Besøk hos Audio Norge 16.03.13.
Jeg var så lur at jeg tok med meg pen og notatblokk. Vedrørende pennen så fungerte den på den måte at jeg rablet ned de inntrykk som kom opp i mitt sinn og boblet frem i mitt sanseapparat - hvorvidt jeg fremstår som en koherent og balansert person gitt de analyser som kommer nedenfor er vel tvilsomt, men det er ingen grunn til bekymring, dere får tro meg på det. Jeg skal fintenke rundt de inntrykk jeg har gjort meg og muligens skrive litt mer utfyllende etter hvert, men ønsker å få skrevet ned de inntrykk jeg gjorde jeg.
Lurt var det også at jeg tok med egen musikk, jeg brukte følgende musikk til testingen:
(linker til låter og plater på Spotify, samt et par Youtube-linker)
Helge Lien Trio -
Hello Troll (Spotify) - Jazztrio med piano, kontrabass og trommer.
På denne plata brukte jeg mest
Diverted Dance og
Snurt, men også
Troozee og
It Is What It Is, But It Is. (linker er Spotify)
Snurt på Youtube
I tillegg spedde jeg på med litt av dette for få en litt annen lydprofil (selv om det jo igjen er en jazztrio):
Esperanza Spalding -
Esperanza (Spotify) - Jazztrio med sang, piano, kontrabass, trommer.
På denne plata brukte jeg mest
I Adore You og
Cuerpo y Alma (Body & Soul). (linker er til Youtube da disse låtene ikke er på Spotify med mindre du har albumet selv)
Ideelt sett skule jeg vel hatt en litt mer variert type musikk med meg, men det ble slik denne gang.
Audeze LCD-2 (rev. 2?)
Denne var først ut, jeg glemte å spørre om dette var rev. 1 el 2, men går ut i fra at det var rev. 2. (Noen som vet hva det er Audio Norge har inne nå? Med mindre de har inne rev. 1 og 2).
Altså de ovenfor nevnte hodetelefoner, ellers var utstyret en Ear CD-spiller og en Schiit Asgard hodetelefonforsterker. Vi byttet til Violectric HPA V200 etter hvert, men jeg fikk dessverre ikke hørt LCD-2 så lenge med Violectric (rakk ikke å komme tilbake til LCD-2 etter å ha hørt en del andre hodetelefoner før det var stengetid hos Audio Norge). Slik at mesteparten av det jeg her skriver vil være basert på forsterking a la Asgard - noe som nok ikke er helt optimalt. Avsporing: (Hvor var det jeg leste et sted (
Head-Fi.org?) en kommentar om kombinasjonen av ordene Schiit og Asgard - at det muligens er en litt uheldig kombinasjon (ref. smør på flesk).
Mine inntrykk, i kronologisk rekkefølge:
Mitt førsteinntrykk var litt som når jeg for en uke siden hørte Hifiman HE500 - at det var en noe mørk lydprofil.
Videre tanker:
Veldig bra bass - blir det for mye? Henger bassen godt nok sammen med lydbildet ellers? Jeg noterte litt senere: Ja, jeg synes det henger godt sammen.
Behagelig diskant. Noe innelukket kanskje? Ikke så luftig og "sparkling" (Ja, jeg har falt i engelsk-ord-fella, er ihvertfall på tur inn i den)
Videre skriver jeg: Veldig bra saker!
Er den litt snill/dempet i mellomtone? Føler den mister litt sammenhengen i lydbildet, med det som var en meget dyp og kraftig bass og da videre opp til diskant.
Det at den har såpass dyp og kraftig bass gjør at jeg føler den har et veldig stort lydspekter - ganske ulikt andre hodetelefoner jeg har hørt tidligere. Det er nesten slik at den på en måte kan nærme seg noe av det man føler en høyttaler kan gi i bassområdet/fylde.
Jeg noterer nok et innrykk av diskantgjengivelsen: Meget behagelig, men er det oppløst nok - litt for tilbakelent?
Noterer meg igjen at jeg synes mellomtonegjengivelsen virker litt slank/anonym slik at sammenhengen mellom diskant og bass blir litt mangelfull/ikke så involverende som den kunne vært.
Komfort: Føles med en gang tung, blir bedre etter hvert. Funker OK.
Jeg ser at jeg har notert en god del "negative" kommentarer, men det gjenspeiler ikke opplevelsen jeg hadde av LCD-2. Jeg føler mange av de "mangler"/spørsmål jeg skrev kan løses med en bedre/annen forsterker. Jeg skulle gjerne fått hørt den mer med Violectric HPA V200, jeg forsøkte aller snarest etter at det ble byttet forsterker til videre testing, men ikke nok til at jeg fikk et godt nok inntrykk av eventuelle forskjeller. Totalt sett var dette en knall opplevelse. Det var en fornøyelse å høre Helge Lien Trio og Esperanza Spalding på et helt nytt og for meg ukjent nivå.
(En tanke jeg gjør meg er om det er mulig at man blir litt blendet av bassgjengivelsen? At det blir en slags wow-faktor som gjør at man blendes litt. Kan det tenkes at den kraftige bass i lengden blir litt for mye?)
Sennheiser HD800
med Violectric HPA V200 og Ear CD-spiller.
Igjen, inntrykk i kronologisk rekkefølge:
Åpen og fin diskant. For mye i de øvre sjikt?
Åpent lydbilde, meget luftig, oppløst og flott.
Bra bass - ikke så punchy og dyp som LCD-2, mangler noe fylde sammenlignet med LCD-2.
Bra mellomtone.
Jeg hadde en veldig god opplevelse av gjengivelsen av pianolyd på HD800. Den opplevdes som crispy og fin, med en veldig fin og "naturtro" tonegjengivelse.
Veldig detaljert og
fint lydbilde, understreker her ordet fint.
Den føles umiddelbart mer "intens"/rørende i den lysere del av musikken vs LCD-2.
Lydbildet henger godt sammen, men mangler kanskje den dype bass og dermed det fundament jeg opplevde i LCD-2. Samt at noe av det "drivet" i musikken som jeg opplevde ved lytting på LCD-2 er nedtonet.
Jeg synes kanskje at den er litt lys og litt skarp, men den spiller veldig oppløst, stort og fint.
og så har jeg skrevet:
Eller er den bare helt konge? hehe.
Komfort: God, oppleves ikke tung, dog noe stor i omfang (rundt ørene).
Sennheiser HD650
Godt førsteinnrykk. Ikke så "skarp" som HD800 kanskje. Heller ikke så oppløst og airy. Ikke samme opplevelse av piano som med HD800.
Føles som noe avslepen og tilbakelent generelt.
Bra bass, men ikke ultra-dyp a la LCD-2.
Litt lys?
Ikke LCD-2-driv i musikken, dog veldig bra.
(litt kort beskrivelse her, men)
Komfort: God, men treffer øret med selve høyttalerelementet.
Hifiman HE-6
Her ble jeg advart mot at det kunne være for dårlig forsterking for HE-6. Det åpenbarte seg ganske raskt, både i form av at jeg måtte skru en del på volumknappen og i lyden jeg fikk høre.
HE-6 fremsto egentlig som tilbakelent og avslepen både i toppen og i bunn. Den virket ikke så engasjerende og bassen var noe slank.
Den spiller imidlertid pent.
Jeg avsluttet testen med HE-6 etter kort tid, både pga at klokken nærmet seg stengetid samt at det ikke syntes å være noen hensikt i å fortsette med testen med den forsterker jeg benyttet. Jeg må eventuelt forsøke med en annen forsterker hvis HE-6 skal være et aktuelt alternativ.
Komforten var helt ok.
Totalt brukte jeg nok litt i overkant av to timer hos Audio Norge i dag, noe av dette til å snakke med en kunnskapsrik og hyggelig ansatt - ikke den samme personen som da jeg testet Hfiman HE500 for en uke siden.
Forsøk på konklusjon:
Jeg avsluttet vel pga at tiden rant ut - det nærmet seg stengetid. Det hadde vært interessant å fortatt en stund til. Jeg skulle feks gjerne fått hørt LCD-2 med Violectric-forsterkeren. I tillegg skulle jeg gjerne hørt Hifiman HE500 igjen slik at jeg hadde kunnet sammenligne denne med LCD-2. Dagens (dvs, er jo over midnatt nå, så er strengt tatt i går) vinner er LCD-2. Jeg følte det litt slik at de "negative" ting jeg fant med den var småpirk som åpenbarte seg på en ellers meget imponerende/ideell lydprofil. Dvs det er åpenbart at der var rom for forbedringer og jeg tenker at annen forsterker kunne gitt et noe annet inntrykk. HD800 er en knall hodetelefon, det er helt klart, og jeg snakket litt med den butikk-ansatte om det til slutt og nevnte at en fusjon av HD800 og LCD-2 hadde vært ønskelig - hvorpå alternativet LCD-3 ble nevnt. Vel, vel.
Jeg skal om litt skrive om et besøk jeg hadde på Oslo Hifi-center på fredag, med Beyerdynamic T1, Sennheiser HD800, Sennheiser HD700, Grado PS1000. Dette var dog et kortere besøk, i tillegg sto jeg i en gang med noe trafikk og støy vs satt på en benk i et eget rom hos Audio Norge.
I tillegg får jeg vel anbefales et kurs i hodetelefontesting, hehe. Det var ihvertfall et givende besøk hos Audio Norge for meg, håper jeg klarte å videreformidle inntrykkene på en tilnærmet forståelig måte.