Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Liveatleeds

Horns.., kicking tyres…
    Ble medlem
    11.05.2015
    Antall liker
    2.310
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    2
    Steike, det var saker ja, så ikke Thorens spillern blant alt det sveitsiske glitteret før på andre titten:) Stor siklefaktor på de Westlakesakene...

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    628
    Torget vurderinger
    6
    Når jeg ser på den Westlaken så konkluderer jeg at jeg må slutte å lese om lobing. Det kan neppe være et veldig stort problem opp mot alle andre parametere som spiller inn. I motsatt tilfelle ville vel ikke Westlake konstruert høyttaleren må så vidt stor avstand mellom de overlappende elementer. Tenker da spesielt på det hornet som ligger på toppen.

Fy f.. den høyttaleren var fet!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    AB test for EKTE mannfolk...

AB test for EKTE mannfolk...

TAD TD-4001 original radialhorn vs. TAD 4001 custom made Tractrix i rustfritt stål

jp1.jpg

jp2.jpg

jp3.jpg

jp4.jpg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult, men gods nok til full rollback imo
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    Tractrix dette, ikke JMLC og da er ikke full rollback en del av konseptet. Men personlig hadde jeg nok avrundet hornet til 270 grader uansett. Men delefrekvensen og hvor hornet "slipper" er det mest interessante.

Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.666
    Hadde vært morsomt å forska nærmere på hva rollbacken egentlig betyr på JMLC, kanskje spesielt om man kjører høy deling i forhold til akustisk cutoff (1 oktav over) og ikke minst bratte filter (24dB/48db).

Tenkte forresten å teste 48db deling på hele røkla i løpet av uka....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Tractrix dette, ikke JMLC og da er ikke full rollback en del av konseptet. Men personlig hadde jeg nok avrundet hornet til 180 grader uansett. Men delefrekvensen og hvor hornet "slipper" er det mest interessante.
    jeg så det, men ville nå gjort noe med kanten uansett....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Hadde vært morsomt å forska nærmere på hva rollbacken egentlig betyr på JMLC, kanskje spesielt om man kjører høy deling i forhold til akustisk cutoff (1 oktav over) og ikke minst bratte filter (24dB/48db).

med gnager på gang, har du vel neppe fritidsproblemer? :D

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.666
    Gjelder å få stappa inn forskning og høyttalerbygging før Januar!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23

Rollback - så lenge den er full d.v.s. 360 grader er der for å hindte diffraksjoner helt ned til designfrekvensen. For oss som er anale nok til å ligge minimum en oktav OVER denne så er nattesøvnen definitivt ikke i fare. Men dersom du kjører 1.ordens og drar arbeidsområdet ned mot designfrekvens så er saken annerledes.

Tenk deg gærningene som kjører koniske kvadratiske FLH's da... virvler nok som en middels tornado rundt kantene der.. :rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    Femveis-syken - ingen kjent kur # 1

Til ære for nye lesere - her er en grei byggetråd som har vært vist i bruddstykker tidligere i tråden
    - til ettertanke for de som synes de tar den helt ut ved å driste seg opp på 10" fra 6" normen...

Man starter med et hull

5y2m7bs.jpg

Støpe fundament - ikke noe tull

4th3siu.jpg

Mannfolk og horn av stål

507c9ph.jpg

Klippe gress blir litt kål..

678anbl.jpg

6g054eg.jpg

Få det opp på påler!

4r1s503.jpg

Doble drivere = seriøse ståler

4vgnub6.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    Da er vel jeg dobbelt så fornuftig pluss litt til - har TO stk. av denne pluss en P300 til 100-120V utstyr :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de ALE bassdriverne som står ute ville jeg ha koblet til alarmsentralen! :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46

Rollback - så lenge den er full d.v.s. 360 grader er der for å hindte diffraksjoner helt ned til designfrekvensen. For oss som er anale nok til å ligge minimum en oktav OVER denne så er nattesøvnen definitivt ikke i fare. Men dersom du kjører 1.ordens og drar arbeidsområdet ned mot designfrekvens så er saken annerledes.

Tenk deg gærningene som kjører koniske kvadratiske FLH's da... virvler nok som en middels tornado rundt kantene der.. :rolleyes:
    du mener de J-horna?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    de ALE bassdriverne som står ute ville jeg ha koblet til alarmsentralen! :cool:
    Låter nok bedre dersom du kobler de til bassforsterkeren tror jeg... men jeg ser poenget! En cool mill. kan jo friste noen og enhver - men jeg tror markedet for denne type tjuvgods er begrenset. Tyver med mobilkran er heller ikke så ofte å se lenger. De sitter mest på PC nå, i banker og meglerfirmaer :cool:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.538
    Hvordan unngår man fuktighet og kondens inni driverne ved montering ute?
    Jeg vet at mange drivere brukes utendørs hver dag på foppalstadium osv, men dette er vel litt mer følsomme saker ...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Ser at femveis systemer har både diskant og superdiskant. Fortell litt om fordeler (og ulemper) rundt det. Holder det ikke med en god diskant, dette er jo solide saker og ikke en Dali Euphonia (som for the record kjører vanlig diskant og superdiskant)?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet at mange drivere brukes utendørs hver dag på foppalstadium osv, men dette er vel litt mer følsomme saker ...
    "Heat Tracing" :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har vær medlem her i mange år, men leser ikke så mye på forumet, av forskjellige årsaker - Har fundert på horn nå i flere år, og det er artig med disse gamle ikonene, men dog.....
    Er det noen i menigheta som har bygd feks Jericho, Hedlund; BIB, eller lignede.. siden jeg stort sett spiller mest klassisk for tida, er det den der fordømte siste halve oktaven som blir så forbasket kinkig....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    Ser at femveis systemer har både diskant og superdiskant. Fortell litt om fordeler (og ulemper) rundt det. Holder det ikke med en god diskant, dette er jo solide saker og ikke en Dali Euphonia (som for the record kjører vanlig diskant og superdiskant)?
    Det er ikke både diskant og "superdiskant" her - for øvrig et misbrukt ord jeg ille liker. En ekte skikkelig diskantdriver jobber typisk fra 7-8k til 20 K++, øvre mellomtone gjerne 2,5-3K - 7-8 K og nedre mellomtone 5-800 - 2,5-3K. Derfra og ned til rundt 100 er det gjerne mellombassen som tar seg av. I bunn (70-100 og så langt ned som man har råd/plass er det bassystemet som tar seg av. I skikkelige installasjoner er det hverken "subber" eller "superdiskant" Punktum.

Superdiskant ble i utgansgpunktet lansert som noe en kunne putte på i tillegg - for å dekke 10-12 K og oppover.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    Har vær medlem her i mange år, men leser ikke så mye på forumet, av forskjellige årsaker - Har fundert på horn nå i flere år, og det er artig med disse gamle ikonene, men dog.....
    Er det noen i menigheta som har bygd feks Jericho, Hedlund; BIB, eller lignede.. siden jeg stort sett spiller mest klassisk for tida, er det den der fordømte siste halve oktaven som blir så forbasket kinkig....
    Hatt/hørt alle de typene - BIB done right er vel det mest besnærende i så måte dersom du har et godt 8" element og kan plassere ht nærme bakvegg etc. Absolutt best verdi for pengene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    Tja, egentlig ikke - denne type installasjoner befinner seg gjerne under varmere himler en vår og da er ikke kondens noe stort tema egentlig.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Da er vel jeg dobbelt så fornuftig pluss litt til - har TO stk. av denne pluss en P300 til 100-120V utstyr :cool:
    Takk igjen for at du tipset meg om regenerator. Måtte oppleve en selv først, etter det var veien kort til det sto en i stua. På samme måte er det med horn, det jeg må oppleve det først :)

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.376
    Torget vurderinger
    75

Hatt/hørt alle de typene - BIB done right er vel det mest besnærende i så måte dersom du har et godt 8" element og kan plassere ht nærme bakvegg etc. Absolutt best verdi for pengene.

Da regner jeg med Nagaoka/ølmage er på 1 plass

hvem rager på 2 og 3 plassen hvis en tenker 8"?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23

Sachiko med f.eks. 208Ez

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    Det er ikke både diskant og "superdiskant" her - for øvrig et misbrukt ord jeg ille liker. En ekte skikkelig diskantdriver jobber typisk fra 7-8k til 20 K++, øvre mellomtone gjerne 2,5-3K - 7-8 K og nedre mellomtone 5-800 - 2,5-3K. Derfra og ned til rundt 100 er det gjerne mellombassen som tar seg av. I bunn (70-100 og så langt ned som man har råd/plass er det bassystemet som tar seg av. I skikkelige installasjoner er det hverken "subber" eller "superdiskant" Punktum.

Superdiskant ble i utgansgpunktet lansert som noe en kunne putte på i tillegg - for å dekke 10-12 K og oppover.
    Øvre mellomtone, en 1" kompresjonsdriver i et lite 1000-1500 horn, vil da kun jobbe innenfor halvannen oktav, er ikke det litt smør på flesk? Rent konkret for mitt vedkommende så har jeg pga komponenter jeg har liggende mulighet til å sette inn et Tractrix 1000 horn (Radian 1" Beryllium) mellom Tractrix 350 (JBL 2446 be) og Fostex T500A-mkII?

Forstår jeg det rett at 1" kompresjonsdriver i et lite horn gir mere klang ala en klokke/bjelle på cymbaler enn Fostex T500, TAD ET-703 osv som på sin side gir mer luft og oppløsning oppover? En godt implementert 5-veis løsning gir altså begge deler?

Jeg har sett at ALE og GOTO oppsett på weben nesten uten unntak kjører den modellen.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.777
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    1 tommern kan i alle fall deles vesentlig lavere enn de to dedikerte tweeterne
    mvh
    Leif

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.548
    Torget vurderinger
    10
    I know. Typisk 800-1200 kontra 5000-7000. En vesentlig forskjell. Men.... JBL 2446 med Truextent og TAD 4001 har ikke noen problemer med å levere klokkeklart til 8000 da resonansene er langt høyere oppe.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.237
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Sachiko med f.eks. 208Ez
    Er også de Spwan horna på høyde med Sachiko eller ? Har tlgang på et par nye billige 206 elementer :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.924
    Torget vurderinger
    23
    Dette har vi snakket om før, HEL

Øvre mellomtone, en 1" kompresjonsdriver i et lite 1000-1500 horn, vil da kun jobbe innenfor halvannen oktav, er ikke det litt smør på flesk? Rent konkret for mitt vedkommende så har jeg pga komponenter jeg har liggende mulighet til å sette inn et Tractrix 1000 horn (Radian 1" Beryllium) mellom Tractrix 350 (JBL 2446 be) og Fostex T500A-mkII?

Det er fornuftig og slik jeg har predikert lenge. Med dagens filterteknologi og fornuftig valg av forsterkere så er dette såre enkelt å få til. Lydmessig gevinst er langt større enn ulempene som mange teoretiserer om. Fabrikat av drivere er egentlig underordnet; en driverrekke med TAD 2" (1,5" ev.) TAD 1" og ET-703 er en glimrende løsning fra 6-700 Hz og opp, gitt fornuftig valg av deling selvsagt. Et vintage JBL konsept kunne likeledes hatt tilsvarende inndeling og med 077 i toppen, Altec det samme osv. osv. Prinsippet er jo likt uansett.

Forstår jeg det rett at 1" kompresjonsdriver i et lite horn gir mere klang ala en klokke/bjelle på cymbaler enn Fostex T500, TAD ET-703 osv som på sin side gir mer luft og oppløsning oppover? En godt implementert 5-veis løsning gir altså begge deler?

Akkurat. Horn er av natur snevre bandpass og spiller alltid best når de jobber innenfor sitt beregnede område. Kalkuler så inn gode marginer i begge retninger så skjønner du tegninga. Hva diskanter angår så skal en heller ikke se seg blind på det øvre frekvensområde - dette handler mer om å få avrulling/resonansområde godt over hørbare frekvenser, altså headroomigjen. NO free lunch, as always. Når folk ler av 40 kHz etc. og avviser det hele som tull utenfor hørbart område så viser det bare manglende kunnskap om elementære fysiske forhold i et høyttalerelement/driver.

Et eksempel; TAD TD-4001, klassiker som av mange benyttes som den eneste driveren fra helt ned til 500 Hz og opp. Den måler jo bra..... Javel, men hva er det man måler? Frekvensrespons er en ting, nivå ved de forskjellige frekvenser en annen, men det interessante er hvor mye av lyden som er komponenter forårsaket av uegnethet i det arbeidsområdet driveren er satt til å jobbe i.

Litt matematikk; en 2" driver som TD-4001 har en membranflate på 100 mm. (4") i diameter, vekt så lavt som 1 gram da dette er Beryllium. Tenk deg en sirkel på 100 mm. i diameter som skal spille diskant optimalt, samtidig med 500 Hz. hmm... Arealet på membranet er 78,5 cm2, egentlig 80 cm2 + da det har form som et segment (dome) av en kule. For en 1" driver er gjerne arealet 45-46 cm2 og vekt noe lavere enn for 2" driver.
    En TAD ET-703 diskantdriver/horn har til sammenligning under 10 cm2 areal og en vekt på 0,07 gram eller 7% av en TD-4001. Og samme motorkraft i spolegapet!
    Fostex T500A mk II er ikke langt etter, og har også en følsomhet oppunder 110 dB når den deles fornuftig, dvs. rundt 10 kHz

GOTO/ALE diskanter har et areal på 2,5 cm2 og en motorkraft på fra 150% (og oppover)av en ET-703 (eller TD-4001 for den saks skyld).

For å si det veldig komprimert; 10 cm2 areal vs. 80 cm2 (med samme motorkraft) på 10 Khz ++ er rått parti.

Dette med å benytte færrest mulig drivere osv. er steinaldertankegang med rot i PA og kino/teaterlyd med fra den tids begrensninger i frekvensområde lagt til grunn. Denne tankegangen har ingen ting i et all-out moderne hifioppsett å gjøre (forenklet sagt selvfølgelig, da en rimelig og primitiv toveis konstruksjon med en oldschool 15" og en 1" driver/horn godt kan gi mer musikkglede og engasjement enn en tradisjonell hifihøyttaler med typisk bestykning)

Jeg har sett at ALE og GOTO oppsett på weben nesten uten unntak kjører den modellen.

Ikke så rart, de har skjønt dette siden tidenes morgen, og dette er utstyr laget for hifibruk og ikke PA. Det gir helt andre føringer for prinsipper og ikke minst byggemåte og materialvalg. Du skifter ikke membran i tussmørke på en 1" GOTO driver, mens filmen går foran et fullsatt publikum. Men det kan du fint gjøre med en JBL eller Altec tilsvarende driver, som er litt mer grovstrikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn