Ønsker anbefaling Hjelp til å isolere subwoofer i trehus

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hei, jeg forsøker å løse et problem hvor samboeren min hører / merker bass-frekvensene fra subwooferen som står på lydrommet mitt i 1etasje. Huset er helt nytt, og er bygd i tre.
Forsøkte nå sist helg med TPE-føtter fra Clas Ohlson, uten at det hjalp noe særlig.

Må jeg eventuelt gå over til spikes for at samboeren min skal slippe å merke bassen?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Det eneste som hjelper er gips eller fibergips (demper like mye som dobbel gips) og en luftespalte imellom for å hindre vibrasjoner imellom lagene.
Trinnlydplater får man også for gulv. Men igjen, det mest effektive er å bygge inn et eget rom og få det frikokoblet mekanisk. Man får kjøpt "gummiknotter" for å feste i bjelker så man oppnår dette.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Skulle skrevet at det er gipsvegger i alle rom, festet til stendere. Og i veggene er det isolasjon av type glava.
Så det kan jo være at vibrasjonene fra sub'en setter seg i stenderverk som da spres videre og opp i 2 etasje..
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Er det vibrasjoner fra selve subwoofer-enheten som hu hører, eller er det selve basstonene? -Det ene er jo enklere å utbedre enn det andre. :cool:
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Skulle skrevet at det er gipsvegger i alle rom, festet til stendere. Og i veggene er det isolasjon av type glava.
Så det kan jo være at vibrasjonene fra sub'en setter seg i stenderverk som da spres videre og opp i 2 etasje..
Mest sannsynlig er det noe slikt som skjer, det er derfor det er viktig med mekanisk avkobling. Det er ikke normalt å gjøre det i hus, kun om man ber spesifikt om det når det bygges og det både koster mer i materialer og tar lengre tid.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.810
Antall liker
1.650
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg ville bygge en kasse, du sætter den på. Du får løftet subwoferwn, og du får dæmpet mekaniske vibrationer. Prøv at søge på Dennis Foley fra Acoustic Fields og subwofere. De bruger også kul for at dæmpw.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Mest sannsynlig er det noe slikt som skjer, det er derfor det er viktig med mekanisk avkobling. Det er ikke normalt å gjøre det i hus, kun om man ber spesifikt om det når det bygges og det både koster mer i materialer og tar lengre tid.
Hva må man eventuelt gå for da, spikes?
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Er det vibrasjoner fra selve subwoofer-enheten som hu hører, eller er det selve basstonene? -Det ene er jo enklere å utbedre enn det andre. :cool:
Er vibrasjoner. Hun klager ikke på selve musikken, så er nok vibrasjoner som sprer seg i stenderverket.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.346
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Hva må man eventuelt gå for da, spikes?
Tviler på at vil hjelpe da sub fortsatt står mekanisk koblet i rommet, kan jo alltids prøve å få hevet sub eller noe. Et problem er at lydtrykket gjerne beveger hele rommet, tiltak som hjelper er gjerne noe som tar tid å fikse.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Tviler på at vil hjelpe da sub fortsatt står mekanisk koblet i rommet, kan jo alltids prøve å få hevet sub eller noe. Et problem er at lydtrykket gjerne beveger hele rommet, tiltak som hjelper er gjerne noe som tar tid å fikse.
Er dette noe man kan kjøpe, ala isoacoustics?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Vektavstemte skumgummiputer a la SD-foten, er effektivt mht mekanisk avkobling av sub og høyttaler fra gulvet. Dog er det kanskje ikke tilstrekkelig.

Mvh
KJ
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.560
Antall liker
5.131
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
IsoAcoustics Orea tilpasset vekten eller den subplattformen de har vil avkoble så godt det lar seg gjøre. Desidert beste føtter jeg har testet og den produsenten jeg selv har under alt. Under suben har jeg en eikeplate som står på sorbothaneføtter og mellom denne og suben er det en sånn subplattform fra IsoAcoustics. Isolerer bra det, men mitt rom er lydisolert, så befolkningen i 1. etg. knapt vet om jeg er hjemme :)
Spikes gjør det motsatte: Kobler suben til gulvet. Ikke veien å gå i ditt tilfelle.
Men: Jeg tipper du fortsatt vil høre bassen godt i første etg. uansett, når rommet ikke er isolert.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.448
Antall liker
12.578
Sted
Sørlandet
Under suben har jeg en eikeplate som står på sorbothaneføtter og mellom denne og suben er det en sånn subplattform fra IsoAcoustics.
Jeg har satt min subwoofer på en treplate og under den har jeg Sorbothaneføtter. Absolutt ingen vibrasjoner eller andre ulyder. Isolerer meget bra.

1687787320923.png
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
983
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Lyd som forplanter seg i konstruksjonene er den største ulempen med trekonstruksjoner, og skyldes i hovedsak relativt lav vekt.

Løsningen i fleretasjesbygg er gjerne en kombinasjon av pukk og påstøp for å øke vekten. Ellers er det mekanisk adskilt konstruksjon/rom-i-rom som gjelder.

Selvsagt avhengig av uendelig mange andre variabler.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.537
Antall liker
8.104
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har avkoblet mine subwoofere mer eller mindre akkurat som BeetleBug; skiferplater under, som igjen står på føtter av Sorbothane. Bor i andre etasje og uten plater og ekstra føtter var de lette å høre. Nå er det helt tyst inntil jeg drar på ganske voldsomt.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Da skal jeg prøve det! Har føtter fra Milty - Foculpods.
Og treplate i boden.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4

Hadde god effekt med sånne. Prøvde vaskemaskin føtter først men disse er mykere og kobler av bedre
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.038
Antall liker
4.406
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Bruk ei plate med en slange under. Type plate spiller ingen rolle. Slangen derimot gjør det :) :
Ikke python, men sykkelslange eller slange fra trillebårhjul med litt luft i. Da får du god avkobling. Selv finner jeg frem skumgummitype som fjærer minst 5 mm under aktuelle belastning.
En annen mulighet er å dele squash- baller i to og lime nødvendig antall under ei plate ( ref.vekt).
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: erk

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Mange gode råd her som bør hjelpe!

SVS Soundpath har jeg brukt med god effekt for subber som står på tregulv.

På subbene i stua (betonggulv) har jeg også SVS-føttene under 2x18" subber på 130kg stykket. Men der klager faktisk Trinnov på at subbene står "ustabilt" når jeg måler dem! Har foreløpig ikke giddet men der er det tydeligvis behov for en litt mer stabil plattform hvis jeg skal tro på Trinnoven ;-) Vekten og høyden er kanskje i overkant for å bruke de føttene. Men DET blir neppe et problem med en 8-tommers sub.

Jeg har også to subber som jeg har satt på doble hjultraller fra Biltema og så har jeg limt lyddempingsplate på 30mm oppå det igjen og bare plassert subbene med eksisterende føtter på den. Det blir veldig stabilt og ekstra kjekt hvis man ønsker å fikle litt med posisjonering. Ser ikke vakkert ut men det gjør ikke noe bak der på kinorommet. Det funker også strålende som avkobling hvor ledlysene på kjøkkenet rett under kinorommet ikke lenger blinker når jeg ser på film :)

Ellers finnes jo mer "fancy" isolasjonsplattformer som sikrer mindre horisontal bevegelse enn myke føtter (relativt rimelige fra "den gamle pro-serien" til Isoacoustics, eller hønndyre fra Wellfloat eller Townshend) men om det blir hørbart bedre under de fleste subber er jeg usikker på. Og det blir vel dessuten litt tullete hvis plattformen koster mer enn subben :cool:
 
Sist redigert:
Topp Bunn