Hornløsning fra 800 Hz. og opp for DIY prosjekt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    J.J

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Gå og spikk på noen Klipsch du nå!
    Dem er ferdig spikka dem .... foreløpig ;)

    Neste gang så går dem igjennom fliskuttern :eek: (joke) ;D


    God helg til deg og :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.519
    Antall liker
    106.600
    Torget vurderinger
    23
    Takk for det! Blir nok jobbing, ispedd noen lytteøkter på nattestid. Bassene begynner å gå seg til nå... 8) 8)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har lyttet mye den siste tiden selv etter at jeg fikk opp pre-ampen og fikk byttet rør.
    Fantastisk heldig med rør komboen i dac og pre... Japanerne kan da å lage rør :)
    Spilte gammel Ted Nugent gitaronani i dag, høyt !
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.519
    Antall liker
    106.600
    Torget vurderinger
    23
    Har Nugent på vinyl, nesten alle, tror jeg. Av og til er onani bra.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Litt feit gitar onani blir aldri feil, liker litt feit gitar klang...
    Gitarklangen blir enda litt feitere med el34 se ampen i drift etter hvert ;D
     

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    32
    Folk uten Nugent på vinyl er halvmennesker ;D
     

    saschagabor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    460
    Antall liker
    2
    Spennende prosjekt, jeg ser at delene begynner å dukke opp også. Håper det dukker opp litt bilder etterhvert som byggingen setter igang :)

    Er det tilfeldigvis noen i Bergensområdet som bruker Fostex D1400 eller D1405?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Blir vel egen byggetråd etterhvert...
    Hittil har basselementer , Celestion ftr15-3070c , høytalerkabler nok til 2 sett i løpemeter, cardas se 11 og cardas se 15 og spader av klem på type, Furutech rhodium ankommet. Har kjøpt ny god drill, plugg sett, plugger...
    Venter på:
    Fostex 1405d, kommer i slutten av måneden, Madisound var tomme, men fikk ny levering i løpet av fire uker...
    P.Audio 2370 hornet, nøyaktig kopi ab Jbl 2370, er i mellom usa og her heime en plass...
    Signalkabel, Cardas g-master reference fra deres pro serie, bruker disse fra før, de er skitbillige og knallgode...
    Marchand xm9l-aa, elektronisk delefilter, er vel også en plass mellom usa og her heime...
    22mm kryssfiner, regner med Byggern ringer hvilken dag som helst...
    Loddestasjon, loddetinn, spisser,tinnsuger osv. blir vel sendt i dag eller i morgen...
    Må fortsatt kjøpe lokalt:
    Lim...
    Loddelisse, flussmiddel...
    Skikkelig avisoleringstang...
    God krympetang...
    Krympestrømper, rød, hvit og blå...
    Ull filt...
    Føtter under høytalerne, vurderer Soundcare siden jeg da kan skli høytalerne bortover...
    Nettledning, to stk...
    Vegg hylle til Riaa...
    Slakterblokk... (blir fullt i racket, Musen må på slakterblokk på gulvet)
    Tema isolator for å ha under slakterblokk og under toppen/horn kassa...


    Er sikkert noe jeg kommer på etterhvert...

    Et par spm. til...
    Noen som har erfaring med og er fornøyd med sin avisoleringstang og vil dele med sin erfaring, har sett på Biltema, men det var sikkert tyve forskjellige å velge blant...
    Hvilket trelim anbefaler dere å bruke på kryssfiner?

    Fant ut at det var greit å skrive huskelista mi her, så slipper jeg å miste den ;D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da kom det dalende en hentelappe på posten fra Marchand også...
    Kommer formen seg i løpet av helga så smeller jeg muligens sammen 15" i en tilfeldig gammel kjøkkenbenk/skap eller noe jeg har liggende og kjører 4" pioneer fulltone som topp i en eksperimentriell åpen baffel...
    Kanskje jeg finner Hawthorne bafflene mine om de ikke er kastet, bare å skru i elementene og bare bærer opp el cheapo vtl kabinettene som de er og bare gir dem ny fot...
    Da får jeg prøvd både 15 ", Marchand delefilter og el34 se ampen igjen...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Da har horna ankommet, må hente dem på posten i morgen, så da mangler faktisk bare en signalkabel og kryssfineren (må etterlyses snart)...
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hei Milenko!
    Du får ta noen bilder av haugen ankommede deler. :)

    Sonny
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fostex driverne i hus, får se om man får mekka opp en midlertidig løsning til helga samt bilder :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Bare sånn i tilfelle: Du kan også legge baffelstepkorreksjon på 4 eller 6dB i Marchandfilteret. Står forklart i online-manualen hvis du skal kjøre low-pass delen helt opp til 800Hz.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    RojohII skrev:
    Bare sånn i tilfelle: Du kan også legge baffelstepkorreksjon på 4 eller 6dB i Marchandfilteret. Står forklart i online-manualen hvis du skal kjøre low-pass delen helt opp til 800Hz.
    Takker for informasjonen, informasjon er alltid nyttig og mottas med takk :D
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Litt typisk, for en måned eller to siden rev jeg meg omtrent i håret for å finne noen til å byffe Onken kasser for meg i Nord-Trøndelag, så viser det seg at en av mine nærmeste naboer skal åpne snekkerverksted i sentrum av byen i løpet av sommeren.
    Nå har jeg allerede noen for å bygge for meg, men kjekt å vite med tanke på fremtidige prosjekter.
    Så plutselig har jeg to stykker som kan bygge for meg...
    Han med snekkerverkstedet bygde gjerne høytalere han , men prisen ble lavere jo flere som ble bygget, så hvis noen har prosjekter så finnes det hvertfall folk i n-trøndelag også :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Har desverre fått litt fysiske problemer pga. bivirkninger av medesin, får gjøre noe mer produktivt i tråden når helsa blir bedre...
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Milenko skrev:
    Plantegning for Petit Onken (12 " versjonen) for de som er interesserte :)
    http://nicolas.davidenko.perso.sfr.fr/plancaisse/onken-414.html
    Rart jeg ikke har sett i denne tråden før nå... Her er det masse inspirasjon, ja. Jeg er i gang med planlegging av et onken-prosjekt selv, har sett vel og lenge på Hi-Eff 2 loudspeakers system, den siste utgaven med Beyma SM115N og Beyma TPL150H.
    Hvor på skalaen ligger denne i forhold til de onken-byggene med mer eksklusive merker ala Altec, Fostex, JBL o.l?

    Hvordan går det med konstruksjonen din, Milenko? Jeg har lest om bygget ditt med stor interesse. :)
    Håper formen din er på bedringens vei. :)


    Mvh Kjell
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Tja, hornet er opp å går, bassene er midlertidig montert i åpen baffel.
    Trasker rundt og venter på kryssfineren som er bestilt men som det tydeligvis tar voldsomt lang tid å få inn til butikk.
    Har ordnet meg med byggehjelp til selve kassene så vil tro det vil bli grei skurring det.

    Låter "bæltøft" allerede synes jeg :)
    Men blir jo en del rweaking etterhvert vil jeg tro, gleder meg til å få bygd Onken kassene slik at jeg kan plassere hornet i nogenlunde nærhet av bassen.
    Sparer til trehorn nå :)
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.147
    Antall liker
    2.457
    Fin tråd dette her. Men først en liten ting, på kapplista (for 22mm plater) tidligere i tråden som er for 2 kabinett er det listet opp 6 skillevegger for porten(e) eller avstivere som de er kalt her (4cm x 37), skal det ikke være 12 ?

    Jeg tenkte selv for noen år siden å bygge "Petit Onken" (12") eller "Mini Onken" (10"). Den siste eksisterte faktisk som byggesett fra Eltek på 80-tallet og ble kalt Onken-Mahul (fritt etter hukommelsen) da hadde den dette "Egget" på toppen for mellomtone og diskant. Det var kun bassdelen jeg var interessert i .

    Men dessverre strandet begge på at elementene - både 12" (Altec 414) og 10" (Focal 10C01) ikke var i produksjon lenger. Jeg har som krav at det skal være komersielt tilgjengelig (ikke brukt). Jeg kan ikke se heller ikke se at Great Plains Audio produserer en repro av Altec 414 modellen.

    Men dette ser interessant ut - spesielt versjon 2 (med Beyma 15" - SM115N) som benytter samme kasse, men 6 porter istedenfor 8. Ellers går jeg utifra at jeg kan smalne inn kabinettet for å få et slankere design så lenge volum og portgeometri bibeholdes. Jeg har tenkt å avskjære det lavere enn de 800Hz som er tiltenkt her.

    http://www.audiodesignguide.com/HiEff/HiEff2.html


    E
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Du har selvsagt helt rett, ser på tegningen min at det er skrevet 6x2 avstivere.
    Er nok ikke noe problem å forandre dimensjonen på kassa så lenge porter o.l. blir nogenlunde i samsvar. Er visstnok ikke så kritisk.
    Det jeg liker godt med løsningen er at man har en meget fleksibel bassløsning som kan deles nesten etter eget ønske og så ka man fritt velge topp etter hva man ønsker. To veis eller treveis, fritt valg, kan jo bli en egen hobby bare det.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.846
    Antall liker
    1.428
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Selvbygg høytalere er jo kanon morsomt. Har en solid "master-plan", men vil nok prøve ut litt av hvert langs veien etterhvert :)

    Er nok slik man lærer, forøvrig virker det aktive delefilteret kanon bra, kjempe enkelt å få det hele til å spille sammen uten ar det virker til å trekke fra noe, meget fornøyd (i tilegg liker jeg litt vintage look).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn