TT.
The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Velkommen til HiFiSentralen!
Med hilsen en «ekte» Nordmand
1000 takk @TT. ....... Den har jeg ventet på lenge..... meldte meg inn i 2016Velkommen til HiFiSentralen!
Jamen A. .... dette er jo min tråd ............... Bare tuller med deg nåMen for helvede, den var da til hr Brian. Du snek inn bagdøren
Hej igen Hasse,@Corfitsen
Jamen heyyyy Brian.
Nu er jeg jo ikke Nordmand, så det er nok ikke min opgave at sige "Velkommen til HFS" ,
men hyggeligt at se en dansker mere (gad vide om Nordmændene er enige) .
Håber ikke, du slæber den danske internet-forum-kultur med. Nordmænd er generelt alt for hyggelige,
så det fortjener de ikke .
Jamen..... Ebeltoft og Hjortshøj...... Det tyder da på, at der skal nydes "en kold" og noget musik,
når solen engang titter mere permanent frem, enten hér eller der.
Hyg dig
Hehe, mange tak TT.Velkommen til HiFiSentralen!
Hej Ivar,Hei @Corfitsen og velkommen til det ekte norske nettstedet Hifisentralen!
Vi har hatt noen dansker her inne, og det er spesielt én (som nå er blokkert) som var raus og delte ut nye danske ord til oss omtrent daglig. Nå begynner det å bli en stund siden, men spesielt ett ord gjorde så sterkt inntrykk at jeg husker det ennå. Det var ordet båtnakke. Vi nordmenn tenker jo at dette må være noe som har med en båt å gjøre, men det skulle vise seg å bety noe ganske annet Ellers gikk det mye i ordet fjeldabe, men det klarer selv vi nordmenn å forstå.
Uansett, jeg er jo glad i å lære nye ting, så kom gjerne med flere danske gloser til oss! Jeg gleder meg
Jo... Han kjenner "vi" godt.Hei @Corfitsen og velkommen til det ekte norske nettstedet Hifisentralen!
Vi har hatt noen dansker her inne, og det er spesielt én (som nå er blokkert) som var raus og delte ut nye danske ord til oss omtrent daglig. Nå begynner det å bli en stund siden, men spesielt ett ord gjorde så sterkt inntrykk at jeg husker det ennå. Det var ordet båtnakke. Vi nordmenn tenker jo at dette må være noe som har med en båt å gjøre, men det skulle vise seg å bety noe ganske annet Ellers gikk det mye i ordet fjeldabe, men det klarer selv vi nordmenn å forstå.
Uansett, jeg er jo glad i å lære nye ting, så kom gjerne med flere danske gloser til oss! Jeg gleder meg
Rett på sak ja.....for min skyld, er da nysgerrig på dine nye horn
Jeg trodde at det var noe saftig ang dansk « å bolle» å gjøre@TT.
Her får du så lite dansk folkeopplysning.
Uttrykket "Han stikker ikke op for bollemælk" skal forstås slik, at han gi´r ikke opp for noe. Han har høy toleranseterskel for å
bli irritert. Er nesten upåvirket uansett hvor stor utfordring det er. Veldig koselig personasje alltså
Klart, du gjorde detJeg trodde at det var noe saftig ang dansk « å bolle» å gjøre
Hvergang!Klart, du gjorde det
Får ofte de samme tendenser, når jeg sitter å ser på Au-Pair´ene til @Evo IIIHvergang!
Jeg bor midt mellom ASKIM og SKI og jeg kan bekrefte at man KAN gå på SKI i SKi etter siste dagers snøfall og ellers vinterstid. Sånn for ordens skyldSiden vi er så danske i dag kan det jo være greit å opplyse om at en danske var på norsk tv i går. Der reiser han et viktig spørsmål til ettertanke:
Vis vedlegget 882779
Danske på ski, er et begrep her i Norge. Ikke uten grunn. Så la nå dine ski ståså man kunne gått på ski
Ja ja...... godt med deg, du.........Danske på ski, er et begrep her i Norge. Ikke uten grunn. Så la nå dine ski stå
Vis vedlegget 886167
Blir ikke god av bare å sitte i baren på After skiJa ja...... godt med deg, du.........
Vi har et begrep her og...... omkring nordmenn og alkohol, så ikke begynn nå
Har vært adskillige ganger på Trysill, Gol, Hemsedal i Norge, Frankrige og Italia, Kaltenbach i Østerike, så ikke kom her.
Kanskje alderen med 70 neste gang begynner å ha sin virkning, men inntil nå har det gått veldig bra. Finner vel ut av, hvor´n det
står til neste gang
Du vet ingentingBlir ikke god av bare å sitte i baren på After ski
heldigvisDu vet ingenting
Well......Et stykke tid siden nå.
Her går det litt stille..... så er det snø. dagen etter er det vekk...... 2 dager senere er det snø igjen .......
og i dag var det -grader og snø igjen ...... Hater dansk vinter. Hadde man i det minnste hatt snø, som bildene noen av dere viser.
Frost-snø, som ligger i ukevis, så man kunne gått på ski o.a.
Da må man jo bli innendørs og finne på noe.
Kjøpte brukt for lang tid siden denne:
Vis vedlegget 886153
Skal si´s, at denne blev jeg aldrig helt tilfreds med.
Har aldrig fått den å gå 100% jevnt. Hver gang jeg har tatt av tallerken og smurt den opp, har den kjørt noenlunde i max én dag....
Deretter ujevnt igjen. Her på sisten var det så galt, at RPM målte fra 32,7 til 34,9...... på en rotation av tallerken. hastighetavvik og
W/F på 3-4% .
Endte opp med å støvsuge Google for info, og da myldret det fram med folk med samme opplevelser.
Acoustic Solid har klart å lage det mest feilkonstruerte leie på denne.
I stedet for sintret bronze (eller annet), har man valgt å støpe en POM/Delrin ell. likn. omkring akslen og la det herde.
Dette svinger så mye på temperatur, at det låser seg fast om akslen, gi´r ujevn gang og overbelaster motoren, som går varm.
Da måtte operasjonsstuen igang .
Leiebrønn:
Vis vedlegget 886154
Da leiebrønnen blev adskillt, viste det seg, at akslen (som har en liten keramikk/zirkonium-ball montert i bunnen) hviler på en
5mm sintred bronzeskive, som var knekkt p.g.a. belastning. (Kastet de 7 bruddstykker før jeg fikk tatt bilde).
Fikk kompis på universitetet til å lage en ny i det mest harde rustfri stål, han kunne finne (heter visst nokk 316 eller noe sånnt).
Vis vedlegget 886155
Denn skal ligge i bunnen her ovenpå teflonskiven i bunnen (vibrasjonsavkoppling??)
Vis vedlegget 886156
Kunnststoff-foring skal bores ut, og olieholdige bronze "bushings" skal presses i topp og bunn i stedet.
Vis vedlegget 886157
Vis vedlegget 886158
Da må den vel for faen komme til å kjøre noenlunne fornuftigt (håper og krysser fingre)
I mellem tiden står den bare og er lei seg
Vis vedlegget 886160
Og stakkars tallerken ligger bare..... og ligger.
Vis vedlegget 886165
Nå skinner solen, så da er det vel på tide med en Lørdags-øl........
Ønsker en superbra helg til alle, som titter innom tråden
Vis vedlegget 886164
Er den sendt med tallerken på ?.Et stykke tid siden nå.
Her går det litt stille..... så er det snø. dagen etter er det vekk...... 2 dager senere er det snø igjen .......
og i dag var det -grader og snø igjen ...... Hater dansk vinter. Hadde man i det minnste hatt snø, som bildene noen av dere viser.
Frost-snø, som ligger i ukevis, så man kunne gått på ski o.a.
Da må man jo bli innendørs og finne på noe.
Kjøpte brukt for lang tid siden denne:
Vis vedlegget 886153
Skal si´s, at denne blev jeg aldrig helt tilfreds med.
Har aldrig fått den å gå 100% jevnt. Hver gang jeg har tatt av tallerken og smurt den opp, har den kjørt noenlunde i max én dag....
Deretter ujevnt igjen. Her på sisten var det så galt, at RPM målte fra 32,7 til 34,9...... på en rotation av tallerken. hastighetavvik og
W/F på 3-4% .
Endte opp med å støvsuge Google for info, og da myldret det fram med folk med samme opplevelser.
Acoustic Solid har klart å lage det mest feilkonstruerte leie på denne.
I stedet for sintret bronze (eller annet), har man valgt å støpe en POM/Delrin ell. likn. omkring akslen og la det herde.
Dette svinger så mye på temperatur, at det låser seg fast om akslen, gi´r ujevn gang og overbelaster motoren, som går varm.
Da måtte operasjonsstuen igang .
Leiebrønn:
Vis vedlegget 886154
Da leiebrønnen blev adskillt, viste det seg, at akslen (som har en liten keramikk/zirkonium-ball montert i bunnen) hviler på en
5mm sintred bronzeskive, som var knekkt p.g.a. belastning. (Kastet de 7 bruddstykker før jeg fikk tatt bilde).
Fikk kompis på universitetet til å lage en ny i det mest harde rustfri stål, han kunne finne (heter visst nokk 316 eller noe sånnt).
Vis vedlegget 886155
Denn skal ligge i bunnen her ovenpå teflonskiven i bunnen (vibrasjonsavkoppling??)
Vis vedlegget 886156
Kunnststoff-foring skal bores ut, og olieholdige bronze "bushings" skal presses i topp og bunn i stedet.
Vis vedlegget 886157
Vis vedlegget 886158
Da må den vel for faen komme til å kjøre noenlunne fornuftigt (håper og krysser fingre)
I mellem tiden står den bare og er lei seg
Vis vedlegget 886160
Og stakkars tallerken ligger bare..... og ligger.
Vis vedlegget 886165
Nå skinner solen, så da er det vel på tide med en Lørdags-øl........
Ønsker en superbra helg til alle, som titter innom tråden
Vis vedlegget 886164
Ahhhh....Er den sendt med tallerken på ?.
Hadde ikke problemer med hastigheten når jeg eide den.
Se der ja......Den ble satt opp her hos meg i 2019
Vis vedlegget 886912