Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    De bør vel det? Og jeg skal stappe inn masse klær i det midterste skapet også. Må bare kjøpe en ekstra stang.

Sprekkene på hver side av. Skapet er 15 cm brede. Har det noen effekt hvis jeg dytter inn dempemateriale der mon tro?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Neste nå er å leke litt med plassering av høyttalerne. Trekke subbene mot midten for å skyve høyttalerne 25 cm lenger inntil frontveggen. Når jeg beveger mikrofonen rundt i rommet mens jeg kjører RTA så ser jeg at det skjer en hel del. Optimal plassering av høyttalerne er vel kanskje det aller aller viktigste i et anlegg uansett utstyr og rom.

Men...Bruce Springsteen Born in the USA plata låter ikke værst her nå så så galt kan det ikke være. Ikke akkurat den mest spilte platen i diverse HiFi forretninger.

Det andre jeg skal pusle litt med er implementering av Fostex T500 diskanten. 5-veis kvasi løsningen med http://www.firstwatt.com/pdf/prod_b4_man_old.pdf deler maks 12600 Hz 4 orden som høyeste delefrekvens. Det er ikke nok. havner akkustisk rundt 10000 Hz og jeg ønsker å dra Radian 475be i Tractrix 1000 hornet høyere. T500 har en vanskelig frekvenspons, se graf nr 1.

Funderer på om jeg skal justere Radian drivern i Groundsound slik at den faller naturlig rundt 14-15000 Hz og henge på T500 passivt derfra? Jeg har 100% kontroll på løpetid i stativet. Den er justert inn på tidelsmillimetern.

T500 "fabrikkrespons".

IMG_4168.PNG

roadrune

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Antall liker
    1.178
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir vel noe off-topic og du får gi beskjed om du vil jeg skal slette innlegget, men jeg forstår ikke hvorfor en skal ha noe særlig respons opp i så høye frekvenser.

Over 5000 er det i mine ører kun støy, og det er vel ingen instrumenter som gjengir lyd høyere heller?

Spørsmålet er vel egentlig: bidrar frekvenser over 5k til noe positivt i musikk?

For min del er det aldeles tyst fra ca 14k og oppover etter 20år i industrien :(

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.567
    Torget vurderinger
    24
    Det handler ikke bare om hvor gøyt opp i frekvens en hører . det er like mye et spørsmål omspeilingen nedover. T500 f.eks. går glatt til 40 k og det betyr at det erhele to oktaver ned til 10 k, altså god margin slik det bør være. Å legge inn T500 passivt fra 10-12k er uproblematisk.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Dette blir vel noe off-topic og du får gi beskjed om du vil jeg skal slette innlegget, men jeg forstår ikke hvorfor en skal ha noe særlig respons opp i så høye frekvenser.

Over 5000 er det i mine ører kun støy, og det er vel ingen instrumenter som gjengir lyd høyere heller?

Spørsmålet er vel egentlig: bidrar frekvenser over 5k til noe positivt i musikk?

For min del er det aldeles tyst fra ca 14k og oppover etter 20år i industrien :(
    Det morsomme med dette er at jeg får testet alternative konfigurasjoner over langen. Og da vet jeg selv om det fungerer eller ei.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bruce Springsteen er da ikke så verst :)
    Synest selv det er greit å spille mye forskjellig, både tykt og tynt, når en skal lytte etter hvordan det fungerer.

Vil det fungere bra med 1.ordens filter mellom Radian/Fostex?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.601
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Over 8-10k er det primært overtonegehalten fra forskjellige instrumenter som gir disse sine særtrekk. Igen normale instrumenter avgir grunntoner i dette området.
    Det er vel egentlig ingen krise om man ikke hører så mye over 14-15 k. Før hadde jeg ingen problemer med å høre linjefrekvensen på gamle TVer, men disse er jo forsvunnet..... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Synest selv det er greit å spille mye forskjellig, både tykt og tynt, når en skal lytte etter hvordan det fungerer.

Høyt oppe kan 1 orden funke. T500 bør ikke presses for mye med slapp deling langt nede.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Over 8-10k er det primært overtonegehalten fra forskjellige instrumenter som gir disse sine særtrekk. Igen normale instrumenter avgir grunntoner i dette området.
    Det er vel egentlig ingen krise om man ikke hører så mye over 14-15 k. Før hadde jeg ingen problemer med å høre linjefrekvensen på gamle TVer, men disse er jo forsvunnet..... :)
    Min hørsel stopper ved 14k

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10

Høyt oppe kan 1 orden funke. T500 bør ikke presses for mye med slapp deling langt nede.
    Men om det summerer skikkelig, det er det jeg er usikker på.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.416
    Torget vurderinger
    96
    De bør vel det? Og jeg skal stappe inn masse klær i det midterste skapet også. Må bare kjøpe en ekstra stang.

Sprekkene på hver side av. Skapet er 15 cm brede. Har det noen effekt hvis jeg dytter inn dempemateriale der mon tro?
    Ja, det tror jeg. Men de "brønnene" som dannes mellom vegger og skap kan jo like gjerne gi et positivt bidrag.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, sjekket nå, minimum 2.ordens ved 7khz. på Fostex.
    Prøvde finne info om Radian 475, når begynner denne bryte opp? Om den bryter opp i det hele tatt.... :) Kanskje horn er begrensning..?

Om 1.ordens så er det jo veldig lett og kjapt å prøve seg frem, du har jo delene og har gjort dette mange ganger før.

Bare synser jeg, kjenner egentlig ikke så mye til det her jeg sitter med masse oppbrytninger @ 12k.... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Påan igjen. Måling KUN av subbene.
    Bassene plassert der jeg etter gjentatte er faringer synes de funker best. Mot Modex Plate1 på frontvegg, 40 cm fra sidevegg.
    Måling i lyttepos.

Img.jpg

img2.jpg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Det er den gule korrigerte sub responsen opp til 120 Hz som er interresant.
    Nu går det meget bedre. Tørr og fin bass.
    Har ikke tid til vannfallsmåling nå.
    Har også gjort noen svært enkle off aksis målinger av Tractrix 200 og de sprer jevnt opp til 3000 Hz. 600-3000 Hz er derfor optimalt område. Spiller uten EQ på mellomtonedrivern. Kun 24 dB høy og lavpass.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Responsen under 100 Hz med subwooferne ser bra ut. Dippene ved 32 og 42 Hz kan du trolig forbedre ved å plassere den ene subben bak i rommet med lav deling (kanskje rundt 50 Hz).

Over 150 Hz er det klare rom for forbedringer, men dette er også et mye enklere frekvensområde å behandle. Dessuten består det stort sett av peaker som er det enkleste å løse akustisk. Det trengs regel rett mer tiltak i 150-600 Hz område. Og vingene er vel ikke på plass enda? Det kan muligens hjelpe noe, selv om jeg uansett tror du vil ha godt mer tiltak i nevnte frekvensområdet. Tar forbehold siden jeg ikke har sett tidsmålinger.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Responsen under 100 Hz med subwooferne ser bra ut. Dippene ved 32 og 42 Hz kan du trolig forbedre ved å plassere den ene subben bak i rommet med lav deling (kanskje rundt 50 Hz).

Over 150 Hz er det klare rom for forbedringer, men dette er også et mye enklere frekvensområde å behandle. Dessuten består det stort sett av peaker som er det enkleste å løse akustisk. Det trengs regel rett mer tiltak i 150-600 Hz område. Og vingene er vel ikke på plass enda? Det kan muligens hjelpe noe, selv om jeg uansett tror du vil ha godt mer tiltak i nevnte frekvensområdet. Tar forbehold siden jeg ikke har sett tidsmålinger.
    Det er den beste bassen jeg har fått til hittil. Det låter rett og slett veldig bra.
    Sikksakken oppover er råmåling på subbene. Midbassene er ikke med her.
    Har ikke vinger nei.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Måling fra lyttepos (NB! bruker ikke T500 nå):

total.jpg

I tillegg voicer jeg slik (ikke i målingen over):

voicing.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Skjønner. Hjelper å jobbe med plassering ja. :)
    Det var faktisk samme plassering jeg har kommet frem til gang på gang av subbene. Spiller i mono. Plassert mot bassfellen, trukket litt mot midten.

Likedan lyttepos. Som er 2,3 meter fra bakvegg / 3,4 fra frontvegg (tot 5,7 m) som er sånn ca etter boka 1/3 eller gyldne snitt 1,6 faktor.

IMG_7087.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Mangler ørlite luft på toppen. T500 skal tilbake men jeg mangler gain og delingen med B4 er en smule for lav.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Oj. Yello Fat Cry, 105 dB i lyttepos med C weighting og slow repsonse med dB måleren. Er fortsatt mye å gå på. Flagrer i treningsbuksa.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det skadelig å cruise på 90 dB?
    Kun om øra er en del av kroppen..... ;)
    Ville gått løs med passiv deling på T500 kanskje?
    Synd B4 planen rant i vasken...
    Kan du dytte en kondis på T500 + bruke B4 kanskje? Er jo bare å prøve eller blir det rot..?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan du vise en Burst decay respons? Du trenger ikke ny måling for det. Du bare bruker eksisterende måling og trykker på symbolet med BD. Så velger du dB range på 40 og Frequency axis på 15 og 600 Hz.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.633
    Torget vurderinger
    10
    Kan du vise en Burst decay respons? Du trenger ikke ny måling for det. Du bare bruker eksisterende måling og trykker på symbolet med BD. Så velger du dB range på 40 og Frequency axis på 15 og 600 Hz.
    Hadde lukket pcn. Kommer tilbake med ny måling siden. Hva er Burst decay?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva dirac er det? Står den før grønnsund?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Thnx nait :)
    Mangt å lære enda!
    Men er det en miniDSP dirac?

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Thnx nait :)
    Mangt å lære enda!
    Men er det en miniDSP dirac?
    Det tar aldri slutt, det er helt sikkert :)

Kjenner ikke til hvordan mr Hornlyd har implementert det hos seg, men ja miniDSP har noen bokser som har støtte for Dirac, alternativet er om man benytter PC for avspilling og kjører Dirac på den.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Knallbra! :)
    Da har jeg litt mer kontroll! :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.134
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Ikke bra - ser ut som en engelsk tanngard! I Sveits!!!"
    Ikke tannløst ihvertfall..
    Kuker med måleoppsettet
    imøteser ett lunsj møte på nyåret

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om du kuker er det nok ikke noen bakdel at det er tannløst........:rolleyes:

Men er det ikke bare å gønne på med et lunsjmøte i tråden din Vegard? Det er bøttevis med hjelpere her inne!

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.950
    Torget vurderinger
    3
    Det er mer en fordel. At det er tannløst i bakdelen. Skulle jeg mene :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det tenner i bakdelen har en spist noe på smalahove en ikke burde spist......

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn