Ja, hvordan beskriver man lyden av GRF 90? De som leser jevnlig her har sikkert fått med seg at Air Tight trenger litt omsorg etter at et rør gikk (en sikringskomponent må byttes). Manley Neo-Classic 300B har derfor fått jobben med i en periode å drive Harbeth 40.2 og nå nylig Tannoy GRF 90.
Tannoy er 95dB/1watt, Harbeth 86dB/1watt. Jeg er usikker på presisjonen bak disse tallene, men det er nå i hvert fall det de oppgir. Begge skal ha flat og fin impedansekurve. Det er vel liten tvil om at Manley med sine 12 eller 24 watt, avhengig av om de kjøres i parallell eller puss-pull, driver Tannoy bedre enn Harbeth.
Jeg har siden i fjor vår spilt på Air Tight. Joule Electra har hatt noen måneder på benken. Air Tight er åpen, gjennomsiktig med en fantastisk basskontroll. Manley er åpen den også, men den har en mer avslappet karakter med mer fokus på mellomtone og klang der Air Tight i større grad handler om driv og kontroll. Air Tight er på mange måter effektforsterkernes svar på Ear 324 om Manley Neo-Classic er Allnic for å overføre det til riaaverdenen. Sånn bare for å dra paralleller til andre sammenligninger.
Manley er handlet brukt, og jeg antar det er det kjipeste av rør som står i. Jeg får ringe selger og høre om vi kan komme til en ordning mht kjøp av det han måtte ha liggende.
Jeg bruker litt tid på innledningen her fordi uhell med Air Tight og tilfeldigheter rundt enkelte kjøp har ledet til at jeg fikk litt mange ukjente i fanget på én gang. Og alt må sees i sammenheng og ikke isolert når man skal forsøke å gi en beskrivelse.
Rett ut av boksen ble GRF 90 satt opp slik forrige eier forlot dem. Nøytral roll-off. Minus 1,5 dB i nivå på diskanten. Jeg har vekslet litt mellom denne posisjonen og helt flatt, det vil si ingen justering av nivå eller avrulling i toppen. Jeg kjører nå helt flatt og ingen justering av frekvenskurven.
Ja. Og så hører det med til historien at jeg også har kjøpt sølvkabler fra LFD. Samme kabling som brukes internt i GRF 90. Biwire, så høyttalerne kjøres uten jumpere.
Fordi elementet er så vidt mye høyere montert enn bassen på Harbeth har jeg foreløpig plassert høyttalerne lenger fra hverandre og følgelig tettere på sideveggene. De er enn så lenge vinklet omtrent rett mot lytteposisjon.
Jeg har et rom som er stort. Arealet i stua er stort, himlingshøyden er stor, og det er åpent opp til spisesonen. Dette gir et rom med mye volum og hvor det handler om å få nok bass heller enn å stramme denne opp ved hjelp av plassering. Det resulterer også i en relativt livlig akustikk med mye bare flater. Men, det er brukt sponplater på veggene og strie. Dette er derfor ikke flater som er harde som gips eller betong. Akustikken er livlig, men ikke hard.
Jeg vet ikke, men jeg har en mistanke om at mye av det jeg hører når jeg nå sammenligner de to kandidatene er at Tannoy GRF liker store rom. Harbeth 40.2 har jeg en liten mistanke om at kanskje presterer best i noe mindre rom, eller rom som er litt mer dempet.
Hvorfor? Tannoy GRF er omtrent dobbelt så stor som Harbeth 40.2 målt i volum på øyemål. Den oppfører seg lydmessig som en vesentlig større høyttaler. Lyden er simpelthen større selv om volumet oppfattes som det samme. Jeg synes det høres litt merkelig ut, men fruen sier seg enig i den subjektive betraktningen. Det bidrar igjen til en noe mer avslappet og mindre masete karakter fordi man oppnår større lydbilde uten å måtte skru opp volumet. Jeg har ikke målt frekvensgang og lydnivå så alle begreper brukt er rent subjektive opplevelser. Altså kan det være jeg faktisk spiller høyere eller lavere.
Diskanten til Tannoy sitter jo som kjent midt i bass-/mellomtoneelementet. Og her får det en hornlading. Og her kommer vi kanskje til det jeg synes er mest underlig, overraskende og kanskje vanskeligst å beskrive. På en måte spiller GRF mer dempet, men likevel mer livlig. Jeg filosoferer nå, men kan hornladingen av diskanten gjøre at jeg får mindre refleksjoner fra rommet og at det jeg hører er mer direkte lyd? Det er ingen tvil om at her, i dette rommet, så oppleves GRF mer detaljert og mer presis i diskanten. Det låter samtidig mindre hardt men også med mer sprut og fart. Lettere og raskere på foten. Dette ser jeg imidlertid ikke bort fra at delvis kan ha sin begrunnelse i rom og matching med rom.
Kvaliteten på gjengivelse av cymbaler og messingblåsere er helt i topp av hva jeg har hørt noen gang. Det er en finmaskethet i toppen som er helt enorm.
Når det gjelder den tonale balansen så er nok GRF noe fyldigere og varmere med mer fokus må nedre mellomtone enn øvre, men samtidig med noe mer nivå helt i toppen, med mer «luft» og utstrekning oppover.
Bassen er kanskje ikke så voluminøs som antatt (var redd de skulle bli i overkant feite), og det skyldes nok en kombinasjon av rom og det faktum at Manley nok ikke har det skyvet nedover som Air Tight har, og er slankere i bassen enn Joule Electra slik jeg husker det.
Selv uten å ha jobbet nevneverdig med plassering og vinkling så må jeg si at i dette rommet, etter mine preferanser, i kombinasjon med mitt utstyr og med den musikken jeg spiller, så er dette beste høyttaler jeg har hatt i hus. Jeg var redd de skulle være pågående i toppen. Jeg var redd jeg skulle få trøkk og moro men savne raffinement. Det har ikke skjedd. Dette låter mer behagelig, har mer bite når det kreves og er lettere på foten.
Så er det meget mulig jeg ville konkludert annerledes i mindre eller mer mellomstore rom.
Jeg er i hvert fall utrolig godt fornøyd så langt.