Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.639
    Antall liker
    103.258
    Torget vurderinger
    23
    Dit kommer Riksekornet aldri.... :rolleyes: Eller jo kanskje... rett etter en skive, noen minutter - før det braker løs igjen med nye forsøk og ombyttinger
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Dit kommer Riksekornet aldri.... :rolleyes: Eller jo kanskje... rett etter en skive, noen minutter - før det braker løs igjen med nye forsøk og ombyttinger
    Nå må du være snill! Jeg har kun kjøpt følgende i år:

    - Ikeda tonearm
    - Hana Umami Blue
    - Audio Technica ART-7
    - Accuphase DAC-50. Til koneoppsettet, primært for å kunne ha E-800 med innebygget riaa og dac slik at alt kan slås på gjennom én knapp.

    Det er relativt beskjedent.

    Edit: OK, en Avid Acutus Reference i tillegg, den hadde jeg glemt. Men, den står uansett i boden og blir stående. Edit igjen. Jeg glemte garasjeanlegget, men det er jo en annen adresse, så det tenker jeg ikke kan brukes mot meg. Dette har ikke vært et år for utskeielser på hifi-fronten. Jeg gjetter på at det gjentar seg i 2024.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er imponert over at du i det hele tatt klarer å sette på en plate, med alle de valgmulighetene du har 🙂
    Det går stort sett greit. Og faktum er at alt brukes. Kan hende ikke like mye, men det er ikke veldig stor forskjell. Nå er det naturlig nok det som er nyest som blir mest brukt, så EMT og Jan Allaerts får hvile litt.

    Startet ellers morgenen med å installere Dac-50 i Accuphase. Nå har E-800 begge kortene, riaa og dac. Veldig, veldig god dac er førsteinntrykket. Godt skyv nedover og uten tendens til hardhet oppover. Foreløpig kun streamet julemusikk via Lindemann. Dette kortet er kjøpt ikke for lydmessig oppgradering, men rett og slett for å kunne forenkle betjeningen (og for å ikke ha varmt rørutstyr) bare for å spille fra spotity. Mulig Audio Aero Capitole går i hovedanlegget (om jeg finner plass).

    86B758BE-2DA6-4B17-BBBC-164F8FBFEF4A.jpeg
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.906
    Antall liker
    26.809
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Isteden for att jeg skal diskutere pu justeringer med deg er nok det her noe som interesserer deg mere.
    Etter dagens skitur blev jeg med kamraten hjem og fikk sett en veldig unik Jaguar😍
    Er visst en av de aller første som blev lagd mener det var 1961 mod? Vil du vite mer om bilen, historien, restaurering så kan jeg poste mer info.
    20231230_112151.jpg


    20231230_112130.jpg


    20231230_112121.jpg
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.906
    Antall liker
    26.809
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det var flott bil Cash. Ser det er en tidlig utgave. Hører gjerne mer om denne. Flott farge også!
    Den kom hjem iår etter og vært i UK siden -17 på restaurering blev litt lenger på grunn av pandemien.
    Her er en reportasje fra Jaguar World, sen finns ju historien fra eier og lytte til.
    IMG_20231230_151001.jpg


    IMG_20231230_150931.jpg


    IMG_20231230_151018.jpg


    IMG_20231230_151025.jpg


    Vi kan sikkert ta en tur og se den når sommeren kommer da den skal rulles ut og kjøres😍
    Godt nyttår🙂
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    og det gav mersmak?
    9TT og armen er min. 9GSS er bare på lån, og ikke lyttet til. Jeg har vurdert mono-utgaven, men siden jeg har så vidt få mono-skiver så sliter jeg litt med å se behovet for å øke antallet mono-pu-er.

    Jeg kan absolutt bli fristet til å ha flere Ikeda, på sikt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Nydelig bil Cash. Helt subjektivt så liker jeg ikke dekk med hvite sider på e-type. Jeg hadde dette på min da jeg kjøpte den (de dekkene hadde dessuten helt elendige kjøreegenskaper, uten at fargen kan lastes for det). Kun min mening. Jeg gikk for tidstypiske Pirelli, disse: https://www.cinturato.net/e-type-jaguar-tires.html

    Reposter gammelt bilde.

    CE229F2C-7D2A-42DB-874A-A8842CBB89DB.jpeg


    Har Pirelli på 964-en også forresten.

    Tilbake til kveldens spilleliste:

    CFCDB05E-41F5-4E05-8175-E7B1D42E3D16.jpeg


    Imens planlegges morgendagens middag og viner.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Ooh, den Sea Pictures og E-Type.
    Jeg mener å huske at den skiva ble gitt meg til jul av fruen for noen år siden. Forresten ikke selvvalgt. Det gjør det hele minst like hyggelig.

    Ellers oppdaget jeg plutselig at lyden dro veldig mot høyre (på Karajan-skiva), måtte derfor ha ei Dire Straits skive innimellom (kjent stoff) for å sjekke om det var anlegget eller plata. Det var plata. Puh! Slik Tannoyene nå er satt opp så blir man fort litt forvirret om en eller annen lydmann har gjort noe uvant 😊. Mark er i senter, fred i heimen.

    Vi kjører Ikeda 9TT i Ikeda IT-407 og Wavac. Jeg liker den litt runde, fyldig lyden fra Wavac. Men, at det er mulig å lage en riaa fordelt på tre chassis, med totalt fem strømkabler, hevde at materialvalg er begrunnet i støyreduksjon, for så å ende opp med noe som er så ømfintlig for plassering er meg en gåte (bedrag).
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.906
    Antall liker
    26.809
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Nydelig bil Cash. Helt subjektivt så liker jeg ikke dekk med hvite sider på e-type. Jeg hadde dette på min da jeg kjøpte den (de dekkene hadde dessuten helt elendige kjøreegenskaper, uten at fargen kan lastes for det). Kun min mening. Jeg gikk for tidstypiske Pirelli, disse: https://www.cinturato.net/e-type-jaguar-tires.html

    Reposter gammelt bilde.

    Vis vedlegget 982184

    Har Pirelli på 964-en også forresten.

    Tilbake til kveldens spilleliste:

    Vis vedlegget 982185

    Imens planlegges morgendagens middag og viner.
    Rent subjektiv syns jeg att den klær vite dekksider som utstilling objekt.
    Bildet fra Blenheim Castle eller London classic car show der den vært utstillt.
    IMG_20231230_153200.jpg

     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Nyttårskonsert i går: https://ofo.no/no/konserter/2024-01-10/nyttarskonsert

    9C5A13AF-BEA0-41DB-BDF9-D583D32FDFEA.jpeg


    Veldig, veldig flott konsert. Storkoste meg! God lyd, morsomme og vakre musikkstykker. Fin stemning. Må få med meg flere klassiske konserter skjønner jeg.

    En del andre gjøremål har fått mer oppmerksomhet enn stereoanlegg i det siste. Men, i kveld tester vi om Hana Umami Blue fungerer godt med Music First step-up. Det gjør den. Det låter mer åpent og distinkt enn gjennom Dynavector SUP-200. Utrolig innsyn i opptaket. Overlegen holografi. Fantastisk gjengivelse av slagverk og piano. Anslagene er bedre reprodusert enn jeg kan huske noen har gjort det. På mer pågående opptak er SUP-200 mer tilgivende og snillere, men jeg må nok gi fruen rett, det låter mindre interessant, og sikkert også mindre «riktig». Umami Blue er en fin kamelon som endrer karakter etter hva den parres med. Det gjør den morsom å leke med.

    Uke 2 går mot slutten uten at undertegnede har kjøpt eller bestilt så mye som en liten pickup.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.896
    Antall liker
    21.927
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kos med uforsterkede konserter. Jeg tåler snart ikke annet.
    Jeg kom på den platesiden med Elgars Sea Pictures når tråden din dukket opp igjen i feeden, og tror at jeg kan gi, ved hjelp av Mark Ward hos Tracking Angle, et tips om noe fint som kan likne litt, riktignok for sopran og orkester.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    I går var planen å få montert den nye løftebukken. Den var midlertidig plassert i feil hall. Dette innebar en del planlegging av hva som måtte ut først, skulle inn hvor og ikke minst i hvilken rekkefølge.

    037312BC-39AB-46D5-9515-ABBA38117D1B.jpeg


    Jeg var litt spent, skal innrømme det. Emballasjen var ødelagt etter utpakking, og hva gjør du om denne saken på 480 kg ikke funker og skal leveres tilbake? Alt gikk smurt og den virker å fungere utmerket. Glad jeg gikk for en som løfter 1200 mm

    AA6BEA4E-3F68-41AC-85FD-518E86E1A567.jpeg


    CE73C9EC-3AB0-4610-B80D-BAF434923FCF.jpeg


    Neste innkjøp er kompressor.

    Neste hifi-relaterte aktivitet blir å tilbakeføre Allnic til å ha flere innganger og muliggjøre bruk av de innebygde trafoene i Allnicen. Detre eksemplaret er ombygget til å bruke andre rør, LCR-trafoene er skiftet etc, men modifiseringen har i tillegg gitt redusert fleksibilitet ved å gå utenom inngangsvelgeren. Kan hende jeg starter på å undersøke dette allerede i ettermiddag.

    A050B3ED-6228-4AEC-8609-0ED252F22E35.jpeg


    Ellers, super fest hos nlykke i går. Takk!
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    194
    Antall liker
    339
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Den kom hjem iår etter og vært i UK siden -17 på restaurering blev litt lenger på grunn av pandemien.
    Har du satt bort restaureringen ? Jeg trodde, i all min naivitet, at alle entusiaster restaurerte selv.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Har du satt bort restaureringen ? Jeg trodde, i all min naivitet, at alle entusiaster restaurerte selv.
    Nå er ikke dette spørsmålet rettet til meg, og det er ikke Cash sin bil (som han redegjør for), men siden det er min anleggstråd så svarer jeg på Cash sine vegne: Jeg tenker at det er med bil som med hi-fi, interessen kan arte seg ulikt. Man kan da godt være hi-fi-entusiast uten å bygge egne forsterkere? Og man kan være interessert i biler for å kjøre dem, uten å selv å kunne, eller ønske, å skru.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    194
    Antall liker
    339
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Nå er ikke dette spørsmålet rettet til meg, og det er ikke Cash sin bil (som han redegjør for), men siden det er min anleggstråd så svarer jeg på Cash sine vegne: Jeg tenker at det er med bil som med hi-fi, interessen kan arte seg ulikt hos den enkelte. Man kan da godt være hi-fi-entusiast uten å bygge egne forsterkere? Og man kan være interessert i biler for å kjøre dem, uten å selv å kunne, eller ønske, å skru.
    Du har jo rett, generellt sett, i det du skriver. Dog trodde jeg at Jaguar-miljøet var litt annerledes. Jaguar er som kjent ikke en bil men en livsstil :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Originalt kommer Allnic H-7000 med 2 stk MM-innganger og 2 stk MC-innganger. Jeg har alltid oppfattet de innebygde step-up-trafoene fra Allnic som greie. Basert på erfaring med enklere riaatrinn fra Allnic.

    Uten å fyre opp igjen diskusjonen vi nettopp har hatt, så tror jeg dette er arbeid som skal settes bort.

    2841CCAC-F47B-4ED2-924C-0C1B844D1735.jpeg
    EA57003D-6DA8-4A01-831C-A0ABBE827254.jpeg

    9016881E-3916-4B53-80C2-1BB503FE37FD.jpeg


    Inngangsvelsleren må være den lille gule og sorte boksen midt på nederste bilde.
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.966
    Antall liker
    13.339
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den sorte og gule ser ut som en toggle switch og inngangsvelgeren ser utenfra ut som en rotary switch?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    den sorte og gule ser ut som en toggle switch og inngangsvelgeren ser utenfra ut som en rotary switch?
    Det sitter en rotasjonsvelger i front, men hvordan denne funksjonerer med resten er jeg litt usikker på. Har ikke studert det inngående. Etter hva jeg har forstått så er ingen av komponentene loddet ut, så dette skal i prinsippet være rett å tilbakestille.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Starter på arbeidet lørdag førstkommende. Planen er revidert: Vi tar av toppen og bunnpanna, tar ut stempler og sjekker oljeringene med mer. Finner vi grunnen til oljeforbruket der så tas ikke motoren ut. Avdekker vi ikke en sannsynlig årsak inder dette arbeidet så får vi gå videre.

    Trengte en kompressor og tenkte jeg skulle kjøpe noe som i hvert fall ikke begrenser. Men at den var så stor hadde jeg nok ikke helt sett for meg. Bare å ringe elektriker …

    4A421A0C-ECAA-45BA-B5C9-A1549D70DACF.jpeg


    I stua spilles det en del musikk om dagen. Spiller nå med Hana Umami Blue rett i Luxman uten bruk av eksterne trafoer. Dette er en meget god kombinasjon. Ut over det så har jeg ikke fiklet stort med anlegg, bare spilt plater, og spilt plater. Jobber meg igjennom 7. eller 8. Miles Davis-skiva siden i går ettermiddag.

    Er bedre fornøyd med lyden enn på lenge.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Nydelig bil Cash. Helt subjektivt så liker jeg ikke dekk med hvite sider på e-type. Jeg hadde dette på min da jeg kjøpte den (de dekkene hadde dessuten helt elendige kjøreegenskaper, uten at fargen kan lastes for det). Kun min mening. Jeg gikk for tidstypiske Pirelli, disse: https://www.cinturato.net/e-type-jaguar-tires.html

    Reposter gammelt bilde.

    Vis vedlegget 982184

    Har Pirelli på 964-en også forresten.

    Tilbake til kveldens spilleliste:

    Vis vedlegget 982185

    Imens planlegges morgendagens middag og viner.
    Den cellokonserten er til å grine av. J du Pré 🥺
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Satt i går kveld og koste meg med plate etter plate. Studerte anlegget og begynte å tenke litt på hvor lite jeg har gjort på hi-fi-fronten siste året: Når rullet jeg sist rør i strømforsyningen på forforsterkeren? Hva med inngangsrør på Manley Neo 500? Skal jeg la være å rote meg bort bare fordi jeg er fornøyd? Skal jeg unnslippe frustrasjonen helt til noe går i stykker? Dette virker i overkant lettvint.

    Tar jobben all kraft og kapasitet? Har jeg blitt lat i tillegg til feit? Jeg må ta meg sammen, skjerpe meg. Ta en alkoholfri øl, kom deg tidlig opp og sett i gang! Som sagt så gjort, men jeg dro i stedet i garasjen. Det hjalp litt på i kveld da jeg søkte etter et bilde på iPaden og fant at denne serien med bilder ble tatt for ganske nøyaktig ett år og ei uke siden:

    849DF66C-67BD-46DC-AA13-DE0926CCD90F.jpeg
    A12FBD67-C2A2-47C0-899D-DF3B609B8DB4.jpeg


    Etter en god seanse i garasjen i dag:

    5484860E-72A3-4B06-B4E4-DEDF7991E3E1.jpeg
    001420F5-DA1C-40F1-AE03-C9C282A70261.jpeg

    D9B86EB4-19F9-473A-92DC-FD018ADB175B.jpeg
    965ED968-A063-441D-95AF-FA7863F42315.jpeg


    Litt har jeg fått orden på siden i fjor. Det blir nå litt hi-fi-pause. Kommer sterkere tilbake gutter!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Jeg hadde planer om å sette opp en Rega Planar 3 med en enkel pu, ha et utvalg slitne dubletter og mulighet for å kunne avspille LP-plater i garasjen. Mest bare for moro skyld, primærkilde var tenkt å være CD. Ca ett år siden, med platespiller på toppen.

    B220FC4E-A812-4871-BAF0-10ABA68018FB.jpeg


    Det er kanskje ikke riktig å si at det nå er trangt, men det begynner å bli mer verksted-garasje enn stue-garasje.
    Platespilleren kommer derfor til å ryke, med mindre jeg bygger hems.

    Å til det hifi-relaterte:

    1) Min gamle Sony CD-spiller har begynt å hoppe. Er det laseren? Er det mulig å reparere (jeg taper gjerne litt penger for miljøet, støtte hi-fi-reparatører og ha noe som er så pent som gammel Sony).

    2) Jeg må ha en mulighet for å spille av fra Spotify. Jeg har ikke trådløst internett i garasjen. Ha er da enklest om lydambisjonene er begrenset? Enkel dac med Bluetooth? Noen modeller som er brukbare? Alternativt separat dac?

    Status per i dag. Tipper USM-reolen ryker og at stereoen går inn i hyllesystemet, det gir høyere WAF.

    E3792DF1-CD9D-4219-B21B-4BD7F0E6DB93.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.885
    Antall liker
    10.720
    Torget vurderinger
    10
    Spotify? Denne har en fantastisk EQ funksjon, både vanlig og parametrisk.
    Den har også analog inn slik at vinyl avspilling også kan nyte godt av litt romkorreksjon


    Denne appen og en 5 m lang hodetelefon ledning til kr 100 gir deg ferdige EQ punkter på 3 min:


    Og trådløst nett løser du med tvilling sim kort og en liten dings med mobilt internett.


    Akkurat denne løsningen med disse tre tingene har jeg på offgrid hytta :)

    «Light DSPn» med Wiim og HouseCurve appen er superenkel i bruk. Dersom du velger noe sånt så ikke nøl med å spørre om wienerbrød og kaffebesøk i garasjen så stiller jeg opp 😎
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn