Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.959
    Torget vurderinger
    24
    Interessant, hvilken Luxman er det du har? Regner med de blå blokkene har mer krefter, da er det ikke så overraskende med mer pondus i bassen.
    Overhode ikke overraskende, og her er det bytte av forsterker i tillegg til dac/pre, så mye i en sleng. Ikke er det sammenlignbare produkter heller, verken vekt, størrelse eller prismessig. Luxman 505U, forgjenger til 505UX.

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    5
    Ser at den er på 100 w. Opplever at min Luxman L590A II med 30 w kl A spiller like stort som en god 175 w forsterker, men det er jo på helt andre høyttalere og komponenter ellers. Uansett gøy med nye greier i hus!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.959
    Torget vurderinger
    24
    Ser at den er på 100 w. Opplever at min Luxman L590A II med 30 w kl A spiller like stort som en god 175 w forsterker, men det er jo på helt andre høyttalere og komponenter ellers. Uansett gøy med nye greier i hus!
    Jeg har aldri oppfattet at Luxman mangler krefter for å drive Cremona. Og i hvert fall ikke for det som har vært bruken. Jeg er heller ikke av dem som mener at mest mulig krefter nødvendigvis alltid er best. Eksempelvis foretrekker jeg Manley Neo-Classic med 300B og relativt få watt, fremfor Accuphase E-800 på Audio Note. Tipper at forskjellen skyldes dac, kvalitetsøkning og krefter, alt i kombinasjon.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.959
    Torget vurderinger
    24
    Må gjøre en liten forsking på McIntosh-dacen da den med AppleTV (som kjøres via TV for optisk) gir noen korte «pauser» i lyden. Regner med at dette kun er en innstillingssak som nå er nødvendig, men som Bel Canto ikke plukket opp. Dette oppleves ikke med Blu-Ray nemlig, så dac-en er nok i orden. Får se på det ved anledning.
    Helt tilbake til 2001 da jeg tok første skuddet og havnet på kjøret, så har LP vært mitt medium. Visst har jeg hatt CD-spiller stort sett hele tiden, men dette mediet har stort sett alltid vært litt stemoderlig behandlet. Kan hende med unntak av en periode da jeg hadde en Metronome CD-3 Signature. Den brukte jeg mye, men så var jeg også mellom et par platespillere på den tiden. Derfor er jeg litt mindre god på å feilsøke på digitallyd enn på analog lyd. Men etter litt frem og tilbake fant jeg ut at det må ha vært digitalkabelen som ikke satt godt nok i. Nå er det feilfri lyd fra begge kilder. Det første som må skje her nede er at jeg må skaffe meg en enkel streamer.

Spesifikasjoner: Må ha trådløs tilkobling. Kabling er ikke aktuelt.
    Jeg foretrekker i utgangspunktet i alle anlegg at streameren er uten dac både for mulighet for flere digitale kilder, men også for å måtte kvitte meg med minst mulig når det som er databasert går ut på dato.

Vi får se hva som dukker opp. Dette er litt moro faktisk.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    WiiM ultra har dac men også HDMI til TV lyd, her funker det gull med digitalt over til McIntosh C-52 preampen sin dac. Sett på TV og ultra går automatisk over til HDMI arc.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    26.959
    Torget vurderinger
    24
    Lyden fra Apple TV kjører jeg i gjennom TV-en for så å ta denne optisk ut til McIntosh-dacen. Mer enn godt nok for TV etter mitt skjønn.
    Lyden fra Blue-Ray gåra via coax til samme dac.
    Det jeg da trenger er rett og slett en enkel streamer som kan, via usb, optisk eller coax kobles til samme dac.

Der starter nå neste prosjekt.

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    841
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du bruker iPhone / Mac er dette et bra alternativ til "enkel streamer" uten innebygd dac og som fungerer meget bra også lydmessig med wi-fi. Har hatt 3 forskjellige streamere i anlegget siden 2015 fra Auralic med meget godt resultat både fra Tidal, Qobuz, Roon og egen musikk/Cd på ekstern disk/NAS men som sagt du må vel ha iPhone/iPad /Mac for setup og avspilling.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.640
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bruker denne kjørt digitalt gjennom DAC'en i MCD12000. Hørte ingen forskjell når jeg "trappet ned" fra en Auralic Aeris G1, men sistnevnte gir en bedre kvalitetsfølelse og har jo skjerm hvis de punktene betyr noe. WiiM er uansett så billig at man går jo ikke akkurat på den største smellen hvis man ønsker å oppgradere senere :)

Rallar

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Antall liker
    742
    Sted
    Hadeland
    Lyden fra Apple TV kjører jeg i gjennom TV-en for så å ta denne optisk ut til McIntosh-dacen. Mer enn godt nok for TV etter mitt skjønn.
    Det jeg da trenger er rett og slett en enkel streamer som kan, via usb, optisk eller coax kobles til samme dac.

Hva med Lumin U1 eller U2 mini? Uten dac.

sanztra

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    972
    Sted
    Pocket Valley

Primare NP5 mk2 fungerer problemfritt hos meg, liten og god boks.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn