Hjelp til valg av brukt platespiller

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg er veldig godt fornøyd med reciveren som forforsterker , den har dessuten rom koreksjon som retter litt på mine minde optimale høytaller plasseringer.

Her er  EQ dataene fra recieveren
og de ser slik ut

                              Left                         Right
40HZ                    -1.5db                       -4,5db
125HZ                  +1.5db                       -4.5db
250HZ                  +3.0db                       -1.0db
4KHZ                    +4.5db                       +3.0db
13KHZ                  +2.0db                       +1.0db
Trim                     -0.5db                         0.0db

Jeg må innrømme jeg var skeptisk til dette i forkant ,jeg har alltid latt bass og diskant innstillinger stå uberørt.
Men dette blir liksom litt anderledes ,særlig høyre høytaller står uheldig plassert ,bassportene på høytallerene er bak og burde derfor vært trukket lengre ut på gulvet ,men det har jeg ikke plass til , den står nå 45cm fra bakvegg ,men burde nok hatt nærmere 1 meter til rådighet ,men da må jeg hive ut sofaen og det vil jeg ikke :)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Takker for tipset vidar ,det var jeg som skrev feil tidligere i tråden det er en DL104 MC som står på rega spilleren.

Si ikke det ,si ikke det :)
her har jeg en super test av denne pu èn
http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/Hi-FiChoiceMarch06540-640PPDF.pdf

Jeg har bare 2 nakamichi effekt trinn, ikke forforsterker
Denon DL304, mener du, det er i hvert fall det som står i annonsen. Denne har svært lavt utgangsnivå og et godt egnet RIAA-trinn koster veldig mye mer enn Cambridge 640P, uansett hva Hi-FI Choice måtte mene. Men begrensningen i lydkvalitet vil nok ligge andre steder i anlegget ditt, uansett blir det et spørsmål om prioritering. NB! Du kan risikere støy og/eller svært lavt nivå med denne kombinasjonen av RIAA og pickup.

Aha, du har to effektforsterkere, ikke CA5II og PA7II, på tide med briller for min del.
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
DL304 selvfølgelig ,mye skrivefeil her fra min side.
At cambridge forsterkeren var så god var ment som en spøk fra min side, men den gir vel god valutta for pengene.

Hvilken riaa forsterker anbefaler dere da som ikke koster allverden?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DL304 selvfølgelig ,mye skrivefeil her fra min side.
At cambridge forsterkeren var så god var ment som en spøk fra min side,den gir vel god valutta for pengene.

Hvilken riaa forsterker anbefaler dere da som ikke koster allverden?
Jeg vet ikke om noen billige som er super med DL304.. den billigste jeg hadde suksess med var den innebygde i Audiolab 8000C, men den var spesielt støyfri.

Det hele er jo snakk om balanse, og en såpass dyr pu (med lav signal attpåtil) gir deg jo en del problemer du må løse. Det ordner seg nok :)

Jeg har alltid vært forkjemper/tilhenger av den motsatte innfallsvinkel, dvs godt drivverk og heller rimeligere pu, det gir oftest best lyd imo, og mindre problemer. Så dette vil jeg ikke legge meg oppi.
Imidlertid så tror jeg to ting; 1) din preamp vil neppe slippe LP-signalet igjennom så ubesudlet at det har noen egentlig hensikt med veldig høy vinyl-ytelse, og 2) HifiKlubben vil kunne la deg prøve denne Cambridge-riaa'en hjemme slik at du får se selv om den "floats your boat".

Mvh Vidar P
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg har så liten erfaring med platespillere at jeg neppe kommer til å finne ut hvor forbedrings potensialet ligger ,men dersom lyd nivået blir svært lavt med denne Pu en, er vel det lett å avsløre, at jeg burde valgt en annen Pu.
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Du får komme med serienummer på spilleren, og litt mer info dersom du lurer på noe mer.

Mvh Vidar P


Her er serienummeret på linn spilleren jeg har funnet ,koster ca 3000kr inkludert en A&R P77 stift .
spilleren er vist i svært bra stand.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den er fra 1982, så altså nesten 25 år gammel.
Den mangler masse ift moderne spec's, bl.a plinth'ens hjørneblokker, avstivning i subchassis, har gammelt senterleie og thrust-pad, gammel foring i lageret som gir dårligere hastighetsstabilitet, ikke MDF armbord, ikke rustfri lager i motor (som reduserer støy), 2-punkts feste for topp-plata, leenge før Cirkus osv osv.

Dette er en gammel spiller, spesifikasjonsmessig er den langt ifra dagens. Et Cirkus kan gjøre endel (til 5k) men langt ifra alt.

Mvh Vidar P
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.989
Antall liker
774
Still spørsmålet ditt på alternativaudio også, daytona. Endel erfarne folk der!
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Kan Nad pp-2 være en bedre pu til denne denon stiften:

Her er dataene på denne

Phono Inputs
Input impedance (R and C) MM 47kΩ + 220pF
MC 100Ω + 180pF
Input sensitivity MM 3.5mV
MC 0.2mV
Input overload at 20Hz/1kHz/20kHz MM 10/102/950mV
MC 0.8/9/84mV
Signal/Noise ratio (A-weighted w/ cartridge) MM 80dB
MC 78dB
RIAA response accuracy MM,MC ±0.3dB
Physical Specification
Dimensions (W×H×D) Imperial 5.3 x 1.38 x 2.75”
Metric 135 x 35 x 70 mm
Net Weight Imperial 1lb
Metric 0.45kg
Shipping Weight Imperial 2.1lb
Metric .96kg

Her er dataene på denon stiften
* Low output MC
* Utgangsspenning: 0,18 mV
* Frekvensområde: 20-75.000 Hz
* Utgangsimpedans: 40 ohm
* Belastningsimpedans: > 100 ohm

Cambridge 640P

Oppgir følgene data
MC inngang 0,5-1mv ved 100 ohm 220pf belastning

Max. Power Consumption: 5W
Gain @ 1kHz: 39dB / 55dB
Nominal output: 300mV
Sensitivity for nominal output: 3.35mV / 0.5mV
THD 20Hz-20kHz: <0.007%
RIAA curve accuracy <+/-0.3dB 20Hz-50kHz (subsonic filter off)
Signal to noise ratio (using Audio Precision RIAA-1 with grounded inputs) >85dB / 82dB
Crosstalk @ 20kHz: >76dB / >72dB
Dimensions (W x D x H): 215 x 133 x 46mm
8.5 x 5.2 x 1.8"
Weight: 0.9kg/2lbs
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Still spørsmålet ditt på alternativaudio også, daytona. Endel erfarne folk der!
Takker for tipset , syntes også jeg får veldig god hjelp her ,det er mange flinke entusiaster her på dette forumet :)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Still spørsmålet ditt på alternativaudio også, daytona. Endel erfarne folk der!
Da blir vel konklusjonen å kjøpe en gammel Dual med Shure pickup.....
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan Nad pp-2 være en bedre pu til denne denon stiften:
Cambrigde låter bedre. Vi har begge, og det er liten tvil. Imidlertid er inegn av de ideelle til denne low-output mc'en, det er det forresten ingen billige riaa'er som er.
Prøv de hjem, og velg henholdsvis.

Mvh Vidar P
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Irriterer meg litt dette med denne riaa forsterkeren her  ,har ikke produsenten noen standar normer å forholde seg til , det ser for meg tilsynelatende ut som at de fleste MC riaa forsterkerene har ett område som begynner fra 0.2mv og oppover.
Men denne cambridgen begynner på 0.5mv.
Burde være unødvendig å måtte sjekke ut slikt på forhånd.
Jeg forbanner deg cambridge 640P
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.989
Antall liker
774
Da blir vel konklusjonen å kjøpe en gammel Dual med Shure pickup.....
Nei, nå har Vidar en egen Linn-avdeling, og en av de mest kjente Dualistene er nå frelst på Thorens TD 124.

Jeg spiller på en håndbygget engelsk rørpre. :-X

Det skjer noe...
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg får rega spilleren i neste uke og får først da testet om PU en duger , er det førs og frems støy som vil bli problemet .
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Har hatt P-3, P-25 og linn lp 12

p-3 en god begynnelse som spiller levende og engasjerende - enkel å ha med å gjøre - man går ikke galt med denne til prisen

det samme gjelder for p-25 - bare denne er en klasse eller tre over p-3 - meget god til prisen (begynner å smake high-end i beste fall - den kan også oppgraderes med gode resultater men det finner oppgraderingsfeller her)

Linn lp-12 - i en annen divisjon (totalt) - en av de bedre kilder for avspilling av musikk!
men denne krever en del av eier sin - man begynner ikke her - det ville jeg fraråde - men det er en fordømt fin plass å en dag ende opp , det er det ikke tvil om!

PS! har aldri solgt min p-25 da den er verdt mer på soverommet enn pengene jeg kan få for den...en kjær eiendel må jeg si (men altså ikke sammenliknbar med en fullrigget Linn)

Mel Gibson har en p25 ! ;)  hva nå enn han vet om lyd...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Irriterer meg litt dette med denne riaa forsterkeren her  ,har ikke produsenten noen standar normer å forholde seg til , det ser for meg tilsynelatende ut som at de fleste MC riaa forsterkerene har ett område som begynner fra 0.2mv og oppover.
Men denne cambridgen begynner på 0.5mv.
Burde være unødvendig å måtte sjekke ut slikt på forhånd.
Jeg forbanner deg cambridge 640P
Står det ikke at dataene gjelder for MC med 0,5-1,0mV?
Det er hvor stor forsterkning riaa-trinnet har som er vesentlig, kan ikke se disse dataene for Cambrigde.
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg har tolket det slik at dette riaa trinnet er beregnet for mc pickuper som gir utgangspenning fra 0,5 til 1mv.
Mener du at jeg tolker disse dataene feil ?
Uansett det er flere her som har advart meg om at denne Pu en har ganske lav forsterkning.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Mest trolig har du rett. Men jeg forstod det bare slik at dataene gjaldt for puer med 0,5-1,0 mV. Uansett kan jeg ikke se noen opplysning om forsterkning. Det tallet ville jeg forholdt meg til.

At dette ikke er standardisert henger vel sammen med at ikke pu-enes utsignal er standardisert.
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg vil takke for alle bidragene i denne tråden ,jeg kommer hjem fra jobb om ett par dager og gleder meg til å prøve vinyl igjen ,ca 15 år siden sist jeg prøvde dette ,hjemme venter det en deffekt sansui spiller som jeg trolig aldrig får til å virke igjen :) ,må ihvertfall bytte ut en ic krets ,så får jeg fatt i dette er det håp ,kjøpte den fordi den var så pen ,og den andre spilleren ,er som jeg har postet tidligere rega3 ,med denon dl104 pu.
Lurer også litt på denne linn lp12 som mange lovpriser , hvilket nivå er det på den som selges ny for 18k, det blir uansett ikke noe slikt med det første ,men det som er sikkert er at jeg skal hjem å spille vinyl på julaften. : :D
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Lurer også litt på denne linn lp12 som mange lovpriser , hvilket nivå er det på den som selges ny for 18k, det blir uansett ikke noe slikt med det første ,men det som er sikkert er at jeg skal hjem å spille vinyl på julaften.  : :D
En ny LP12 til 18k er uten strømforsyning. Du må slenge på noen lapper til for å få den til å rotere...(f.eks. Lingo eller Armageddon, ca. 12-13000)+arm og pu.

Alternativet er å kjøpe en pent brukt og evt. oppgradere denne.
 
P

Parelius

Gjest
Og så må du finne ut av hvilken vei du skal legge filtmatten. :) Der hjelper ikke kronasje.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
Og så må du finne ut av hvilken vei du skal legge filtmatten. :) Der hjelper ikke kronasje.
Nei, det er like gratis som å finne ut hvilken vei reima skal monteres ;)
 
Topp Bunn