Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

medlem215396

Gjest
    Nydelig rom og oppsett Fosse :) virkelig et skue!
    Kan jeg spørre, bruker du noe mellom HT og stands og ditto mellom stands og gulv eller står alt direkte på hverandre?

Fantastisk lys ettermiddagstid. Kontrasten mellom varmt lys inne og kaldt lys ute gir fin ramme for Anton Berg og fyldig kaffe.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Takk for hyggelig tilbakemelding Stover.

Etter hva jeg har forstått er meningen at det ikke skal være noe mellom høyttalere og stativer, og jeg bruker heller ikke noe. I følge konstruktøren av stativene er det noe å hente lydmessig på skifer mellom gulv og stativer (tror man skal undersøke litt rundt steintype i tilfelle). Jeg har mine stående rett på gulvet, med papirlapper for å fange opp ujevnheter. Pass på at de ikke står og vipper, ødelegger bassen.

M

medlem215396

Gjest
    Den korte tiden jeg har hatt dem synes høyttalerne å stå fjellstøtt direkte på stativene. Leste rådet om steinplatene, men har foreløpig gjort som deg (og Crosswind kan jeg se av bilder) og balansert bort ujevnheter med papir. Har prøvd steinplater på tidligere høyttalere og det gjør uten tvil noe med presentasjonen, men ikke nødvendigvis positivt ved alle tilfeller.

Takk så mye for svar, da kommer de til å stå sånn inntil videre. Gleder meg forresten til å komme hjem til dem igjen og høre musikk :) Ha en fin kveld

Etter hva jeg har forstått er meningen at det ikke skal være noe mellom høyttalere og stativer, og jeg bruker heller ikke noe. I følge konstruktøren av stativene er det noe å hente lydmessig på skifer mellom gulv og stativer (tror man skal undersøke litt rundt steintype i tilfelle). Jeg har mine stående rett på gulvet, med papirlapper for å fange opp ujevnheter. Pass på at de ikke står og vipper, ødelegger bassen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Alt over (og under) 3 stk ben/ føtter = utfordring mht lik fordeling av trykk/vekt.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Stativene er fantastisk flotte. Noe av det jeg liker er at de er åpne mot gulvet. Mine gamle stativer hadde en bunnplate, og det gjordet at de hadde en mye mer massiv fremtoning.

Livet er godt om dagen. Jobben er givende, med faglig arbeid og ikke utelukkende administrasjon og tilbudsarbeid. Mye fritid og få begrensninger. Det innebærer mye musikk, alt man interesserer seg for og en samboer som deler prioriteringer, smak og holder samme tempo. Det siste er vesentlig for en god hverdag. Høyt og lavt på tur og i ferier, men med evne til å roe ned i hverdagen.

I dag en fin tur i områdene vi nå sitter å ser på mens vi knerter ei flaske til av husets hvite.

DSCF2669.jpg

DSCF2671.jpg

DSCF2674.jpg

DSCF2679.jpg

DSCF2682.jpg

DSCF2693.jpg

Siste bilde, samboer følger revsporene over tomta.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    DSCF2640.jpg

DSCF2644b.jpg

DSCF2649.jpg

Denne helgen har vært viet album jeg ikke har spilt siste tre år. Moro å gå på oppdagelsesferd i egen samling.

Peter Case - Beeline fra Garrard301/EMT997/EMT-TSD15sfl. Skumring rett frem. Lukter hvitløk og lam fra kjøkkenet. Enkel OMA i glasset.

Planlegge helgeslutt, hva med å påbegynne Le Bureau på NRK?

Sist redigert:

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.820
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Le Bureau ble fort så vanedannende her at det gikk ut over antall plater spilt

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Nyydelige bilder du presenterer Fosse! :) Kjenner meg igjen på mange av de, spesielt det som er tatt fra Ormøybrua! I det gule huset bodde engang en ingeniør Slungaard, og søstern min var bestevenner med datteren i huset. Har vært en del der ja.....

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Alt over (og under) 3 stk ben/ føtter = utfordring mht lik fordeling av trykk/vekt.
    Det er så sant så sant, og kan ikke understrekes sterkt nok! En trebensløsning burde vært brukt i mye større grad enn hva som oppleves i hverdagen!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Det lover godt Jon, da begynner vi i dag. Vi forsøker å avslutte kveldene med en episode av en eller annen god serie.

Nå, J.J. Cale - Troubadour, kjøpt i en bruktbutikk jeg besøkte på studietur i Luzern.

A1BC5704-3566-4041-8D82-15517DACAE59.jpg

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Det lover godt Jon, da begynner vi i dag. Vi forsøker å avslutte kveldene med en episode av en eller annen god serie.

Nå, J.J. Cale - Troubadour, kjøpt i en bruktbutikk jeg besøkte på studietur i Luzern.

Vis vedlegget 476896
    Fantastisk LP. En af hans allerbedste, hvis ikke den bedste. En sand klassiker. Jeg har haft min siden 1985 :p

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Denne helgen har vært viet album jeg ikke har spilt siste tre år. Moro å gå på oppdagelsesferd i egen samling.

Peter Case - Beeline fra Garrard301/EMT997/EMT-TSD15sfl. Skumring rett frem. Lukter hvitløk og lam fra kjøkkenet. Enkel OMA i glasset.

Planlegge helgeslutt, hva med å påbegynne Le Bureau på NRK?
    bra skive, bra mann!:)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.134
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Du/dere får lage noen unger så blir det mindre fritid og mere begrensninger på dere:rolleyes: kun snakk om en 20års periode så er du der igen:D

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.337
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Visste ikke at Beeline var å finne på vinyl. Får lete.:)

Og denne, hans siste, fra 2015, er enda bedre. Måtte sette den på.

20180121_204603.jpg

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.820
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2

Takk for tips. Grei påminning på at jeg trenger mer enn denne fra J.J. Cale. Ut og lete....

97111C5A-4C63-405F-815C-B331468BE9BD.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.134
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Du/dere får lage noen unger så blir det mindre fritid og mere begrensninger på dere:rolleyes: kun snakk om en 20års periode så er du der igen:D
    Vi har én, Nelson, merkelig sosial og usosial på én og samme tid.

Vis vedlegget 476904

Han vet å kreve sitt.
    Jeg har også skaffet en Nelson fine saker:) Vet att du kjøpte Yes Fragile på anbefalelse fra meg. Acoustic tech mastering meget god press! Har du ikke Close to the edge så Kjøp!

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Kan anbefale ALT med Yes. Ganske almindelige presninger. De lydder allesammen helt fantastisk.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Ja, alminnelige og alminnelige fru blom. De fem øverste er japanske pressinger i EX/NM, ser at én av de mangler magebånd. Én trippel, to doble. Nederst til venstre pressing fra Analogue Production (du er rå Cash). Nederst til høyre, plukket opp i Luzern, standard europeisk.

9E4F7601-422D-4193-9FDE-F6BFF43A2454.jpg

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Hvor er Norge dog et smukt land.
    Aftenbillederne på forrige side, er om muligt, smukkere end pladereolen din.
    Har rejst meget i Norge. Familien min, på mors side, kommere fra Drammen. Men genkender ikke din smukke by.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Har rejst meget i Norge. Familien min, på mors side, kommere fra Drammen. Men genkender ikke din smukke by.
    Takk for det Nils Valla.

Platereolen er dansk, bare så det er sagt. Det er nok ikke den største platesamlingen, men jeg har kjøpt én og én plate så det er gjort et valg for alle. Ingen hamstring av hele samlinger. Videre har jeg forsøkt å ha et relativt variert utvalg selv om det helt klart er noen sjangre som er underrepresentert.

Byen er Oslo, som tilflytter har jeg lov til å være entusiastisk.

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det Nils Valla.

Platereolen er dansk, bare så det er sagt. Det er nok ikke den største platesamlingen, men jeg har kjøpt én og én plate så det er gjort et valg for alle. Ingen hamstring av hele samlinger. Videre har jeg forsøkt å ha et relativt variert utvalg selv om det helt klart er noen sjangre som er underrepresentert.

Byen er Oslo, som tilflytter har jeg lov til å være entusiastisk.
    Istemmes, og som innfødt(4.generasjon) er det vel også lov å være stolt av byen;-)

Mvh.
    Rolf

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2

Vis vedlegget 476896
    Fantastisk LP. En af hans allerbedste, hvis ikke den bedste. En sand klassiker. Jeg har haft min siden 1985 :p
    J.J er fantastisk, og etter min mening en noe undervurdert artist (i skyggen av Clapton, dog noe bevisst fra hans side dersom man skal tro det en leser). Jeg har selv "Really" og "Naturally". Ung og barnslig som jeg er, ser jeg meg nødt til å anskaffe en skive med originalversjonen av "Cocaine". Er det 76' Shelter-pressing du har, Fosse?

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Ja, selvfølgelig, nu du siger det, ser jeg det Oslo.

Lige som dig, har jeg også bare udvalgte yndlingsplader stående i reolerne. Der er ikke tid til bladre igennem bunker af plader, jeg alligevel aldrig lytter på.

PS.
    Du burde også få plads til "the Yes album". (den er et must)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    13.975
    Ja, alminnelige og alminnelige fru blom. De fem øverste er japanske pressinger i EX/NM, ser at én av de mangler magebånd. Én trippel, to doble. Nederst til venstre pressing fra Analogue Production (du er rå Cash). Nederst til høyre, plukket opp i Luzern, standard europeisk.

Vis vedlegget 476974
    For en som har vokst opp Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, Pink Floyd, YES, Uriah Heep, Rolling Stones, Strawbs, Tangerine Dream osv er det pure gullet du drar frem her Fosse. Jeg blir liksom aldri lei debut albumet YES, Fragile og Close to the Edge. Relayer er også en utfordring, og så har jeg en liten skatt hjemme i orginal utgaven av Jon Anderson - Olias of Sunhillow. Da snakker vi cover art :cool: Kos deg!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Led Zeppelin og Pink Floyd er rimelig godt dekket. Classic Records’ Led Zeppelin-utgivelser er fine. Det er i det hele tatt mange av rockealbumene deres, Genesis inkludert.

Neste så jeg må inn på platerommet og snoke litt ...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Le Bureau ble fort så vanedannende her at det gikk ut over antall plater spilt
    Meget bra!

Har fått med meg en episode hver kveld med unntak av onsdag, da var det konsert med for meg ukjente artister og kjente låter, Dire Straits Experience.

Kanskje fortsette i progsporet forrige helg og ta en gjennomkjøring av Genesis.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Dessverre Dr Dong.

Ikke uaktuelt, men jeg kommer nok til å være restrektiv på hva jeg kjøper på bånd mht innspilingskvalitet. Snakker nå generelt, ikke om the band spesifikt. Forskjell mellom mediene er det selvsagt uansett, men jeg opplever at for en god del utgivelser er innspillingskvaliteten så vidt dårlig at ikke jeg synes forskjellen mellom mediene forsvarer prisdifferansen.

Jeg har en teori om at kompleks musikk, det være seg klassisk eller Pink Floyd i komposisjoner hvor det foregår mye, og eldre akustiske opptak hvor det er gjort lite eller ingen etterbehandling i studio (50-/60-talla jazz) har mer å tjene på tape enn mer moderne musikk. Så skjønner jeg også at f.eks Pink Floyd har gjort mye etterbehandling, men roen med tape gir kompleks musikk et ekstra løft og deres utgivelser er faktisk av de rockealbumene jeg opplever har mest å hente. Og deler av Darkness On the Edge of Town. Neil Youngs Harvest derimot har mindre å hente på tape.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.234
    Sted
    Sørlandet
    Meget interessant Fosse og takk for at du deler dine teorier. Håper det en dag kunne passe med en lytt på din taperigg hvor det står rock på menyen.

Ha en flott dag!

Mvh
    -BB-

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    B7BA9B34-04F8-4D22-AB83-5D68E7771957.jpg

Spiller denne, kjøpt i ei bruktsjappe på Frogner 2001, året jeg begynte å handle plater på ordentlig og handlet Project Perspective, min første ordentlige platespiller. Merkelig sjappe, alle møbler var fra USM Haller og han som eide stedet fikk inn flotte velholdte samlinger hvor platene ble solgt for 20-30 kroner. Mener han senere flyttet til Sagene. Jeg kjøpte mye strøken vinyl for 20 kr skiva på begynnelsen av 2000-tallet. Og litt Classic Records som var hinsides dyrt, 250 kr albumet.

Genesis er et av bandene jeg har flest plater av uten å ha et særlig nært forhold til musikken. Vet faktisk ikke helt hvorfor de er så godt representert i samlingen. Alt kjøpt inn tidlig 2000-tall.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.352
    Torget vurderinger
    26
    Lite, om noe, matcher Classic Records sine utgivelser av Genesis. Jeg har fire, albumene fra -71 til -74.
    Coverne, og da de med utbrent er utrolig forseggjorte.

EC66BEAD-B522-4B17-86C9-B0B65677BBF8.jpg

nils valla

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Antall liker
    294
    Fosse.
    prøv læg mærke til trommespillet (John Mayhew), på "Trespass".
    Du kan nærmest se trommernes placering i stereobilledet. Et "gammeldags" enkelt trommesæt, med bare det nødvendige.
    De næste to udgivelser, "Nursery Ceyme" og "Foxtrot", med P.Collins på trommer,
    virker nærmest, som de øvrige i gruppen ikke havde den store tillid, til den nye gut (Collins) i bandet.
    I hvertfald er trommerne overduppet og maskeret af al mulig andet "dangel". Det ikke mere muligt have samme "tromme-billed", som det var på "Trespass".
    Men offcourse, stadig interessante plader anyway.

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.318
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Ser jag blir nämnt och kan ju med det lägga till att hos mig har jag en liten kula blue-tack på varje ben mellan högtalare och stativ. Inte på grund av ökad ljudkvalitet, men av den anledning att jag flyttar mina fram och tillbaka en god del. Vid sløvlytting står högtalarna mot väggen, men under finlyssning drar jag de fram på golvet och då står de stabilare med mindre risk att de helt enkelt glir av stativen. Upplevde det som i överkant ostabilt och glatt att skjuta de fram och tillbaka utan blue-tack.

Den korte tiden jeg har hatt dem synes høyttalerne å stå fjellstøtt direkte på stativene. Leste rådet om steinplatene, men har foreløpig gjort som deg (og Crosswind kan jeg se av bilder) og balansert bort ujevnheter med papir. Har prøvd steinplater på tidligere høyttalere og det gjør uten tvil noe med presentasjonen, men ikke nødvendigvis positivt ved alle tilfeller.

Takk så mye for svar, da kommer de til å stå sånn inntil videre. Gleder meg forresten til å komme hjem til dem igjen og høre musikk :) Ha en fin kveld

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn