Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Er Forsell nå nede i gjørma?

    Men hva med luftlager under tallerken. Er ikke magnetisk flyt bedre enn den kompressorluften? Og hvordan er støynivået; må den inn i et annet rom for ikke å heve støygulvet i lytterommet?
    Ja hva gjelder teknisk kvalitet
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.500
    Antall liker
    13.345
    Jeg har hørt tidligere toppmodell fra Bergman i München for mange år siden og husker at det spilte usedvanlig raffinert og vakkert. Kan selvsagt også ha å gjøre med German Physics høyttalerne som ble brukt, men det var definitivt ikke noe galt med kilden.
    Støttes - dette spelte bare aldeles nydelig minnes jeg.
    Et sikkert kvalitetstegn var at man ble sittende lenge etter høflighetsvisitten og sympatisk opptreden ovenfor utstiller var utgått.
    Bergman gjør definitivt noe riktig som ikke er så gærn`t.
    Det spelte jo ikke direkte vondt ute hos R.E.S sist Påske heller (for noen en 2-3 platespiller bytter siden :rolleyes:)
    Og nå har`n fått på plass Odin som spyr ut eder via Galder.
    En kjapp tur ut til Bødalen skulle vel avstedkomme adskillig fristelse for din del :cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Det er klart jeg skal til R.E.S for å sjekke ut spilleren. Og jeg har hørt spilleren hos ham før, låter fint, absolutt. Men, det er vanskelig å vite med sikkerhet hvilke egenskaper denne spilleren har sammenlignet med de andre kandidatene. Jeg har hørt alle, men ikke i sammenlignbare oppsett. Den av spillerne jeg er nærmest til å mene noe bestemt om er gamle toppmodellen til Bergman, ut fra Munchen-demoen, maken til lett og uanstrengt presentasjon skal man lete lenge etter. Men, musikken jeg hørte var mer forsiktig og delikat enn preget av dynamikk og rytme så jeg vil bare sjekke at Bergman kan alt. Det er snakk om litt penger og jeg finner ikke dette brukt så nesten uansett hva jeg velger av spiller og arm så må jeg påregne å tape litt om jeg ikke liker det jeg kjøper. Jeg har vært utrolig godt fornøyd med Avid og SME og vil helst ikke ende opp med noe som presterer dårligere totalt sett.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.068
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    det at tangential armen skulle medføre dårligere dynamikk er bare BS...det må i så fall være de som bare er tangent rett etter hver servo korrigering....og resten av tiden alt annet enn 90 grader på
    samme med dynamikk og evt bass pga luftlager....de fleste har ikke ekte lager, men bare en slapp luftpute
    et luftlager med skikkelig trykk blir like tight som et hvilket som helst annet lager
    mitt er justert til 3 bar på røret!
    Rockport har og skikkelig trykk
    regner med at danskene har gjort hjemmeleksa si og
    fordelene er åpenbare
    får litt samme følelsen som en masseløs plasmatweeter...det bare er så elegant og lettflytende lyd..total frihet fra artefakter og irriterende fnitter
    bare spør både RES og Impulse...
    som med alt annet er det plenty med heresay, rykter og synsing.....de aller fleste har ikke egen førstehåndserfaring med høytrykk luftlagrede tangential armer, bare masse rakkel ala Forsell og et par andre
    mvh
    Leif
    Det kan godt hende du har eit poeng eller to. Eg har ikkje hatt høve til å lese av lufttrykket på dei luftlagra armane eg har hatt fingrane i, så finjusteringar her kan vere eit poeng. Men faktisk opplevde eg Clearaudio sin rimelegaste tangentarm (utan luftlager) som uhyre bra. Betre enn min ET2, som eg hadde frå 1989 til 97, og betre enn ein Forsell eg fekk prøve. Clearaudio (meir eller mindre same arm som gamle Souther, som eg ikkje har prøvd) var litt dillete å justere, men hadde fanastisk kontroll spesielt på bass, med så skiftande pickupar som Shure, Koetsu, Accuphase og Grace.
    Men vi er iallfall einige i at tangentialarmar er det mest fornuftige?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Takk for mange gode innspill. Jeg tar de med videre i beslutningsprosessen.

    Mens vi drodler rundt platespillere kommer neste utfordring, lagring. Tape tar mye plass og vinylsamlingen har allerede vokst ut av reolene.
    Trenger økt lagringskapasitet.

    IMG_4154.jpg


    IMG_4155.jpg
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Går det greit med såpass vekt på Montanahyllene?

    jakt
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.630
    Antall liker
    17.646
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mens vi drodler rundt platespillere kommer neste utfordring, lagring. Tape tar mye plass og vinylsamlingen har allerede vokst ut av reolene.
    Trenger økt lagringskapasitet.
    Godt å se at du også fortsatt sliter med noen av de grunnleggende, vanlige hverdagsproblemene;):)
    Verden er pokker meg vrien til tider
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    De store boksene er for 12 tommers spoler, de har høyde omtrent som LP-bokser, men veier betraktelig mer. Så spørsmålet ditt Jakr er høyst relevant. Men, boksene står her kun midlertidig, jeg tror det går bra.

    Platerommet som vi kaller det har et par ledige vegger. Tenker at jeg flytter CD-hyllen og da har jeg frigjort plass til en reol på f.eks 1250 bredde, 2400 høyde og opp til 500 dybde. TV-stua nede har mye ledig plass og er temperaturmessig mer stabil enn rommene oppe så egentlig er det bedre rom for lagring, men det er det med å ha det samlet og i nærheten av anlegget. Utfordringen med platesamling/tape i hovedstua er sol og temperatur.

    Foreløpig ser det slik ut, og som dere ser er det på høy tid å få inn mer hylleplass.

    15520DCF-149B-46A1-9C2E-C32664A85928.jpg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Vi startet tidlig i går vi gutta, så kunne vi jo heller slutte litt tidlig. Det passet jo greit siden dagen i dag er viet demontering av anlegget nedpakking av platespillere. Det gikk ikke helt sånn, med tidlig avslutning ...

    To kopper kaffe og så lete frem emballasje.

    28508E68-5E28-460C-8A38-C180A0E69A79.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Hmmmm, du har ikke så mange armer med silikonbad skjønner jeg.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    11.430
    Uff, dette var et trist skue! Nå gleder jeg meg til neste bildet hvor alt står klappet og klart . . . sånn om en halvtime. . .
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Men det ble dønn strøkent der det står nå.

    Litt rart å ha koblet ned Aviden. Lyden fra Aviden med SME V, Vdh Colibri XCP og Fidelity Research stepupen er kanskje den komboen jeg har brukt kortest, men jeg har en stygg mistanke om at det fort kunne blitt en favoritt. Den Colibrien er simpelthen glimrende!
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    God helgejobbing det der! Spent på hvordan det blir når du er ferdig :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Leveringstidspunkt er ikke bekreftet, men det blir tidligst onsdag.

    Bare det kommer før jul er jeg fornøyd.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    6C1A7853-40AC-463A-B618-C50646C207F6.jpg


    D39BEBE0-4CF8-4E28-8B86-545B1D6F0370.jpg


    Nei da:

    1) jeg skulle innom Clasern å kjøpe sikringer
    2) fikk melding på Posten-appen om at det lå safety masters og ventet på meg
    3) gutta bak disken kunne fortelle at datasystemet var nede og de ikke fant noen pakker fordi de ikke fikk opp hyllenummer
    4) det er ikke den pakken der sa jeg og pekte på en pappeske blandt tusenvis av tilnærmet identiske
    5) det var det så klart, gutta måpte og var stumme, «det er forskjell på folk, noen er heldige» sa jeg
    6) salg på ytrefilet på Jacobs, passer fint på en mandag
    7) nesten umulig å spise sånn kjøtt uten vin sier fruen
    8) sikringsbytte
    9) kjapp oppkobling av anlegget
    10) Dire Straits: Live at the BBC på pancake
    11) deilig å sløve i stolen
    12) sender RoDa varme tanker og takker for bilde forleden (platecover, ikke snusk)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har jo fått koblet opp det essensielle ser jeg...
    bra det ordnet seg.....
    enjoy your pancakes :cool:
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.382
    Antall liker
    13.710
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det är inte måte på effektiviteten och prioriteringarna är där de skal märker jag! När jag lämnade byggnaden såg det inte ut som det var möjligt med godljud med det första, men med nye tape i hus ser jag var motivationen kom från.

    Tack för kaffen.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.939
    Antall liker
    66.439
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Høres ut som en på alle måter veldig ålreit dag :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Høres ut som en på alle måter veldig ålreit dag :)
    Fin ettermiddag ja.

    Nå Dylans Oh Mercy.

    Kan ellers fortelle at rommet har en ufattelig mye dårligere akustikk med benker og stereo ute. Det er lett hørbart selv under samtale og uten musikk. En av fordelene med mange bokser, diffusjon. Kanskje kablene demper også? Mange meter feite kabler.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.112
    Antall liker
    14.777
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dire Straits, ahhh! 8)
    Tror vi må treffes snart ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Hifien er tung, racket lett.

    Jeg er slettes ikke overbevist om at dette blir pent i starten. Men, Studeren kan settes i ny kasse og rackene kan bygges sammen og endres. Bildene som kommer de følgende dager kan bli det endelige resultat, eller de kan bli en midlertidighet. Det skal bli bra til slutt, men det kan ta litt tid.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    947
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte mest på totalen. Summen av alle timer med løft, anstrengelser og vurderinger. Ombygging og ommøblering, bytte av utstyr, service og oppgraderinger. Ikke for svake sjeler denne hobbyen, Fosse.

    At det blir bra er jeg ikke et sekund i tvil om. Om det blir bedre driver vel hele tiden og gnager, langt inne der et sted..;)
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Tror USM blir flott. Blir spennende å følge videre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    blir nok bra det der...flott at det er gjort plass til 2 A80 og.....:D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.939
    Antall liker
    66.439
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har vanskelig for å tro annet enn at dette blir veldig lekkert! Gleder meg til flere bilder :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn