, tømme og starte hele tiden, vi kjøpte oss bioklipper, da slipper man det, den kutter gresset i småbiter og slenger det ned i gresset så den gjødsler samtidig som den slår. Vi har en Klippo, den har en fjær som trekker opp når man stopper så man slipper å dra den i gang igjen, man bare skyver ned en spake for å få start.

Tror det er en sånn:

http://www.klippo.com/o.o.i.s?id=1389&pid=20&qid=1363

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Såvidt jeg husker så ser den nye vedovnen våres slik ut eller en som er nesten helt lik. Er en spak på undersiden av døren til venstre som man trekker ut for og få døren til åpne seg.
Skulle kunne gi 6 kw varme ved riktig fyring etter hva megleren sa.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Rudi skrev:
For og ta huset først:

Første etasje:

184 kvm brutto

Høres meget bra ut , skulle tro huset var fra 70 tallet eller tidlig 80-tall.... ;)

Neppe grunn til å varme noe særlig i kjelleren bortsett fra kjellerstuen når du er der og lytter...en 2000 watt flyttbar vifte ovn gjør det raskt varmt. Rør forsterkere vil jo egne seg her ;)
Badene egner seg ikke til oppvarming via varmepumpe uansett. Faktisk er gulvvarme i bad mine største elforbrukere bortsett fra varmt vann.

Du har antagelig en soveromsgang til soverommene, lar du dørene stå åpne på dagtid vil varmepumpeluften også bidra dit ,og normenn sover jo ikke med 24C om natten når dørene lukkes?

Problemet med vedfyring er at det gir så jævla mye varme, 3-7 kw, at det blir vanskelig å regulere temperaturen ,regn med 28C når du har fyrt en stund...En moderne ovn er nok mye bedre enn min gamle Jøtul fra '87 som jeg aldri bruker.

Sleiven

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Har en kompis som er glassmester som forøvrig også frekventerer HFS som skal se over hva som evt trengs av isoleringsglass.
Finnes jo isolerglass i dag som isolerer minst like godt som en yttervegg av moderne standard i dag + at den kan være sol/varme dempende om sommeren.

I kjellervinduene blir det 6-7 mm lexan på innsiden av de rutene som er der fra før, dermed så blir det litt bedre isolering og MYE bedre innbrudds sikring i kjelleren, skal tyver inn der da så må de ha med skikkelig verktøy, prøver de seg med noe så patetisk som ei slegge så lykke til med det ;D.
Men vil tyvene inn så kommer de inn, men forhåpentlighvis tar det så lang tid at vekter selskapet forlengst er på plass........... desuten har jeg ei 145 db sirene liggende som jeg skal koble opp, så hvis de nå først har kommet seg inn så skal nå tjuvpakket hvertfall ikke få gleden av og lytte til utstyret de måtte få med seg ;D

Er utrolig kjekkt og ha kompiser som har peiling på slikt.

MEN trenger en elektriker etterhvert også, noen autiroserte elektrikere her på HFS som kan ta en jobb i Vestby utpå høsten ?
Trenger et par 16A kurser i stererommet og litt småtteri av nye kontakter og strøm ut i garasjen + litt annet småtteri.

Er storforbuker av bytte tjenester, er slik at hvis noen hjelper meg så hjelper jeg dem .......... og jeg kjenner mange folk som får rabatter både her og der ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.374
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Vedfyring ja.

En kompis av fadern bommet på kubikk og favn, så han bestilte tre favner bjørkeved. Fikk sjokk når han kom hjem og så veden liggende på gårdplassen.. ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gratulerer ned nybolig!
Glem veden. Ikke noe gir bedre varme enn en god rørforsterker. ;D

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Hvordan ligger disse an i pris synes dere ?

Vi bringer veden kostnadsfritt direkte hjem til deg, ved bestilling av min. 15 sekker.Veden blir levert i std.ved sekk 60*80cm som rommer 60l.

Vi tilbyr følgende sortiment:

Bjørkeved std. 60 l. sekker 20cm eller 30 cm

15-29 sekker 70,-

over 30 sekker 65,-

Skogsved/bl.ved std. 60 l sekker 20 cm eller 30 cm

15-29 sekker 50,-

over 30 sekker 45,-

Skulle vel bli ca 1200 kroner for 1 kubikk bjørkeved og 850.- for blandingsveden, er det litt dyrt ?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.112
Du har nok regnet litt feil. Det går 40 stk. 60 l sekk på en favn ( En favn er 4 meter x 1 meter x 0.6 meter) og da blir prisen ganske høy. Kjøp i storsekk eller løs vekt.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
12.003
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Pink_Panther skrev:
Du har nok regnet litt feil. Det går 40 stk. 60 l sekk på en favn ( En favn er 4 meter x 1 meter x 0.6 meter) og da blir prisen ganske høy. Kjøp i storsekk eller løs vekt.

Har jeg regnet feil ?? Eller hvem har regnet feil ?

17 x 60 = 1020 sist jeg regnet og det er vel fremdeles 1000 l i en kubik.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.445
Torget vurderinger
12
Rudi skrev:
Hvordan ligger disse an i pris synes dere ?

Vi bringer veden kostnadsfritt direkte hjem til deg, ved bestilling av min. 15 sekker.Veden blir levert i std.ved sekk 60*80cm som rommer 60l.

Vi tilbyr følgende sortiment:

Bjørkeved std. 60 l. sekker 20cm eller 30 cm

15-29 sekker 70,-

over 30 sekker 65,-

Skogsved/bl.ved std. 60 l sekker 20 cm eller 30 cm

15-29 sekker 50,-

over 30 sekker 45,-

Skulle vel bli ca 1200 kroner for 1 kubikk bjørkeved og 850.- for blandingsveden, er det litt dyrt ?
Virker dyrt. Jeg kjøpte 50 stk 60l sekker med tørr bjørk i vinter og betalte 2000 for alt ferdig tilkjørt og lagt på plass i garasjen. Men dette er landsbygda (Hamar)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gressklipper:
Du bør ha en selvgående, en som går av seg selv så du slipper å skubbe, om du har litt plen å slå. Oppsamler virker i teorien bra, i praksis blir man utrolig lei av å stoppe, tømme og starte hele tiden, vi kjøpte oss bioklipper, da slipper man det, den kutter gresset i småbiter og slenger det ned i gresset så den gjødsler samtidig som den slår. Vi har en Klippo, den har en fjær som trekker opp når man stopper så man slipper å dra den i gang igjen, man bare skyver ned en spake for å få start.
Klippo lager solide og driftssikre klippere. Disse anbefales. Selvgående er greit hvis du har store flater, på små plener er det ikke så nøye, har du litt bakker så kan selvgående lage hjulspor, spesielt hvis det er litt fuktig.

Har du en svært liten og helt gjevn plen kan du også bruke en gammeldags trommelklipper med håndmakt. Disse klipper penest av dem alle med skarpe kniver, selv om man fort kan oppleve at svetten bryter på pannen. Det verste du utsetter plenen din for en er Flymo.

Oppsamlere er som det nevnes ikke så bra. Bioklipp er bedre, men man må klippe plenen ganske ofte. Sliter man med dette er vanlig klipp og rive helt greit. Bioklipp fungerer jo som nevnt som grøntgjødsel også, slik at plenen får tilbake nitrogen og du slipper å gjødsle ekstra like mye som når du kjører bort klippet etter hver gang.

Topp Bunn