Ny tallerken er i messing, gammel, og original tallerken er i aluminium. Førstnevnte veier flere ganger mer, og er dreid. Dette eksemplaret har jeg blitt fortalt er det best balanserte eksemplaret de har dreid, de klarte ikke måle avvik.
Siden tallerkenen er så mye tyngre må det også byttes lager. I tillegg fikk jeg med en tung klamp. Jeg har tidligere brukt Loricraft sin doble matte, hvor øverste del har utskjæring der plata har label. Det er selvsagt ikke forenlig med tung klamp.
Videre er nytt lager dypere slik at jeg måten heve spilleren og endre hva den hviler på.
Altså flere endringer siden det ene tar det andre.
I tiden før jeg gjorde denne endringen på Garrarden så hadde jeg en runde med rørrulling på Luxman EQ-500 riaa brukt med Bergmann. Det betyr at Garrarden sine pickuper ikke nødvendigvis ser samme stepup/riaa som før tallerkenoppgraderong. Bare så det er klart at dette ikke er en ren A-B-test. Jeg har derfor den siste uken latt pickupene på Garrard se ulike riaaer slik at jeg får dannet meg en bredere oppfatning av hva som er spillers fortjeneste og hva som er forårsaket av riaa. Hvorfor jeg gjør et så poeng ut av det? Fordi EMT TSD i Accuphase låter totalt forskjellig fra samme pickup i Music First videre i Allnic. Den forskjellen er lettere å ta en forskjellen på ny og gammel tallerken. Altså er det viktig å passe på at man ikke roter Med hva som gjør hva.
Ny tallerken/lager/klamp/mattereduksjon (hele pakken, heretter referert til som tallerken) gir mer ro i lydbildet. Det blir bedre separasjon og bedre innsikt i opptaksrommet. Videre oppleves det som det er bedre «dreiemoment» ved at spilleren enklere «skjærer» igjennom og har ro, kontroll og oversikt i dynamiske passasjer. Litt som et stort skip i mindre grad lar seg påvirke av bølger og vind enn en mindre og lettere båt. Sikkert en søkt sammenligning, men dette var noe av det første som slo meg.
Dette resulterer i en ryddigere og mer presis topp og langt strammere bass. Det oppleves på mange måter som om man har tatt for seg hele musikkbildet og etterstrammet en del løse skruer. Alt virker fastere.
I kombinasjon med Accuphase C-27 gir dette et fenomenalt basstrøkk. Accuphase C-27 er rå i bassen, utrolig detaljert oppover og har en innsikt og presisjon som er det beste, eller i hvert fall av det beste, jeg har prøvd. Allnic H-1500MKII Plus er strålende, men på disse parametrene er den ikke i nærheten av Accuphase i mitt oppsett. Ikke med SME V-D + Vdh Colibri XCP og ikke med EMT 997 + TSD SFL.
Betyr det at Accuphase er bedre? Nei, den er anderledes. Allnic 1500 har ikke den strammeste bassen (skal eksperimentere med ulike rør i strømforsyningen, men likevel). Den har heller ikke den samme transparensen. Det den imidlertid har til fulle er en mellomtone og flyt, med litt varme, og formidling av klangtoner som lite annet kan matche.
Derfor står spilleren nå slik at EMT kjører i Music First + Allnic og Vdh kjører i Accuphase.
Med ny tallerken har på mange måter Garrard beveget seg i retning Bergmann. Men det er bare en fordel, for med det menes at den nå er et så presist og stabilt underlag at det kan forsvares på parre den med racere som Colibri etc.
Altså en solid oppgradering som innebærer at Garrard blir stående. På sikt skal det gjøres litt med avdemping plint etc. men spilleren har endelig blitt high end!