Jeg glemte den viktigste oppgaven: Sikre hi-fien for småpoter.
Jeg har vel nevnt det før men gamle Nelson hoppet aldri opp på kjøkkenbenken, spisebordet, hi-fien eller annet. Jeg kunne gå fra alt av mat og taperuller i bevegelse uten å i det hele tatt tenke at han kunne finne på noe. Nå har vi to småtroll og jeg har testet litt. De beveger seg forsiktig på småbord, mellom vaser, bøker og annet uten å rive ned noe. Men de vil helst høyt, og dit kommer de ved å hoppe eller klatre i gardinene. Så langt er de oppe i stua hvor stereoen står kun i følge med voksne, men jeg må finne en måte å ordne dette på.
Høyttalerne klarer seg. Jeg kan risikere at de går på fronttrekk, men det kan trekkes om. Forsterkere, riaaer etc er uproblematisk. Studeren trenger vel egentlig bare beskyttelse av lydhode når den ikke er i bruk, men jeg kan jo forestille meg at det kan bli skikkelig båndsalat om jeg ikke passer på. Men her kan man kanskje få laget et deksel man har over uten at det gjør for mye galt ifht temperaturutvikling.
Vanskeligst er det egentlig med platespillerne. Et deksel blir fort stort når det skal beskytte spillere med flere armer og det er tungvint i bruk. Det bør ikke hvile på tallerkenen om det i verste fall skal ta imot en hoppede kar på 8-9 kilo.
Jeg kan selvsagt bygge på reolen slik at spillerne blir stående bak en dør, men det gjør det ufattelig tungvint når en skal justere armer og pickuper - det er kronglete nok som det er. Jeg har vurdert en vegghengt installasjon hvor en hengslet plate i oppheist posisjon fremstår som diffusor/bilde mens den i senket posisjon gir en beskyttende plate over hele anlegget og for eksempel gir en absorberende flate også på vegg. Men jeg liker ikke å skru opp så faste installasjoner før jeg vet hva jeg trenger.
Og sånn for ordens skyld, kattene blir så det er mitt ansvar å balansere risiko og tiltak
Det vaskes daglig:
Vis vedlegget 663046
Prøv med Get off spray, fåes i dyrebutikken. Brukte det når Etera høyttalere kom i hus i sin tid, det funka her den gangen.