Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Et band jeg ikke har noe forhold til. Får sjekke ut Spotify skjønner jeg.

    Ellers er alt klart for å komplettere Wynton Kelly på SM468 LMC. Ser an morgendagen, litt familiebesøk og greier.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Ikke mye utstyr jeg har lyst på om dagen men følgende vurderes:

    - Arm fra Thomas Schick med passende SPU mangler, å mangle SPU er nesten som å mangle brune brogues, jeg skammer meg!
    - Ekstra riaa for å kunne leke mer? Hvorfor så mange armer, pickuper, trafoer og kun én riaa? Hvorfor denne askesen?
    - Trengs det akustiske tiltak? Kunne tekstilkunst finne sin plass mellom høyttalerne med begrunnelse i akustikkbehov? Omvendt argumentasjon? La gå. Kan forresten noen ta en alvorsprat med tekstilkunstnerne? For ærlig talt, de presterer på generell basis dårligere enn sine kollegaer malerne og skulptørene. Har de fått med seg årtusenskiftet?
    Jeg har mange dårlige sider, somling er ikke en av dem.

    Én av fire i boks.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Ja, har sagt A, men er i forhandlinger så kan ikke si B riktig enda.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    A er nyinnkjøpt Schick arm, 12 tommer. Tenker bruke den med Ortofons A-G-adapter og EMT-pickuper. Så får vi se om det blir SPU på sikt eller om det er morsomt å kunne kjøre EMT-ene i ulike settinger med enkelt bytte.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.543
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    A er nyinnkjøpt Schick arm, 12 tommer. Tenker bruke den med Ortofons A-G-adapter og EMT-pickuper. Så får vi se om det blir SPU på sikt eller om det er morsomt å kunne kjøre EMT-ene i ulike settinger med enkelt bytte.
    Det gikk kjapt. Gratulerer
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    502
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hei og godt nytt år Fosse:)

    Hvis du skal ha ny RIAA, skulle du undersøke med Thomas Mayer. Det han lager er så vidt jeg vet noe av det ypperste og mest seriøse om dagen.
    Han custombygger etter smak og lommebok.
    VinylSavor: LCR RIAA
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    LCR riaa og Thomas Mayer nevnte jeg og i # 4249
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Takker for innspill!

    Utgangspunktet for vurderingen er å ha mulighet for å teste litt ulikt. Aresen blir uansett beholdt. Og eventuell ny riaa bør ha mulighet for flere innganger.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    3EBE053F-D8BA-4DCD-922C-B83BA862E0DE.jpg


    FC0CDDCF-35E8-419B-95D3-E9AD8BF2CFD0.jpg


    Blir nok liggende på benken inntil videre, med mindre jeg får ånden over meg og driller opp et armbord så den går kjørt seg på Garrarden.
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.408
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Vis vedlegget 475166

    Blir nok liggende på benken inntil videre, med mindre jeg får ånden over meg og driller opp et armbord så den går kjørt seg på Garrarden.
    Nice!

    Undrar om ditt plint har likt ovalt armbord som mitt (båda från samma producent). I så fall kunde jag gärna testat den en dag den ligger arbetslös.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Beklager, sirkulære armbord på min. Plint måtte endatil lages to ganger da det første ble laget med et sirkulære og et ovalt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Det synes jeg også.

    I utgangspunktet er den tenkt montert på ny spiller når det blir noe av. Det er jo besluttet at ny spiller skal være fleksibel så det går garantert. Men, i tilfelle det skulle komme enda flere armer i hus så har jeg en backupplan, montere Schick direkte i plintet på Garrarden. Gleder meg til å teste EMT-ene i denne.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Tom Waits klar... Wynton Kelly på 468 i pressa nå
    mvh
    Leif
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.838
    Vis vedlegget 475166

    Blir nok liggende på benken inntil videre, med mindre jeg får ånden over meg og driller opp et armbord så den går kjørt seg på Garrarden.
    Denne fortjener en runde på Garrarden! helst med en SPU i tuppen :) Har nettopp montert min og dæven - dette var litt av en arm! Perfekt til Garrard-beistet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det er vel en velprøvd kombinasjon det, Garrard, Schick, SPU. Jeg er overbevist om at det låter fett. Jeg vurderte denne armen da jeg satte sammen Garrarden, men endte på EMT997. Det er heller ikke umulig at Garrarden blir stående med både 997 og Schick på sikt. Det er stor mulighet for at det kommer både det ene og andre på vinylfronten ut over vinteren.

    Har du forresten prøvd EMT på Schick?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.838
    Nix, har ikke det, men er nysgjerrig. Skulle jeg først være "utro" mot spu, ville det nok vært med en slik :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Vi får koble opp da og foreta en sammenligning. Music First trafoen min håndterer begge pickuper og jeg har mellomstykke som automatisk gir korrekt montering av EMT (kort headshell) i arm satt opp for langt (g-type).
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    2E905D6F-36DF-4447-92B6-3716A98C90A6.jpg


    20CC7DF4-BCD2-42BD-A18D-C20F44B23C72.jpg


    En fin dag i joggebukse dette, for å sjekke om Opeth følger med: Fikle litt med vinylen, fyre heftig på peisen, drikke kaffe fra Jacu (takk), plukke opp litt tape og sløve videre med en GT.

    Har satt E80CC i riaa, forsøkt å sette SME V på Garrarden, men fant ut at jeg må ha kortere treskruer for å unngå kollisjon mellom montasjeskruene i armbordet og plintet. Uansett, de nye rørene har gain omtrent som ECC82 og et godt stykke unna ECC81 som stod i - så en del mindre gain altså. Men flott lyd, absolutt. Noe mer laidback er første tanke, og det henger nok sammen med senket gain tenker jeg.

    Nå Tom Waits - Nighthawk at the Diner på tape.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Hei og godt nytt år Fosse:)

    Hvis du skal ha ny RIAA, skulle du undersøke med Thomas Mayer. Det han lager er så vidt jeg vet noe av det ypperste og mest seriøse om dagen.
    Han custombygger etter smak og lommebok.
    VinylSavor: LCR RIAA
    Har du testet noen av disse, eller fått sammenlignet med andre produkter? Regner med at prisen er høy, noen idé om hva vi snakker om?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    11.623
    Oi! Denne har gått under radaren min. Ser jo ikke annet enn fantastisk ut! Gruppekjøp!!:cool:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Hadde tenkt å roe litt ned på de store innkjøpene etter kjøp av platespiller, men pokker heller, om vi kan få de bestilt med 5-6 innganger og få til en gruppeavtale med litt rabatt så kan jeg vel ikke annet enn å bli med. Da tror jeg at jeg vil ha ren MM. Disse riaaene er for dyre til å skreddersy til én pickup.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enjoy Messias på tape nå...en av de store oppførelsene av verket som ble uroppført i Dublin i 1752!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.408
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har noen en anelse om vilken prisnivå det är prat om? Har behov för en extra ingång (totalt fyra), så hade varit intressant med prisläge!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Koser meg med messias og siste rest av juleøl nå. Strålende utgivelse, og det kommer fra en som normalt ikke velger opera.

    Crosswind, tror prisene begynner på rundt £ 12 000 for modellen vi her snakker om. Kommer nok litt an på trafovalg. Jeg er skeptisk til interne trafoer fordi jeg har tilgode å prøve en trafo som trumfer alle andre uavhengig av pickup og andre variabler. Anlegget utvikler seg over tid og jeg vil ha noe som er fleksibelt, i hvert fall om jeg skulle investert disse summene. Har egentlig ikke til hensikt å handle riaa, men så begynte tankene å fly rundt en alternativ riaa for morro skyld, og for å ha noe å bytte på. Og nå sitter fristeren nlykke på skulderen og hvisker meg i øret ...
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kommer nok litt an på trafovalg. Jeg er skeptisk til interne trafoer fordi jeg har tilgode å prøve en trafo som trumfer alle andre uavhengig av pickup og andre variabler.
    Frage: Gjelder det også trafoer sammenliknet som i forhold til én og samme pu har identiske data (forsterking, impedans etc.)?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    ligger en brukt i Frankrike
    VENDS PREAMPLI PHONO THOMAS MAYER

    extra innganger er bare chassis kontakter og en Seidenvender eller to
    Men hvordan vet man at man får plass til vender? Jeg har per nå seks armer, mulig én ryker, men skulle jeg handlet denne måtte jeg vite at det var plass til flere innganger. Forstår ikke gainangivelsen. Hvorfor ha layout så kablene må stikke opp?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.466
    Antall liker
    26.599
    Torget vurderinger
    24
    Kommer nok litt an på trafovalg. Jeg er skeptisk til interne trafoer fordi jeg har tilgode å prøve en trafo som trumfer alle andre uavhengig av pickup og andre variabler.
    Frage: Gjelder det også trafoer sammenliknet som i forhold til én og samme pu har identiske data (forsterking, impedans etc.)?
    Edit: Den vurderingen har jeg ikke gjort. Det blir trolig mer snakk om smak og behag og klanglig matching.

    Én trafo kan sikkert fungere fint om man er bevisst på å velge pickuper med samme, eller liknende data, men jeg har pickuper som er svært avvikende. Eksempelvis er det umulig å gi Jan Allaerts optimale forhold med trafo.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.885
    Torget vurderinger
    23
    Thomas kan skreddersy hva som helst. Da jeg besøkte ham i loftsleiligheten i Munchen i 2010 spilte han på en 4 chassis pre pluss en fire chassis RIAA, 100 kg. med jern pr. forsterker... Tango trafoer rund baut... 2,5 veis HT med 4 x 515 i IB løsning, stort IWATA horn med Altec 288 i senter. Drevet av tre sett to chassis mono 2A3 forsterkere. Midt på sommeren, grisevarmt oppunder loftet. Nesten surrealistisk med et så tyst oppsett som glødet av flasker i alle retninger....

    Helt til venstre sees en trefase rørbestykket strømforsyning. Ikke helt liten...


    Thomas anlegg.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ligger forøvrig ute to par originale TANGO LCR RIAA moduler for salg på nettet nå for de som kan snekre buffere selv........
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn