Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Vil tippe det er en ca 1990 - Carrera 2.
    Helt korrekt!

    I utgangspunktet tenker jeg det handler om å finne den rette (for en selv) balansen mellom direktehet og mer moderne løsninger og prestasjoner. For meg ligger nok det omkring 964/993. Så får vi se om det blir annet i tillegg en gang i fremtiden. Har ellers gått for helelektrisk til hverdags.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for input Fosse :) Veldig fornøyd med helelektrisk her i huset også
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    3. generasjons Porsche 911 (964) - kom som Carrera 4 i 1989. Året etter kom Carrera 2.
    Jada. Poeng til deg. ;)

    Jeg skjønner ikke helt de som kjøper 911 med firehjulstrekk. ...Men på den annen side skjønner jeg ikke helt de som kjører idealspor og jager rundetider heller enn å bare ha det mest mulig moro i svingene, så det er kanskje bare meg som er rånete. ;)

    Skjønt... En C4 har vel i praksis bakshjulstrekk den også, mesteparten av tiden.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Er helt enig Dazed. Porsche med 4-hjulstrekk er vel litt det samme som Harley Davidson med støttehjul. Porsche med bakhjulstrekk er bil for voksne. Har prøvd en 911 med bakhjulstrekk for mange år siden, og det er vanvittig moro....helt til bilen ikke vil være med på notene lenger. Det kan slippe fort og brutalt.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    911 med 4-hjulstrekk er helt innafor det også, og minst like gøy, kanskje mer siden den oppleves mer balansert. De som mener noe annet har vel aldri kjørt en...:p og den er for det meste bakhjulstrukket (avhengig av generasjon)som Dazed peker på.
    De ekstra 60 kiloene som 4-hjulstrekket representerer merker man ikke noe til. (hiv ut passasjeren f.eks)
    [h=2]911 Carrera 4 Type 964 1988 - 1993[/h]Full-time all wheel drive system with torque distribution 31/69% front to rear. Three differential system using computer-controlled hydraulic clutches (Porsche Dynamische Allrad Steuerung or PDAS for short) to help distribute power to the four wheels.

    [h=2]911 Carrera 4 Type 993 1994 - 1997[/h]Automatic all wheel drive. Mechanical limited slip at rear, viscous coupling in the center.

    [h=2]911 Carrera 4 Type 996 1998 - 2004[/h]Automatic all wheel drive. Viscous coupling just behind front differential, transferring from 5 to 40 % up front.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Skulle så gjerne vært med Horten denne helgen men ser at høsten er i anmarsj og at hus og hage krever en siste innsats om man skal få reddet ved og sørge for at betong og trelast er brukendes neste år. Det ser ut som ei søppeldynge her, og det må det bli slutt på!

    Toppen tur med Porsche Club forrige helg, neste helg skal nevøene skjemmes bort i Göteborg. Har funnet ut at ferier er gode presanger. Så nå leter vi etter restauranter nær Liseberg som kan friste guttehvalper.

    Snart tilbake til hi-fi og platebunke, men ikke riktig ennå.

    Forrige helg:

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Denne helgen, i dagslys:

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


    Denne helgen, på kveldstid:

    image.jpg
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Her i gården kombineres det i helgen både ferdiglegging av takstein på garasje, Lancia-kjøring til Hortenmessen, Hotelopphold på Grand, skogstur og høyst sannsynlig United-kamp på tv`n som avslutning(opptak)! Du som har så kjapp bil bør jo i hvert fall rekke en tur ned til Horten ;)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Den trappa blir fin, er det prosjekter på gang nede i lia der? Platting eller noe slikt?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Takk, takk!

    Nede i lia er det i hovedsak opprydding etter tidligere eiers synder. I steinfyllingen har de dumpet byggeavfall og tildekket med kvist og kvast. Eneste du får til å gro i slikt er brennesler. Har derfor gravd opp skråningen, rensket for gammel dritt og fyller tilbake slik at stein og løsmasser blir liggende mer kompakt og med mulighet for naturen å ta det tilbake. Kan hende skal jeg lure inn noen frukttær men ellers blir det naturen som får rå foran huset.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.517
    Antall liker
    13.404
    Takk, takk!

    Nede i lia er det i hovedsak opprydding etter tidligere eiers synder. I steinfyllingen har de dumpet byggeavfall og tildekket med kvist og kvast. Eneste du får til å gro i slikt er brennesler. Har derfor gravd opp skråningen, rensket for gammel dritt og fyller tilbake slik at stein og løsmasser blir liggende mer kompakt og med mulighet for naturen å ta det tilbake. Kan hende skal jeg lure inn noen frukttær men ellers blir det naturen som får rå foran huset.

    Applaus....flink gutt er du.
    Om flere hadde vært som deg, så hadde vi hatt litt mindre drid ude i naturen.

    Avslutningsvis kan Dalen hotell i enden av Bandak anbefales som overnattingssted Fosse, men husk å smugle inn en god nistekurv med vin og ost. Det er riktignok 10 år siden jeg var der sammen med gode venner, men det som kom ut fra kjøkkenet til middag var ikke nok til å fylle høltanna. Dyrt, og lite. Omgivelsene hotellet ligger i kan ikke sies å være annet enn pittoresk. Jeg studerte i sin tid i Bø, og er meget svak for Telemark. Det eneste som manglet for å bosette seg der var et snev av havet komplett med bølgeskvulp og dufter :rolleyes:

    DSC_3884.jpg


    Tips til nytelsestur er å ta turen vannveien med M/S Victoria opp Bandakkanalen med en overnatting på Dalen hotell.
    Ta med kamerautstyr og fiskestang. I dypet til Bandak går det meget stor ørret, noe dere kanskje så inne i resepsjonen hengende på veggen under Porche utflukten :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    911 med 4-hjulstrekk er helt innafor det også, og minst like gøy, kanskje mer siden den oppleves mer balansert. De som mener noe annet har vel aldri kjørt en...:p og den er for det meste bakhjulstrukket (avhengig av generasjon)som Dazed peker på.
    De ekstra 60 kiloene som 4-hjulstrekket representerer merker man ikke noe til. (hiv ut passasjeren f.eks)
    911 Carrera 4 Type 964 1988 - 1993

    Full-time all wheel drive system with torque distribution 31/69% front to rear. Three differential system using computer-controlled hydraulic clutches (Porsche Dynamische Allrad Steuerung or PDAS for short) to help distribute power to the four wheels.

    911 Carrera 4 Type 993 1994 - 1997

    Automatic all wheel drive. Mechanical limited slip at rear, viscous coupling in the center.

    911 Carrera 4 Type 996 1998 - 2004

    Automatic all wheel drive. Viscous coupling just behind front differential, transferring from 5 to 40 % up front.

    Høres nesten ut som han kjører C4 :D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Kulda har kommet. Fyr på peisen, rødvin i glasset og herlig musikk på anlegget.

    Det er noe herlig med mørke kvelder og kulde ute om man har distraksjoner nok til å finne roen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Ribba har kommet til Jacobs, oster hadde de óg. Fyr på peisen, SPU-adapter på DV507MKII, og EMT på to armer. Plater på vaskeren og vellyd i stua. Nå Beatles i mono!

    Hva skal vi finne på med anlegget i vinter spør jeg. Hæ? Svarer fruen, nå skal vi vel bruke det?! Hva tror leserne?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.660
    Torget vurderinger
    23
    Velkommen tilbake - håper avholdet har slått positivt ut! Holder en knapp på fruen...æhh.... det ble litt feil... hrm... for faen, du skjønner hva jeg mener!
    Spell mussikk, for svarte! :D Ned med skuldre - opp med volum - bort med bekymringer. Anlegget får duge inntil videre.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Jeg holder også en knapp på fruen, men det skyldes utelukkende egen selvinnsikt.

    Liten digresjon: Jeg bytter hvitevarer og skal montere ny ventilator med Ø150 stuss. Leveres med reduksjonsstuss Ø 150-125 og instruksjon om ikke å bruke videre føring mindre enn Ø=150 (hallo?) Min kanal er ca 100 videre. Jeg vil trolig få mye støy og redusert virkningsgrad om jeg ikke tar meg bryet? Noen med peiling?

    IMG_0464.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.660
    Torget vurderinger
    23
    Redus fra 150 til 100 er ganske mye, MEN det som avgjør resultatet er hvor langt det strekket med 100 mm. er, og om det er noen 90 grader etc. Alt dette er nmed på å øke motstanden i systemet og dermed sette ned ytelsen på vifta. Dernest kommmer hva slags motor/ vifte du har, en vanlig aksialvifte (propell som sitter midt i luftstrømmen) har god kapasitet men tåler lite mottrykk ( lang kanal, bend etc.) mens en radialvifte tåler mottrykk og er ikke så følsom overfor lengden på kanalen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Går trolig relativt rett opp. Anslår halvannen meter pluss til toppen av luftelyra. Sjekket i dag og ser at jeg ikke får til å bruke reduksjonsstuss i reduksjonsstuss fordi diameteren er nøyaktig lik og ikke har noen form for hann-hun ordning.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.660
    Torget vurderinger
    23
    Da er du heldig - dette er ingen avstand å snakke om. Vet du om det er innebygget tilbakeslagsspjeld el.l. i vifta? De bør du ha dersom dette går rett ut i friluft, ellers har du kaldras etc. ned i systemet når kulda kommer. Når kanaler har eksakt samme dim. så er det frem med blikksaksa og klippe noen splitter i den ene, tråkle det sammen og stramme meg langt strammebånd. Ventilasjonstape rundt det hele og du er good to og.

    Dersom det er enkelt å komme til kan du vurdere å legge ny 150 mm kanal selvsagt.

    Mvh
    Ventilasjonseksperten AS
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.660
    Torget vurderinger
    23
    Ø = 125 mm. er problemfritt på den korte avstanden. Jeg skrev Ø = 100 men det skal selvsagt da være Ø = 125.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Fulgte tilbakeslagsventil med. Problemet er at jeg ikke får reduksjonsstuss i reduksjonsstuss og at det ikke finnes stuss 150-100.
    Ny kanal er selvsagt best men det innebærer skjæring i himling til kaldt loft, og så videre, har ikke sjekket tilstrekkelig mht hvor mye jobb dette er. Kronglete å komme til fordi gjennomføringen går gjennom kaldt loft hvor dette er omtrentlig lik null i høyde. Mulig det er relativt enkelt å løse, men ikke så enkelt som passende stuss. Hadde gjerne testet enkleste løsning før jeg begir meg ut på å bytte kanal.

    Tusen takk for gode råd.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.660
    Torget vurderinger
    23
    Enkelt å lage overgang fra 150 til 100.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Problemet er at fra toppen av ventilatoren er det nærmest ingen avstand før kanalen forsvinner inn i en relativt smal kasse med begrenset tilgjengelighet. Får forske litt på det og se hvor langt opp i kassa jeg klarere å komme til for å jobbe. Utfordingen er jo at reduksjonsstuss vil begrense tilgjengeligheten ytterligere.

    Uansett, takk for innspill så langt.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.660
    Torget vurderinger
    23
    Du får nå svi for din egen stand's unfallenhet når det gjelder å designe nok plass til tekniske installasjoner! Lykke til.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Er nok ikke der det ligger Sluket, gammel ventilator var montert under overskap, ny er for innbygging. Utfordringen ligger i å sette nytt i gammelt. Men, det ordner seg, på ett eller annet vis.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.446
    Antall liker
    26.368
    Torget vurderinger
    24
    Får ta meg en tur på taket i morgen og se om Det er mulig å komme til fra oven.
    Har vært innom tanken på flexislange Cash, men var usikker på om den var velegnet for dette.

    Snart tilbake!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.159
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Velegnet på den måten att den oppfyller krav men om det funker praksis er noe annet! Vi bruker mye av disse slangene på kokoverk (byggvarmere) for og lede luft/varme.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.547
    Antall liker
    106.660
    Torget vurderinger
    23
    De fungerer utmerket. Finn en med ø-90 mm. utvendig, få lagd en overgang til vifta (enkelt) og tre så en halvmeter stuss oppi den eksisterende 100 mm. kanalen. Holder i massevis til å varme opp ferdige retter fra Jakob's :cool: Case closed.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.171
    Antall liker
    28.159
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Eller en slange som passser til vifta og kutt opp og andre enden dytt inn i kanalen, eller utenpå med en slangeklemme fex.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn