Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Hei Fosse
    Spennende å høre inntrykkene når du har fått lyttet litt 🎼
    Vandret litt mellom Fyne og Tannoy rommene når jeg var i munchen i mai. Fikk lyttet til flere av modellene av disse to merkene.
    Inntrykkene var lyd som lå ganske nærme hverandre, tross forskjellig elektronikk og rom.
    En ting jeg bemerket meg var at Fyne virket noe mer friskere/ frempå i toppen.
    Kan selvfølgelig være elektronikk/rom som spilte inn ?
    Uansett lytte opplevelsen på både Tannoy og Fyne var meget positivt, forstår at dette er noe du liker.
    Spennende å høre hvordan du opplever Tannoy V/S Fyne (y)


    Mvh: Espen L
    Jeg har som nevnt hørt Fyne Vintage 15 hos tidligere eier. Der spilte de i et lite rom, med streamer og Lyngdorf. Det låt definitivt varmere og fyldigere enn hva GRF 90 gjør hos meg. Men, forskjellene på rommene er trolig større enn forskjellen på høyttalerne. Videre har GRF 90 to ulike justeringer for nivå og karakter i toppen. Det har Fyne også, det innebærer at karakteren på høyttaleren og nivået i toppen kan tunes i delefilteret under avspilling.

    Jeg har som tidligere nevnt vært svært godt fornøyd med mine GRF90. Det eneste jeg har savnet, og det sier kanskje mer om rom og plassering, enn selve høyttalerne, er nivå og trøkk i mellombassen (husk at det spilles i et rom med 4,8 meter til himling og en bakveggen som kun går et par meter opp, for så å åpne opp mot nytt areal. Volumet stort. Og selv om det er mye treverk, og spon under strie, så blir det lite demping rent akustisk i rommet. Jeg spiller også "mot" takvinkelen, hvilket ikke er ideelt. Rommet har sine styrker (luftig, åpent og lite romling i bassen), men det gir også noen utfordringer i form av livlighet. Og så er det viktigst for meg å ha anlegget i stua, ikke i eget rom, og at det står slik at det ikke tar sjøutsikten.

    Lang intro til poenget: Jeg er usikker på hvor ulik karakteren er. Dessuten har jeg forstått at GRF90 er noe friskere enn øvrige modeller i Prestige-serien. Så ja, det blir spennende å høre.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.685
    Antall liker
    17.768
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For å sitere et innlegg fra en annen tråd:
    Gøy når man kan gjøre små endringer/forbedringer uten å bruke store summer :cool:
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    442
    Antall liker
    307
    Gratulerer med nye høyttalere, Fosse. Sånne høyttalere(også de gamle) er så fine, at det gjør vondt i kroppen. Hærlig med vintage-look. Men folk som kjører Jaguar, vet hvordan ting bør se ut😉

    Mvh Kjell
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer Fosse, bra med noe nytt sånn at tråden din livner til igjen😉
    Ja, det var på tide det nå :)

    Skal jeg være ærlig har det seneste året i så stor grad blitt brukt på bil- og bilrelatert at det har blitt litt for lite aktivitet i stereoanlegget til å holde denne tråden veldig aktiv uten å gå off-topic. Noe jeg ustanselig gjør, med glede. Men, jeg ser at jeg strekker strikken for hva som hører hjemme i en tråd som skal handle om "mitt anlegg". Jeg må skjerpe meg. Uansett så håper jeg at høsten vil gi litt mer ro til å drive med hi-fi. Mulig jeg heller ikke er like interessert i hi-fi som før. Det er liksom ikke livet om å gjøre.

    Uansett, i kveld er planen å få testet høyttalerne sånn helt innledningsvis. Jeg må ha litt hjelp for å få satt på spikes/føtter, så inntil det er på plass blir det begrenset hvor mye jeg kan flytte høyttalerne rundt. Men det blir moro uansett.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.675
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Spiller ingen rolle, det handler om det du driver med. Min tråd sporer av i alle retninger som handler om meg og vårt også. Kjør på, la det sprike i alle retninger av det du/dere driver med. Bare gøyere😆
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.330
    Antall liker
    2.543
    Torget vurderinger
    4
    Enig med de siste innleggene her. Alle digresjoner verdsettes, spesielt de bilrelaterte, for min del. Men vintips ol. tar man jo heller ikke skade av...😉
    Så ikke vær redd for å legge ut nye bilder av bilene, selv om vi har sett bilder av dem før. Er det ikke fryktelig lenge siden vi har sett 964`en i tråden...?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Serleg dei epistlane om korleis gamle bilar bryt saman på nye og uventa måtar, og einaste farbare veg er å gjera alt sjølv. :love:
    Herlig!

    Ja, høsten for snaue to år siden hadde jeg ventiljusteringer og diverse annet arbeid på 964. Det skulle i teorien ha stoppet litt oljedrypping, men førte til at det lakk betraktelig mer. Fordi jeg da var midt i spetakkelet med gutta i Fredrikstad som holdt på å ødelegge E-typen, og stod midt i avklaring rundt heving av kjøp på Morgan pluss 8, samt vurderte å handle en erstatning for denne, ble det lite kjøring av 964-en. Jeg fikk derfor ikke med meg at oljeforbruket økte (lekkasje). Det hele resulterte i at bilen ikke ble EU-godkjent i våres. Ny runde med nye deksler (frest av et helt stykke aluminium og skal være stivere enn de originale). Jeg vet, det svarer bare ut punkt én, bilen bryter sammen, så får vi se om vi kan gjøre alt selv neste gang :)

    Over til noe viktigere:

    ht.jpg


    I går ble høyttalerne koblet opp for første gang. Jeg har foreløpig plassert de i emballasjen slik at det er enkelt å dra dem frem og tilbake og justere vinkel uten å være redd for at spikene hopper ut av koppene og ødelegger gulvet. Som kjent har høyttalerne hele to justeringshjul for diskant, og det påvirker selvsagt hele lydbildet.

    At disse høyttalerne kler rommet langt bedre enn GRF90 er udiskutabelt. Selv uten å ha jobbet særlig med justering av diskant eller plassering er det åpenbart at disse "fyller" rommet med lyd på en helt annen måte. Det låter større, mer kroppslig og med et helt annet trøkk nedover. Det betyr på ingen måte at GRF90 er annet enn glimrende, men de er ikke store nok (alt relativt) til å spille i rom av denne størrelsen.

    Dette kommer til å bli moro. Veldig moro!
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.012
    Antall liker
    1.370
    Torget vurderinger
    5
    Ser standsmessig ut, selv med emballasjen. Godt at lyden også ligger an til å matche forventningene!
    Tatt i betraktning sommerværet for øyeblikket, blir det vel å prioritere 33 rpm foran 6800 rpm i Porschen. 😎
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med flotte høyttalere. Ser meget fint ut sammen med resten av oppsettet ditt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    ...
    At disse høyttalerne kler rommet langt bedre enn GRF90 er udiskutabelt. Selv uten å ha jobbet særlig med justering av diskant eller plassering er det åpenbart at disse "fyller" rommet med lyd på en helt annen måte. Det låter større, mer kroppslig og med et helt annet trøkk nedover. Det betyr på ingen måte at GRF90 er annet enn glimrende, men de er ikke store nok (alt relativt) til å spille i rom av denne størrelsen.
    ...
    Fikk en lytt i går også. Noterte meg følgende:

    GRF90 har to justeringsmuligheter for diskant, "treble energy" og "treble roll off", hver av disse har 5 ulike posisjoner.
    Fyne Vintage 15 har trinnløs justeringsmulighet for henholdvis "hf energy controll" og "presence". Det går selvsagt raskere å justere på Fyne siden man ikke må skru ut og inn "pinner" men bare vrir på justeringshjul. I tillegg virker det som spennvidden på justeringene er større, videre at det selvsagt er enklere skri dette til dit man ønsker i og med at det er trinnløst - du må ikke opp et helt knepp, du kan vri f.eks 4 grader av 340 mulige.

    På GRF90 valgte jeg å la "treble energy" være nøytral, mens jeg kjørte "treble roll off" på maks senkning (-6). Jeg jobbet ganske mye med dette, og konkluderte med at dette var best. Det gav i sum mest bass uten å ta lufta ut av diskanten. Litt underlig at jeg på Vintage 15, i hvert fall så langt, har konkludert med at HF Energy Controll settes tett på minimum mens jeg kjører presence noe opp (+). Det later ikke til at det å justere på "HF energy controll" gjør annet enn å justere nivået, det endrer ikke på karakteren. Følgelig er det bare å skru ned nivået, skru opp volumet, og vips har du mer mellomtone og bass. Innstilingene av Fyne Vintage 15 gir intuitivt noe mer mening og er litt mer lettfattelig. Hva skal jeg si? På GRF90 var det som om disse to justeringene gjorde mye av det samme, men litt ulikt, justeringen av den ene la seg i større grad "oppå" den andre. På Vintage 15 er det mer opplagt at de gjør ulike ting, og følgelig er det enklere å justere disse hver for seg. "Presence" gir mer fokus og presisjon i mellomtonen. Jeg oppfatter det litt som om dempingsfaktoren også endres noe. Besnærende.

    Jeg har hatt begrenset med tid, men dette er de første inntrykk.

    Nok om ratting av hjul. En annen vesentlig forskjell er at lyden typisk ble hardere og mer pågående oppover ved pådrag på GRF90, mens det nå blir vesentlig mer bunndrag og trøkk når man skrur opp volumet. Før, tynnere og hardere, nå mer bass. Spiller man lavt låter de to parrene derfor mer likt hverandre enn de gjør når volumet økes. Uavhengig av volum er det definitivt mer "fløte i sausen" med Fyne. Dette oppfattes umiddelbart også av fruen fra før hun egentlig hadde satt seg ned for å høre etter.

    Sånn umiddelbart kan jeg ikke si at jeg savner noe, og den ekstra kroppen, tyngden, fylden, trøkket og dynamikken gjør at jeg har spilt mye rock og blues de siste dagene. Dette er mer min type lyd.
     
    Sist redigert:

    hæggen

    Medlem
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    19
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    4
    Fikk en lytt i går også. Noterte meg følgende:

    GRF90 har to justeringsmuligheter for diskant, "treble energy" og "treble roll off", hver av disse har 5 ulike posisjoner.
    Fyne Vintage 15 har trinnløs justeringsmulighet for henholdvis "hf energy controll" og "presence". Det går selvsagt raskere å justere på Fyne siden man ikke må skru ut og inn "pinner" men bare vrir på justeringshjul. I tillegg virker det som spennvidden på justeringene er større, i tillegg til at det selvsagt er enklere så sy dette til dit man ønsker i og med at det er trinnløst - du må ikke opp et helt knepp, du kan vri 4 grader.

    På GRF90 valgte jeg å la "treble energy" være nøytral, mens jeg kjørte "treble roll off" på maks senkning (-6). Jeg jobbet ganske mye med dette, og konkluderte med at dette var best. Det gav i sum mest bass uten å ta lufta ut av diskanten. Litt underlig at jeg på Vintage 15, i hvert fall så langt, har konkludert med at HF Energy Controll settes tett på minimum mens jeg kjører presence noe opp (+). Det later ikke til at det å justere på "HF energy controll" gjør annet enn å justere nivået, det endrer ikke på karakteren. Følgelig er det bare å skru ned nivået, skru opp volumet, og vips har du mer mellomtone og bass. Innstilingene av Fyne Vintage 15 gir intuitivt noe mer mening og er litt mer lettfattelig. Hva skal jeg si? På GRF90 var det som om disse to justeringene gjorde mye av det samme, men litt ulikt, justeringen av den ene la seg i større grad "oppå" den andre. På Vintage 15 er det mer opplagt at de gjør ulike ting, og følgelig er det enklere å justere disse hver for seg. "Presence" gir mer fokus og presisjon i mellomtonen. Jeg oppfatter det litt som om dempingsfaktoren også endres noe. Besnærende.

    Jeg har hatt begrenset med tid, men dette er de første inntrykk.

    Nok om ratting av hjul. En annen vesentlig forskjell er at lyden typisk ble hardere og mer pågående oppover ved pådrag på GRF90, mens det nå blir vesentlig mer bunndrag og trøkk når man skrur opp volumet. Før, tynnere og hardere, nå mer bass. Spiller man lavt låter de to parrene derfor mer likt hverandre enn de gjør når volumet økes. Uavhengig av volum er det definitivt mer "fløte i sausen" med Fyne. Dette oppfattes umiddelbart også av fruen fra før hun egentlig hadde satt seg ned for å høre etter.

    Sånn umiddelbart kan jeg ikke si at jeg savner noe, og den ekstra kroppen, tyngden, fylden, trøkket og dynamikken gjør at jeg har spilt mye rock og blues de siste dagene. Dette er mer min type lyd.
    Gratulerer.Har spilt på Tannoy 15tommere i flere år.Velkommen til himmelen.De skal aldrig ut av huset.Mvh Hæggen
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Vel hjemme etter tre dager i Trondheim. Flott kjøreveier over Dovre på vei opp og retur over Venabygdsfjellet på returen. Har tidligere tenkt at motorisert cabriolet er unødvendig, men skal innrømme at med det ustadige været vi har hatt i juli er det greit å kunne kjøre taket opp og ned uten å stanse. Veldig hyggelig å være tilbake etter mange år. Byen er enda vakrere enn jeg husker fra studietiden. Hotell Britannia er et sted man kan bo mange netter uten å gå lei. Frokosten er helt der oppe.

    22AB3B19-5656-4FC1-95F6-6AA39A8693DD.jpeg

    Gløshaugen
    DA9F0999-A57D-4A78-BAD7-C9F0A0DFF728.jpeg

    Over fjellet.

    Vel hjemme plaskrenget det i går og det var tid til å sette seg ned og spille plater. Garrard 301 med EMT 997/EMT TSD15/ EMT STX 5/10 via Allnic H-7000 er ikke den kombinasjonen som har mest, eller strammest dypbass. Det er derimot en kildekombinasjon med nydelig mellomtone og troverdig gjengivelse. Nå mer enn noen gang. Den kombinasjonen har ikke spilt på Fyne før. Fyne Vintage 15 spiller større og mer naturlig i dette rommet enn hva GRF 90 gjør. Også med denne kilden. Mulig forskjellen mellom de to høyttalerne blir annerledes i andre rom, men her fyller lyden av Fyne rommet på en helt annen måte.

    En subjektiv opplevelse er at lyden i større grad virker å «være i rommet», eller å «oppstå i rommet eller på scenen» heller enn å presses ut av høyttalerne. Bassen er kanskje det som først merkes som ulikt, skjønt jeg vet ikke, for nesten like påtagelig som at bassen er «større», mer artikulert og puster bedre, som om «knuten« er løst og den får utfolde seg slik den egentlig var tenkt å bli presentert, er det at toppen er mer tilbakelent. Og det er kanskje dette med toppen som er det meste underlige. Jeg hadde nok tenkt at jeg skulle få færre detaljer, mindre luft eller mindre «magi» oppover, men det kan jeg faktisk ikke si å ha opplevd. Snarere tvert imot. Detaljene er der, det later faktisk til å være nesten, nei absolutt, mer av dem, men igjen så er de litt mer naturlig «hengende i luften» heller enn å bli kastet på en. Jeg vet, det gir ikke mening det jeg skriver, men jeg mangler ordene for å forklare det. Kanskje man kan si at diskanten nå er som et mindre parti av et enormt stort maleri malt med ekstremt fin pensel og mengder av detaljer.

    Det er begrenset med tid jeg har fått foran de nye høyttalerne, men det er hevet over tvil at dette er en endring som har brakt lyden fremover, og fremover alene, ikke sideveis, og ikke i ring. Helt uavhengig av kilde. Vi snakker ikke om nyanser av endring.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Jøss, over en måned siden sist.

    Vi har siden da rukket Sørlandet, Springsteen i Bergen og Nesodden. I tillegg har nesten fått pusten tilbake etter jobbstart. Har det vært regnvær en dag så har vi sannelig fått spilt litt musikk også. Det er mange år siden jeg stadig har slått på hovedanlegget i juni, juli og august. Nei, jeg har ikke hatt med meg anlegget rundt, jeg har spilt når innom hjemme.

    Det er stas med nye høyttalere. Har i det store og hele lyttet til og nytt musikk, kun tidvis avbrutt av forsiktig ratting på frekvensjusteringen på høyttalerne. Har tenkt å bli litt bedre kjent med dem før jeg går skikkelig i gang med å se på plasseringen. Enn så lenge står de fortsatt i «bunnpannene».

    Har nok en tendens tilså vri opp volumet noe mer nå enn tidligere. Ikke at det trengs, det er bare så deilig, stort og fett.

    302DA553-FB5E-4510-BAAB-DA98F651F5ED.jpeg


    Alle er fornøyd! Det blir mer om disse fremover.

    Sommeren ellers:

    FD653700-54FE-404A-B014-EFC0E7FDF73D.jpeg

    Sommer på hytta, Nesodden.

    Årets vakreste dag på Hardangervidda.
    1BEDB7DC-5BD2-4D84-85BB-4CF5A5DB611E.jpeg

    Springsteen-konserten i Bergen var godt levert av mannen selv. Ironisk nok var det herlig vær dagen før og etter, og øsregn av dimensjoner under selve konserten. En kald affære.

    IMG_6836.jpeg
    IMG_6844.jpeg


    Siden dere har fulgt vinteren, og vårens, prosjekt med E-typen, så kan jeg herved meddele at bilen er ferdig! Og, den går utrolig pent. Det må sikkert justeres noe mer på tenning og forgassere etter at jeg får testet den noe mer (må EU-godkjennes først), men så langt, og her og nå, så kan jeg ikke se behov for noe mer av noe slag. Dette ble over all forventning. Veldig tilfredsstillende.

    4219634F-38F9-4F16-973C-CFE7F252D4DF.jpeg

    IMG_6925.jpeg

    To fornøyde karer. Vi tar en gjennomgang av Land Roveren til vinteren.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn