Hjelp, PC'n min har et dødsønske...

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Har et mystisk problem med min pc, den dør noen ganger, tilsynelatende uten grunn.

Vitale data er:

Hovedkort: Abit AN7
Prosessor: AMD Athlon XP 2800+
RAM: 2 * 512 MB PC 2700 TwinMos
Skjermkort: PowerColor et-eller-annet basert på Radeon 9200
Strømforsyning: Furton/Source et-eller-annet 300W
Harddisk: Seagate Barraquda 80GB
DVD: Liteon LTD 160D
CDR: Plextor PX-W4814A

OS er Windows XP PRO

Alle drivere til hovedkort og skjermkort er av siste versjon, det samme med BIOS. OS har også alle oppdateringer.

Veldig vanskelig å beskrive fenomenet, men det virker som om den dør (bare kutter alt uten forvarsel og restarter) lettere hvis den jobber med flere oppgaver samtidig, men ikke nødvendigvis. Noen ganger dør den bare jeg surfer rundt på nettet. Den kan også dø når Norton (NIS 2006) skanner for virus og jeg ikke holder på med noe annet på maskina. Hyppigheten varierer fra flere ganger om dagen til et par ganger i måneden, noen som gjør det ennå merkeligere.

Når jeg sender feilmelding til MS etter en slik restart, får jeg opp en side hvor det står at feilen er en " Error caused by a device driver" uten å spesifisere nærmere.

En tanke er at strømforsyninga er for liten, men en kalkulator ett eller annet sted på nettet viste at et oppsett som dette drar max 130 watt hvis jeg ikke husker feil og jeg bruker nesten aldri verken cd eller dvd.

Ikke blir det for varmt heller, prosessoren blir bare ca 52 °C under full last. Systemtemp er sjelden over 40 °C, det samme med strømforsyninga.

Noen som har noen spørsmål eller ideer?

Håper det ikke er hovedkortet, da det begynner å bli tynt med Socket A hovedkort….
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Min skrudde seg av plutselig og lagde stygge lyder... Tok fram støvsuger'n og problemet ble løst..
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Når det gjelder software ville jeg gjettet at du har problemer med en driver (eller ressursj tildelingen til en enhet)

På hardwaresiden er minneproblemer det første jeg ville tenkt på.. test hver enkelt minnnebrikke i en periode.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Når det gjelder software ville jeg gjettet at du har problemer med en driver (eller ressursj tildelingen til en enhet)
Har du noen idé hvilken driver det kan være?


På hardwaresiden er minneproblemer det første jeg ville tenkt på.. test hver enkelt minnnebrikke i en periode.
Har skiftet minnebrikker uten at det hjalp
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Har du noen idé hvilken driver det kan være?
Skjermkort er "klassikere" i denne sammenheng..

Det kan være vanskelig å logge slike crash, hvis maskinen bare restarter (ikke blåskjerm) så det enkleste er ofte å ta ut alle tilleggskort (unntatt skjermkort) for så å se om problemet vedvarer. Hvis problemet forsvinner, kan dette bety at du har fjernet problemkortet, eller at en ressursjkonflikt oppstår når du bruker en av kortene. (du kan avhjelpe dette ved å skifte kortplass for noen av kortene)


Men igjen.. det er jo ikke helt usannsynlig med en feil på hovedkortet eller strømforsyning heller :-/

Slike feil kan ta litt tid og tålmodighet å finne ut av dessverre ..
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Skjermkort er "klassikere" i denne sammenheng..
...var litt redd for det, men har faktisk et liggende. :)

Det kan være vanskelig å logge slike crash, hvis maskinen bare restarter (ikke blåskjerm) så det enkleste er ofte å ta ut alle tilleggskort (unntatt skjermkort) for så å se om problemet vedvarer. Hvis problemet forsvinner, kan dette bety at du har fjernet problemkortet, eller at en ressursjkonflikt oppstår når du bruker en av kortene. (du kan avhjelpe dette ved å skifte kortplass for noen av kortene)
Eneste kortet jeg har er det til skjermkortet, derfor listet jeg heller ikke flere. ;)

Men igjen.. det er jo ikke helt usannsynlig med en feil på hovedkortet eller strømforsyning heller :-/

Slike feil kan ta litt tid og tålmodighet å finne ut av dessverre ..
Tror ikke det er strømforsyninga, da den fungerte helt fint sammen med et tidligere hovedkort

Takk så langt :)

PS Fikk et råd på et annet forum om å slå av automatisk restart slik at jeg kan få se "blåskjermen". Så får jeg se hva som står der.
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
PS Fikk et råd på et annet forum om å slå av automatisk restart slik at jeg kan få se "blåskjermen". Så får jeg se hva som står der.
Ja - riktig du må vel faktisk aktivere denne funksjonen (logg - memdump osv) på WinXP .. hmm verden er rar ..
 

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Systengjennopretting i Win XP kan være lurt å prøve. Stiller systemet tilbake til et tidligere tidspunkt. Finner det under -Tilbehør-Systemverktøy.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Vanskelig å si. Strømforsyningen kan være synderen i noen tilfeller. Har du gjort noe spesielt for dette begynte?

Har du noen innstillinger i bios som er problematiske?

Ta en grundig støvsuging av kabinett og kjøleribber. Se over driverne og se etter konflikter. En reinstall av windows kan være den letteste løsningen dersom du ikke finner ut at det og det er på softwaresiden.

Men plutselig restart uten forvarsel til uforutsigbare tider høres for meg ut som strømforsyningen.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Formatering og reinstallering gjør ingen forskjell.

Alt er støvsuget og ribber er rengjort.

Kan er strømforsyning på 300 W være for liten? Hvis jeg ikke husker feil, skal et system som dette ikke bruke halvparten en gang. Siden jeg ikke har et værsting skjermkort, er vel prosessoren den største forbrukeren og den skal bruke ca 68 W.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Ikke nødvendigvis for liten, men ustabil. Minne er også en vanlig synder her, av og til kompliseres på riktig windowsvis med helt andre feil som viser seg bare av og til.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
PS Fikk et råd på et annet forum om å slå av automatisk restart slik at jeg kan få se "blåskjermen". Så får jeg se hva som står der.
Ok, da har jeg fått "blåskjerm" og det som står under Technical information er:

*** STOP: 0*C0000008E (0*0000005, 0*BF9E043D, 0*AA62A098, 0*00000000)

*** ati2dvag.dll - Address BF9E043D base at BF9D4000, DateStamp 43d6f610

Så håper jeg det er noen som forstår språket ;)
Eneste som jeg kjenner igjen er ATI, som er produsenten til grafikkprosessoren på skjermkortet. Er det skjermkortet som skal skytes?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Det er vel mye som tyder på at systemstop har noe å gjøre med skjermkort driveren ja..

Har du innstallert en ny driver for dette kortet siden du innstallerte det ?
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Det er vel mye som tyder på at systemstop har noe å gjøre med skjermkort driveren ja..

Har du innstallert en ny driver for dette kortet siden du innstallerte det ?
Har sikkert oppdatert driveren til skjermkortet 10 ganger siden jeg kjøpte kortet uten at det har hjulpet. Men ATI har jo disse CATALYST nedlastingene som skal gjelde for alle Radeonbaserte kort, kanskje det hadde vært lurt med en driver spesifikt til kortet?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Men ATI har jo disse CATALYST nedlastingene som skal gjelde for alle Radeonbaserte kort, kanskje det hadde vært lurt med en driver spesifikt til kortet?
Det er hipp som happ som oftest.. "pakkene" inneholder som oftest de offisielle releasene og skal i så måte fungere best med hensyn til stabilitet.

For å avklare hva som utgjør problemet ditt, kan du jo montere et annet skjermkort for en periode. Hvis problemet ikke vedvarer vet du jo hvor du kan begynne. Det er viktig at kortet du tester med også er et noenlunde nytt AGP kort.

En annen ting er jo hvilket brikkesett (chipsett) drivere du har benyttet til hovedkortet ditt ? Dette er vel sikkert et VIA chipset, og det kan fungere bedre og mer stabilt (eller omvendt) med en oppdatert driver. Med tanke på AGP bussen osv..)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Det er hipp som happ som oftest.. "pakkene" inneholder som oftest de offisielle releasene og skal i så måte fungere best med hensyn til stabilitet.
Ok

For å avklare hva som utgjør problemet ditt, kan du jo montere et annet skjermkort for en periode. Hvis problemet ikke vedvarer vet du jo hvor du kan begynne. Det er viktig at kortet du tester med også er et noenlunde nytt AGP kort.
Har satt inn mitt gamle skjermkort nå, et Elitegroup SiS 315 basert kort. (Skiftet det ut da jeg kjøpte meg en LCD-skjerm fordi det ikke hadde DVI-utgang.)

En annen ting er jo hvilket brikkesett (chipsett) drivere du har benyttet til hovedkortet ditt ? Dette er vel sikkert et VIA chipset, og det kan fungere bedre og mer stabilt (eller omvendt) med en oppdatert driver. Med tanke på AGP bussen osv..)
Chipsettet på hovedkortet er NVIDIA nForce2 Ultra 400 med MCP-T. Alle driverne til hovedkortet er de siste fra HK-produsenten.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det beste du kan gjøre er å kjøpe deg en mac neste gang ;)

O.
 

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Innlegg
243
Antall liker
0
Dette går raskere enn å oppdatere driver:

Right click-mouse over My Computer
Properties
Hardware(Tab)
Device Manager(button)
Click [+] next to System devices
right-mouse on CPU to AGP Controller (or whatever your controller is called, mine was SiS AGP)
Update Driver(button)

Select Install from a list or specific location (Advanced)
Next(button)
Select Don't search. I will choose the driver to install.
Next(button)
Select PCI standard PCI-to-PCI bridge
Next(button)
Finish(button)
Reboot.
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Hvis pc-n ikke er avgått ved døden enda så ville eg ha gått for ein større strømforsyning,400-480W, og ei 512Mb minnebrikke til.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det beste du kan gjøre er å kjøpe deg en mac neste gang ;)

O.
Hehe... Nei du må ikke råde han til det. Nevner du Mac i en datatråd her på forumet blir du fluksens anklaget for å herpe tråden.

Og PC med Windows er jo verdens beste, mest stabile og brukervennlige greie må vite ;D

Sånne småfeil som omtales i denne tråden er bare en del av hobbyen...
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Hvis pc-n ikke er avgått ved døden enda så ville eg ha gått for ein større strømforsyning,400-480W.
Det har ikke vært begravelse ennå, men den jobber fortsatt med saken.

Jeg er åpen for forslag, men vil han en god grunn for at jeg skal skifte strømforsyningen. Som tidligere nevnt, skal et slikt oppsett som dette trekke 120-130W i følge en kalkulator på nettet som jeg (selvsagt) ikke finner igjen. Hvorfor må jeg overdimensjonere 300%? Skulle tro at over 200% er nok?

Men hvis du likevel mener det er nødvendig, hvor finner jeg en PSU som er nærmest helt stillegående (enten via manuell eller automatisk viftestyring, eller vifteløs (men ikke vannavkjøling)) og som har bryter for 110/230V?

og ei 512Mb minnebrikke til.
To stk 512MB burde vel holde, selv om det er TwinMos (som går for å være "billigbrikker")?
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Du kan gå inn på nettbutikker som for eks. MPX.no,psdata.no eller komplett.no.
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Minne blir det desverre aldri nokk av pågrunn av at opperativsystemet bruker mye av minne
når det kjører.
Det antivirusprogramet du bruker ligger som regel og kjører ibakgrunnen ogtar ein god del resurser fra prossesor ogminne.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Ok, så ingen god forklaring på nødvendigheten av den kraftige overdimensjoneringen av PSU?

I følge oppgavebehandlingen har jeg stort sett til en hver tid rundt 600MB ledig RAM.

PS Hvis dette med strømforsyningen stemmer, er det litt rart at den ikke restarter når CD-rom eller DVD-rom, eller begge er i bruk, da skal jo forbruket være ennå større......som tidligere nevnt kan den restarte hvis jeg bare surfer på nettet (uten tungfordøyelige animasjoner e.l).
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Har ett forslag til, og det er ein full reinnstallasjon av pcn hvis du ikke allerede har prøvd det. Kan hende at de kan løyse problemet ditt. Tar tid men er gratis.
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Meinte ikke å vere frekk når eg skrev, tar tid men er gratis,men at det er vert eit forsøk å prøve. Pleier å rette opp mange feil det.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Alle forslag taes imot og vurderes. Men ang reinnstallasjon er det forsøkt flere ganger (men ikke pga av dette problemet) med denne kombinasjonen av hardware, uten at det har kurert restartingsproblemet.

Ellers hadde det vært interessant å høre mere om din teori om kraftigere PSU....
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Prøv å bytte backupbatteri, som regel et CR2032 batteri!
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Nummeret stemmer, men kan det være batteriet som forårsaker slik oppførsel?

Koster dog ikke mange kronene å prøve...
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Nummeret stemmer, men kan det være batteriet som forårsaker slik oppførsel?

Koster dog ikke mange kronene å prøve...
Har hatt samme problemet selv, er jo selvfølgelig ikke sikkert at dette løser noen ting uansett :-/, men absolutt verdt et forsøk.........
 

Geir_H

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2005
Innlegg
1.602
Antall liker
77
Ellers hadde det vært interessant å høre mere om din teori om kraftigere PSU...

Desverre er eg ikke så flink til å forklare meg skriftelig,beklager.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Har hatt samme problemet selv, er jo selvfølgelig ikke sikkert at dette løser noen ting uansett :-/, men absolutt verdt et forsøk.........
Ok, skal prøve. :)

Desverre er eg ikke så flink til å forklare meg skriftelig,beklager.
Ingenting å beklage, men setter pris på om du prøver alikevel hvis du seriøst mener at det kan hjelpe, så er det klart jeg er interessert. :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Laptopen min har hatt et dødsønske helt siden jeg kjøpte den for 2 år siden. Møkka-mandags-drit maskin.
 

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Innlegg
481
Antall liker
1
Jeg kan forklare om PSU. Det er ikke bare watt du trenger, det er kvaliteten på strømmen som betyr mest for stabiliteten. En billig PSU med mange watt vil du ikke ha, men fortron / source er faktisk av de absolutt bedre. Den du har skal ha plenty med reserver til ditt system, men hvis den har skader så vil strømmen hoppe mye, som betyr blue screen of death.

Ati fila var nevnt. Dette betyr så klart skjermkortet, men det er ikke nødvendigvis driveren. Jeg ville sjekket kjølingen på dette. Du sa du hadde satt inn et annet kort. Siden du ikke har sagt noe antar jeg det ikke har løst seg.

Skaff memtest86. Dette tester minnet. Får du mange feil er det grunn til bekymring.

Dårlig stabilitet kommer som oftest fra høye temperaturer på cpu, chipset og skjermkort, ustabilt minne / for høy minnehastighet, ustabil PSU, eller feil ved hovedkortet. Har hatt lignende feil ved andre nf2 hovedkort, så det kan jo være det også.
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.475
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Her er mange gode forslag til problemløsning
Min egen erfaring tilsier likevel å først gå for det enkle.
Hør på Donald, støvsugeren eller aller helst blåse med trykkluft.
Hvis PC'en har virket problemfritt tidligere er det både en billig og rask måte å ordne feil på   :)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Jeg kan forklare om PSU. Det er ikke bare watt du trenger, det er kvaliteten på strømmen som betyr mest for stabiliteten. En billig PSU med mange watt vil du ikke ha, men fortron / source er faktisk av de absolutt bedre. Den du har skal ha plenty med reserver til ditt system, men hvis den har skader så vil strømmen hoppe mye, som betyr blue screen of death.
Egentlig ikke noe nytt, altså at en kraftigere PSU har større sjanse for å levere stabile spenninger når/hvis strømtrekket øker. Og som du nevner er Furton/Source kjent for å lage god PSU.

Ati fila var nevnt. Dette betyr så klart skjermkortet, men det er ikke nødvendigvis driveren. Jeg ville sjekket kjølingen på dette. Du sa du hadde satt inn et annet kort. Siden du ikke har sagt noe antar jeg det ikke har løst seg.
Har ingen tempføler på skjermkortet, men det kjennes ikke ut som om den er for varm. Hadde et annet skjermkort i noen dager, men siden det kun hadde analog utgang, noe som gir betydelig dårligere bilde på LCD skjerm, og at det generelt var tregt til å oppdatere skjemen, tok jeg det ut bare etter noe dager. Og jeg husker selvsagt ikke om den restartet med det ander kortet... ::)

Skaff memtest86. Dette tester minnet. Får du mange feil er det grunn til bekymring.
Takk, skal prøve det i morgen, men minnet (og alt annet) klarer seg uten anmerkninger i CheckIt programmet til Norton.

Dårlig stabilitet kommer som oftest fra høye temperaturer på cpu, chipset og skjermkort, ustabilt minne / for høy minnehastighet, ustabil PSU, eller feil ved hovedkortet. Har hatt lignende feil ved andre nf2 hovedkort, så det kan jo være det også.
Jeg tror det kanskje kan være et sammarbeidsproblem mellom hovedkortet og skjermkortet, ikke at det nødvendigvis er noe galt med noen dem, men at de ikke sammarbeider 100%.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.122
Antall liker
3.251
Torget vurderinger
1
Her er mange gode forslag til problemløsning
Min egen erfaring tilsier likevel å først gå for det enkle.
Hør på Donald, støvsugeren eller aller helst blåse med trykkluft.
Hvis PC'en har virket problemfritt tidligere er det både en billig og rask måte å ordne feil på   :)
Jepp, mage gode forslag, og det setter jeg pris på, takk til alle som har deltatt. Men hvis du har lest alle innleggene, hadde du sett at støvsuging er utført. ;)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.522
Antall liker
6.940
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Som et apropos - det kan være at PCen er følsom for skitten strøm...

Jeg hadde en kunde som var innom to ganger med en PC som måtte gjenoppbygges. Den første gangen var innholdet på harddisken herpa, mens den andre gangen holdt det med en rensking.

Begge gangene var maskinen dønn stabil hos meg etter fiks, og straks kunden fikk den hjem begynte den hurtig å skrante inntil den var totalt umulig å bruke.

Til sist fikk kunden låne en batteristrømfosyning (UPS), og da forsvant problemet.
Han kjøpte en slik en for å bruke selv: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318887

mvh

Johan-Kr
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Har et mystisk problem med min pc, den dør noen ganger, tilsynelatende uten grunn.

Vitale data er:

Hovedkort: Abit AN7
Prosessor: AMD Athlon XP 2800+
RAM: 2 * 512 MB PC 2700 TwinMos

-snipp

Noen som har noen spørsmål eller ideer?

Håper det ikke er hovedkortet, da det begynner å bli tynt med Socket A hovedkort….
Hadde en ABIT AN7-S. Den klarte ikke 2*512MB minnemoduler uansett hva jeg gjorde :mad:. Den var fjellstø med 2*256 MB. Skiftet til et hovedkort med VIA KT880. Den må jeg overvolte til 1,85 for å få stabil med 2*512 og 400 MHz.

Sjekk litt siter så ser du at nForce 2 Ultra er litt av et sjansespill når det gjelder minne over 2*256MB.

Mvh
Boden9
 
Topp Bunn