Oscar WildeEr ikke det det et kjent utsagn; " jeg har den enkleste smak av alle, jeg liker kun det beste"Klart det!Glem radian. Kjør 2001 og T500 da vel?
Men i 3000-1000 Hz området kan jeg ikke høre noen forskjell. Se måling i #1302.
Men når jeg først har 2001, hvorfor ikke bruke det beste?
Hemingway ?
TAD 2001 er lettere å overlappe mot 2446 så den blir værendeGlem radian. Kjør 2001 og T500 da vel?
Har satt av dagen i dag til å rydde på rommet, rigge platespillern, lytte og lese meg opp på toe in og ut Speaker Off Axis: Understanding the effect of Speaker Toe-In - Acoustic FrontiersDen aktuelle vinklingen virket for meg å plukke den kanskje mest ideelle aksen fra hornene.
Jeg tror det er viktig å ikke gjøre en test en dag, også endre det tilbake dagen etter. Da klarer man ikke å nullstille tidligere preferanser. Det er først når Hans Erik etter et par uker endrer på vinklingen at han får en slags syretest på om den nåværende vinklingen er mer eller mindre riktig.
Aller først vil jeg anbefale denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=dTB1RLkSqks siden den oppsummerer det med kroppen som lytteorgan.Snickers, vil du oppsummere trendmålemetoden kort? Og dette med bass/midbass dipper i lytteposisjon som ikke var fremtredende i knehøyde. De skulle man la være fordi kroppen og ikke bare øra oppfatter bass?
Du er velkommen uansett. Innspill tas i mot med takk. Bare vær forberedt på at innspill behandles ihht trendmålemetoden til Snickers hi hi.da er det jo avgjort da...så er det bare å ta konsekvensene av det og kansellere alle ytterligere planlagte ekspert besøk....
Som den samtidige eier (i en årrekke) av følgende produkterFor øvrig låter det knallbra hos meg nå.
Men det er uvant med et så bredt lydbilde med vokal og rythm-section i midten og diverse instrumenter ekstremt tydelig plassert langt ut på fløyene.
Jeg liker bedre et smalere og uendelig dypt lydbilde, litt som hodetelefoner.
Er også meget bestemt på at T500 gjør en bedre jobb fra 10K enn TAD 2001. Årsakene teknisk sett er beskrevet tidligere i tråden av Tytte:
EQ:
T500 trenger ikke EQ oppover i frekvens. EQ på TAD 2001 tilfører trolig litt forvrenging og redusert impulsrespons
FORVRENGNING:
T500 har lavere forvrengning
POLAR RESPONS:
T500 sprer bredere og vil on axis også gi reflektert lyd i motsetning til 2001 som beamer mer
IMPULSRESPONS:
T500 er kjappere enn 2001
OPPBRYTNING:
T500 bryter opp laaaangt høyere i frekvens
Og som Sluket sier, dette bittelille membranet i T500 (ET-703 og tilsvarende) vil jo være mye kjappere enn et 5 cm membran som skal settes i sving.
Jeg er ingen teknisk ekspert men jeg syns T500 låter ekstremt luftig og uanstrengt, Sweet sounding som det står på diverse utenlandske forum. Det er min subjektive erfaring. De fem punktene over er ting jeg har fått forklart av flere og jeg har også lest meg opp.
Noe for deg?da er det jo avgjort da...så er det bare å ta konsekvensene av det og kansellere alle ytterligere planlagte ekspert besøk....
Er dette dokumentert? Finner ikke forvrengningsmålinger av T500.FORVRENGNING:
T500 har lavere forvrengning
Jeg er heller ingen teknisk ekspert, men det er vel et visst membranvekt/motorkraft forhold her som spiller inn...? Eller blir det 6,5" til midbass snart siden disse er kjappere?Og som Sluket sier, dette bittelille membranet i T500 (ET-703 og tilsvarende) vil jo være mye kjappere enn et 5 cm membran som skal settes i sving.
Jeg er ingen teknisk ekspert men jeg syns T500 låter ekstremt luftig og uanstrengt, Sweet sounding som det står på diverse utenlandske forum. Det er min subjektive erfaring. De fem punktene over er ting jeg har fått forklart av flere og jeg har også lest meg opp.
Husk at hornet du monterer på 2001 også vil øke følsomheten, avhengig av størrelsen.Noe for deg?da er det jo avgjort da...så er det bare å ta konsekvensene av det og kansellere alle ytterligere planlagte ekspert besøk....
TOPCLASS
108 dB følsomhet fra 10-11K passer fint i ditt system. TAD 2001 har 109dB og da blir det et fint lite fall som passer til en god voicing curve
Jeg vet hva du mener om superdiskant, men du er nok litt utenfor hva folk flest tenker om diskant .. softdome/metalldome/ringradiator delt på ca 2-3k. og nevnte tad/ale vil vel helst ha 5-7/8 k ?, men det her visste du selvsagt - bare to forskjellige verdener , personlig helt online med deg og Hornlyd vedr tweeter bare den er ordentlig integrert.Magico Ultimate har ingen "superdiskant" De benytter ALE1710/1750 og det er en helt vanlig diskant. Du vet hva jeg mener om det begrepet BTW....
ET-703 er heller ingen "superdiskant" - men den strekker seg til 45 k p.g.a. materiale og størrelse, og poenget med det er å unngå oppbrytninger i audiobandet.
Argumenter om "dauhørt" over 14k etc. har ikke så mye releveans, for dårlig lyd ved f.eks. 20 eller sågar 15k speiler seg nedover i output også.
Prøv å kappe diskanten med en høykvalitets kondensator ved 14 k og jeg garanterer forskjell. Og nei, det skyldes ikke kondensatoren.
Det er det samme med subwoofere, mange kaller det subwoofer fordi de er i en egen kasse, aktivt delt, med delefrekvens opp mot mellomtonen og gjengir ikke spesiellt mye nivå under 40 Hz. Jeg kaller dette basshøyttalere. I mine øyne er en subwoofer en høyttaler som gjengir de to laveste oktavene og ikke høyere opp-----men nå er jeg jo gammel og følger ikke trendenDa kan vi jo bruke uttrykket superbass i andre enden da - små søte 10" som ikke funker noe særlig over -2-300Hz men som oppgis til under 20 Hz den andre veien
Fordi om et element har en fornuftig delefrekvens jfr. formålet så kvalifiserer vel ikke det til tittelen hverken superdiskant eller super diskant... Kunstig og misvisende all den tid resten av verden stort sett mener diskanter som går til flerfoldige titalls Khz , ja sågar over 100 Khz, og er beregnet til støtte til litt komplette ht som er slitt slappe i toppen. Et gadget- og mersalgsfenomen og egentlig en uting.
Mvh
Slukulanten
Hæ? Juger produsentene? Mener du at 6,5" min i 20liters lukket kasse ikke har en følsomhet på 100db på 25hz og tåler 250 w på den frekvensen?Da kan vi jo bruke uttrykket superbass i andre enden da - små søte 10" som ikke funker noe særlig over -2-300Hz men som oppgis til under 20 Hz den andre veien
Fordi om et element har en fornuftig delefrekvens jfr. formålet så kvalifiserer vel ikke det til tittelen hverken superdiskant eller super diskant... Kunstig og misvisende all den tid resten av verden stort sett mener diskanter som går til flerfoldige titalls Khz , ja sågar over 100 Khz, og er beregnet til støtte til litt komplette ht som er slitt slappe i toppen. Et gadget- og mersalgsfenomen og egentlig en uting.
Mvh
Slukulanten
Beveger en seg inn på Elkjøp finnes jo slike "subwoofere" i fleng, og helt enig det irriterer meg - nesten like mye som sluket plages av diskant benevnelsen.Det er det samme med subwoofere, mange kaller det subwoofer fordi de er i en egen kasse, aktivt delt, med delefrekvens opp mot mellomtonen og gjengir ikke spesiellt mye nivå under 40 Hz. Jeg kaller dette basshøyttalere. I mine øyne er en subwoofer en høyttaler som gjengir de to laveste oktavene og ikke høyere opp-----men nå er jeg jo gammel og følger ikke trendenDa kan vi jo bruke uttrykket superbass i andre enden da - små søte 10" som ikke funker noe særlig over -2-300Hz men som oppgis til under 20 Hz den andre veien
Mvh
Slukulanten
1-2hz altså? Litt snevert kanskje?I mine øyne er en subwoofer en høyttaler som gjengir de to laveste oktavene og ikke høyere opp-----men nå er jeg jo gammel og følger ikke trenden
Da kan vi jo bruke uttrykket superbass i andre enden da - små søte 10" som ikke funker noe særlig over -2-300Hz men som oppgis til under 20 Hz den andre veien
Mvh
Slukulanten
Det skjønner til og med jeg - og ingen 1" driver jeg har hørt (inkl. ALE4550) er bedre fra 10k og oppover enn en virkelig god dedikert diskant. Dette har jeg hevdet flere år før du begynte med hifi i det hele tatt No free lunch. Law of the physics always applies.Da kan vi jo bruke uttrykket superbass i andre enden da - små søte 10" som ikke funker noe særlig over -2-300Hz men som oppgis til under 20 Hz den andre veien
Mvh
Slukulanten
Ikke tenkt på hva jeg kaller det. Øvre diskant. Diskant over øvre mellomtone. Samme det. Jeg mener diskant som deles rundt 10K over typisk TAD2001 i et hornsystem. I denne tråden har det aldri vært snakk om domediskanter etc. Poenget er diskusjonen om nødvendigheten av å ha noe over en 1" eller om Radian 1"be, TAD2001 eller tom som grelv gjør, bruker en 2450SLbe i et lite seos horn er nok.