Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og når du er forskerlysten kan du teste ut slike kjekke ting som M2 horn! :)
    Kanskje M2 blir i stueanlegget? :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    av dom stora Franska vinarna tycker jag best om Courvoisier :D

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Den aktuelle vinklingen virket for meg å plukke den kanskje mest ideelle aksen fra hornene.

Jeg tror det er viktig å ikke gjøre en test en dag, også endre det tilbake dagen etter. Da klarer man ikke å nullstille tidligere preferanser. Det er først når Hans Erik etter et par uker endrer på vinklingen at han får en slags syretest på om den nåværende vinklingen er mer eller mindre riktig.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Den aktuelle vinklingen virket for meg å plukke den kanskje mest ideelle aksen fra hornene.

Jeg tror det er viktig å ikke gjøre en test en dag, også endre det tilbake dagen etter. Da klarer man ikke å nullstille tidligere preferanser. Det er først når Hans Erik etter et par uker endrer på vinklingen at han får en slags syretest på om den nåværende vinklingen er mer eller mindre riktig.
    Har satt av dagen i dag til å rydde på rommet, rigge platespillern, lytte og lese meg opp på toe in og ut Speaker Off Axis: Understanding the effect of Speaker Toe-In - Acoustic Frontiers

Så skal jeg la anlegget stå slik det er i et partre uker og få noen objektive ører innom.

Snickers, vil du oppsummere trendmålemetoden kort? Og dette med bass/midbass dipper i lytteposisjon som ikke var fremtredende i knehøyde. De skulle man la være fordi kroppen og ikke bare øra oppfatter bass?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Et alternativ som skal testes siden er kraftig toe in foran nesa slik at andre refleksjonen bidrar til reflektert lyd og luft. På andre refleksjonen skal jeg prøve BAD 5x60x150 panelet. Fordelen med kraftig toe in er at siderefleksjonen er omtrent like god som toe out men tar lengre tid og gir bedre ambient lyd. Dernest gir kraftig toe in bredere sweet spot.

Hvis jeg har forstått det riktig?

Så merker jeg av Snickers sin plassering av ht på gulvet med tusj og lagrer hans oppsett.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som en fantastisk dag! :)

"Dernest gir kraftig toe in bredere sweet spot."

Sitter du mest alene og lytter elelr slipper du fruen inn i hulen også?
    Jeg ser med kommentaren en fordel med kraftig toe in om det er flere i rommet..

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Som regel alene

Siden skal jeg bruke M2 som en benchmark på eventuell loobing problematikk. Dersom den ikke låter bedre så er neste trinn å implementere T500 ved snaue 10K igjen med en svak toe in foran nesa. Pga bredere spredning får jeg ja takk begge deler.

To andre alternativ er å kjøre T500 fra 7K rett over Tractrix 200 eller T500 fra 11K over M2.

Time will show.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mye morro fremfor deg! :)

Skikkelig gøy! Men nå må du spille Snickers way en stund så du blir vant med det!
    Kanskje litt rockemusikk også?
    Van Halen - Don`t Tell me
    ZZ top - La Grange
    Så får du litt fart i T200! :)

Jeg har mer trua på presse drivere oppover i frekvens enn nedover.
    Du har jo verdens beste membran i 2446.
    Kanskje 10k mot T200?
    M2 spiller vel vanligvis til 17 er det vel?

Men jeg kjenner ikke varene, leser bare kurver, og har bare referanse i mine egne erfaringer uten diskant..... og har en fæl musikksmak :)

Mvh
    oks

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg som liker pen og pyntelig pop, LA studiomafia, syngedamer, blåjazz, electronica og klassisk fikk Dream Teather introdusert i går. Det ble ikke montering av platespiller i dag, spiller heller D.T. .......... på temmelig høyt volum et godt stykke utenfor komfortsonen he he. Det betyr vel at anlegget er ganske balansert nå?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ohoi!! Dream Theater er absolutt noe å høre på!
    Du har mer igjen for å høre på det enn mine forslag!

Måtte sette på selv også nå!! :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.185
    Sted
    Østfold
    Snickers, vil du oppsummere trendmålemetoden kort? Og dette med bass/midbass dipper i lytteposisjon som ikke var fremtredende i knehøyde. De skulle man la være fordi kroppen og ikke bare øra oppfatter bass?
    Aller først vil jeg anbefale denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=dTB1RLkSqks siden den oppsummerer det med kroppen som lytteorgan.

Når man kalibrerer et oppsett bør man tenke på hvilken del av kroppen som oppfatter de ulike frekvensene. Det hele handler jo om følelsen av "for mye", "for lite" og "akkurat passe". La oss da si at man måler i hode, mage, kne og fothøyde. Så får vi kanskje følgende resultat:

Ørehøyde: Dip på 6dB ved 100Hz
    Magehøyde: Flatt ved 100Hz
    Knehøyde: Flatt ved 100Hz
    Gulvhøyde: Flatt ved 100Hz

Å forsøke å kompensere for dipen ved 100Hz vil da normalt være et bomskudd.

Så kan vi kanskje ha følgende resultat:
    Ørehøyde: Peak på 6dB ved 300Hz
    Magehøyde: Flatt ved 300Hz
    Knehøyde: Dip på 3dB ved 300Hz
    Gulvhøyde: Dip på 12dB ved 300Hz

Totalt sett gir dette et energiunderskudd ved 300Hz. Imidlertid er 300Hz såpass høyt at vi må forvente at de nedre delene av kroppen spiller en noe mindre rolle for opplevelsen.

La oss så si at vi har følgende måling:
    Ørehøyde: Peak på 6dB ved 60Hz
    Magehøyde: Peak på 3dB ved 60Hz
    Knehøyde: Dip på -3dB ved 60Hz
    Gulvhøyde: Dip på 6dB ved 60Hz

Om vi summerer disse går vi ut i null. Imidlertid kan opplevelsen av "for mye" en plass være påtrengende i langt større grad enn mangelen på energi en annen plass. Derfor er det ekstremt viktig å gjøre datainnsamling, vurdering og kalibrering uten å være for rigid. Det er viktig å eksperimentere og å være åpen for at man bør samle inn mer data, og å være åpen for at det som først virker logisk kanskje er stikk motsatt av riktig når man lytter.

Et siste eksempel kan være:
    Ørehøyde: Peak på 3dB ved 80Hz
    Magehøyde: Dip på 6dB ved 80Hz
    Knehøyde: Dip på 12dB ved 80Hz
    Gulvhøyde: Dip på 18dB ved 80Hz

Vi kan sikkert lett være enige om at å dempe nivået med 3dB kan bli en aldri så liten katastrofe. Mest sannsynlig trengs det mer energi for å få riktig lydbilde. Det er gjerne på slike utfordringer at automatiske korreksjonssystemer tråkker så feil.

Så er det et par ting å huske på her da:
    For det første, ved delefrekvenser er det ikke bare rommets akustikk som spiller inn, men også de vertikale avvikene fra frekvensresponsen ved lavere frekvenser vil påvirke slike målinger. Vi hadde så vidt jeg husker en dip ved rundt 600 hos Hans Erik, som forsvant når vi senket målemicen litt. Vi klarte ikke å fjerne den helt ved å manipulere timingen på driverne, og den resten vi stod igjen med etterpå ble altså nullet ut straks vi senket micen litt så vi tok sjansen på å la den være.

For det andre, når man måler må man vite hva man måler. Har vi med oss hele direktelyden eller har vi gatet for kort? Får vi med oss den delen av rompåvirkningen som er relevant for opplevelsen? Hvilken del av rompåvirkningen er i såfall relevant for opplevelsen? I utgangspunktet så skal man ha med mer rompåvirkning jo lenger ned i frekvens man kommer, men jo større rom, jo mindre skal man ta hensyn til rompåvirkningen osv osv.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Enig , enig , bra snickers ! har personlig litt problemer med denne overkompenseringen , og som du skriver; det handler om samling av av info. hvor mye energi finnes i hvert område - ikke bare hvor mye akkurat ved målemikrofon

Hvis man kan kartlegge om enheten i kabinett/ hornet er lineært innenfor sitt område, kan veldig mye gjøres ved å legge riktige delhz/summering og nivået enheter/horn imellom, spesielt med horn fordi de har såpass snervre arbeidområder blir denne metoden effektiv.

Jo lenger ned - jo mer behov kan en si det er med linearisering , men fortsatt mener jeg at en bør bruke kompensering med forsiktighet og lytte på endringen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    For øvrig låter det knallbra hos meg nå.

Men det er uvant med et så bredt lydbilde med vokal og rythm-section i midten og diverse instrumenter ekstremt tydelig plassert langt ut på fløyene.

Jeg liker bedre et smalere og uendelig dypt lydbilde, litt som hodetelefoner.

Er også meget bestemt på at T500 gjør en bedre jobb fra 10K enn TAD 2001. Årsakene teknisk sett er beskrevet tidligere i tråden av Tytte:

EQ:
    T500 trenger ikke EQ oppover i frekvens. EQ på TAD 2001 tilfører trolig litt forvrenging og redusert impulsrespons

FORVRENGNING:
    T500 har lavere forvrengning

POLAR RESPONS:
    T500 sprer bredere og vil on axis også gi reflektert lyd i motsetning til 2001 som beamer mer

IMPULSRESPONS:
    T500 er kjappere enn 2001

OPPBRYTNING:
    T500 bryter opp laaaangt høyere i frekvens

Og som Sluket sier, dette bittelille membranet i T500 (ET-703 og tilsvarende) vil jo være mye kjappere enn et 5 cm membran som skal settes i sving.

Jeg er ingen teknisk ekspert men jeg syns T500 låter ekstremt luftig og uanstrengt, Sweet sounding som det står på diverse utenlandske forum. Det er min subjektive erfaring. De fem punktene over er ting jeg har fått forklart av flere og jeg har også lest meg opp.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    da er det jo avgjort da...så er det bare å ta konsekvensene av det og kansellere alle ytterligere planlagte ekspert besøk....:rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    da er det jo avgjort da...så er det bare å ta konsekvensene av det og kansellere alle ytterligere planlagte ekspert besøk....:rolleyes:
    Du er velkommen uansett. Innspill tas i mot med takk. Bare vær forberedt på at innspill behandles ihht trendmålemetoden til Snickers hi hi.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    For øvrig låter det knallbra hos meg nå.

Men det er uvant med et så bredt lydbilde med vokal og rythm-section i midten og diverse instrumenter ekstremt tydelig plassert langt ut på fløyene.

Jeg liker bedre et smalere og uendelig dypt lydbilde, litt som hodetelefoner.

Er også meget bestemt på at T500 gjør en bedre jobb fra 10K enn TAD 2001. Årsakene teknisk sett er beskrevet tidligere i tråden av Tytte:

EQ:
    T500 trenger ikke EQ oppover i frekvens. EQ på TAD 2001 tilfører trolig litt forvrenging og redusert impulsrespons

FORVRENGNING:

POLAR RESPONS:
    T500 sprer bredere og vil on axis også gi reflektert lyd i motsetning til 2001 som beamer mer

IMPULSRESPONS:
    T500 er kjappere enn 2001

OPPBRYTNING:
    T500 bryter opp laaaangt høyere i frekvens

Og som Sluket sier, dette bittelille membranet i T500 (ET-703 og tilsvarende) vil jo være mye kjappere enn et 5 cm membran som skal settes i sving.

Jeg er ingen teknisk ekspert men jeg syns T500 låter ekstremt luftig og uanstrengt, Sweet sounding som det står på diverse utenlandske forum. Det er min subjektive erfaring. De fem punktene over er ting jeg har fått forklart av flere og jeg har også lest meg opp.
    Som den samtidige eier (i en årrekke) av følgende produkter

1. ET-703
    2. T500A
    3. TD-2001
    4. TD-2002
    5. PT-R7 III
    6. JBL 2405/077
    7. ALTEC 802
    8. JBL 175
    9. ALE 1710
    10. ALE 1750
    11. HEILL AMT
    12. RAAL 140-15D AM AG
    13. RAAL LAZY RIBBON
    14. T90A EX

kan jeg skrive under på Hornlyds konklusjon. Det finnes mange gode diskanter der ute, men T500 har en smooth sound som er meget lett å bli avhengig av. Selv om den er blitt relativt kostbar etter hvert så er det meget få konkurrenter som definitivt spiller vesentlig BEDRE.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Noe for deg?

TOPCLASS

108 dB følsomhet fra 10-11K passer fint i ditt system. TAD 2001 har 109dB og da blir det et fint lite fall som passer til en god voicing curve :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    eneste som er top med Topclass er prisene...de er helt ville

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    FORVRENGNING:
    Er dette dokumentert? Finner ikke forvrengningsmålinger av T500.

Jeg er heller ingen teknisk ekspert, men det er vel et visst membranvekt/motorkraft forhold her som spiller inn...? Eller blir det 6,5" til midbass snart siden disse er kjappere?:cool:

Noe for deg?

TOPCLASS

108 dB følsomhet fra 10-11K passer fint i ditt system. TAD 2001 har 109dB og da blir det et fint lite fall som passer til en god voicing curve :cool:
    Husk at hornet du monterer på 2001 også vil øke følsomheten, avhengig av størrelsen. :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Tror nøkkelordet her er spredning, selvom 2001 i seg selv har god nok lyd og sannsynlig mer headroom enn de fleste , har den ikke spredning som de små tweeterene - total energi oppe ved 15 k kan ikke måles kun på aksen, akkurat det har jo vært vist i akkurat denne tråden

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    @ jorg1s1

grelv sammenlignet med 1" drivere
    jeg har også målt forvrengingen til T500 tidligere i tråden, når jeg får Steps opp å gå kan jeg sammenligne med 2001

Når man går ned på membranstørrelse blir det som regel kjappere

Anyway, jeg har ikke teknisk kompetanse slik at jeg kan være dogmatisk, men de fire stedene jeg har hørt TAD2001 matcher ikke den ekstra luftige smoothe oppløste lyden i T500. Det er min erfaringsbaserte subjektive mening :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Og det må være en grunn til at Magico Ultimate, Cessarro, Living Voice Olympian, etc bruker superdiskant edit øvre diskant?

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ;)
    subjektive erfaringer og magefølelse er ikke til å kødde med!!
    Frem med snopeesken og tweake filter!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Magico Ultimate har ingen "superdiskant" De benytter ALE1710/1750 og det er en helt vanlig diskant. Du vet hva jeg mener om det begrepet BTW....

ET-703 er heller ingen "superdiskant" - men den strekker seg til 45 k p.g.a. materiale og størrelse, og poenget med det er å unngå oppbrytninger i audiobandet.
    Argumenter om "dauhørt" over 14k etc. har ikke så mye releveans, for dårlig lyd ved f.eks. 20 eller sågar 15k speiler seg nedover i output også.
    Prøv å kappe diskanten med en høykvalitets kondensator ved 14 k og jeg garanterer forskjell. Og nei, det skyldes ikke kondensatoren.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    enig i alt du skriver, er litt vanskelig å beskrive: mellomtone, diskant 1 og diskant 2

men alle de nevnte egner seg fra ca 10K

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Magico Ultimate har ingen "superdiskant" De benytter ALE1710/1750 og det er en helt vanlig diskant. Du vet hva jeg mener om det begrepet BTW....

ET-703 er heller ingen "superdiskant" - men den strekker seg til 45 k p.g.a. materiale og størrelse, og poenget med det er å unngå oppbrytninger i audiobandet.
    Argumenter om "dauhørt" over 14k etc. har ikke så mye releveans, for dårlig lyd ved f.eks. 20 eller sågar 15k speiler seg nedover i output også.
    Prøv å kappe diskanten med en høykvalitets kondensator ved 14 k og jeg garanterer forskjell. Og nei, det skyldes ikke kondensatoren.
    Jeg vet hva du mener om superdiskant, men du er nok litt utenfor hva folk flest tenker om diskant .. softdome/metalldome/ringradiator delt på ca 2-3k. og nevnte tad/ale vil vel helst ha 5-7/8 k ?, men det her visste du selvsagt - bare to forskjellige verdener , personlig helt online med deg og Hornlyd vedr tweeter bare den er ordentlig integrert.

Bra og ha deg tilbake !

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg skriver superdiskant så mener jeg "toppdiskant" over 1" komp drivere i små horn delt ved 8-12 K.

Typisk bruksområde for Ale 1710, Fostex T500 og TAD ET-703

Nettopp fordi disse ikke kan deles ved 2-3K slik som diskanter flest.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23
    Da kan vi jo bruke uttrykket superbass i andre enden da - små søte 10" som ikke funker noe særlig over -2-300Hz men som oppgis til under 20 Hz den andre veien :rolleyes:

Fordi om et element har en fornuftig delefrekvens jfr. formålet så kvalifiserer vel ikke det til tittelen hverken superdiskant eller super diskant... Kunstig og misvisende all den tid resten av verden stort sett mener diskanter som går til flerfoldige titalls Khz , ja sågar over 100 Khz, og er beregnet til støtte til litt komplette ht som er slitt slappe i toppen. Et gadget- og mersalgsfenomen og egentlig en uting.

Mvh
    Slukulanten

audiom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    20
    Da kan vi jo bruke uttrykket superbass i andre enden da - små søte 10" som ikke funker noe særlig over -2-300Hz men som oppgis til under 20 Hz den andre veien :rolleyes:

Fordi om et element har en fornuftig delefrekvens jfr. formålet så kvalifiserer vel ikke det til tittelen hverken superdiskant eller super diskant... Kunstig og misvisende all den tid resten av verden stort sett mener diskanter som går til flerfoldige titalls Khz , ja sågar over 100 Khz, og er beregnet til støtte til litt komplette ht som er slitt slappe i toppen. Et gadget- og mersalgsfenomen og egentlig en uting.

Mvh
    Slukulanten
    Det er det samme med subwoofere, mange kaller det subwoofer fordi de er i en egen kasse, aktivt delt, med delefrekvens opp mot mellomtonen og gjengir ikke spesiellt mye nivå under 40 Hz. Jeg kaller dette basshøyttalere. I mine øyne er en subwoofer en høyttaler som gjengir de to laveste oktavene og ikke høyere opp-----men nå er jeg jo gammel og følger ikke trenden:rolleyes:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund

Mvh
    Slukulanten
    Hæ? Juger produsentene? Mener du at 6,5" min i 20liters lukket kasse ikke har en følsomhet på 100db på 25hz og tåler 250 w på den frekvensen?
    Ikke ødelegg livsløgnen min nå:mad:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6

Mvh
    Slukulanten
    Det er det samme med subwoofere, mange kaller det subwoofer fordi de er i en egen kasse, aktivt delt, med delefrekvens opp mot mellomtonen og gjengir ikke spesiellt mye nivå under 40 Hz. Jeg kaller dette basshøyttalere. I mine øyne er en subwoofer en høyttaler som gjengir de to laveste oktavene og ikke høyere opp-----men nå er jeg jo gammel og følger ikke trenden:rolleyes:
    Beveger en seg inn på Elkjøp finnes jo slike "subwoofere" i fleng, og helt enig det irriterer meg - nesten like mye som sluket plages av diskant benevnelsen.
    superdiskant uttrykket i konvensjonell hifi må vel være fra da soft/metall domes ikke hadde ordentlig gjengivelse av øverste topp, og superdiskanter kom ? selv kef med coles 4001 ? hadde jo en ekstra diskant i tillegg til t27 - hvis jeg ikke husker helt feil da :confused:.

Men er det ikke slik med de fleste elementer - å ha båndbredde til overs tyder på kvalitet ?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kobl om pluss og minus så får en minus hz..... :rolleyes:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.602
    Torget vurderinger
    10

Mvh
    Slukulanten

Ikke tenkt på hva jeg kaller det. Øvre diskant. Diskant over øvre mellomtone. Samme det. Jeg mener diskant som deles rundt 10K over typisk TAD2001 i et hornsystem. I denne tråden har det aldri vært snakk om domediskanter etc. Poenget er diskusjonen om nødvendigheten av å ha noe over en 1" eller om Radian 1"be, TAD2001 eller tom som grelv gjør, bruker en 2450SLbe i et lite seos horn er nok.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.915
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Vitavox kommer med en dedikert tweeter som erstatter til ET-703 i "nesten topp systemet"
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    23

Mvh
    Slukulanten

Ikke tenkt på hva jeg kaller det. Øvre diskant. Diskant over øvre mellomtone. Samme det. Jeg mener diskant som deles rundt 10K over typisk TAD2001 i et hornsystem. I denne tråden har det aldri vært snakk om domediskanter etc. Poenget er diskusjonen om nødvendigheten av å ha noe over en 1" eller om Radian 1"be, TAD2001 eller tom som grelv gjør, bruker en 2450SLbe i et lite seos horn er nok.
    Det skjønner til og med jeg - og ingen 1" driver jeg har hørt (inkl. ALE4550) er bedre fra 10k og oppover enn en virkelig god dedikert diskant. Dette har jeg hevdet flere år før du begynte med hifi i det hele tatt :D No free lunch. Law of the physics always applies.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn