Hjelp til valg av min første og siste platespiller (buy once, cry once)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig, det finnes en haug gode spillere fra begge leire + mellomhjulspillere. Å velge bort det ene eller andre på noe annet grunnlag enn egen erfaring og subjektive preferanser blir bare for dumt.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det ikke lett å få egen erfaring med hele markedet da, så jeg syns det er greit å sortere bort de som ikke møter en viss teknisk standard., det finnes såpass mye pent skrot at det er lett å komme hjem med noe som blir undermåls/irriterende i lengden.
    Men jeg fraråder egentlig folk å måle på sin egen spiller om det ikke har en plan om eller mulighet til å forbedre den. Noen ganger er det bedre å leve i lykkelig uvitenhet. Men før kjøp er det best å ha så mye info som mulig, helst erfart på egenhånd, så får folkfinne ut selv om ørene og appene er enige

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.046
    Torget vurderinger
    2
    Prøvekjøring er viktig. Har en bekjent som gikk inni en butikk for å kjøpe en firehjulstrekker, kom til hytta med den nye bilen og kom ikke opp bakken , da bilen ikke hadde firhjulstrekk allikevel. Det tok 2år å få hevet kjøpet…

Michaelbubbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    72
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har snevret inn søket litt, og har sett nærmere på AVM-spilleren. Jeg kjenner ikke merket så godt, men den ser utrolig stilig ut selv om den også er ganske "gaudy", for å si det mildt.

Ellers vurderer jeg Technics SL-1300G sterkt. Ikke fordi Balle har klart å skremme meg vekk fra beltedrevne spillere, men fordi dette generelt regnes som en veldig solid og gjennomført platespiller.

Utenom SL 1300G står også Thorens td1600 høyt på listen. Jeg har forstått at det kan være lurt å oppgradere tonearmen på den fra en av dere, men det gjør det hele en del dyrere dessverre. Er standard tonearmen kjip? Skal være aliminum,men synes på bilde at det ser nesten plastikk ut... På plussiden er den akkurat lav nok med støvlokk (18 cm) mtp tv-en. Noe som gjør fruen glad , som alltid er et pluss. hun foretrekker det vintage-pregede uttrykket fremfor en "oljeboringsrigg" eller en glorete high-end spiller, det samme gjør egentlig jeg også-. Den passer også godt sammen med høyttalerne mine, både visuelt og klangmessig.

Et annet merke som stadig blir anbefalt er acoustic signature. Jeg har spesielt sansen for Merlin, selv om den ikke produseres lenger, men si gjerne ifra om du har erfaring med den.
    Double x neo står også høyt på ønskelisten. Det var faktisk en til salgs nylig til en veldig god pris, og jeg angret bittert på at jeg ikke donerte en nyre og slo til der og da 😅

Jeg har ikke kapitalen klar akkurat nå, men når jeg først lander på hvilken modell jeg vil ha, setter jeg i gang prosessen for fullt.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.369
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    AMR-platespilleren som er nevnt her, er et OEM produkt i hovedsak satt sammen av deler fra ProJect. Armen er antagelig eget design av AMR.
    Dette er det samme man finner hos f.eks EAT.

Hvis du ikke skal handle akkurat nå, så kan det være mye annet enn det som har vært nevnt her som kan være aktuelt.
    Acoustic Signature som jeg postet tidligere, tok jeg fram kun fordi det aktuelle eksemplaret er innafor nevnte budsjett. Det er den ikke ny, så da er det plutselig andre spillere som er mer fornuftige kjøp.
    Det gjelder andre ting som er omtalt også.

Det er kanskje på sin plass å nevne at det er flere ting enn korrekt hastighet som er forskjellen på en spiller som låter bra og veldig bra. Det er sjølvsagt viktig at spilleren går jevnt og med riktig hastighet, men jeg synes akkurat det aspektet fikk mye fokus i fht andre parametre.

Ikke så veldig mange "Ultra high end" oppsett hvor du finner en DD spiller med stroboskop. En "type 1200" spiller er etter mitt syn mer en solid og pålitelig arbeidsgamp enn en fintfølende varmblods som gjør litt mer enn å dra lasset, for å bruke et slikt bilde.
    Det finnes enkelte platespillere i øverste skikt som er DD, men de er ikke i flertall. Tvert imot. Så kan man spørre seg hvorfor?
    Noe av det viktigste med en platespiller er fravær av vibrasjoner. Dette har ikke vært DD spillernes force. Det er rask oppstart og stabil hastighet som kjennetegner en DD.
    Fler gode DD platespillere er tilgjengelig på markedet, men det er ikke fordi at de er direkte drevne at de er gode. Det er mer den totale byggekvaliteten. Det gjelder alle platespillere uansett konstruksjon.
    Det er ikke driftsprinsippet alene som avgjør om en spiller er god eller ikke.

TWA Raven AC er fra øverste hylle :
    raven_ac_01.jpg

Remdrevet.

Også fra øverste hylle Technics SL1000R
    ast-1242943.png.pub.thumb.644.644.png

Direct Drive.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.280
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig med det aller meste, men jeg lurer på hva "ultra high end" egentlig betyr, om det ikke skulle være glimrende målinger. Alle målinger selvsagt, ikke bare hastighet.

Med tanke på hvor mange grisedyre spillere som spesielt Balle har vært flink til å avkle som middelmådigheter med målinger i div. tråder, så har i alle fall pris relativt lite med saken å gjøre. Man kan selvsagt ikke bygge en kompetent spiller for en hundrelapp eller fem, men såvidt jeg kan skjønne er nettopp prisen det eneste argumentet grisedyre spillere har for å påberope seg å være "ultra high end".

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.221
    Torget vurderinger
    10
    De aller fleste enige om at en Technics er en no brainer. Jeg er selv en ihuga DD fan, men det ligger en Raven One med arm til 25K på bruktbørsen. Det er en spiller jeg kunne tenkt meg å prøve selv.
    Jeg har ikke hørt Raven One, men jeg har hørt storebroren AC som var en uforglemmelig opplevelse. Hvor stor forskjellen er vet jeg ikke.

Det jeg føler er underkommunisert er tyngde og materiale på tallerken. Det gir etter min mening tyngde og ro i musikken hvis alt annet også er på stell.

Lykke til i jakten.

Mvh

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.567
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    På min tidligere Clearaudio Ovation målte jeg W&F til 0,035% Brukte test plate og WFGUI. Om denne testen er til å stole på vet jeg ikke, men jeg er trygg på at beltedrift også kan levere på W&F.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.369
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig med det aller meste, men jeg lurer på hva "ultra high end" egentlig betyr, om det ikke skulle være glimrende målinger. Alle målinger selvsagt, ikke bare hastighet.

Med tanke på hvor mange grisedyre spillere som spesielt Balle har vært flink til å avkle som middelmådigheter med målinger i div. tråder, så har i alle fall pris relativt lite med saken å gjøre. Man kan selvsagt ikke bygge en kompetent spiller for en hundrelapp eller fem, men såvidt jeg kan skjønne er nettopp prisen det eneste argumentet grisedyre spillere har for å påberope seg å være "ultra high end".
    Jeg skrev ULTRA HIGH END i anførselstegn med håp om å unngå den diskusjonen her.
    Er enig i at det er et litt merkelig begrep, men det brukes. La oss i denne sammenhengen si at det er anlegg i de høyere prisklasser.
    Slikt du ser i glossy magasiner. 🙂

F eks

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.369
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    De aller fleste enige om at en Technics er en no brainer. Jeg er selv en ihuga DD fan, men det ligger en Raven One med arm til 25K på bruktbørsen. Det er en spiller jeg kunne tenkt meg å prøve selv.
    Jeg har ikke hørt Raven One, men jeg har hørt storebroren AC som var en uforglemmelig opplevelse. Hvor stor forskjellen er vet jeg ikke.

Det jeg føler er underkommunisert er tyngde og materiale på tallerken. Det gir etter min mening tyngde og ro i musikken hvis alt annet også er på stell.

Lykke til i jakten.

Mvh
    Jeg har en TWA Raven med Raven 10.5 " tonearm. Satt opp med en Ortofon Cadenza Black. Du er velkommen til å høre min.
    Bare ta kontakt. 🙂

TW.jpg

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.221
    Torget vurderinger
    10
    Det hadde vært veldig gøy, men det blir nok for langt unna. Synes de spillerene er ordentlig lekre. No nonsense, bare akkurat det du trenger 👍mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn