norcad skrev:Tror du en med peil på highend ville klare å "høre forbi" Nad, Dali
Nad & Dali? Hvor ???
Nad`en er ikke innkobla, Dali ???
Ellers, takker!
Mvh. RS
norcad skrev:Tror du en med peil på highend ville klare å "høre forbi" Nad, Dali
Gir en litt generell beskrivelse av høyttalerdynamikk på tech-siden. Utover det handler det mye om uendelig mye lytting & prøving og litt måling :OMF skrev:Hei!
Flott rapport og ikke minst oppsiktsvekkende tilbakemeldinger, som jeg gladelig skal innrømme at kom noe overraskende på meg - Dette var gøy! Også er det jo bare å begynne å spore opp eierens råd her på sentralen for å finne oppskriften på suksess! ;D ;D
Ellers er det bare å berømme håndtverket i høytalerne - de var skikkelig flotte!
Hadde vært interesannt med noen utdypende kommentarer fra eieren om hva han selv mener er de viktigste bidragsyterne til de ulike egenskapen....altså trøkk, homogenitet, detaljer osv - det må være noe mer en godt dimmensjonerte strømbaner som er gjort her!
Mvh
OMF
rolfozzy skrev:Veldig bra tilbakemeldinger fra besøkene deres hos Solhaug. Jeg hørte dette når jeg var på besøk hos the Cableman i begynnelsen av januar. Nevnte det så vidt i en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste høytalere.
Men egentlig så er jeg ganske så sikker på at dette rakkelverket av forsterkeri, grøftekabler og Vivancosaker, som tilfører lyd til noen fantastiske høytalere er mer enn som så.
Verdensklasse Det er nok der det hører hjemme. Jeg har aldri hørt noe annet som har vært i nærheten.
Mener du Bergensbanen Voss til Geilo ?R.Solhaug skrev:rolfozzy skrev:Veldig bra tilbakemeldinger fra besøkene deres hos Solhaug. Jeg hørte dette når jeg var på besøk hos the Cableman i begynnelsen av januar. Nevnte det så vidt i en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste høytalere.
Men egentlig så er jeg ganske så sikker på at dette rakkelverket av forsterkeri, grøftekabler og Vivancosaker, som tilfører lyd til noen fantastiske høytalere er mer enn som så.
Verdensklasse Det er nok der det hører hjemme. Jeg har aldri hørt noe annet som har vært i nærheten.
Tja, hvertfall Bergensklasse skulle jeg tro :
Mvh.RS
Voff? Ja noe i den retningrolfozzy skrev:Mener du Bergensbanen Voss til Geilo ?R.Solhaug skrev:rolfozzy skrev:Veldig bra tilbakemeldinger fra besøkene deres hos Solhaug. Jeg hørte dette når jeg var på besøk hos the Cableman i begynnelsen av januar. Nevnte det så vidt i en bisetning nærmest at jeg hadde hørt Østfolds beste høytalere.
Tja, hvertfall Bergensklasse skulle jeg tro :
Mvh.RS
Nope. Forhåpentligvis får jeg gjort det neste gang? Men jeg hørte musikk jeg kjente fra før og har hørt på andre anlegg tidligere, så sånn sett hørte jeg på "kjent" musikk ved et par anledninger.RoDa skrev:Mbare:
Hørte du medbrakt?
R
Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skriveR.Solhaug skrev:Nad & Dali? Hvor ???norcad skrev:Tror du en med peil på highend ville klare å "høre forbi" Nad, Dali
Nad`en er ikke innkobla, Dali ???
Ellers, takker!
Mvh. RS
Sist jeg fikk beskjed om å finne meg en annen hobby var det fordi jeg ikke hørte forskjell på billig og dyr høyttalerkabel. Uttalelsen ble for min del tolket som at denne hobbyen dreier seg om dyre kabler og ikke musikk ???Mbare skrev:Norcad: hvis du ikke klarer å høre forbi de tingene du lister opp og inntil musikken som spilles for øyan på deg, burde du, imho, finne deg en anna hobby. ;D
norcad skrev:Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive
At Nad ikke er innkoblet gjør liten forskjell for de som hører med øynene.................
PS! Din tråd om dynamikk var forøvrig interessant lesing.
Kanskje det som ligger bak er noe så enkelt som at det er en konstruktør som vet hva han driver med ?Karma skrev:Anlegget til Solhaug bør vekke interesse hos de aller fleste på dette forum. Spesielt hos de av oss som har brukt store summer på sine anlegg. Er tilbakemeldingene etter lyttebesøk riktige, tyder mye på at Solhaug har oppnådd lydkvalitet som overgår de fleste anlegg som er representert på dette forum. Uavhengig av pris! Det er m.a.o. en del personer med millionanlegg som har grunn til bekymring..
Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.
Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv? Innen grunnleggende teori, finnes det grunnlag for diskusjon m.h.t. de forklaringer som så langt er gitt i forhold til hva som her har bidratt til resultatet. Det er dog meningsløst å avfeie dette på teoretisk grunnlag. Det er jo det praktiske resultat som teller! Man kan krangle om teori til man blir blå i hodet. Det hørbare resultat kan man likevel ikke fornekte.
Har Solhaug oppdaget "The Holy Grail"?
Poenget mitt er at dette er så interessant og oppsiktsvekkende, at man bør finne ut hva som egentlig ligger bak.
Karma skrev:Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.
Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv?
I`m from Barcelona,eehh I mean Halden!R.Solhaug skrev:Karma skrev:Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.
Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv?
Har ikke ment å antyde noe annet.rolfozzy skrev:Kanskje det som ligger bak er noe så enkelt som at det er en konstruktør som vet hva han driver med ?Karma skrev:Anlegget til Solhaug bør vekke interesse hos de aller fleste på dette forum. Spesielt hos de av oss som har brukt store summer på sine anlegg. Er tilbakemeldingene etter lyttebesøk riktige, tyder mye på at Solhaug har oppnådd lydkvalitet som overgår de fleste anlegg som er representert på dette forum. Uavhengig av pris! Det er m.a.o. en del personer med millionanlegg som har grunn til bekymring..
Om du hadde plassert et hvilket som helst svinedyrt anlegg i rommet til Solhaug, ville resultatet neppe blitt særlig bra. Dette på grunn av størrelse, og ingen akustiske tiltak av betydning. At da dette anlegget kan gi slike resultater i disse omgivelser, er rett og slett utrolig.
Hva kan så grunnen være? Det er faktisk ikke sikkert at noen vet årsaken i dag. Kanskje ikke en gang Solhaug selv? Innen grunnleggende teori, finnes det grunnlag for diskusjon m.h.t. de forklaringer som så langt er gitt i forhold til hva som her har bidratt til resultatet. Det er dog meningsløst å avfeie dette på teoretisk grunnlag. Det er jo det praktiske resultat som teller! Man kan krangle om teori til man blir blå i hodet. Det hørbare resultat kan man likevel ikke fornekte.
Poenget mitt er at dette er så interessant og oppsiktsvekkende, at man bør finne ut hva som egentlig ligger bak.
Er vel vanskelig å få et så bra resultat bare ved tilfeldigheter.
Kjenner den spilleren godt, har selv hatt 3560 i hus noen år, men da i orginal forfatning. Et par 2560 står fortsatt på hobbyrommet sammen med en haug andre Denon komponenter fra samme tidsperiode. Dukker det opp en sliten 3560 en dag så kan det være jeg kjøper en igjen, har ny laser, spindel og loading motor liggende, og det meste annet i de spillerne overlever vel en krig eller tre.R.Solhaug skrev:norcad skrev:Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive
At Nad ikke er innkoblet gjør liten forskjell for de som hører med øynene.................
CD`er tygges av min ca.20(!) år gamle Denon DCD-3560, den gamle drøvtyggern fortjener litt oppmerksomhet. Den var en staselig spiller da jeg handla den, toppmodell på drøyt 17kg til 8k fra Hifi-klubben. I Sverige kosta`n tildømes 17k. Gruelig solid oppbygget, her hadde gutta hos Denon tatt`n helt ut.
Mvh. RS
Det kan kanskje være såpass "enkelt" som at han har laget noen sjukt gode høyttalere (slik jeg skjønte han, hadde han brukt lang tid (år) på å planlegge, finne elementer, deler til filtre, modde elementer, kasse o.l.), gjort noen svært kloke modifikasjoner på cd-spilleren og forsterkerne, kablet alt opp med solid-core kabler og det spiller som ei kule? De høyttalerne han har bygd ville nok ikke vært spesielt billig i salg i Norge, hvis jeg forsto han rett?Karma skrev:Har ikke ment å antyde noe annet.rolfozzy skrev:Kanskje det som ligger bak er noe så enkelt som at det er en konstruktør som vet hva han driver med ?Karma skrev:Anlegget til Solhaug bør vekke interesse hos de aller fleste på dette forum. Spesielt hos de av oss som har brukt store summer på sine anlegg. Er tilbakemeldingene etter lyttebesøk riktige, tyder mye på at Solhaug har oppnådd lydkvalitet som overgår de fleste anlegg som er representert på dette forum. Uavhengig av pris! Det er m.a.o. en del personer med millionanlegg som har grunn til bekymring..
Er vel vanskelig å få et så bra resultat bare ved tilfeldigheter.
Poenget er at resultatet gir så enorm gevinst, at mye tyder på at en, for de fleste ukjent, faktor med enorm betydning for lydgjengivelse her er implementert. Et annet poeng fra min side, er at det ikke er sikkert at man klarer å finne en teoretisk forklaring basert på anerkjent vitenskap. Diskusjoner mellom "ekspertene" på et slikt grunnlag kan synes bortkastet. Sagt på annen måte: Å avfeie Solhaugs teorier om hva som er viktig og hva som bidrar, er lite matnyttig så lenge det hørbare resultat er slik som i dette tilfellet.
Karma skrev:mye tyder på at en, for de fleste ukjent faktor med enorm betydning for lydgjengivelse her er implementert
"Sunn fornuft" er et fleksibelt begrep, alt etter hvem som bruker det. ;DR.Solhaug skrev:Karma skrev:mye tyder på at en, for de fleste ukjent faktor med enorm betydning for lydgjengivelse her er implementert
Kan det være sunn fornuft :
Mvh. RS
Joda, men utholdenhet og målbevisst jobbing liger ikke for oss alle, talent er et ikke alle som har og erfaring tar det tid å opparbeide. Det er godt et er så mye pen hyllevare å få :-[.LMC skrev:uten å ha hørt herligheten:
kan det hele være nok et bevis på at utholdenhet og målbevisst jobbing gir resultater uavhengig av hva ting i utg.pktet kostet?
imo
Mvh
Leif
Jeg husker meget godt denne spilleren da den kom. Fikk kjempetest i danske High Fidelity.R.Solhaug skrev:norcad skrev:Dali??? Vet ikke hvor hjernen min fikk det ifra, selvfølgelig var det Nad og DENON jeg mente å skrive
CD`er tygges av min ca.20(!) år gamle Denon DCD-3560, den gamle drøvtyggern fortjener litt oppmerksomhet. Den var en staselig spiller da jeg handla den, toppmodell på drøyt 17kg til 8k fra Hifi-klubben. I Sverige kosta`n tildømes 17k. Gruelig solid oppbygget, her hadde gutta hos Denon tatt`n helt ut.
Den spilte sværtså pent men manglet dynamikk og var på veg ut da jeg i respekt for den gamle kjempen skaffa meg servicemanualen og begynte å se etter muligheter for eventuelle tjuvkoblinger. Og jeg fant. Første stuntet var å bypasse hele analogdelen; hva skulle jeg vel med den når signalet likevel var konvertert? For ett hakeslepp det ble, nå henta jeg plutselig ut et ekte balansert signal fra fire differensialkobla BB58P. Når så det blei toppa med en LC-clock og oppgraderte trafoer låt spillern så mektig at diverse sagnomsuste high-end spillere jeg hadde innom på prøve ble returnert med et skjevt glis. Foruten å være voldsomt dynamisk var det noe med utklingningen; kunne høre hvordan lyden ble reflektert i opptaksrommet omtrent som fra vinyl på den gamle dopa* Denonen.(*analoge stereoider) Den spilte musikk så jeg glemte testing og blesittende å lytte ???
Noe seinere skrudde jeg den opp igjen og erstatta tynne fislete tråder fra powerprint til analogprint med 2,5kv sc kobber. Fikk bare ikke fred uten å ha fjerna flerlederne ???
Og jeg som trodde jeg hadde trøkk, den holdt jo følge med Wadia og sånt fra før. Nå var`n helt rå,og en utrolig god match til mine superstramme stuemonitorer.
Det kan være at ingrediensene ikke er så beskjedne...Karma skrev:Kan man klare å få så bra lyd med så beskjedne ingedienser som det Solhaug tross alt har brukt, er det en viktig tankevekker for oss alle.
Hva vet du om disse som vi andre ikke vet?orso skrev:Bass elementene er meget beskjedne pedal.
Den linken er fin. Da ser man hvor mye RS har nedlagt av tid og delekomponenter i sine apparater.orso skrev:
pedal skrev:Den linken er fin. Da ser man hvor mye RS har nedlagt av tid og delekomponenter i sine apparater.orso skrev:
Hehehe, dakkar degR.Solhaug skrev:pedal skrev:Den linken er fin. Da ser man hvor mye RS har nedlagt av tid og delekomponenter i sine apparater.orso skrev:
Du får et lite glimt. Det ligger en enorm jobb bak. Høyttalern er blitt sømløs og jeg er blitt søvnløs ???
Mvh. RS