Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Ikke godt nok - det må være skikkelig rundt. Finn et emne - gjerne en plastskive - hvor du borer et eksakt hull som du så bruker som mal og fyller opp/fjerner gods. Haster ikke verre.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde du ikke noe adapter ringer på M2?
    Kan du bruke de som mal for å se?

Dremmel eller roterende fil som kan settes i batteridrill kan kanskje vere nyttig.
    Prøv verktøyet på noe annet plast før du går løs om du ikke har brukt det før.

Bare litt innspill :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tror det der bør gå grovt med to korrigeringer.
    Low Shelf med negativ gain rundt 6k eller noe sånt.
    High Shelf for å få opp diskant over 10k.

Noe sånt...tipping så får vi se hvor langt unna jeg er .... :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Takker JBL sjefen for 10 min EQ konsultasjon som gjorde 2384 ratting 10x så kjapp.

Igjen og igjen. Vær nøye, særlig med finpuss av slope. 2-3 dB fall fra 1 til 16K på denne konfigen var innstruksen.

Mål KUN i lyttepos. Ikke shelf, kun PEQ. Impulsmåling med delefilter inne for å få med group delay.

Vel vel, litt utålmodig så jeg tok delay på gefylen med snudd polaritet som test.

IMG_9244.jpg
    IMG_9245.jpg

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Tror det der bør gå grovt med to korrigeringer.
    Low Shelf med negativ gain rundt 6k eller noe sånt.
    High Shelf for å få opp diskant over 10k.

Noe sånt...tipping så får vi se hvor langt unna jeg er .... :)
    Nja, ikke akkurat:

IMG_9246.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Kvarters-Konklusjon:

Lydbildet er ikke så høyt. Minner meg om TAD trehorna. Det trekker litt ned men er en vanesak.

Dybden på lydbildet er nesten som Tractrix 200. Her er det stor Hornlyd (R) :cool:

Jeg trodde diskanten skulle være dårligere enn M2 men det er den ikke.

Fortsatt ikke vesentlig bredere sweet spot enn med femveis men litt ryddigere som nevnt.

Det som imponerer er størrelsen på lydbildet. Godkjent :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Ikke godt nok - det må være skikkelig rundt. Finn et emne - gjerne en plastskive - hvor du borer et eksakt hull som du så bruker som mal og fyller opp/fjerner gods. Haster ikke verre.
    Hadde ikke tid til å montere en mal. Med 2K plastlim er det en kurant jobb. Det ser ganske bra ut når jeg monterer drivern.
    Autotech horna har heller ikke perfekt passform. Og JBL 2" er ikke 2" så det er tusener av high end systemer der ute som ikke har jebn overgang i hornhalsen.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Heftig konklusjon med tanke på en treveis. For du delte mot midbasshornet?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Heftig konklusjon med tanke på en treveis. For du delte mot midbasshornet?
    Ehh. Heftig, hvordan da?

Deler mot midbassen akkustisk 24 dB 100 og 800 Hz.

Kun treveis nå. Lagt litt mere flid nedover og lydbildet er mer "spikret" nå.

Trenger ørlite mer kjøtt. Dette er fra lyttepos akkurat nå:

IMG_9247.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Tror jeg hører en ørliten "plastklang" rundt ohh koringen på I Will Remember med Toto fra 0:10

Det er vel dette som bør dempes med P25 matter?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så da kan du selv tenke eg med TAD4003 som i dette hornet gir råmåling med godt bidrag UTEN EQ oppover til 17-18K!
    det er det ingen andre drivere som fikser uansett membran

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Det store problemet er at 2384 er det diametralt motsatte av estetisk.

Jeg liker ikke firkanter.

Jeg liker rundinger og ovaler.

IMG_9249.JPG

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Uten å ha hørt 2384 så forskutterer jeg kveldens konklusjon med å gjette at JMLC 270 /1400 blir værende hos deg med 4003/2002. Jeg har JMLC 2000 på inngående i neste uke. Du bør teste 2002 med dem i og med at du deler ved 7-8K
    hvite regner jeg med? :D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Knallbra låter 2384 det skal det ha.
    Nå skal jeg lytte til det og finpusse EQ i noen uker og lagre inntrykkene i hodet.

Så skal Tractrix 600 (med 1,5" throat) fra 1200 til 9600 Hz med JBL 2450SLbe ta over og da med Tractrix 200 fra 500-1200Hz og T500 på topp.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    midbasshornet er vel så firkantet det går an å få det :rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Det virker forøvrig som at Inslow midbasshorna integrerer knallbra mot 2384.

IMG_9250.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Jo. Men deg er midbasshornet som er pene og de er like brede som 2384 så det hjelper.
    Men man kan jo trekke 2384 med høyttalerstoff?

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Kanskje det. Blir litt Klipsch hornaktig. Lykke til med å få dét pent. ;D Det lukter nye midbasshorn om 2384 blir værende. ;)

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.393
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Håper det er greit at jeg spammer tråden din litt Hornlyd, siden det er her mye av hornpraten foregår for tiden.

det lukter både trau og K-402 og 2384 i nesa mi
    octagon2.jpg

Hadde vært kult å prøve noen waveguider av denne størrelsen óg om man først er på det kjøret. For min del blir det ikke aktuelt før ungene flytter ut eller jeg bygger på huset, men jeg kan jo sitte her og drømme mens dere tråkker opp løypa.

Disse er bygget for Radian 1,4" Be. Wooferne er 15", så på øyemål ser hornet ut til å være rundt 120 x 75 cm. Heftig!

Kommentar fra eier Paul Wright:

All of the usual tweeter flares were evaluated in HornResp…Exponential, Tractrix, LeCleach, OS, Spherical, Conical, etc. Excessively narrow top octave response quickly eliminated all of the classics except OS, Conical, and very high “T” Hypex. The more promising tweeter profiles were exported to AxiDriver for detailed comparisons with custom profiles, including hybrids with standard throats tangent to various mouths. In the end, a continuous elliptical curve from throat to mouth provided the best overall match with performance goals favoring low diffraction and clean impulse response.

Vertical simulations in LspCAD, and HornResp were straightforward and processed nearly instantly. The time sink was AxiDriver which, even at low resolution with an i7 processor, typically took nearly half an hour to run. 1/48 octave simulations usually ran overnight. Since “the operator is the optimizer” it is easy to see why it took so long! (Note: ABEC appears to be a multi-threading evolution of AD so it runs much faster…but I had already endured one painful learning curve with AD. If you’re simulating your own waveguide profile from scratch, consider ABEC.)

All three channels share WG mouth sizes with different directivity achieved through differing depths and profiles. Listeners are below room center so, to help align acoustic centers with minimal room intrusion, the upper and lower woofers are slightly different. It took, literally, months of simulation before all of the WG designs were acceptable.

The weakest link in all of this is vertical directivity of the tweeter WG. The vertical dimension limits vertical pattern control at LF and achieving the desired aspect ratio (extremely narrow vertical by wide horizontal) would require an exceptionally wide and deep WG. Subwoofer mounting requires flat surfaces, but I was unable to identify a high-performance/low-diffraction tweeter profile with angled flats as the mouth termination. Unfortunately that results in tweeter WGs 4’ wide rather than 7’. At a listening distance of nearly 15 feet, mitigating LF tweeter floor bounce must be a task for Acourate.

Horns scale with frequency, but real drivers don’t. Several physical prototypes, some of them full-size, were built to validate plans before final construction began. The final tweeter “prototype” was built to become the center channel…and it did…whew!

TWEETER WAVEGUIDE DESIGN:
    The idea of loading drivers with the maximum available HxV mouth area comes from pro sound. JBL has done it for years and still does , including the Everest and M2. Tweeter WGs more than a wavelength in all dimensions combat pattern flip by providing reasonable polar control into the region of crossover overlap. “Super-sizing” also reduces diffraction since the HF signal largely leaves the walls before reaching the mouth. A further benefit of size is lower driver distortion through improved acoustic loading via more optimal radiation resistance.

Freedom to choose any part of any ellipse provides great design flexibility. With a smooth continuous sweep from throat to mouth, the ellipse can be stretched, tilted, or offset to adjust performance trade-offs. By definition, diffraction “bumps” are avoided. Here, the long axis is the listening axis; the exact curve plotted in Excel with performance modeled in AxiDriver. Maximum SPL output and directivity was traded for smooth directivity and clean impulse response…sharp rise with very quick settling time. (Impulse response speaks, literally, volumes about real-world performance.)

The compression drivers used here have a negative 7 degree exit angle so, thanks to an engineering drawing from the driver manufacturer, phase plug output was included in the WG sims. For the converging/diverging CD/WG interface, a near-conical throat provided the most compact impulse response. With a tip-of-the-hat to Earl Geddes, a 1.5” cube of open cell foam absorbs diffraction generated at the driver-throat interface. The small block of foam is so effective at reducing destructive interference in the throat it actually increases output at 20kHz by more than 2db.
    Jeg gjentar denne, siden dere driver og fabulerer om et større CD-horn til TD-4003 etc. Jeg synes dette hornet ser meget gjennomtenkt og attraktivt ut. Er det denne retningen dere tenker Tytte, LMC, andre..?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ikke slutt å forske Hornlyd. Det er din greie å virre rundt. Gøy å følge med på.

Design kan du. Ser flott ut.

2384 ser en ikke matcher med de midbassene og er nok bare en test.
    2384 ser ikke verst ut hos deg OMF med dine midbasser.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjentar denne, siden dere driver og fabulerer om et større CD-horn til TD-4003 etc. Jeg synes dette hornet ser meget gjennomtenkt og attraktivt ut. Er det denne retningen dere tenker Tytte, LMC, andre..?
    For å svare for egen del så tenker jeg ikke firkantet og mye mer solid enn masseprodusert vare.
    K402 har jeg fått lytte til og det både måler godt og høres bra ut. Men i mitt eie ville det nok blitt forsterket og vibrasjonsdempet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    for oppblåst og uryddig i hf ved pådrag imo

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Kliss ny vinylrigg har stått umontert i ett år.

IMG_9255.jpg
    IMG_9252.jpg

Kjekt med fri. Hi-F(r)i :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    whææææ!
    den er ikke hvit!
    men ellers fin...
    har noen tusen LP du sikkert kan få låne av innimellom:cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    den er vel veldig fremtidsrettet for bl.a "ripping" av vinyl til digital....opererer riaa korreksjonen i det digitale domenet og?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn