I Zürich er gamlebydelen Niederdorf et fint område å flanere i, og det ligger et godt utvalg av bra restauranter der.
Det begynner å bli alt for mange år siden jeg var i Zürich/Sveits sist, så jeg antar at spesifikke råd ang restauranter
har liten verdi nå. Fruen og jeg har ikke vært i Sveits sammen, så det er noe jeg har begynt å "true" med. Da blir det
nok en tur til St Imier (Longines), ellers er det bare noen dager siden jeg snakket med byens pensjonerte urmakermester
Ødegaard om bl.a. Sveits, og han anbefalte klart museet til Patek Philippe. Han fikk sin utdannelse i Sveits, og planlegger å ta
med sin arvtager, Christer, på en dannelsereise dit. Den turen skulle jeg gjerne vært med på!
Sist vi var i Edinburgh, bodde vi i Young St, New Town, og i den gatestumpen ligger Cambridge Bar og Oxford Bar i hver sin ende.
Cambridge bar er en stilig pub som serverer meget god pubmat, Oxford Bar er noe av det brunere jeg har besøkt, men ble godt kjent
gjennom den knallbra spenningsserien Rebus, siden den i serien var stambaren til til hovedpersonen Rebus.
Midt i turistområdet The Royal Mile ligger The Albanach, med et meget bra utvalg av whisky, og mat som etter mitt skjønn ligger i toppen av "pubmat",
av forrettene nevner jeg spesielt Haggis fritters og Scotch egg.
26497-gk-edinburgh-festival-menus-jun-2022-belhaven-heritage-albanach-v1.pdf (belhavenpubs.co.uk)
En helt unik opplevelse er Mary King's Close. På 1600-tallet ble det bokstavelig talt lagt lokk over en del av byen, og det er litt uvirkelig å tenke på at når
man spaserer i High Street, så ligger den gamle bydelen under deg, gater og hus med mange etasjer ligger der ennå. Et besøk anbefales på det varmeste.
Home - The Real Mary King's Close Edinburgh (realmarykingsclose.com)
/Morten