Hjemme hos Birdman

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Tok litt tid, men utover tråden demret nicket F.R.A.N.K. for meg. Stuen så veldig kjent ut, men koplet ikke med det første. Så kom problemet med høyttalerelementet, da lysnet det.
    Fint oppsett du har, kunne tenkt meg å hørt de høyttalerne en gang.

Var det ikke et biljardbord i motsatt ende?

M

musicus

Gjest
    Birdman skrev:
    musicus skrev:
    Da kan jeg vel egentlig likegodt fortsette her litt også, håper det er OK Birdman?!
    Absolutt :).

musicus skrev:
    Har nu bestillt hjem BDR cones, for å bytte ut de orginale konene som fulgte høyttalerene, disse er jo forholdsvis, rimelige mot puckene og som nevnt var det mer enn marginelle forskjeller når høyttalerene ble plassert på puckene, så hvorfor ikke ta den helt ut på BDR i dette leddet :D

Men en oppfordring til Marten Miles/Bird eiere, test ut disse puckene, det løfter en allerede glimrende speaker til enda høyere høyder, kanskje ikke uten grunn at de følger orginalt med Coltrane serien?
    Hvis jeg ikke tar helt feil er det BDR cones som følger med Bird. Puckene har jeg også prøvd. Merker nok ikke så stor forskjell som deg, men det kommer nok av underlaget mitt. Flislagt betonggulv er rimelig problemfritt med tanke på vibrasjoner. Har allikevel gjort avtale om et sett med pucker både fordi det ser lekkert ut ( ::)) og fordi jeg ønsker høyttalerne litt høyere opp fra gulvet.

Mvh. Birdman
    Ja du milde, her var det en riktig oppgradering disse puckene, men av bilder å tyde, så ser det ut som om Bird har samme koner som Miles, det er en Tysk variant som er litt "look alike" BDRC, husker ikke navnet men Leif nevnte det for meg for noen dager siden, men uansett så gjør puckene en alldeles glimrende jobb, og spennende blir det når konene kommer.

Nevnte dette for Leif ang BDRP og han mente prisen på Miles ville bli uforholdvis dyr om BDRP skulle leveres som standard på Milesène. Litt artig er det at en annen Miles kunde var innom Marten center samtidig som meg på lørdag og leverte 8 stk pucks som han hadde testet ut, og vi begge endte opp med bestilling :D så noe meget riktig skjer, lykke til der nord, skal bli spennende å følge dine erfaringer her...

mvh

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Holmium skrev:
    Tok litt tid, men utover tråden demret nicket F.R.A.N.K. for meg. Stuen så veldig kjent ut, men koplet ikke med det første. Så kom problemet med høyttalerelementet, da lysnet det.
    Nå vil jeg ikke høre mer om det elementet :mad: ;).
    Holmium skrev:
    Fint oppsett du har, kunne tenkt meg å hørt de høyttalerne en gang.
    Du og andre er selvfølgelig hjertelig velkomne hvis dere skulle rote dere til Trondheim.
    Holmium skrev:
    Var det ikke et biljardbord i motsatt ende?
    Jepp :). Greit med litt biljard for å holde varmen i disse dager ;D.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    musicus skrev:
    Ja du milde, her var det en riktig oppgradering disse puckene, men av bilder å tyde, så ser det ut som om Bird har samme koner som Miles, det er en Tysk variant som er litt "look alike" BDRC, husker ikke navnet men Leif nevnte det for meg for noen dager siden, men uansett så gjør puckene en alldeles glimrende jobb, og spennende blir det når konene kommer.
    Har jeg billige kopi-coner ??? :eek:.

Her må det gjøres noe på sikt ;D.

Mvh. Birdman

sims

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    128
    Sted
    Trondheim
    kjempefin tråd Birdman.Mye lekkert utstyr rundt om i Trondheim tydeligvis :),man burde kanskje melde seg inn i klubben.Når det gjelder disse puckene fra bdr som er nevnt i tråden så bruker jeg selv varianten som heter mini pits fra bdr under spiksene på mine cremona.Veldig praktisk da det er null problem å skyve på høytalerne på parkettgulv samtidig som det ser lekkert ut.Regner med at det blir flere flotte bilder med lytteinntrykk når du får nytt utstyr i hus.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Hei sims.

Det begynner å bli litt liv i trondheimsmiljøet, så det er bare å melde seg inn i NAF.

Ellers så går dette mot en gigantisk oppakkings-bildesekvens sånn som dette blir hauset opp på forhånd ;).

Mvh. Birdman

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Birdman skrev:
    Hei sims.

Det begynner å bli litt liv i trondheimsmiljøet, så det er bare å melde seg inn i NAF.

Ellers så går dette mot en gigantisk oppakkings-bildesekvens sånn som dette blir hauset opp på forhånd ;).

Mvh. Birdman
    Den oppakkings-bildesekvensen og ikke minst lytteinntrykk blir et av februar høydepunktene :)

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    65finger skrev:
    Birdman skrev:
    Hei sims.

Mvh. Birdman
    Den oppakkings-bildesekvensen og ikke minst lytteinntrykk blir et av februar høydepunktene :)
    Håper ikke hele februar går med til denne sekvensen da... ;D

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    La merke til at du hadde en Trichord Dino, Birdman.
    Kan du si litt om erfaringer med denne?
    Og hvilke pickup'er du har brukt?

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Har ikke det helt store sammenligningsgrunnlaget.

Det jeg vet at jeg tenkte er at riaa-en var bortimot støyfri og hadde bra snert/tempo. Bortsett fra dét var den bare der og gjorde jobben. Personlig tar jeg det som et godt tegn at jeg ikke "brydde" meg mer. Hører man ikke noen feil, så skal man slappe av og lytte til musikk.

Vil også legge til at jeg har lånt langt dyrere riaa-trinn, referanse for noen, uten å bli blåst av banen av nesegrus beundring. Bruker ikke mange kalorier på å gruble over dette. Poenget er uansett at Dinoen gjorde en mer enn tilfredsstillende jobb, spesielt prisen tatt i betraktning.

Den eneste PU-en jeg har brukt på Scoutmasteren er Benz Ace. Inntil det blir aktuelt å oppgradere skal jeg være fornøyd med denne også. Kan ikke høre noe galt ;).

Mvh. Birdman

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.722
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer med Hovland Birdman, selv om de ikke har ankommet heimen enda. Dette kommer til å bli avsindig vakkert. Jeg gleder meg til bilder.

Jeg vet Musicus har førstehåndskjennskap til HP200, men ut fra min erfaring med HP-100 vil jeg anbefale deg, om mulig, å låne rør før du investerer for mye i for eksotiske greier.
    Jeg har lagt de mer eksotiske variantene på hylla og kjører med Hovlands originale rør for øyeblikket.

Det er mulig det blir anderledes hos deg, men om du har muligheten for å låne noe først kan det være like greit.

Jeg gleder meg til fortsettelsen.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Takk, Fosse.

Håper ikke ventetiden blir for lang, hverken for meg eller dere :).

Ang. rør så kommer jeg nok til å støtte meg til erfaringer fra andre brukere. Har allerede fått anbefalinger fra musicus.

Ble ikke skremt av originalrørene heller da jeg hadde HP-200 på besøk, så jeg overlever nok et par måneder før jeg må bytte ;). Uansett godt å vite at det er enda mer å hente.

Mvh. Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Det skjer noen "småting" her mens jeg venter på Hovland.

I løpet av et par dager ble forforsterkeren min solgt, samt at GamuTen som jeg hadde på lån også ble solgt.

Da så det sånn ut i racket

Denne komboen gir et særdeles svakt lydbilde i hele spekteret, men bakgrunnet er til gjengjeld temmelig svart.

Birdman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Svakt lydbilde, ja - men det fremhever de flotte kablene på en aldeles fortreffelig måte, da - hehe. Dette må være "kablenes dag" i det Birdman'ske hjem.

Godt å høre at du fikk solgt forforsterkeren din også.

Men det er nå det blir spennende: NÅR kommer det nye hyllefyllet? Det skal bli spennende å følge utviklingen, åkke som.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Har til nå utelatt å skrive om et problem/fenomen jeg slet litt med. Problemet mitt var at bass-sweetspoten befant seg over hodet mitt når jeg satt i lytteposisjon. Det hendte sågar (ikke hver dag jeg får brukt ordet "sågar" ;D) at jeg satte meg opp på sofaryggen for å nyte bassen til fulle.

For et par uker siden satte jeg for første gang, siden vi kjøpte dette huset, inn ett bord foran sofaen i lytterommet. Dette løste hele problemet. Alt falt på plass. Nå kan jeg sitte i ro og mak og slappe av, i trygg forvissning om at lyden ikke er bedre på sofaryggen :). Trodde tidligere at det beste var å ha minst mulig mellom høyttalere og lytteposisjon. Dette var ihvertfall feil i dette tilfellet.

Løsningen...

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Ulf-B skrev:
    Svakt lydbilde, ja - men det fremhever de flotte kablene på en aldeles fortreffelig måte, da - hehe. Dette må være "kablenes dag" i det Birdman'ske hjem.

Godt å høre at du fikk solgt forforsterkeren din også.

Men det er nå det blir spennende: NÅR kommer det nye hyllefyllet? Det skal bli spennende å følge utviklingen, åkke som.
    Man kunne gjerne tro det, men dette er ikke kablenes dag her i huset ::).

Utlånsnissen har vært på besøk igjen, og ventetiden ser ikke ut til å bli så vanskelig å takle ;).

Skal legge ut noen flere bilder i løpet av kvelden :).

Mvh. Birdman

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Ser ikke ut som du har problem i bassen nå?? ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.722
    Torget vurderinger
    27
    Det er jo fullkomment, her setter man inn en så praktisk innretning som et bord og så låter det endatil bedre. Kunne det vært bedre?
    Forresten to solide kilder du har stående igjen. Gleder meg til å høre hvordan du mener det låter med Hovland på Bird.

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Spent på hva du har lånt nå da, Birdman ;)

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    REX skrev:
    Spent på hva du har lånt nå da, Birdman ;)
    Sitter og lytter nå, i oppvarmet kjellerstue. Ta deg en tur hvis du er edru ;).

Mvh. Birdman

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Jo takk som byr.
    Skal legge noen unger, så kommer jeg 8)

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Den ene tingen jeg har lånt kom i denne ;D.

Birdman

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    En lekker liten effektforsterker :D.

Birdman

J

JAE

Gjest
    OIH-OIH

Dette var spennende,har jo selv hatt Halcro DM-10 Pre,venter i spenning hva du sier om denne Birdman

Spennende produkter du låner ;D

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Sammen med Halcroen har jeg fått låne en Classé CP-60 m/power supply.

Utfordringen min nå, hvis jeg skal uttale meg om lyden, er at jeg ikke kjenner noen av produktene fra før, så jeg kan ikke være sikker på hva som gjør hva :-\ :).

Birdman

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Unik sak du har besøk der ja!! Morro!
    Men på siste bilde der kjenner jeg igjen "føtterne" på racket ditt... :)
    Gleder meg til å lese erfaringene du får fra Halco besøket :)
    mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    og her sitter jeg, et par hundre meter unna og må være barnevakt... :(

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Birdman skrev:
    En lekker liten effektforsterker :D.

Birdman
    Ikke noe pingleforsterker det der nei! får den fuglene til å kvitre som måltroster?

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    BEEAM ME UP....

Får litt sånn Star trek følelse.... ;) :)

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    1.051
    Sted
    Porsgrunn
    WOW, dette må være et av de bedre stedene i landet å være i dag ;D

På størrelse med en normal varmeovn, avgir den like mye varme også ??? ::) ;D

Misunnelig hilsen fra
    Jabba-Jabba

PS! hvis dette mot formodning ikke skulle være morsom kan jeg unskylde meg med at jeg er på vei til å bli full ;)

Solo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    et herlig effekttrinn, men designen får meg til å lure på hvor den andre monoblokken er, det ser ikke ut som et stereotrinn..., men to- brokoblet ;D

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Jaggu meg sjelden jeg ser forsterkere som er nesten like store som de fullfrekvensene de er tilkoblet!
    Snakk om beist den halcro'en!

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Da har REX og jeg hatt en bra tretimers lytteseanse. Inntrykket mitt er ihvertfall at dette funker som fa.. :). Flere her omtaler Halcroen som et beist, men den oppfører seg absolutt ikke som ett. Den spiller med autoritet, uten på noen som helst måte å bli for "stram i strikken". God varme og fylde i bassen uten antydning til romling (det skulle forresten bare mangle med en forsterker til 199 000,- ::)). Naturlig og klar i klangen hele veien. Får i det hele tatt et kjempegodt inntrykk av Halcroen. Kunne levd godt med denne!! 8)

Classén kommer naturlig nok litt i skyggen, men den må nødvendigvis også ha gjort en meget hederlig jobb, da Halcroen ikke kan gjenskape noe som eventuelt har blitt borte på veien. Det hadde allikevel vært veldig artig å prøve Halcroen sammen med BP26-en som jeg nettopp solgte. Da kunne jeg med trygghet ha sagt hva som var Halcro sitt bidrag. Men, det toget har gått.

Hvis det er slik at flere ønsker en demo av dette oppsettet mens det står her, så skal vi selvfølgelig få til det. Gi beskjed!

Birdman

REX

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.08.2007
    Antall liker
    6
    Ja det får man si... :)
    Halcroen var et hyggelig bekjentskap. Tilførte endel mer varme i lydbildet, noe jeg har savnet litt hjemme hos deg, Birdman. Bassen er nå varm, fyldig men samtidig utrolig kontrollert. I tillegg går det ikke på bekostning av utklinging i mellomtone og diskant, men fremhever heller Birdenes fulltoneegenskaper.
    Hva Classe-forforsterkeren tilfører, er jeg usikker på.

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    REX skrev:
    Tilførte endel mer varme i lydbildet, noe jeg har savnet litt hjemme hos deg, Birdman.
    Det må være fordi det til tider har vært litt kaldt i kjelleren ::).

Mvh. Birdman

C

Cyber

Gjest
    Rimelig heftig size på Halcroen, har ikke innsett hvor store Marten-fuglene er heller før jeg fikk det i ett slikt perspektiv.

Spennende hva som kommer inn nu da, flott tråd dette!

Fin beskrivelse av Halcroen på hjemmesidene: "Will drive all speakers."

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn