Lytting på Stax hos Lyric Hifi
Jeg hørte litt på en billigere hodetelefon her, men endte opp med å høre halvannen time ca på
Stax SR 009 på SRM-007 II, kilden var en Cary CD 306. Hvor lurt det er å gi sine ører, og ellers sanseapparat, tid med såpass dyrt utstyr gjenstår å se (altså krone-messig lurt).
Mitt inntrykk av disse (SR-009) og den billigere hodetelefon som jeg hørte på, som nok var SR-407 (stor feil å ikke notere navnet på hodetelefonen), var at de spilte helt ulikt det jeg tidligere har hørt på. Imidlertid får jeg nok klarhet i hvilken hodetelefon det var i og med at jeg må tilbake til Lyric for å høre mer Stax!
Et spm først. Jeg opplevde 3-4-5 ganger at lyden forsvant et sekund og så kom tilbake når jeg hørte på SR-009, er dette noe som har med elektrostatteknologien å gjøre, en eller annen greie?
Tilbake til min opplevelse. Disse hodetelefonene, og da i all hovedsak SR-009 i og med at jeg hørte mest på denne, spilte som jeg oppfattet det helt uten "wow-faktor". Vet ikke om dette kan ha sammenheng med det som jeg følte var en veldig nøytral, naturlig og behagelig måte å formidle musikk på, eller om de virkelig er uten "wow", hehe (tror nok ikke det siste her medfører riktighet).
Den billigere Stax følte jeg innledningsvis var litt innelukket, en følelse som dempet seg etter som jeg hadde hørt litt mer på den. Det er generelt en opplevelse jeg har med mange hodetelefoner når jeg først tar dem på meg for å høre, bare man skifter fra en hodetelefon til en annen så kan den siste da høres litt innelukket ut. Det er muligens en tilvenningsfase før "ørene åpner" seg for en ny måte å presentere lyd på? (Imidlertid hadde jeg ikke denne opplevelsen med SR-009 så vidt jeg kan huske, her var det mer eller mindre rett på (eller "right on", som det heter)).
SR-009, og også den billigere Stax, spilte veldig lett - altså uten at det føltes som om de anstrengte seg det minste. Musikken var igjen Helge Lien Trio og Esperanza Spalding, som jeg har brukt på tidligere test - jazz. Dette føltes veldig annerledes ut, sammenlignet med tidligere opplevelser på andre hodetelefoner. Det føltes også som om den (og også den billigere Stax) spilte saktere enn annet utstyr jeg har hørt på - det er jo selvfølgelig ikke mulig, men jeg fikk den følelsen flere ganger. (Det har kanskje noe å gjøre med den følelsen jeg fikk av at musikken ble spilt helt uten at det krevde noen anstrengelser.) Jeg kan ikke huske at jeg har hørt musikk spilt på denne måte før, at musikken bare kommer til deg helt lett og naturlig (og til og med saktere slik at du har bedre tid til å få tenkt deg om).
SR-009 hadde ikke samme "diggefaktor" som med Audeze LCD-2. Dette har nok med den veldig nøytrale presentasjon å gjøre? Jeg føler at den spilte veldig naturlig og ufarget.
Diskanten på SR-009 gav meg litt HD800-feeling, imidlertid var den ikke så lys/"diskant-fokusert". Jeg noterte meg som et spørsmålstegn om diskanten beit littegranne for mye, om den var en tanke for lys for min smak. Jeg fikk ikke umiddelbart den følelsen der man "spiller med" på piano, slik som jeg veldig enkelt fikk med HD800 - en indikasjon på at de lysere tonelag ikke gav dem samme intense følelse som ved lytting på HD800. Imidlertid tenker jeg her at dette kan være en bra ting - at HD800 er for "diskant-fokusert" (som jeg har valgt å omtale den som - dere får ha meg unnskyldt mitt manglende grep om terminologien).
Bassen følte jeg kom trillende "effortlessly". Det var akkurat som om den bare ble "matet på". Imidlertid følte jeg at den kanskje ikke var like ultradyp som LCD2, og at bassen kanskje ikke var 100% fokusert(?) Samt at bassen ikke var like punchy og rett på sak som feks på LCD2. Imidlertid kan dette være en naturlig og bra sak - altså at LCD2 overdriver bassen? (Selvfølgelig kan det jo være at litt farging og tilgjorthet medfører mer glede og smil - at naturlig + nøytral ikke er det man alltid må se etter på alle områder -selv om jeg tenker at det muligens er det.)
Konklusjon: Hadde jeg hatt kronene til det så hadde jeg seriøst vurdert SR-009!
Imidlertid vurderer jeg
SR-007, som havner godt under i pris, eventuelt
SR-507. Men disse to må jeg høre på.
Noen som gir Stax thumbs up, eventuelt noen spesifikke modeller og eller systemer? Og hva med forsterkere, er det greit å gå for Stax sine? (Eventuelt det settet til mannen fra Harstad som figurerte i aprilspøken til Harstad Tidende).
Hva med bruksområde. Er disse hodetelefonene gode all-round'ere?
En ting til - puster Stax'er deg i og på øret? Fikk da en distinkt følelse av det. Noe med teknologien formoder jeg?
På forhånd takk for eventuelle tilbakemeldinger
Gi også gjerne feedback på ting jeg bør endre på i mine poster, i måten jeg gjør notater på når jeg er på lyttebesøk rundt omkring - og eventuelle andre tips og triks