Dags att ta en titt på ett projekt som utvecklades till något helt annat än vad som var tanken från början.
Den ursprungliga idén var att dra igång ett hyfsat seriöst SET-bygge för att få användning för en del av allt järn man samlat på sig genom åren:
Rör behövde köpas. Valet föll på ryska 6S4S, Stalins svar på 6B4G (~2A3 med annan sockel och glödspänning):
Medan projektet fortfarande var i planeringsstadiet hände några saker samtidigt: Det ena var att jag jobbade en massa övertid och tjänade en del extra pengar, nästa grej var att jag i samband med en jämförelse mellan två hemmabyggen (6L6 SE och PL36 PP) tvingades inse att push-pull har en del fördelar gentemot SE. Även om jag alltid haft vissa fördomar mot PP-förstärkare så valde jag att lita på öronen och en del av övertidslönen hamnade i Norrtälje som betalning för mer järn och koppar:
Med direktupphettade rör är strömförsörjningen till till glödtrådarna viktiga. Lika bra att göra det ordentligt med filament regulators från Rod Coleman och LCLC-filtrerade nätdelar till dessa:
Som vanligt blev det trängsel och kaos...:
Den här gången lämnade jag in plåtarna till en billackerare för att få det ordentligt gjort:
Högspänningen ordnades på beprövat vis med trafo och drossel från Hammond, en kvartett 6AU4GTA som likriktare och några små nätta oljekondingar:
Lång historia kort: Transformatorerna och drosslarna jag köpt till glödnätdelarna höll inte måttet. Jag hade gjort tester med äldre exemplar av samma grejor innan och sett att det funkade, när jag beställde fler till bygget visade det sig att tillverkningen flyttat från Kanada till Kina med vissa kvalitetsändringar som "bonus"... Nya grejor köptes in för dyra pengar och hela innanmätet av nätdelen fick byggas om, med varma hälsningar till Hammond...:
Det var lite nervöst huruvida nätdelen skulle gå att montera ihop efter ombyggnaden utan att nånting klämdes sönder:
Innanmätet av förstärkardelen består mest av glödregulatorer, kondingar och provisoriskt dragna kablar.
När bilden togs var den tillfälligt kopplad för att provköra slutrören med katodbias, sen dess har jag ändrat till fixed bias vilket var planen hela tiden.
Tanken från början var att med hjälp av mosfet-buffers kunna driva slutrören i klass A2 och få ut bortåt dubbla effekten, det funkade bra när jag gjorde en testkoppling men innebar också vissa tekniska utmaningar som jag inte löst än. Kanske i framtiden:
Första försöket att bygga träramarna gjordes i teak, vilket tyvärr slutade i ett dyrt misslyckande. Nästa försök av stavlimmad ek gick bättre och som tur var kunde jag återvinna det mesta av teakvirket till andra byggen:
George Anderson på Tubelab sa en gång nåt i stil med att "varje äkta DIY-are måste en gång i livet bygga en förstärkare som väger mer än hans fru".
Nu är jag visserligen ogift men tamejfan att det här bygget kan nog mäta sig med ett par gamla dambekanta i kilon räknat. (Jag tänker inte ens överväga att bygga nåt som väger jämt med vissa andra fruntimmer man träffat, så stora trafos har jag inte råd med och golvet i hobbyrummet är redan hårt belastat...)
Nätdelen går att lyfta själv om man får ett bra tag om den men när den skulle in i vagnen fick jag ringa hit en bekant som hjälpte till:
På sistone har det tillkommit lite grejor i vagnen. Ett aktivt delningsfilter och ett slutsteg till basarna, dock inte i drift än. Slutsteget är en tillfällig budgetlösning (MX50SE från Kina), eventuellt blir det nåt så vansinnigt som ett rörbaserat subwooferslutsteg här i framtiden:
Inte alls samma ljusshow som de större trioderna men snyggt nog ändå:
Så, hur låter det då?
Väldigt, väldigt bra. Otrolig upplösning och allt det där som audiofilerna pratar om. Men... kanske lite för tam för min smak?
Ungefär som att gå på dyr restaurang och äta en väldigt påkostad och vällagad maträtt där kocken varit en liten aning för snål med salt och peppar.
Det kanske ordnar sig när basslutsteget kopplats in, eller prova med nåt försteg som kanske tillför lite salt och peppar.
Tills vidare kan man ju alltid lyssna på musik med ett rikt övertonsinnehåll. Mannen med en röst som järn mot asfalt: