Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Hvordan katalogisere dere klassisk?

    Fritz Reiner: Dvorak/Brahms: Slavonic Dances/Hungarian Dances

    Noen av dere katalogiserer sikkert mye klassisk og har kommet til hva som fungerer best.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.260
    Antall liker
    5.762
    Torget vurderinger
    14
    Har slitt med slike jeg også. Har egen plass for plater med flere komponister. Sorterer disse igjen i grupper som Orkestermusikk- Strykekvartetter- Opera- pianokonserter osv.
    Vh GunnarS
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    spill den først, så kan du drodle rundt om katalogisering.......
    er bare å ha en egen Fritz Reiner SM hylle :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Den er super!

    Men, den skal jo merkes og jeg vil finne et system som fungerer. Ofte er det én dirigent eller én artist som fronter, og så spilles det flere stykker fra én eller flere komponister, eksempelvis som satt opp over.

    GunnarS, du organiserer da primært etter 1) komponist, 2) stykke? Og for utgivelser med flere komponister etter sjanger.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.260
    Antall liker
    5.762
    Torget vurderinger
    14
    Stemmer det. Sikkert mange måter å gjøre dette på, man må vel bare bestemme seg for et system som passer for en selv. Man kan jo også sortere på dirigent / ensemble også. Mange muligheter.
    Vh GunnarS
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dette blir ikke noe problem før du runder 1 K tapes :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet, men man må etablere systemet fra start, ikke når man har mistet oversikten.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Nr på tapen - og egen søkemotor på Laptop
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Hvordan katalogisere dere klassisk?

    Fritz Reiner: Dvorak/Brahms: Slavonic Dances/Hungarian Dances

    Noen av dere katalogiserer sikkert mye klassisk og har kommet til hva som fungerer best.
    Mange måter å gjøre dette på, blant annet derfor var det ofte umulig å finne frem i klassiskavdelinger uten hjelp.
    Men jeg har alltid likt best å sortere på komponist som utgangspunkt. Deretter dirigent hvis det er en plate med mye variert repertoar, gjerne utdrag av lengere stykker. Eksempelet ditt er jo potensielt tvilstilfelle, men hos meg ender den på Dvorak. Hele stykker taler for at komponist styrer. Hender noen ganger jeg velger komponisten som er sist nevnt, men det er bare i tilfeller der kun et av stykkene på en plate interesserer meg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    komponist først her og...
    men så er det noen dirigenter som havner i spesialklassen ala Reiner, Toscanini etc
    de kan evt rettferdiggjøre en egen kategori....
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    fått spilt noe tross adapterkluss?
    hjemme fra skogen og skal til båten nå...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    fått spilt noe tross adapterkluss?
    hjemme fra skogen og skal til båten nå...
    To dager på fest, men har rukket både montasje av ny pickup og gjennomspilling av Miles Davis: Someday My Prince Will Come.

    PerMorten, det er antakelig det beste, men jeg må ha det manuelt, orker ikke dataopplegg for å finne frem, selv om jeg ser at det sikrer å finne frem.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tør jeg spørre, hvilken finish er 40.2 og C7, dvs er begge Eucalyptus? Står denne seg over tid i lyset eller mørkner den? :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    40.2 er i eukalyptus, C7 i kirsebær. Men, kirsebærfineren på C7 er lysere og gråere enn den jeg hadde på 40.1. Eukalyptusen har nok mørkner litt, men hos meg er det mye sol og de står i solsteiken.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for svaret :) blir med i vurderingen videre.

    40.2 er i eukalyptus, C7 i kirsebær. Men, kirsebærfineren på C7 er lysere og gråere enn den jeg hadde på 40.1. Eukalyptusen har nok mørkner litt, men hos meg er det mye sol og de står i solsteiken.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Fin helg vel overstått: Middag, vin og musikk hos Opeth fredag. Frådsing i heftig JBL!
    Skytteltrafikk til og fra Drøbak.
    10-årsjubileum hos Espressospesialisten hvor jeg traff en hyggelig Naim-mann med sykt peiling på kaffe!
    Søndag: Sosialisering i heimen med oppkobling av Colibri XCP, kaffeprat, taperulling og litt vin.

    En helg brukt på fest, soving og hobby.

    B37B6EF1-8227-44C9-9D98-DB77CFC1EEEE.jpg


    Ja, og så har vi denne Fritz Reiner utgivelsen vi ikke klarer merke ...
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Fin helg vel overstått: Middag, vin og musikk hos Opeth fredag. Frådsing i heftig JBL!
    Skytteltrafikk til og fra Drøbak.
    10-årsjubileum hos Espressospesialisten hvor jeg traff en hyggelig Naim-mann med sykt peiling på kaffe!
    Søndag: Sosialisering i heimen med oppkobling av Colibri XCP, kaffeprat, taperulling og litt vin.

    En helg brukt på fest, soving og hobby.

    Vis vedlegget 468714

    Ja, og så har vi denne Fritz Reiner utgivelsen vi ikke klarer merke ...
    Der har vi jo Jimi også. My lettere a kategorisere. Feirer 75 års dagen hans i dag
    34C485A0-3815-4777-95FF-01071B94DF23.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan katalogisere dere klassisk?

    Fritz Reiner: Dvorak/Brahms: Slavonic Dances/Hungarian Dances

    Noen av dere katalogiserer sikkert mye klassisk og har kommet til hva som fungerer best.
    Akkurat i denne sammenheng har jeg heldigvis ikke en diger klassisk samling, så jeg klarer meg med å katalogisere under komponist. Egentlig så er det med et dessverre jeg bør skrive at jeg ikke har en diger platesamling, men jeg vet ikke hvordan jeg hadde katalogisert en slik samling. En blanding av komponist for løse CD-er og egne hyller for serier, bokser og selskaper jeg eventuelt har ekstra mye av. For eksempel er et naturlig å ha egne hyller for Mercury Living Presence og RCA Living Stereo for mitt vedkommende. Først må jeg skaffe tilstrekkelig mange fonogrammer i fysisk format til at noe slikt blir aktuelt. PT er det strengt tatt ingen selskaper som er så sterkt representert at de fortjener en egen plass. Så det blir en drøm hvis ikke noe som har med Hamar å gjøre inntreffer.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Valgets kval - platespiller

    SME er solgt og jeg har kjøper på Aviden. Garrarden beholdes for å ha en vintagespiller som matcher EMT997/EMT TSD15/EMT TMD25. Vil trolig bli modifisert med ny og tyngre tallerken på sikt.

    Men viktigst, jeg tenker anskaffe ny, eller brukt, spiller som kan ta imot minst to armer (absolutt krav).

    Hvilke fordeler og ulemper ser dere med kandidatene:

    - Raven AC/Black Night, tenkt brukt med Kuzma 4point, SME V og Dynavector 507MKII!
    - Kuzma XL med armer som nevnt over, eventuelt med Kuzma tangential
    - Bergman Galder med Odin arm, Kuzma 4point og SME eller Dynavector


    I tillegg til Dynavector XV-1s og Jan Allaerts MC2 Finish Gold er det kommet en VDH Colibri XCP som absolutt fortjener gode arbeidsbetingelser.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Finnes det noen som har slikt og selger? Har alltid likt de gamle verstingspillerne til Thorens.
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    En interessant feature ved Raven er vel muligheden for en fjerde tonearm?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det er helt klart ikke dumt. Men den muligheten tror jeg alle spillerne jeg nevner har.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den prestigen jeg så var med SME 3012 Gold til snaue 30K Euro
    men det var inkl tysk moms
    armen er samlerobjekt
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.997
    Antall liker
    6.232
    Torget vurderinger
    32
    Jeg tenker at når man skal ha en spiller med flere armer, burde i hvert fall en av armene være en tangential-arm. Selv har jeg jo Bergmann Galder med Odin-armen du vurderer som aktuell, og er veldig godt fornøyd med det.

    Jeg liker også godt hvordan det er løst med montering av ekstra armbord på Galder. Da skrur man bare ut de grå runde toppene (som synes foran platetallerkenen) på bildet under, og skrur på plass de spesialbestilte armbordene (i de samme hullene som de runde toppene) som Bergmann leverer til hvilken som helst tonearm.

    Ikke minst er det bare å reversere "galskapen" om man bare ønsker en eller to armer senere, og da vil spilleren fremstå som like stilren som før.

    5944666_3720285.jpg


    ...og døren er åpen om du vil komme og ta en titt.

    Roy
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Takk R.E.S. Jeg tar meg en tur en kveld snart.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    En tangentialarm er vel fort i veien for armen som evt. skal stå 90 grader moturs, så den tar jo i så fall i praksis to plasser.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men det problemet gjør seg vel gjeldene for alle spillere og er sånn sett ikke eksklusivt for noen av kandidatene?

    Jeg innrømmer at jeg har lyst på en tangentialarm. Det er noe med å ha bredden med ulike prinsipper representert.

    Jeg har hørt tidligere toppmodell fra Bergman i München for mange år siden og husker at det spilte usedvanlig raffinert og vakkert. Kan selvsagt også ha å gjøre med German Physics høyttalerne som ble brukt, men det var definitivt ikke noe galt med kilden.

    Motforestillingen mot Berman er 1) Støy fra pumpe 2) Redusert dynamikk som følge av tangensialarm (jeg vet det ikke gjelder alle, men det vel en større utfordring med dette prinsippet enn med radialarmer?) 3) Redusert dynamikk som følge av luftlager. Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at spilleren har noen fantastiske kvaliteter på ro, finesse og detaljering (jeg har hørt hva Bergman kan prestere i så måte) men at den muligens ikke når helt opp i tet på dynamikk og basstrøkk. Motforestillingene er basert på synsing ut fra generell kunnskap. Så har jeg ikke fått verifisert om dette er aktuelle problemstillinger på denne spilleren eller om Bergman har løst også det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men det problemet gjør seg vel gjeldene for alle spillere og er sånn sett ikke eksklusivt for noen av kandidatene?
    Selvsagt. Men blir jo først et problem når man må ha fire armer og ikke "bare" tre. ;)

    Jeg innrømmer at jeg har lyst på en tangentialarm. Det er noe med å ha bredden med ulike prinsipper representert.
    Tangentialarm er interessant, ja. Skjønner absolutt den tankegangen.

    Lett, tung, mellom, tangential, lang, kort, gimbal, unipivot, dempet, udempet, etc... Og mono-pickup i alle disse variantene også. ;) Godt det finnes demonterbare headshells. :)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.997
    Antall liker
    6.232
    Torget vurderinger
    32
    Det er mer trøkk i Galder- enn i Magne-spilleren, og med Odin-armen er det virkelig bra. Litt støy fra pumpa, men hører det ikke fra lytteposisjon selv uten musikk.

    Roy
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det at tangential armen skulle medføre dårligere dynamikk er bare BS...det må i så fall være de som bare er tangent rett etter hver servo korrigering....og resten av tiden alt annet enn 90 grader på
    samme med dynamikk og evt bass pga luftlager....de fleste har ikke ekte lager, men bare en slapp luftpute
    et luftlager med skikkelig trykk blir like tight som et hvilket som helst annet lager
    mitt er justert til 3 bar på røret!
    Rockport har og skikkelig trykk
    regner med at danskene har gjort hjemmeleksa si og
    fordelene er åpenbare
    får litt samme følelsen som en masseløs plasmatweeter...det bare er så elegant og lettflytende lyd..total frihet fra artefakter og irriterende fnitter
    bare spør både RES og Impulse...
    som med alt annet er det plenty med heresay, rykter og synsing.....de aller fleste har ikke egen førstehåndserfaring med høytrykk luftlagrede tangential armer, bare masse rakkel ala Forsell og et par andre
    mvh
    Leif
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Er Forsell nå nede i gjørma?

    Men hva med luftlager under tallerken. Er ikke magnetisk flyt bedre enn den kompressorluften? Og hvordan er støynivået; må den inn i et annet rom for ikke å heve støygulvet i lytterommet?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Er Forsell nå nede i gjørma?

    Men hva med luftlager under tallerken. Er ikke magnetisk flyt bedre enn den kompressorluften? Og hvordan er støynivået; må den inn i et annet rom for ikke å heve støygulvet i lytterommet?
    R.E.S har sin pumpe i racket mener jeg.

    I teorien bør vel et luftlager kraftig nok til å bære en ti kilo tung tallerken være «fast» nok til at pickup under avspilling ikke setter det hele i bevegelse? Men i teorien har jeg da også problemer med å se at driftprinsipp skal gi hørbare forskjeller om tallerkenen er tilstrekkelig tung. Og hvilke lydmessige forskjeller ligger entydig i prinsippene og hvor mye ligger i alle andre design- og materialvalg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn