Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Forunderlige saker dette med hi-fi. Jeg kjøpe denne trafoen for å bruke med EMT-pickupene (TSD-15 og TMD-25). Jeg fant info og manual på Vinyl Engine hvor det var referert til både XF-1 og XF-2 i samme manual. Slik jeg forstod det skulle denne trafoen ha 18dB = 7,9 ganger forsterkning, helt i grenseland mye for nevnte pickuper med 1,05 mV output.

Litt lang i mask når jeg pakket opp og så at det på esken stod 25dB. Denne trafoen er laget for pickuper med internimpedance 19-40 Ohm, hvilket stemmer for EMT og Jan Allaerts men er bom i forhold til de andre pickupene jeg har. Jan Allaerts trenger uansett mer gain og har førsterett på Gryphon.

Kjekt å ha tenkte jeg, kan jo fort bli en unnskyldning for å leke med flere pickuper. Koblet den inn mellom Dynavector XV-1s og Ares og fikk meg en herlig overraskelse. Deilig når du driter deg ut og det du vet er galt viser seg å være helt riktig. Rimelig teit og ikke redd for å innrømme det.
    Trafoen vi her snakker om låter dessuten fortreffelig også med Cadenza. Plukker nok noe lett opp støy, men det kan skyldes plassering eller annet. Den har også med Cadenza, som med XV-1s, et strøk av varme kombinert med en "lett" uanstrengt topp. Oppleves som om anlegget puster lett og at ikke noe "presses" igjennom. Musikken bare henger i rommet. Kledelig med Cadenza for denne altså. Cadenza i Dynavector PHA-200 er beintøft, midt i fleisen men ikke så lett, behagelig og uanstrengt.

En aldeles glimrende trafo som vi nok må la prøve seg på flere pickuper.

I vinter er planen at trafoene skal vandre fra rigg til rigg og at utstyr skal testes i nye konstellasjoner. Ikke mer utstyr i år.
    Lidt fun at Cadenza, med spec./anbefalet load:
    Internal impedance, DC resistance - 5 Ohm
    Recommended load impedance - 50-200 Ohm.

Lyder så godt med step up load på 4~18 Ohm

?

Tjaa, en ting er teori, noget andet er vel praksis, tænker jeg :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.066
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Favorittoppsett, Fosse. Det ser ut som et alter det er greit å tilbringe mye tid foran :)

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er selv på udkig efter en ny step up, derfor kom jeg til din meget fine tråd Fosse, men med Fidelity Research ser det ud til at de har forkerte oplysninger i deres manual.

Dette billede med spec. fra Japansk hifi katalog, siger næsten det samme som deres manual:
    Type H; 19-40 Ohm og 25 dB (her gik det galt i forhold til manualen som siger 18 dB).
    Type M; 4-18 Ohm og 30 dB (her gik det galt i forhold til manualen som siger 25 dB).

Hmmm :)

Udklip2.JPG

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.195
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Rigtig fine de nye høyttalerne dine, Fosse. Eukalyptus er nok fargen jeg skulle gått for om det blir nye høyttalere...

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    Rigtig fine de nye høyttalerne dine, Fosse. Eukalyptus er nok fargen jeg skulle gått for om det blir nye høyttalere...
    Takk!

Et lite tips til de som tenker handle Harbeth, og forsåvidt andre høyttalere i tre, er å ta en titt på høyttalere som er noen år. Mine C7ES3 har en noe lysere mer grålig farge enn 40.1, men også de har blitt vesentlig mørkere og rødere etter at jeg fikk dem. Noen steder er dette kledelig, andre steder ikke. Siden jeg har kirsebærtre i skapdørene på TV-stua så er dette helt fint. Men, det er alltid greit å ta høyde for hvordan finishen endrer seg over tid. Garrarden har blitt vesentlig mørkere og mer rødlig enn den var i fjor, ikke helt ønskelig, men det får man ikke gjort stort med.

Hyggelig å høre at dere setter pris på tråden. I fjor var det stadig nye innkjøp, i år er det kjøpestopp og vi får vi fylle tråden med annet. Jeg har ikke helt funnet retningen videre ennå. Kanskje går det greit om vi bare surrer litt rundt også, men jeg må finne noe å skrive om, noe som kan være nyttig og interessant. En tråd som er helt opplagt, for intern og aldri byr på læring har lite for seg.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.498
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpestopp my ass.... vedder en full runde på Åpent Bakeri at det kommer til å ramle inn ett eller annet.... med mindre du definerer "i år" som resten av dagene i desember; der klarer vel selv du å holde deg i skinnet :D Men hvis du mener 2017 (altså neste åer); no way! Du sprekker før påske, og finner en eller annen grunn for å rasjonalisere kjøpet!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.498
    Torget vurderinger
    23
    Det KAN faktisk være sunt ja.....:rolleyes:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hyggelig å høre at dere setter pris på tråden. I fjor var det stadig nye innkjøp, i år er det kjøpestopp og vi får vi fylle tråden med annet.
    Inte en gång en söt liten step-up?

Gick till beställning av en MCX step-up trafo (Lundahl, 20dB) från Stereolab igår. Klarade inte låta bli med 60% avslag nu när han säljer ut lagret.

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Hyggelig å høre at dere setter pris på tråden. I fjor var det stadig nye innkjøp, i år er det kjøpestopp og vi får vi fylle tråden med annet.
    Inte en gång en söt liten step-up?

Gick till beställning av en MCX step-up trafo (Lundahl, 20dB) från Stereolab igår. Klarade inte låta bli med 60% avslag nu när han säljer ut lagret.
    Så kan du godt glæde dig, det er en fantastisk step up. Til normal prisen er den svær at matche, til - 60 % er den genial :)

Jeg har selv en, og vil også have en MCL, som han desværre ikke har på lager :(

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har ikke helt funnet retningen videre ennå. Kanskje går det greit om vi bare surrer litt rundt også, men jeg må finne noe å skrive om, noe som kan være nyttig og interessant. En tråd som er helt opplagt, for intern og aldri byr på læring har lite for seg.
    Kan hende kan ulike samlinger i form av for eksempel vinylverksted være en aktuell utvikling av tråden? Aktuelle tema kan være:

1) Vi leker oss med step-uper, aktive og passive
    2) Vi sjekker mono vs. stereo (gjerne etter en løsning på EMT-utfordringen)
    3) Innføring i Dr. Feickerts Adjust +

Hva tror dere, er dette noe det kunne vært interessant å gjennomføre i vinter?
    Tema nr. 3 har vært luftet i OVK-sammenheng.

DSCF2529.jpg

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.915
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Orker dere vente til det blir satt opp hurtigtog og/eller hyperloop? Sånn vil jeg være med på

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.485
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Melder mig på både eventuell gästföreläsning och de aktuella teman som föreslås!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ..... i år er det kjøpestopp og vi får vi fylle tråden med annet. .......
    Lett å erklære det når det er et par uker igjen av året :)
    Nei, vi stoler på at det ruller stødig videre i det Fosse'ske hjem, med nye opplevelser for øre og øye.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    Kjøpestopp frem til sommeren: Blir nødt til å prioritere å bli kjent med alt jeg kjøpte forrige vinter. Kunnskap trumfer samlemani hver gang.

De nye høyttalerne er nok mer forskjellig fra de forrige enn jeg hadde antatt: Forsterkerne kan gjerne kjøres med mindre feedback og annet rørvalger. Skal jeg komme til noen forståelse av de ulike komponentenes kvaliteter og svakheter må jeg få dem under huden. Det tar tid, særlig når en er makelig av natur og har i overkant mye å sysle med privat og profesjonelt.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    DSCF2523.jpg

Her i huset gjentar vi oss selv til det kjedsommelige. Vi bytter trafoer og smaker oss frem i jungelen av juleøl.

DSCF2526.jpg

Ute er det grått og trist, da kan man nyte det hele med god samvittighet.

DSCF2527.jpg

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.833
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål. Noe som må være flott på veggen over sofaen? Arvegods? Fortell?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    Spørsmål. Noe som må være flott på veggen over sofaen? Arvegods? Fortell?
    Husker faktisk ikke kunstnerens navn i farten, får komme tilbake til deg på den. Bildet var på høstutstillingen en gang langt tilbake i forrige århundre, hang på hytta til min onkel og tante, men ble der for mørkt. Vi har til hensikt å restaurere det, men er ikke kommet så langt. Neste kunstprosjekt er en gipsfrise som skal inn et sted. Har vært tenkt over anlegget, men så var det det med tilgjengelighet til hu-fi-komponentene.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    9.833
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Maleriet ser typisk moderne figurativt 30-50 tallet ut. Riktig?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    Dedikert kurs skal selvsagt skaffes til anlegget på sikt.

Inntil videre er anlegget koblet til en 10 amperes ujordet kurs (jeg vet, fælt). Utfordringen i oppsettet om dagen er en del brum fra et par, men særlig én av platespillerne. Det må være en jordsløyfe for jeg har brum uavhengig av step-up. Jeg remonterte dekselet på riaa-trinnet, det hjalp. Men jeg merker at støyen avtar når jeg driver håndspåleggelse eller endatil holder hånden over noen av kablene inn til riaa-trinnet, og det er kabler fra step-uper som er koblet til innganger i riaa som ikke er valgt. Jeg gjetter på at jeg har en jordsløyfe eller fler.

Kan det være noe hente på å lage seg en skinne på racket som jeg jorder alle komponenter til?

Andre tips mottas med takk.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.130
    "Dedikert kurs" er oppskrytt, med mindre eksisterende kurs er hardt belastet, effektmessig.
    Ei heller er det noe fælt med en 10A ujordet kurs? Ha i mente at om du har / eller legger opp én jordet kurs i rommet, skal også de andre kursene være jordet. Men det vet du sikkert.

Om det hjalp å remontere dekselet på RIAA-trinnet, kan jo det tyde på innstrålt støy? Da hjelper det neppe med ekstra jording? Skal allikevel ikke avskrive at et felles jordingspunkt kan hjelpe. Lykke til!

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    Den er hardt belastet effektmessig, dimmere etc. Jeg kjenner til reglene om jording, så dette må løses ved fortsatt ujordet, eventuelt hull i vegg til vaskerom slik at kursen faktisk står annet sted. Alternativet er selvsagt å trekke om til jordet for resten av stua, men det vil jeg helst slippe.

Enig i hva du skriver om innstrålt støy, men tyder ikke det at jeg får mindre brum på Kuzma ved frakobling av EMT på at jeg har en jordsløyfe?

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.517
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Selv om den jordakursen står i vaskerommet - hvis du kobler stereo på denne kursen og resten av rommet stereo står i er ujordet er dette ikke lov / å anbefale mtp personsikkerhet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du kan prøve å holde en liten tynn jordledning fra lageret på problemspilleren til riaatrinnet

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    Jeg kommer selvsagt til å gjøre dette forskriftsmessig når vi kommer så langt. I første omgang gjelder det å løse støy-/brumproblematikk.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.023
    Vis vedlegget 414590

Her i huset gjentar vi oss selv til det kjedsommelige. Vi bytter trafoer og smaker oss frem i jungelen av juleøl.

Ute er det grått og trist, da kan man nyte det hele med god samvittighet.

Man har fått det særdeles trivelig i kosestuen like ovenfor Paddehavet synes jeg.
    Og det og gjenta seg selv med de sysler som utøves vitner vel mer om livsnytelse enn kjedsomhet.
    I tillegg vedlikeholdes gammel kunnskap, slik at den ikke forvitrer Fosse.
    Så her er det bare å kjøre på for fulle seil med mer av det samme, dog så alikevel noe nytt om da ikke juleølet er fra i fjor!?

Ute mediterer naturen, men det er lys i hjem og sinn :rolleyes:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.742
    Torget vurderinger
    27
    du kan prøve å holde en liten tynn jordledning fra lageret på problemspilleren til riaatrinnet
    Så langt har beste tiltak vært å jorde EMT-trafo-riaa. Det merkelige er at det har lite å si for brum/støy når jeg velger denne spilleren på inngangen, men det at trafoen tilknyttet EMT-en er jordet til riaa påvirker brum/støy ved avspilling fra SME/Kuzma på annen trafo. Det må skyldes en kombinasjon av jordsløyfe og innstålt støy.

En kaffe til, pinnekjøtt hos Dr.Dong og kveldene kommende uke skal brukes til jobbing med jording og støy. Prioritet nr én fremover. Jeg har det nå nesten støyfritt med XV-1s på Thorhauge.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn