Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Takk for innspill.

    Et annet alternativ er selvsagt USM, eventuelt i kombinasjon med annen topplate. Det er her som med bygg, søk generalitet, fleksibilitet og elastisitet. Skreddersømmen må ikke være så rigid at den ikke muliggjør endringer av oppsettet over tid.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den gode doktor er i støtet for tiden. Lurer på om jeg er for mainstream og ordinær til å fortjene en diagnose fra ham? ;)
    Å ønske seg en diagnose er kanskje i seg selv verdt en diagnose? ;) Audiofilt Munchausens Syndrom?
    Normalt skulle man ønske å unngå å få passet påskrevet, men når det blir gjort så semantisk elegant som det doktoren gjør er det jo bare en underholdende glede å lese slikt. Man må kunne le av seg selv, og det helst så ofte som mulig. :rolleyes:
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.540
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill.

    Et annet alternativ er selvsagt USM, eventuelt i kombinasjon med annen topplate. Det er her som med bygg, søk generalitet, fleksibilitet og elastisitet. Skreddersømmen må ikke være så rigid at den ikke muliggjør endringer av oppsettet over tid.
    Det blir spennende Vi valgte USM til platerommet. Har også vurdert en eventuell alternative topplate for å få litt mer plass I dybden og kunne vatre bedre. Spent på hvordan du løser det om du går den veien.
    USM.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    De føttene du har der kan du justere. Testet nettopp på kaffebenken.

    Dybden kan f.eks økes ved å supplere med 100 eller 150 mm.

    Prioritet én for meg blir å finne ut hvordan R-utgaven (tette sidevanger) tar seg ut i originalforfatning. Deretter beslutte om den skal stå original eller om jeg skal lagre selve bordet og implementere maskinen i en spesialtilpasset reol. I så fall blir det en avveining mellom betjeningskomfort og ønske om redusert høyde.

    Den blir stående original en god stund, og skal noe gjøres med den så skal det være reversibelt, det er sikkert.

    Dette blir nok både vellydende og tøft før vi sier oss ferdige tror jeg.

    Flott oppsett du har!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Tre tapekjøp i dag:

    - Somethin' Else, Cannonball Adderley
    - Mingus Ah Um, Mingus
    - My Romance, Ben Webster

    Fra før:

    - Kind of Blue, Miles Davis
    - Saxophone Colossus

    Ikke store samlingen, men det gir litt av det samme kikket som da man gikk på gymnaset og brente lommepengene på en CD.

    Nå; føttene opp og skuldrene ned. Deilig når livet går i et tempo som tillater helg med full fokus på hygge og uten dårlig samvittighet for alt man burde gjøre.

    Så fredfull var lørdagen og selskapet at jeg på hjemveien fra Fredrikstad gjennomførte lengre strekk i e-golf med hastighet på 90km/t i 110-sone uten å kjenne den helt store frustrasjonen - det er hva jeg kaller ro i sjelen!
     
    Sist redigert:
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Se det ja, du har rett og slett gått på en Studer smell...du også...Alltid kun et tidsspørsmål når man først har hørt tape.

    Gode tape valg, de låter fantastisk bra alle sammen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Men Studer hit og dit, fins det ikke en sjel med en nogenlunde fungerende 4-spors som jeg kunne fått låne for å digitalisere min ungdoms Fantoft Tapes? (Min egen Tandberg 4000 har tatt natten.)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Gratulerer med A80 Fosse. Det er INGEN vei tilbake når man først har fått opplevelsen av tape og A80 festet til langtidsminnet. Nå trenger du ikke være redd for at utgiftene ikke skal strekke til lengre:rolleyes: Går nesten ikke en dag uten at jeg funderer på hvilken tittel som skal på bestillingslista neste gang. Nå snurrer Focus-Hamburger Concerto på safety master her. I morgen settes neste album i bestilling tenker jeg8) Og sånn går nu dagan....
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Det er på mange måter en fin spredning fra "gratis" Spotify, via billig CD og varierende vinylpriser til kostbare tapes. I og med at man har muligheter for å avspille andre formater så begrenser det ikke musikkutvalget og det man lytter til. Jeg liker det å måtte prioritere hva man skal handle. Å ikke kunne kjøpe alt med en gang. Har full forståelse for de som utelukkende benytter Tidal og Spotify, men jeg liker å samle og eie, og selv om jeg bruker Spotify mye så kan jeg ikke klare meg uten de fysiske formatene uavhengig av hvor bra streaming måtte bli.

    Min hovedskepsis mot tape har lenge vært at jeg har trodd utvalget har vært svært begrenset. En tur innom lageret til LMC viste at det meste kan skaffes. Da er motargumentet kun pris, man tygger litt på det og vips har man svelget. Og hva er dyrt? Var en tur på Rudskogen i fjor å så et løp som Porsche-klubben gjennomførte. Én 911 RSR i tillegg til en bråte GT3RS. RSR-en var overlegen. Sidemannen fortalte at eieren hadde regnet på det, drøye 70 000 kr/time. Kanskje derfor det ikke var så mange av dem på banen? Så kanskje tape ikke er så dyrt likevel, i og med at tapen kan avspilles flere ganger og at spilleren holder flerfoldige timer før den må fornyes.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Men Studer hit og dit, fins det ikke en sjel med en nogenlunde fungerende 4-spors som jeg kunne fått låne for å digitalisere min ungdoms Fantoft Tapes? (Min egen Tandberg 4000 har tatt natten.)
    Det lar seg garantert gjøre hos noen. Utfordringen hos meg er at uansett om jeg får montert 4-sporshode så har jeg kun et enkelt USB-lydkort til å ta imot signalet.
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Somethin' Else på rull låter nydelig. Hvilken plate!

    Kan ellers melde at EMT TMD25 fortsetter å overraske. Satte på The Who og hadde et minne om at dette var tynt, pistrete og alt annet enn vellydende. Det er det sannelig slutt på.

    IMG_0664.jpg
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Minnene fra min ungdoms vår ruller på, når jeg ser slikt......
    Hadde faktisk liggende noen taperuller med originalmusikk fra bl.a. Ray Conniff, som jeg i sin tid ga bort til "Vredens Gnag" her på forumet. Savner både ham og taperullene faktisk!
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    968
    Torget vurderinger
    7
    Spillte "Live at Leeds" selv i går. Helt kanon. Man får ofte en fornemmelse av at disse 60-tallsgreiene er pistrete, men jeg vil nok tru at man kan grave fram ønskelig lydbilde med riktig utstyr :) Dessuten er jo dette med lyd, og hva man verdsetter med den, noe som modnes med årene!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Men Studer hit og dit, fins det ikke en sjel med en nogenlunde fungerende 4-spors som jeg kunne fått låne for å digitalisere min ungdoms Fantoft Tapes? (Min egen Tandberg 4000 har tatt natten.)
    Det lar seg garantert gjøre hos noen. Utfordringen hos meg er at uansett om jeg får montert 4-sporshode så har jeg kun et enkelt USB-lydkort til å ta imot signalet.
    Ja, det gjør det. Har man en PC og eksempelvis "RecordPad", så er det i bunn og grunn en enkel, men naturlig nok, tidkrevende sak.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    (Min egen Tandberg 4000 har tatt natten.)
    Ikke reparabel?
    Greier jeg å finne den frem fra loftet, så skal du få den om du greier å få den til å gå slik at jeg får digitalisert et par bånd.

    Den er vel mest bare sliten. Har ikke sjekket noe, og den er ikke blitt sjekket av andre.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Strømforsyning til Garrarden. Classic Turntable Company, bedre service tror jeg ikke finnes.

    Skal skrive noen ord om den senere.

    DSCF3067.jpg


    Den omtalte monopickupen, EMT TMD25.

    DSCF3075.jpg
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.813
    Antall liker
    404
    Torget vurderinger
    3
    CTC er veldig bra. Gjorde fullstendig overhaling av min 301 der for et par år siden og veldig fornøyd både med arbeidet og prisen.

    Blir interessant å høre hva strømforsyningen gjør med lyden.
     

    Brian M

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.05.2012
    Innlegg
    283
    Antall liker
    22
    Af nysgerrighed.

    Hvor køber i jeres indspillede bånd.

    Vil i skrive nogle links til gode forhandlere?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Spillte "Live at Leeds" selv i går. Helt kanon. Man får ofte en fornemmelse av at disse 60-tallsgreiene er pistrete, men jeg vil nok tru at man kan grave fram ønskelig lydbilde med riktig utstyr :) Dessuten er jo dette med lyd, og hva man verdsetter med den, noe som modnes med årene!
    Live At Leeds låter alldeles fantastisk på vinyl også, så hvis tape er så bra som dere skal ha det til... ;) ...tror jeg at det er den tapen jeg helst vil få høre. :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Original pressing av My Generation på Brunswick, er ikke den verdt bortimot 1/16-dels oljefond?
    For ordens skyld, dette er en nyutgivelse, ikke original.

    Mitt forhold til The Who forsvarer nok ikke investering i denne på tape, monoskiva duger!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Original pressing av My Generation på Brunswick, er ikke den verdt bortimot 1/16-dels oljefond?
    For ordens skyld, dette er en nyutgivelse, ikke original.

    Mitt forhold til The Who forsvarer nok ikke investering i denne på tape, monoskiva duger!
    Pokker ta, Fosse! Du gir meg lyst på en ekstra arm og en monopickup, og jeg har bare EN monoplate! ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Mono kommer for fullt. Mengder av fine bokser og Analogue Production utgir nå en rekke jazz-album i mono.

    Det er et godt alternativ å ha avtakbart headshell med identiske pickuper i stereo og mono. Jeg bytter fra stereo til mono på 20 sekunder på bananarmen. Pickupen har samme geometri, vekt og output. Null justering ved bytte.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hvis den er like høy og like tung, så funker det jo. ...Og hvis den liker samme last som stereopickupen. Jeg har en gammeldags stepup der jeg må av med lokket og bytte motstander for å endre lasten.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Ja, hvis den er like høy og like tung, så funker det jo. ...Og hvis den liker samme last som stereopickupen. Jeg har en gammeldags stepup der jeg må av med lokket og bytte motstander for å endre lasten.
    Selvsagt, det er hele poenget med ulike tondosen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Ja, det har ballet på seg siste året.

    Skal aldri si aldri om noe, men er umåtelig godt fornøyd med Harbeth 40.2 drevet av Joule Electra. Skulle noe vært byttet på forsterkersiden tror jeg det måtte være om det dukket om en Joule Electra Memorial.

    Men jeg sier aldri aldri ...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Espressomaskinen koblet til vann og avløp.

    Mulig at vanntrykk inn (ca 3 bar) også påvirker bryggetrykket (ca 9 bar uten kaffe i filteret).

    Her er sidepanelet fjernet for adgang til justeringsskruer. Tenker ta en telefon til serviceverkstedet før jeg setter igang med for mye skruing.

    IMG_0671.jpg


    Reduksjonsventil samt tilkobling av vann og avløp.

    IMG_0670.jpg


    Vanntilførsel koblet til maskinen som erstatning for vanntank.

    Alt klart for justering av trykk.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Litt forunderlig lukt i de tulipanene tenkte jeg.

    "Det lukter brent her!" hører jeg fra kjøkkenet. "Svidd elektronikk"

    Jeg flyr rundt og snuser på anleggene. Er det litt svak røyk som kommer fra Ars-Sonum?

    På rygg og av med bunnplaten.

    Her ser det ikke mye brent ut. Jo, noe spor etter varmegang, men ikke ett komponent som stikker seg ut.

    DSCF3123.jpg


    Fruen skal stikke nesen sin i alt, greit nok, det er tross alt motoren i det som omtales som kvinneanlegget vi har på kjøkkenbordet.

    DSCF3121.jpg


    Verken hun eller jeg klarer snuse oss frem til problemet.

    Jeg forsøker håndspåleggelse, sannelig, er ikke høyre utgangstrafo vesentlig varmere enn venstre? Jo!
    Kan det ha sammen heng med tydelig knitring i høyttalerne ved et par anledninger de siste dagene?
    Er dette kun dårlige rør eller er det annet vi bør sjekke før vi bytter?
    Ser at ett av rørene ser ut til å ha fått misfarget skrift (høyre side med varm trafo). Er dette årsak eller resultat tror dere?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det ser brent ut rundt de svarte diodene som ligger parallelt med den lilla kabelen....
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det ser absolutt ut som det er mye varme rundt likeretter(?)-diodene, men dette er likt for begge kanaler og ut fra bildet ser de ikke ut som de brente diodene jeg har hatt befatning med. Kan virke å være litt underdimensjonerte i og med at kretskortet overopphetes. Ingenting visuelt ødelagt ut fra bildene, men drivrøykens veier er uransakelige.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Ja, der har det vært varmegang. Men jeg kan ikke se at komponentene er gåene. Ser ut som printet har hatt varmegang rundt dem alle.

    Er det bare å sende den på verksted eller ville dere byttet rør og kjørt igang igjen?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.444
    Antall liker
    26.319
    Torget vurderinger
    24
    Diodene er ikke kortsluttet, har målt.

    Er zener dioder har jeg fått opplyst av Audiomix.

    Har fått data, kanskje trygt å fyre (!) opp og måle spenningen over dem?
    Lukter fortsatt brent i stua etter i går.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn