Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Bånd og vinyl (og for så vidt også bøker) skal som kjent lagres temperaturstabilt og vel også helst mørkt. Vinylen tåler nok mer enn bånd, men likevel. Jeg har godt med lagringsplass i rommet jeg per i dag bruker, men siden jeg helst ikke vil ha dørbladet montert og rommet ligger på øverste plan er det utsatt for temperatursvingninger sommerstid. Bor i drivhus i vestvendt skråning.

Dagens lagringsrom:

6E790345-5E98-47AE-A5B3-29BCBA1D3176.jpg

Nye planer legges. Rett nok et mindre pent rom, men av de mest temperaturstabile i huset da det er uten vinduer, nordvendt yttervegg og ligger delvis inn i bakken, er dette rommet:

067A741F-A8EB-4875-A75C-DA867D4890A6.jpg

Måler 2050 X 3100 mm. Men om man pusser opp rommet, går for ordentlig belysning og tilrettelagt lagringssystem så vil det bli plass til mengder av vinyl og tape. Fruen mener at for at dette ikke skal bli et mindreverdig kjipingrom er det bare å gjøre det ordentlig. «Du bruker så mye penger på denne hobbyen likevel at en vegg til eller fra med USM-reoler gjør ingen forskjell.» Tilvenning til priser på tape og pickuper gjør helt klart noe med oppfatningen av priser på alt annet. Jeg elsker hennes gode hode og evne til å resonnere.

Ble faktisk så ivrig at jeg glemte å drikke morgenens syvende kaffekopp under frokosten. Men slikt, kaffe og lagerplanlegging, blir man jo ivrig av.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    Hadde dere vært ektefolk, ville jeg sagt at du var godt gift, André ;)

Roy

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Du er nok inne på noe R.E.S. Ellers mener fruen hun fortjener applaus for at hun ofrer sin halvdel av rommet og egentlig er initiativtaker til de planlagte omrokkeringene. Jeg hadde sett for meg å bruke gangen i etasjen under, men dette blir da bare bedre.

Har egentlig ikke gjort annet i dag enn å drikke kaffe og snurre plater. Skjønt jeg var en kort tur innom polet, men det har ikke ødelagt stemningen. Og så har jeg snurret litt tape og lagt i ovnen.

EB38D668-0C1A-4CF3-9001-73B72D90743E.jpg

I går Jethro Tull på tape og vinyl, i dag jazz. Startet med Miles Davis. Nå Sonny Rollins.

4B3B4EDC-7585-4291-ACD7-594F428D405D.jpg

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.914
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult
    det er godt det er flere av oss med tolerante/smarte fruer....de har virkelig catchet essensen i tilværelsen
    fint om du har tilgang til vann og ifht vinylvask....evt en tørkefasilitet :cool:
    sendte deg nettopp en sms med vintips.....

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Karmana, nå er du veldig «enten eller» i tankegangen, det er veldig begrensende og sjeldent optimalt.

LMC, svært kort vei til dusj, den representerer forøvrig ingen kilde til bekymring mht fuktighet i og med at den kun benyttes når Sluket tørker ut.

Sist redigert:

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.844
    Sted
    oslo
    Selvfølgelig en strålende ide, men det finnes jo alternativer :D
    Fosse har selvfølgelig allerede walk in kjøleskap fylt med herlig forfriskende og leskende øl - har sett og smakt det med mine egne øyne og munn! :cool:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Det er dritkaldt ute, men lyset vitner om at våren ikke er langt unna. Hvilket bringer oss til temaet 911.

I dag sitter det et sett uoriginale felger på bilen. De er totalrehabilitert og utrolig fine, synes jeg, men jeg har lyst til å teste originale, eller tett opp mot originale, dekkdimensjoner og felger. Slik bilen er satt opp i dag er det som å kjøre carvingski, heftig så lenge det er svinger eller så lenge underlaget er perfekt, rette strekk med hjulspor gir sporing. Slik ser bilen ut i dag.

5A33BD36-2F81-4467-B0E6-AF6B067F1171.jpg

I høst, fra et bussete i Berlin, kjøpte jeg et sett originale Cup 1 felger som selvsagt kan testes slik de står nå, men nok trenger omlakkering og nye dekk på sikt.

I dag er felgene tofargede som på øverste bilde, men de har noen skader. Helsølv er originalt, helsort er bad-ass, hva sier folket? Skal jeg ha alt på stell til våren er det vel på tide bestemme seg.

14242ED5-E6E0-4928-B35A-7964E1FE53F0.jpg

A1D5A854-63AA-402D-B99F-14A5BC8AB127.jpg

E7EFB829-A29D-4741-AAF8-D29327152DB7.jpeg

Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Alufargede/sort er vel ganske stilig. Helt sorte felger liker jeg dårlig.

Hadde felgene hatt slankere spiler ville jeg gått for alufargede (sølv), men med så mye metall synes jeg kombinasjonen sølv/sort er tingen på en 911.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.914
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ingen tvil; helsølv :rolleyes:
    helt i strid mot logisk sans, fremhever det BILEN og ikke felgene selv imo

• Liker
    Reaksjoner: OMF

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Penest slik den står i dag, hvis ikke holder jeg også på alu/sort. En dash badass er alltid kledelig ;)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.154
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Stemmer for to farvet som første valg, sølv nr2, selv ville jeg ikke valgt bad ass stuket til classic Porsche.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Felgene jeg har blir beholdt, har kostet på de for mye i renovering og nye Michelin Pilot Sport 2 til at jeg gidder å selge. Litt som med pickuper, fint å kunne bytte litt.

2CF3EC9B-CB58-424C-963C-16C8BED59569.jpg

Tusen takk for innspill, ser at helsort ansees som uaktuelt mens det er relativt jevnt mellom sølv og tofarget.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.914
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    helsølv er elegant
    sølv/sort er Rudskogen

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.914
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    stemmer til jeg får det som JEG vil.....
    sikker på at "FRU FOSSE" er enig med meg....hun liker rene linjer....ikke vassgraut...:D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Typisk Karmana, fin twist, god humor!

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    FUCK! Siri likte sort/sølv, makan....det er av sine egne man skal ha det...:rolleyes:
    He he, spurte min bedre halvdel, selvsagt uten å vise noen av de andre innleggene inkl. mitt eget, og hun var også helt klar på at sølv/sort var stiligst..............god smak disse jentene :)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Helsølv har tre fordeler:

- Det er det originale og blir således aldri «feil». En del løpsbiler var tofarget og hadde felger i matchende farger, men uansett, sølv blir ikke feil
    - Ensfarget er trolig billigere :confused:
    - Ved eventuelle steinsprang så er problemet mindre med sølv enn med sort

Men så synes jeg det er litt kult med de tofargede, det er litt «slemt».

Her har en helg, fri, god vin og stemningen skal liksom være på topp og så kommer disse problemene snikende på en, livet er sannelig ikke så enkelt bestandig.

BTW, fruen stemmer for helsølv men liker også tofarget. Helt sort er ut.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.486
    Sted
    Sørlandet
    Sølv er eneste riktige på de originale felgene og spesielt på din bil som utelukker en koks/mørkere grå felgfarge. Felgteknikk i Fredrikstad gjør en utmerket jobb på slitne felger og du får dem tilbake som nye: www.felgteknikk.no

Mvh
    -BB-

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.342
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sølv/sort som på det første bildet - uten tvil synes nå jeg.
    Helsølv blir for mye - sølv:)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.372
    Torget vurderinger
    34
    Jeg ville gått for helsølv. En 911 skal være så original som mulig. Akkurat som kvinner.

Roy

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.417
    Torget vurderinger
    2
    Min første reaksjon var tofarget, men så skjønte jeg hvorfor, det får bilen til å se eldre ut enn den er.
    Jeg foretrekker kanskje utseendet på en eldre 911, men jeg liker ikke uærlige uttrykk.

Gå for originalfelg. Det kan ikke bli feil.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du har jo ett sett med ensfargede felger i sølv, som er pene og elegante (med racing-egenskaper). Da kan jo de alternative hjulene se litt racing (...eller «Rudskogen» om man vil, da.) ut. Man skulle jo tro at en 911 kjøpte man mer for sine racing-relaterte egenskaper enn for sin eleganse, men om de to lar seg kombinere er det jo flott. :) Uansett tenker jeg at hjulsett nr. 2 heller burde utfylle/komplettere det sett 1 ikke har, heller enn å være likest mulig. ;) Jeg stemmer altså for blankt, sort senter og sølv, eller kanskje enda bedre, høyglanspolert alu, kanter.

...FWIW.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Dette valget var enkelt i og med at du fasiten selv, Fosse: «Sølv er originalt»

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er sikker på at Porsche leverte cupfelger i flere farger og fargekombinasjoner. Og det er ikke akkurat som cupfelger er verneverdig mangelvare. ;) Heldigvis «skal» bilen bare være slik eieren ønsker, og ingenting av dette er dessuten irreversibelt.

Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Poenget er ikke tilgjengelighet, men originalitet. Eieren spurte om råd og fikk det ;)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.523
    Torget vurderinger
    27
    Originalt og originalt. Om man kjøpte bilen med cup-felger eller etterbestilte disse så ble nok disse i utgangspunktet levert i sølv. På den annen side ble vel disse felgene utviklet for bruk på cup-/racingbiler og om man søker litt ser man at det var veldig vanlig å lakkere bilen i to farger med matchende felger.

3342E7CF-D808-43ED-8D0A-8C188676943E.jpeg

D2327313-945C-4CCA-AE4E-4D06D23D0D0B.jpeg

Men, Dazed har et viktig poeng. De fleste tofargede felgene er ikke cupfelger men sammensatte felger med lakkert senter og dreid/børstet overflate i ytterkant. Det er jeg usikker på om går på cupfelgene, og ikke minst om det blir rett. Da gjenstår i tilfelle tofarget lakkert sølv og lakkert sort. Jeg er litt mer usikker på tofarget kombinasjon med lakkert sølv og annen farge enn kombinasjonen med dreid overflate og lakk.

Bilde under viser annen felgtype men illustrerer poenget.

C6BDE6D6-7560-4729-AA37-2841AB0970DA.jpg

Ellers ser bilen min original ut men er det ikke. RS-svinghjul, RS-clutch, PSS10-understell, cup-eksos og ca 50 hester mer enn originalt. Veldig moro!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn