Hjelp til valg av min første og siste platespiller (buy once, cry once)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Michaelbubbles

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2024
    Antall liker
    72
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

Etter noen år i hobbyen, der jeg har prioritert og oppgradert omtrent alt annet i anlegget, har tiden endelig kommet for å investere i min første og forhåpentligvis også siste high-end ish platespiller. Dette skal være en "buy once, cry once"-maskin jeg kan leve med i mange år uten å havne i oppgraderingshelvetet igjen (famous last words, I know)

Tidligere har jeg hatt rimelige spillere som en eldre Pro-Ject Carbon (ca. 2010-modell) og en Reloop som var en slags SL-1210-klone. De har fungert helt greit, men platespiller har alltid vært lavest prioritert når resten av anlegget har krevd oppmerksomhet og budsjettet har vært begrenset. Nå er det ikke flere store oppgraderinger igjen, og jeg vil sette prikken over i-en med en analog kilde som matcher nivået i resten av riggen.

Anlegget mitt i dag:

• Høyttalere: Sonus Faber Electa Amator III
    • Sub: REL Classic 98
    • Forsterker: Burmester pre/power956mk2
    • Kabler: Burmester egne + Chord (høyttaler og strøm), Cardas (signal)
    • Strøm: God audio insight strømrens på plass

1745203053631.jpeg

Lyden jeg elsker er organisk, ekte og musikalsk. Jeg ønsker ikke typiske "pingy" hifi-lyd hvor det blir mer kamp om detaljer enn formidling av musikk. Jeg er ute etter noe som låter naturlig og med kropp, varme og engasjement – men uten å bli for tilslørt. En god balanse mellom det varme og det detaljerte – organisk er nøkkelordet for meg.

Kriterier for platespiller:

• Organisk og ektefølt lyd – helst med litt kropp og varme
    • Vakker å se på – personlig heller jeg mot design som Thorens, Gold Note, Linn etc. fremfor industriell/teknisk design (med unntak av Gyrodec som jeg synes ser kul ut!)
    • Høy byggekvalitet – vil ha noe solid og driftssikkert
    • Så vedlikeholdsfri som mulig – ønsker ikke en primadonna som må justeres hver måned
    • Ikke høyere enn 20 cm i høyden pga TV-plassering
    • Pickup er ikke bestemt enda – det for bli et annet innlegg
    • Platespiller med XLR utgang er et pluss pga Burmester pre, men antar det er helt greit å bruke RCA + overgang?
    Budsjett:

Maks 30–40k, men er veldig åpen for demo eller brukt fra butikk eller privat – gjerne dyrere modeller brukt.

Jeg har ikke pengene klare enda, så dette er i første omgang et innlegg for å få råd og samle inspirasjon til hva jeg bør jobbe mot. Setter stor pris på all hjelp og erfaringer! 🙏

Her er noen modeller jeg har sett på og vurderer:

1. EAT C-Dur i tre – nydelig finish og godt rykte
      1745202393321.png
    2. Gold Note Giglio / Mediterraneo (brukt) – elsker designet og hørt det låter varmt og
    3. 1745202428117.png

Clearaudio Ovation – ser utrolig lekker ut, men er Clearaudio ofte for analytisk?
      1745202482435.png

4. Acoustic Signature Double X Neo – bygd som en stridsvogn, og hørt det låter fantastisk
    5. Acoustic Solid The Machine
      1745202596701.png

6. Dr. Feickert Woodpecker
      1745202990837.png
    7. . Technics SL-1210GR/1300G – vet dette er en «no brainer», men ikke helt fan av estetikken
      1745202693202.png
    8. Michell gyrodec
      1745202971248.png

9. Linn LP12 (brukt) – fant denne på Finn:
      https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/396858445
      Elsker designet, men har hørt det er et evig prosjekt å holde i gang og alltid noe å oppgradere. Stemmer det?
    10. Thorens td1600
    1745202911799.png

Så – hva ville dere gjort? Hva har dere selv erfart og brukt? Hva vil gi meg den analoge roen i sjelen som jeg leter etter?

Kommer ikke til å kjøpe i morgen, men gleder meg til å lese alle tips og erfaringer. Oppdaterer gjerne innlegget etter hvert som jeg finner «den rette».

Tusen takk på forhånd!

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.495
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er ikke så lett. Du har en fin liste der, men den kan både gjøres lenger og spesifiseres.

Thorens TD 1600 bør kjøpes i varianten med TP 160 armen (se @Karl_Erik sitt inlegg under). Vurder om du vil ha den manuell etter halvautomatisk (TD 1601).

Dersom du velger en spiller der du kan velge armen selv burde du sette en Korf-arm på den. Ugh.

Sjekk også ut Pro-ject The Classic Reference
    og Denon DP-3000NE

God jakt!

Sist redigert:

Karl_Erik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Antall liker
    1.295
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ser for deg å alternere mellom flere PUer etter hvert kan det være veldg priktisk med en arm med SME-fatning eller tilsvarene.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.021
    Torget vurderinger
    2
    La oss si det sånn at basert på dine kriterier om set og forget og første og siste er det kun en av de spillerne du skal ha, brutalt sagt men men . Den er direktedrevet og messing på topp av tallerken og begynner på T slutter på 1300..
    Liker du ikke designen på Technics kan Denon 3000NE være et direktedrevet alternativ.Test i Hifinews viser at hastighetvariasjon er langt bedre enn spec, ( nesten på nivå med Technics )

Jeg har Gyro SE og elsker den , men vil ikke anbefale den til noen som vil ha det enkelt .
    Med beltedrift må man generelt godta større hastighetsvariasjone og avvik og drift over tid , så siden det ikke er interessant for deg Å fikle og tweake ville jeg sortert bort beltedrift, selv om det det finnes bra løsninger der også ( dr Feickert har modeller med enkel hastighetsjustering f.eks.).
    Nå kan det virke som jeg tror hastighet betyr alt, det er mer som betyr noe men ingenting er mer avslørende og irriterende enn en spiller som drifter og ikke går jevnt nok. Så det er et kriterie å starte med og lar seg også sjekke relativt enkelt. Tlf appene vise ikke nødvendigvis korrekt hastighet, men de kan brukes til å sammenligne variasjonen/ujevnheten. En Technics ligger på 0.05% i maksimum( Peak)variasjon og beltedrift fra 0.05 til 0.5% Er det under 0.15-0.2 er det ikke nødvendigvis hørbart på musikk. Mange beltedrift spillere ligger mellom 0.1 og 0.2 ( % maks variasjon ikke DIN W&F som er et filtrert snitt og gir mye lavere verdi) Så lytt og mål og finn din egen toleransegrense . Begynn med spilleren du har i dag så vet du hva du trenger om den er OK for deg.

Kaller det wow/flutter men tallet viser maks variasjon
    IMG_2632.png

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.617
    Torget vurderinger
    0
    Kriterier for platespiller:

• Organisk og ektefølt lyd – helst med litt kropp og varme
    • Vakker å se på – personlig heller jeg mot design som Thorens, Gold Note, Linn etc. fremfor industriell/teknisk design (med unntak av Gyrodec som jeg synes ser kul ut!)
    • Høy byggekvalitet – vil ha noe solid og driftssikkert
    • Så vedlikeholdsfri som mulig – ønsker ikke en primadonna som må justeres hver måned
    • Ikke høyere enn 20 cm i høyden pga TV-plassering
    • Pickup er ikke bestemt enda – det for bli et annet innlegg
    Med unntak av selve høyttaleren er resten av systemet ditt sterkt preget
    av et industrielt design og en Technics med sine kvaliteter vil fremstå
    helt naturlig i racket ditt og tilfredsstille dine kriterier for platespiller (y)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Fin liste.
    Vil kun kommentere at det du har hørt rundt LP12 er noe villedende. Nei, man må ikke oppgradere og nei man må ikke skru/justere i tide og utide.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Holmestrand
    Kort liste basert på dine forslag.
    IKKE-prioritert rekkefølge:
    Clearaudio
    Dr Feickert
    Linn Sondek

Jeg kunne levd fint med en av disse, sannsynligvis alle på din liste.
    Siden du sier "buy once, cry once", så antar jeg du ikke har tenkt å skifte PU i tide og utide heller?

eag1

Medlem
    Ble medlem
    28.02.2011
    Antall liker
    48
    Som du selv er inde på. Technics. Dog sl-1200g. Vil matche perfekt i sølv til dit setup.
    Har selv haft project og nottingham analogue hyperspace i mange år.
    Men efter jeg købte en sl-1200g får jeg hørt mange flere vinyler.
    Selv mine døtre er begyndt at købe lp og benytte mit anlæg mere. Har en rimmelig nagaoka mp-500 pickup.
    Det er set and forget, på den gode måde.
    Så vil anbefale at du får testet den af inden du bruger en stor sum penge.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.525
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har eid både Dr Feicker Woodpecker og Clearaudio Ovation. Ovation er et meget bra drivverk, kan ikke si det samme om Woodpecker. Dr Feicker har flere modeller og det er godt mulig de er bra. De andre modellene har jeg ikke noe mening om. Lykke til i jakten😀

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.267
    Men efter jeg købte en sl-1200g får jeg hørt mange flere vinyler.
    Denne kommentaren er helt på linje med hva jeg selv erfarte når min 1200G kom i hus. Noe som får meg til å tenke at betjeningskomfort er en ting også med så enkle apparater som en platespiller. Det er liksom ikke noe poeng å kjøpe den beste lyden om man ikke gidder bruke den.

F.eks noe så enkelt som å tørke støv av spilleren blir i perioder av "resten av livet" garantert et irritasjonsmoment. Da er det kjekt om spilleren har et hengslet lokk som fortsatt gjør det enkelt å spille vinyl.

At motorn har nok kraft til at man kan bruke gjeitehårsbørsten med litt makt for å ta ut den litt gjenstridige rusket som popper i spor 3 er ting man lærer setter pris på heller enn å plassere albummet i bunken av plater "som må renses".

At tallerken stopper momentant var kanskje det som overrasket mest skulle bli noe jeg gleder meg over.

Realiteten er vel at om man vekter utseende vil nok dessverre oppgraderingspøkelse finne døren og komme å plage en stakker samme hva man velger. Og platespilleren er vel kanskje den komponenten i stereoanlegget som tildeles beste plassering på hifi alteret og derfor et lett offer 😄

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.201
    Torget vurderinger
    16
    Jeg ville sett på brukte spillere. Nyere brukte spillere er ofte velholdt og en liten risiko å kjøpe. Hvis du kan strekke budsjettet litt, eventuelt starte med en rimeligere pickup, så ligger det en Bergman Magne på Finn til 49k nå. Da er du i hvert fall langt inne i high-end land.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Til orientering så har Mala tilbud på Giglio. De slutter visst å føre GN.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.021
    Torget vurderinger
    2
    …eller Denonen jeg nevnte.
    Jeg refererte til samme, ikke sant. ;).
    Så den og sjekket den ut hos Hifiklubben, nydelig «treverk» som ikke gjengis riktig på bilder. Bygger på prinsipper fra Denons glansperiode (Se link). Bredere enn standard . Et sterkt alternativ til Technics 1300. Hørtes fin ut og målte bra.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.268
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Slenger inn et forslag basert på egne subjektive preferanser.

En Nottingham Analogue Interspace Jr. er så enkel en platespiller kan bli, er fullstendig uslitelig og låter fantastisk. Den kan fås i customfarge og parret med en Thomas Schick arm fra Torget har du en spiller som matcher så godt som hva det skal være unntatt på pris.

Vedlegg

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.695
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et inhabilt svar fra meg, men hvis du skaffer deg en Technics SL-1200G, så er det eneste du kan oppgradere til etterpå en Technichs SL-1000R. SL-1000R koster over 200 000, så regner med du ikke skaffer deg den, og er dermed safe mhp. å ikke måtte oppgradere lengere.

Stereofil pleier å ha minimum 15% rabatt, men innimellom får du 20% avslag på en Technics SL-1200G.

Lykke til med valget!

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Dette er et inhabilt svar fra meg, men hvis du skaffer deg en Technics SL-1200G, så er det eneste du kan oppgradere til etterpå en Technichs SL-1000R. SL-1000R koster over 200 000, så regner med du ikke skaffer deg den, og er dermed safe mhp. å ikke måtte oppgradere lengere.

Stereofil pleier å ha minimum 15% rabatt, men innimellom får du 20% avslag på en Technics SL-1200G.

Lykke til med valget!
    Hvis jeg ikke husker feil så er det omskrevet en god del produksjonsavvik på Technicsnurrene. Jeg tror, dersom jeg skulle velge, at jeg hadde styrt unna. Har testet en sl1200 og armen gav ikke noen kvalitets opplevelse, men det kan være jeg tar feil.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.021
    Torget vurderinger
    2
    Faktisk har det vært klager på 1200 tallerkener pga ujevnhet , vertikal bevegelse. Det er uakseptabelt, Vet ikke hvor utbredt det er eller når. Sjekket derfor en 1300 nylig, tallerkenen på den var perfekt. Armløfteren er ikke SME V kvalitet nei… Men jeg reagerte ikke noe pa kvalitet,( har SME V selv. ) Teestene med målinger på Hifinews indikerer ikke armproblemer på Technics.Heller ikke Fremrrs anmeldelse pa Tracking angle , som var grundig.

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.305
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    6d562ae7-c318-4f1a-95fa-64f3f3e7bf3f.jpeg

Denne Acoustic Signature Maximus Neo m TA 1000 tonearm ligger på Finn til 29.000kr.
    Det er en god pris.
    Tror den kan passe fint i benken med Burmester.

Det er mange gode spillere tilgjengelig med et slikt budsjett. Går man for noe som er litt brukt får man mye for pengene. Ikke lett å finne bedre platespiller enn den over til under 30 tror jeg.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.525
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1115786
    Denne Acoustic Signature Maximus Neo m TA 1000 tonearm ligger på Finn til 29.000kr.
    Det er en god pris.
    Tror den kan passe fint i benken med Burmester.

Det er mange gode spillere tilgjengelig med et slikt budsjett. Går man for noe som er litt brukt får man mye for pengene. Ikke lett å finne bedre platespiller enn den over til under 30 tror jeg.

Uten å kjenne spilleren, så virker det som et godt tips. Flott og enkel spiller😀

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.305
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Uten å kjenne spilleren, så virker det som et godt tips. Flott og enkel spiller😀
    Jeg har heller ikke hørt akkurat denne modellen, men flere av de enda mer kostbare spillerne fra Acoustic Signature.Det har vært tillitvekkende.
    Tyskerne lager som regel solide og pålitelige saker. Sjøl om dette er en innstegsmodell, er det utvilsomt high-end, laget for hånd i Tyskland. Aktuell modell er det også.

Ønsker lykke til, uansett hva trådstarter lander på. 🙂

richbecke

Medlem
    Ble medlem
    25.08.2010
    Antall liker
    18
    Etter å ha eid en rekke spiilere, sist en VPI, og opplevd hvordan krevende betjening, løst støvlokk og remdrift/svak motor påvirket bruksfrekvensen, bestemte jeg meg for å kjøpe min siste platespiller. Den måtte være direktedrevet og lettbetjent. Det dukket opp en nesten ubrukt SL1210G til en god pris, og jeg slo til. Den eneste andre kandidaten jeg vurderte, og som jeg antakelig hadde valgt hvis jeg skulle kjøpt ny, var Denon DP-3000NE. Har ikke angret ett sekund på kjøpet, Technics'en ser flott ut, den er en drøm å betjene (selv om armliften kunne vært litt mer smooth; det finnes en fiks jeg ikke har rukket å gjøre ennå), børsting og rens av plater er lett som en plett med en motor som måles i hestekrefter, med en Audio Technica AT-OC9XML låter den helt nydelig, og jeg spiller LP'er minst dobbelt så ofte som før.

/Richard

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Holmestrand
    Jeg ville sett på brukte spillere. Nyere brukte spillere er ofte velholdt og en liten risiko å kjøpe. Hvis du kan strekke budsjettet litt, eventuelt starte med en rimeligere pickup, så ligger det en Bergman Magne på Finn til 49k nå. Da er du i hvert fall langt inne i high-end land.
    Magne er mitt valg om jeg skulle bruke tullete mye penger (for meg...) på platespiller.

stianl75

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2014
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    1
    Har spilt noen uker på Denon DP-3000NE nå, paret med Denon DL-103R og Hegel V10
    Er så langt knallfornøyd, selvom jeg nok ikke har det største sammenligningsgrunnlaget
    Virker bunnsolid, og spiller flott - masse detaljer, dyp og stram bass, og selvfølgelig en fryd for øyet

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    69.305
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Magne har desverre gått ut....
    Må kjøpe brukt da. 😊

Budsjett var så vidt jeg har fått med meg 30-40.000 kroner.
    Når man er oppe i 100 k + klassen finnes det mye bra og lekkert, men altså utenfor den økonomiske rammen. 🙂

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Jeg forstår ikke helt hva det legges i lett å betjene kontra vanskelig å betjene?
    De aller fleste spillere er da ikke spes vanskelige å betjene - og for de fleste gjelder jo kun å løfte armen, starte spilleren, føre armen dit den skal og senke armen.
    Krever man noe enklere enn det så kan jeg anbefale at man velger en B&O med tangensialarm. Da legger man på platen og trykker Play.

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    149
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Tja lett betjent kan kanskje være Technics innebygde armhøyde justering ved skifte av pu, versus Rega sin shims løysning, eller setteskruer i armbase

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.553
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Jeg forstår ikke helt hva det legges i lett å betjene kontra vanskelig å betjene?
    Kan bare svare for meg selv, som flerårig Dais eier. Å slippe å sveive i gang et massivt svinghjul, flytte reim og enda mer ansats for i gangsnurring ved 45, bytte olje, ivareta rem etc var sjarmerende en liten stund. Kjøper man seg en fix ferdig strikkert fra feks Pro-Ject er det vel lite å styre med enn å surre med litt strobestress fra tid til annen og drømme om noe bedre...

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.349
    Torget vurderinger
    10
    Ja, akkurat det er en praktisk detalj. Ellers kan jeg ikke forstå at spilleren skiller seg vesentlig fra andre med tanke på lettvint betjening.

For ordens skyld; svaret var ment til Ivgubahta.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn