Hjelp til nye høgtalarar

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Eg har funne ut at om eg skal nyte musikken min meir enn eg gjer no, må eg har nye høgtalarar. Eg er ganske nøgd med oppsettet mitt så langt, men eg er sikker på at HT er det svakaste leddet.

Så, kva bør eg kombinere med Audiolab 8000S og Meridian 506.20 for å få best mogleg resultat?

Eg har god tid, og mange tankar:
  • HT bør vere lett å plassere, då eg no bur i kollektiv, og ikkje veit korleis neste bustad vil sjå ut.
  • Av samme grunn bør det nok vere ein stativhøgtalar, då det er tungt å flytte på enorme konstruksjonar.
  • Eg har sett på uortodokse konstruksjonar, og Carlsson sine virker interessante, ikkje minst på grunn av at dei er så lette å plassere. Kor får eg tak i dei? Nokon med erfaringar?
  • Bør eg gå for lettdrevne HT ala Klipsh?
  • Ein kompis har ProAc Response 1SC, desse liker eg veldig godt. Men dei må stå eit godt stykke frå bakvegg - iallefall hjå han. Noko som er ei ulempe for meg.
  • Eg har lest mykje godt om Krix Equinox - korleis er denne i forhold til nevnte ProAc? Korleis får eg tak i denne i Bergen?
  • KEF Reference 103/4 er til salgs på børsen, og skal spele flott med elektronikken min. Men eg er redd dei blir for store og vanskelege å handtere.
Øvre prisgrense er 10.000, det vere brukt eller nytt, men gjerne billigare. Eg vil at det skal vere lett å følge med på musikken, eg vil kunne høyre at det er forskjellige typer cymbalar i bruk (dette var noko eg likte godt med ProAcane til kompisen min). Eg likar "klar" lyd - eg veit ikkje korleis eg skal forklare, men han skal ikkje vere "grumsete". :D Bra forklaring? Mine nye AKG K501 hodetelefonar gir meg dette, men desse har ein litt svak bass. Eg høyrer forøvrig på mykje forskjellig, mellom anna The Shins, Bjørk, Timbuktu, The Smiths, Sufjan Stevens, Kraftwerk, Nick Cave, Talk Talk - mens Tom Waits er favoritten. Noko klassisk høyrer eg også på.

Så, kva bør eg se etter på børsen? Eg har god tid, det blir kanskje ikkje kjøp før eg får meg leilighet, men kven veit?
 
R

Rojoh

Gjest
De lærde vil vel som vanlig strides om hva som er "god lyd", og vil følgelig sikkert foreslå mange (rare ;) ) hestekurer for å kurere sykdommen. Mitt forslag er å være usannsynlig kjapp, og få tak på de Mission 751 som ligger på bruktbørsen til skarve 1700,-. Har prøvd dem sammen med bl.a. din 506.20.

Mvh. Johan
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Ring hifi-guiden på hamar vis du ønsker carlsson, han er vel den eneste norske importøren. Med han så mener jeg Arild som driver stedet, og er eneste ansatte. Har ingen anelse om pris og lyd, men hørt mange som liker de godt.

www.hifi-guiden.no

Mvh

PKS
 
S

smog

Gjest
Tror du bør se deg om etter Monitor Audio GS/ GR 10 eller 20 brukt. Dette er en kjempekombo med Audiolab.
10 er en stativhøyttaler, mens 20 er en "lett plassert" golvstående. Tror Audiolab har brukt MA til utviklingen av sine forsterkere. ;).

Smog
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
krix`n er god.
hadde holdt meg unna de billige klipsch.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Jeg har hatt ProAc 1 sc over noen år nå og i mange rom. De er greie å få til i ulike rom og kan spille bra i ulike posisjoner, men for optimalt perspektiv er jeg enig i at de trenger avstand til bakvegg. Min løsning er å flytte dem ut når jeg spiller musikk, og så tilbake når resten av familien dominerer stua. De er jo små, lette og enkle sånn sett. Mange mener Acuostic Energy ref. er en bedre høytaler i samme pris/ størrelse, men den har jeg bare såvidt hørt.
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Leste anmeldelsen til Stereophile, som understreka at ProAcen måtte ha kraftig forsterkar for å låte bra. Hugser eg rett?

Takk for tipset om Monitor Audio, Smog. Smog er bra. Monitor Audio Studio 15 ligg på børsen, denne var ganske stor til å vere stativht - bra saker?

Mission 751, til ca samme pris som dei høgtalarane eg har, vil vel vere eit meir sidelengs steg, enn framover?

Kor billige er "billige klipsh"?
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
[*]KEF Reference 103/4 er til salgs på børsen, og skal spele flott med elektronikken min. Men eg er redd dei blir for store og vanskelege å handtere.
[/list]
Disse er da ikke store, og ikke er de særlig kresne i forhold til plassering heller.
Dette er å regne for en stativhøyttaler med stativ og relativt dyp bass.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
I mine øyne et steg fremover, da det er store sjanser for å oppnå nye synergieffekter med en høyttaler som er såpass mye mer i samme "leia" som elektronikken. Ligger også noen epos m5 med sub på børsen. Kunne det være noe?


Leste anmeldelsen til Stereophile, som understreka at ProAcen måtte ha kraftig forsterkar for å låte bra. Hugser eg rett?

Takk for tipset om Monitor Audio, Smog. Smog er bra. Monitor Audio Studio 15 ligg på børsen, denne var ganske stor til å vere stativht - bra saker?

Mission 751, til ca samme pris som dei høgtalarane eg har, vil vel vere eit meir sidelengs steg, enn framover?

Kor billige er "billige klipsh"?
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Hei torb
Hva med et pa Monitor Audio silver 8i da?
Disse er ganske lette å plasere da de har bassrefleksen forran, de spiller utrolig bra og spesiellt i toppen, mellomtonen er jo suveren den også..
Her har du muligheten til å få en knallgod høyttaler til 5500.- nypris var vel 12000.-
Mvh jogrind

http://www.monitoraudio.co.uk/product.php?range=6&product=45
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Krix Equinox er vel ikke akkurat høyttalerne for de som lytter mye på klassisk musikk. Funker ikke så veldig godt hos meg i alle fall.
Tom Waits, Smiths, Nick Cave og sånt derimot! De KAN plasseres tett mot bakvegg, får jo kjøpt veggstativer til de.

Krix Equinox er gode. Kjøp de! Har aldri hørt om en Krix Equinox-eier som angrer kjøpet.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Leste anmeldelsen til Stereophile, som understreka at ProAcen måtte ha kraftig forsterkar for å låte bra. Hugser eg rett?
Anmeldelsen sa vel kraftig transistor eller 15W SET! Her på sentralen har det vært meldinger om gode resultater med AN kit1 8W (SET). Selv hadde jeg en 6,5W rør (DIY fra Motron) på besøk. Det spilte nydelig, men ikke med det trykket jeg av og til trenger. Nå bygger jeg på en 30W PP rørforsterker.

PP = push pull.
SET = single ended triode
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
I mine øyne et steg fremover, da det er store sjanser for å oppnå nye synergieffekter med en høyttaler som er såpass mye mer i samme "leia" som elektronikken. Ligger også noen epos m5 med sub på børsen. Kunne det være noe?
Disse (M5 + sub) har jeg lyttet til sammen med Creek elektronikk hos Lyric, synes det låt ganske bra.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Eg har funne ut at om eg skal nyte musikken min meir enn eg gjer no, må eg har nye høgtalarar. Eg er ganske nøgd med oppsettet mitt så langt, men eg er sikker på at HT er det svakaste leddet.

Så, kva bør eg kombinere med Audiolab 8000S og Meridian 506.20 for å få best mogleg resultat?

Eg har god tid, og mange tankar:
  • HT bør vere lett å plassere, då eg no bur i kollektiv, og ikkje veit korleis neste bustad vil sjå ut.
  • Av samme grunn bør det nok vere ein stativhøgtalar, då det er tungt å flytte på enorme konstruksjonar.
  • Eg har sett på uortodokse konstruksjonar, og Carlsson sine virker interessante, ikkje minst på grunn av at dei er så lette å plassere. Kor får eg tak i dei? Nokon med erfaringar?
  • Bør eg gå for lettdrevne HT ala Klipsh?
  • Ein kompis har ProAc Response 1SC, desse liker eg veldig godt. Men dei må stå eit godt stykke frå bakvegg - iallefall hjå han. Noko som er ei ulempe for meg.
  • Eg har lest mykje godt om Krix Equinox - korleis er denne i forhold til nevnte ProAc? Korleis får eg tak i denne i Bergen?
  • KEF Reference 103/4 er til salgs på børsen, og skal spele flott med elektronikken min. Men eg er redd dei blir for store og vanskelege å handtere.
Øvre prisgrense er 10.000, det vere brukt eller nytt, men gjerne billigare. Eg vil at det skal vere lett å følge med på musikken, eg vil kunne høyre at det er forskjellige typer cymbalar i bruk (dette var noko eg likte godt med ProAcane til kompisen min). Eg likar "klar" lyd - eg veit ikkje korleis eg skal forklare, men han skal ikkje vere "grumsete". :D Bra forklaring?  Mine nye AKG K501 hodetelefonar gir meg dette, men desse har ein litt svak bass. Eg høyrer forøvrig på mykje forskjellig, mellom anna The Shins, Bjørk, Timbuktu, The Smiths, Sufjan Stevens, Kraftwerk, Nick Cave, Talk Talk -  mens Tom Waits er favoritten. Noko klassisk høyrer eg også på.

Så, kva bør eg se etter på børsen? Eg har god tid, det blir kanskje ikkje kjøp før eg får meg leilighet, men kven veit?
Ta det enkleste først!
Lån din kamerats Proac med hjem og test de skikkelig hos deg selv. ;)
 
R

Rojoh

Gjest
I mine øyne et steg fremover, da det er store sjanser for å oppnå nye synergieffekter med en høyttaler som er såpass mye mer i samme "leia" som elektronikken. Ligger også noen epos m5 med sub på børsen. Kunne det være noe?
Det var just presis min tanke med forslaget. Selvsagt vil det være mulig å finne bedre høyttalere, uten at det trenger å gi økt lytteglede. Dessuten er det jo faktisk deilig å anbefale noe som ikke koster skjorta og bukseselene også. ;) Forbeholdet er om Audiolaben er oppgaven voksen å sparke tilstrekkelig liv i disse - trenger litt krefter for å våkne til liv.

Mvh. Johan
 
B

bamsemann

Gjest
Krixen er det klart beste kjøpet, Proac 1sc er bra, men alt for dyr i forhold til hva den yter.

Jeg syns at krixen er like god til en 3.del av prisen på proacen, jeg syns det er litt trist at proac har blitt så stivt prisa..

bamsemann.. :)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Krix Equinox er vel ikke akkurat høyttalerne for de som lytter mye på klassisk musikk. Funker ikke så veldig godt hos meg i alle fall.
Tom Waits, Smiths, Nick Cave og sånt derimot! De KAN plasseres tett mot bakvegg, får jo kjøpt veggstativer til de.

Krix Equinox er gode. Kjøp de! Har aldri hørt om en Krix Equinox-eier som angrer kjøpet.
Eneste jeg angrer på er at jeg ikke kjøpte de første gangen jeg hørte de! ;D

Enig med Tori angående musikkartistene han ramser opp, vil også legge til damestemmer, stemmer generelt er de veldig god på.
Varm spillestil med en enormt god mellomtone.
Jeg synes de spiller bedre enn Proac Studio 110 som er nesten dobbel så dyr.

Lang innspillingstid pluss at de trenger å varmes opp en stund før det låter topp er ankepunktet.

Bamsemann synes at Proac er for dyr, mulig det?
Jeg synes at Equinox er for billig!
;)

Ps:Full returrett fra PM Audio har du!
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Eg har funne ut at om eg skal nyte musikken min meir enn eg gjer no, må eg har nye høgtalarar. Eg er ganske nøgd med oppsettet mitt så langt, men eg er sikker på at HT er det svakaste leddet.

Så, kva bør eg kombinere med Audiolab 8000S og Meridian 506.20 for å få best mogleg resultat?
Har du blitt noe klokere? 8)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Anmeldelsen sa vel kraftig transistor eller 15W SET) Her på sentralen har det vært meldinger om gode resultater med AN kit1 8W (SET). Selv hadde jeg en 6,5W rør (DIY fra Motron) på besøk. Det spilte nydelig, men ikke med det trykket jeg av og til trenger. Nå bygger jeg på en 30W PP rørforsterker.

PP = push pull.
SET = single ended triode
Strøm er viktig. Jeg har hørt ProAc 1SC spille slapt med 15W single-ended rørforsterker ( 15W/KT88 ) og utrolig flott med større saker fra Cary. Synes 1SC er en utrolig god høyttaler.

Nå sier du at du ønsker "klar" lyd, så det er mulig at dette ikke er det du er ute etter (vet ikke helt hva du legger i ordet), men Epos synes jeg lager utrolig gode høyttalere i prisklassen.

Ellers burde vel VidarP være mann for en anbefaling til Audiolab.
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Eg er ikkje blitt så sinnsykt klok, men eg trives så godt med anlegget sånn som det er no, så det er ikkje noko hast. (Det fekk køyre seg litt i helga - det blei spelt så høgt at eg kunne høyre forvrengig - er noko ødelagt da? Skrudde ner med ein gong, og ulyden forsvant.) Det er kjekt å vete kva eg bør sjå etter, takk for mange tips so langt.

Ser at det plutseleg har havna to stk Krix Equinox på børsen. Kor viktig er det med gode stativer? Vil eg med mine vanlege øyrer (ikkje laga av gull) høyre forskjell? Dei HT eg har no står litt ustødig på nokså vaklevorne stativer, og heng ikkje fast til stativet. Må stativet vere heilt i vater?

Forresten, eg savna ikkje bass då eg høyrde på SC1 - går Krixen like djupt?

Audiolaben er den gamle (svarte) typen, og er oppgitt til 60 eller 72 watt. Eg er ikkje heilt sikker. Dette står i manualen til den nye:
Rated output: 60 W per channel into rated load impedance (8ohm), 95 W into 4ohm
Typical output: 72 W per channel into rated load impedance (8ohm), 115 W into 4ohm

Eg syns Sonus Faber sine høgtalarar er fantastisk flotte, spesielt med dei trådane forran. Kan nokon av desse passe med elektronikken?

Kva med Spendor S3/5?
 

plast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.12.2006
Innlegg
55
Antall liker
2
Her er tips fra en med bias, men hva med B&W i passende prisklasse, som f.eks CM1 til cirka 7k?
Audiolab burde passe bra sammen med B&W (skyt meg hvis jeg tar feil).

mvh
Jan Tore
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Den eine Krix-dealen på bruktbørsen fristar... Kjøpe no, eller vente og bli klok fyrst?

Er det klokt å..
- Vente på Monitor Audio GS/ GR 10 eller 20 på børsen
- Teste elektronikken min hjå kompisen med ProAc SC1, eller bedre: teste dei nede hjå meg (slitsomt/vanskeleg)
- Kjøpe Kef Reference 103/4, om dei er til sals, eller kjem for sal.
- Kjøpe Krix Equinox nytt, i staden for brukt?
 
U

utgatt60135

Gjest
En bra ting med brukthandel er at du kan selge den videre uten noen tap ( i allefall veldig liten) om du finner en annen du liker bedre. Litt bry er det men kanskje verd det om du også synes det er moro å teste litt selv.
De er helt sikkert i såfall lett å selge videre.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal ikke legge meg oppi dette egentlig, siden jeg har bl.a et sett 103/4 på børsen. Det har jeg forresten brukt 8000S på i flere år, og det er en ypperlig match.
Epos passer glimrende med Audiolab 8000S, men 506.20 vil trekke resultatet mot den litt rundere klode.. og sånn sett er Meridian/Audiolab/Kef mer klassisk "beste-av-begge-verdener" type kombinasjon.
S3/5 tror jeg neppe vil trives med denne elektronikken; deres styrker ligger andre steder enn hva Audiolab-forsterkeren kan frembringe i de, og da hadde jeg heller gått for en varmere, mer organisk type forsterkeri om jeg ville hatt 3/5, ikke en kvikk og rytmisk 8000S... det er å be 3/5 om å gjøre noe de ikke kan allikevel.

Jeg tror trådstarter simpelthen må bestemme seg for et konsept høyttalere; samme hvor mange ganger du roper vil du aldri, aldri få noen svar på hva som vil låte best hos deg, fordi det er det INGEN som vet. Du får enten kjøpe sikker match nytt etter prøving og hjemlån, eller ta et lodd og gamble på bruktbørsen... jeg hadde sikkert gått for det første i din situasjon.

Mvh Vidar P
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Kva meiner du, "et konsept"?
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Krix kan du også få veggstativ til. Jeg ville gått for dem. Selv om de er små er det en utrolig god høyttaler.
 
Topp Bunn