Hjelp, PC'n min har et dødsønske...

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Hadde en ABIT AN7-S. Den klarte ikke 2*512MB minnemoduler uansett hva jeg gjorde :mad:. Den var fjellstø med 2*256 MB. Skiftet til et hovedkort med VIA KT880. Den må jeg overvolte til 1,85 for å få stabil med 2*512 og 400 MHz.

Sjekk litt siter så ser du at nForce 2 Ultra er litt av et sjansespill når det gjelder minne over 2*256MB.

Mvh
Boden9
Hm, kan det være en idé å øke volten til minnet hos meg også (er litt usikker på hva det står på nå)?

Hadde én minnebrikke på 512 (333MHz) tidligere og problemet forandret seg ikke etter at jeg satte inn to.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Volten til minnet viste seg å være 2,65V, anbefalinger fra produsent er 2,6V ± 0,2.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
76
Torget vurderinger
2
Volten til minnet viste seg å være 2,65V, anbefalinger fra produsent er 2,6V ± 0,2.
Mitt system idag:
Xp3200 (ikke overklokket)
2*512MB
400 MHz systembuss

Hadde før XP2500
2*256 => 2*512
333 MHz systembuss

Jeg var sikkert uklar. Det var CPUen jeg måtte overvolte. Det hjalp ikke noe å overvolte minnet. Men:
* det er nForcen (northbridge?) som ikke takler 512 MB brikker. Det er avhengig av hvilken kvalitet (chip) du har fått, og du virker som om har vært like heldig som meg. ;) Bruk av (2*) 256 MB bør gi stabilt system.
* overvolter du CPUen (anbefalt er vel 1,65, lsik at så mye som jeg må overvolte, MÅ en være forberedt på kortere/usikker levetid og mye varmeutvikling. For å løse det kjører jeg med 2 ekstra 12cm mot hovedkort og vannkjøling av CPU ::). Fortsatt for varm etter min smak men allikevel lavere enn du har oppgitt. Før krasjet systemet etter maks 2 timer, nå rebooter jeg PCen en gang i måneden.

Min anbefaling: Prøv 2*256MB (stabilt system), skift firewall/virus til fx PC-cillin (mer fritt minne) og lev med litt swapping ved normalt bruk. ;)

Mvh
Boden9
(som egentlig burde skiftet PC ikke kjøpt DVD-spiller nr 4)

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Som et apropos - det kan være at PCen er følsom for skitten strøm...
Derfor bør du bruke Valhalla nettkabler :):):):)

Men fra spøk til alvor. jeg har også hatt et slik hovedkort, med et tilsvarende problem i starten men husker f... ikke hva det var jeg gjorde for å få det til å funke ordentlig.... Det var iallefall noe med skjermkortet som krangler med Windows. Hvis du gidder kan du jo laste ned linux (mandriva eller redhat) og teste om det virker, funker det er det ikke hardwaren din men noe krøll med.....

Tror faktisk det var at jeg fjernet alle drivere til hovedkortet i windows, men er ikke helt sikker :(

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Hvilke av forslagene har du prøvd så langt?

Det er flere gode teorier her, men du er nødt til å gå systematisk til verks. Her er en grei metode for å utelukke ting. Du kan f.eks bruke 3dmark03 for å belaste systemet for å fremprovosere feil mellom hvert punkt.

1. Som nevnt tidligere finnes det en svært rask metode for å fastslå om det er agp-driveren som krangler. Filen ati2dvag.dll i feilmeldingen refererer til skjermkortet ditt, så da er det naturlig å prøve å kjøre pci-to-pci bridge-driveren i stedet. Det er gjort på noen sekunder (forklart tidligere), og du kan like lett bytte tilbake etterpå.

2. Kjør stresstester på minne med Memtest: http://www.digi.no/nettjuveler/?id=6613&uid=1002635

3. Demontér pcen, dvs alt bortsett fra cpu m/kjøler. Husk jording.
Du kan støvsuge forsiktig med et plastmunnstykke, men å blåse rent med trykkluft er å foretrekke hvis du har mulighet til det.
Dårlig kontakt mellom komponenter er vanligere enn de fleste tror...

4. Test spenningene på psu. Det finnes ikke programmer som viser noe særlig annet enn det du kan lese av i bios, så du må frem med multimeteret. Nøyaktig hvordan det gjøres finner du her: http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt.html

5. Sjekk om det finnes BIOSoppdateringer for ditt kort, evt oppdatér denne.

Dette er "basic"-prosedyrer man bør prøve før man går grundigere til verks.

Lykke til.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Hvilke av forslagene har du prøvd så langt?

1. Som nevnt tidligere finnes det en svært rask metode for å fastslå om det er agp-driveren som krangler. Filen ati2dvag.dll i feilmeldingen refererer til skjermkortet ditt, så da er det naturlig å prøve å kjøre pci-to-pci bridge-driveren i stedet. Det er gjort på noen sekunder (forklart tidligere), og du kan like lett bytte tilbake etterpå.
Er litt usikker på hvordan jeg finner ut om AGP driveren krangeler med 3dmark03, men fikk 1186 og ved å kjøre pci-to-pci 1163. Ikke så stor forskjell altså.

Fikk én error i løpet av 20 minutter (100%), men fortsatt usikker på om det er mye eller lite eller... :-/

3. Demontér pcen, dvs alt bortsett fra cpu m/kjøler. Husk jording.
Du kan støvsuge forsiktig med et plastmunnstykke, men å blåse rent med trykkluft er å foretrekke hvis du har mulighet til det.
Dårlig kontakt mellom komponenter er vanligere enn de fleste tror...
Det har jeg gjort tidligere.

4. Test spenningene på psu. Det finnes ikke programmer som viser noe særlig annet enn det du kan lese av i bios, så du må frem med multimeteret. Nøyaktig hvordan det gjøres finner du her: http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt.html
Skal se på dette når jeg får tid.

5. Sjekk om det finnes BIOSoppdateringer for ditt kort, evt oppdatér denne.
Ingen ny er tilgjengelig.

Dette er "basic"-prosedyrer man bør prøve før man går grundigere til verks.

Lykke til.
Takk. :)

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Du skal helst ikke ha noen feil på minnetesten. Den kan dessuten godt stå og gå i mange timer i strekk. Se om det er en feil som gjentar seg.

Ved å bruke pci-tp-pci har du "satt til side" agp-driveren, altså et alternativ, så hvis du får krasj mens den står på pci-to-pci, er det sannsynligvis ikke i agp-driveren feilen ligger.

Resultatet i 3dmark er ikke viktig, du kan godt få større differanser ved å kjøre med f.eks agp to ganger etter hverandre. Hensikten er å belaste systemet for å fremprovosere evt feil i kort eller driver. Kjør gjerne dette også flere ganger etter hverandre. Tidligere versjoner av 3dmark kan settes i loop, så det kan jo kanskje være aktuelt. :)

interman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
1
Noen få feil går helt fint. Men som sagt, kjør i noen timer og se om det stiger.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Du skal helst ikke ha noen feil på minnetesten. Den kan dessuten godt stå og gå i mange timer i strekk. Se om det er en feil som gjentar seg.
Ok, det er litt kjedelig at man må trykke "ok" for å fortsette etter en feil, men skal se om det er en eller flere gjengangerfeil.

Ved å bruke pci-tp-pci har du "satt til side" agp-driveren, altså et alternativ, så hvis du får krasj mens den står på pci-to-pci, er det sannsynligvis ikke i agp-driveren feilen ligger.
Ok, skal "sette over til" pci-to-pci" og bruke pc'n til vanlige ting over en tid og se hva som skjer.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
Ok, da har jeg kanskje grunn til å heise flagget. Ved en tilfeldighet kom jeg på å søke etter chipset produsenten etter ny driver, istedet for hos hovedkort produsenten. Fant ingen nyere driver, men lastet ned den nyeste likevel og fant også dette:

Driver Installation Hints

* "Download Accelerator" utilities should be disabled when downloading any drivers.

* Do not run virus protection software in the background while installing the drivers. This prevents the driver from configuring itself properly.

* Before installing new drivers make sure you uninstall all NVIDIA display drivers from the Windows Control Panel. Browse to the Start Menu > Windows Control Panel > Add/Remove Programs and search for "NVIDIA Windows Display Drivers" or "NVIDIA Display Drivers" and select remove.

Fulgte hintene og har kjørt MemTest nå i ca 5 timer, og ingen feil. Tidligere har jeg kjørt den i 20 min og 1 time, med henholdsvis 1 og 3 feil.

Kan se ut til at nForce 2 er "litt" kilen på riktig innstallasjon av driveren (kan også være at den jeg lastet ned var litt anderledes, selv om den hadde samme versjonnummer?), men har nå tydeligvis ingen problemer så langt med 2*512 MB minnebrikker. 5 timer er kanskje ikke nok til friskmelde utstyret, og tiden vil vise om restartproblemet er borte eller ikke.

Fortsettes kanskje.... :)

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Å følge anvisningene når man installerer drivere er alltid en fordel... ;)
Vi får krysse fingrene og håpe på det beste.

Topp Bunn