jeg så det, men ville nå gjort noe med kanten uansett....Tractrix dette, ikke JMLC og da er ikke full rollback en del av konseptet. Men personlig hadde jeg nok avrundet hornet til 180 grader uansett. Men delefrekvensen og hvor hornet "slipper" er det mest interessante.
med gnager på gang, har du vel neppe fritidsproblemer?Hadde vært morsomt å forska nærmere på hva rollbacken egentlig betyr på JMLC, kanskje spesielt om man kjører høy deling i forhold til akustisk cutoff (1 oktav over) og ikke minst bratte filter (24dB/48db).
Tenkte forresten å teste 48db deling på hele røkla i løpet av uka....
Rollback - så lenge den er full d.v.s. 360 grader er der for å hindte diffraksjoner helt ned til designfrekvensen. For oss som er anale nok til å ligge minimum en oktav OVER denne så er nattesøvnen definitivt ikke i fare. Men dersom du kjører 1.ordens og drar arbeidsområdet ned mot designfrekvens så er saken annerledes.Hadde vært morsomt å forska nærmere på hva rollbacken egentlig betyr på JMLC, kanskje spesielt om man kjører høy deling i forhold til akustisk cutoff (1 oktav over) og ikke minst bratte filter (24dB/48db).
Tenkte forresten å teste 48db deling på hele røkla i løpet av uka....
du mener de J-horna?Rollback - så lenge den er full d.v.s. 360 grader er der for å hindte diffraksjoner helt ned til designfrekvensen. For oss som er anale nok til å ligge minimum en oktav OVER denne så er nattesøvnen definitivt ikke i fare. Men dersom du kjører 1.ordens og drar arbeidsområdet ned mot designfrekvens så er saken annerledes.Hadde vært morsomt å forska nærmere på hva rollbacken egentlig betyr på JMLC, kanskje spesielt om man kjører høy deling i forhold til akustisk cutoff (1 oktav over) og ikke minst bratte filter (24dB/48db).
Tenkte forresten å teste 48db deling på hele røkla i løpet av uka....
Tenk deg gærningene som kjører koniske kvadratiske FLH's da... virvler nok som en middels tornado rundt kantene der..
Låter nok bedre dersom du kobler de til bassforsterkeren tror jeg... men jeg ser poenget! En cool mill. kan jo friste noen og enhver - men jeg tror markedet for denne type tjuvgods er begrenset. Tyver med mobilkran er heller ikke så ofte å se lenger. De sitter mest på PC nå, i banker og meglerfirmaerde ALE bassdriverne som står ute ville jeg ha koblet til alarmsentralen!
"Heat Tracing"Hvordan unngår man fuktighet og kondens inni driverne ved montering ute?
Jeg vet at mange drivere brukes utendørs hver dag på foppalstadium osv, men dette er vel litt mer følsomme saker ...
Det er ikke både diskant og "superdiskant" her - for øvrig et misbrukt ord jeg ille liker. En ekte skikkelig diskantdriver jobber typisk fra 7-8k til 20 K++, øvre mellomtone gjerne 2,5-3K - 7-8 K og nedre mellomtone 5-800 - 2,5-3K. Derfra og ned til rundt 100 er det gjerne mellombassen som tar seg av. I bunn (70-100 og så langt ned som man har råd/plass er det bassystemet som tar seg av. I skikkelige installasjoner er det hverken "subber" eller "superdiskant" Punktum.Ser at femveis systemer har både diskant og superdiskant. Fortell litt om fordeler (og ulemper) rundt det. Holder det ikke med en god diskant, dette er jo solide saker og ikke en Dali Euphonia (som for the record kjører vanlig diskant og superdiskant)?
Hatt/hørt alle de typene - BIB done right er vel det mest besnærende i så måte dersom du har et godt 8" element og kan plassere ht nærme bakvegg etc. Absolutt best verdi for pengene.Har vær medlem her i mange år, men leser ikke så mye på forumet, av forskjellige årsaker - Har fundert på horn nå i flere år, og det er artig med disse gamle ikonene, men dog.....
Er det noen i menigheta som har bygd feks Jericho, Hedlund; BIB, eller lignede.. siden jeg stort sett spiller mest klassisk for tida, er det den der fordømte siste halve oktaven som blir så forbasket kinkig....
Tja, egentlig ikke - denne type installasjoner befinner seg gjerne under varmere himler en vår og da er ikke kondens noe stort tema egentlig.Hvordan unngår man fuktighet og kondens inni driverne ved montering ute?
Jeg vet at mange drivere brukes utendørs hver dag på foppalstadium osv, men dette er vel litt mer følsomme saker ...
Takk igjen for at du tipset meg om regenerator. Måtte oppleve en selv først, etter det var veien kort til det sto en i stua. På samme måte er det med horn, det jeg må oppleve det førstDa er vel jeg dobbelt så fornuftig pluss litt til - har TO stk. av denne pluss en P300 til 100-120V utstyr
Sachiko med f.eks. 208EzHar vær medlem her i mange år, men leser ikke så mye på forumet, av forskjellige årsaker - Har fundert på horn nå i flere år, og det er artig med disse gamle ikonene, men dog.....
Er det noen i menigheta som har bygd feks Jericho, Hedlund; BIB, eller lignede.. siden jeg stort sett spiller mest klassisk for tida, er det den der fordømte siste halve oktaven som blir så forbasket kinkig....
Hatt/hørt alle de typene - BIB done right er vel det mest besnærende i så måte dersom du har et godt 8" element og kan plassere ht nærme bakvegg etc. Absolutt best verdi for pengene.
Da regner jeg med Nagaoka/ølmage er på 1 plass
hvem rager på 2 og 3 plassen hvis en tenker 8"?
Øvre mellomtone, en 1" kompresjonsdriver i et lite 1000-1500 horn, vil da kun jobbe innenfor halvannen oktav, er ikke det litt smør på flesk? Rent konkret for mitt vedkommende så har jeg pga komponenter jeg har liggende mulighet til å sette inn et Tractrix 1000 horn (Radian 1" Beryllium) mellom Tractrix 350 (JBL 2446 be) og Fostex T500A-mkII?Det er ikke både diskant og "superdiskant" her - for øvrig et misbrukt ord jeg ille liker. En ekte skikkelig diskantdriver jobber typisk fra 7-8k til 20 K++, øvre mellomtone gjerne 2,5-3K - 7-8 K og nedre mellomtone 5-800 - 2,5-3K. Derfra og ned til rundt 100 er det gjerne mellombassen som tar seg av. I bunn (70-100 og så langt ned som man har råd/plass er det bassystemet som tar seg av. I skikkelige installasjoner er det hverken "subber" eller "superdiskant" Punktum.Ser at femveis systemer har både diskant og superdiskant. Fortell litt om fordeler (og ulemper) rundt det. Holder det ikke med en god diskant, dette er jo solide saker og ikke en Dali Euphonia (som for the record kjører vanlig diskant og superdiskant)?
Superdiskant ble i utgansgpunktet lansert som noe en kunne putte på i tillegg - for å dekke 10-12 K og oppover.
Er også de Spwan horna på høyde med Sachiko eller ? Har tlgang på et par nye billige 206 elementerSachiko med f.eks. 208EzHar vær medlem her i mange år, men leser ikke så mye på forumet, av forskjellige årsaker - Har fundert på horn nå i flere år, og det er artig med disse gamle ikonene, men dog.....
Er det noen i menigheta som har bygd feks Jericho, Hedlund; BIB, eller lignede.. siden jeg stort sett spiller mest klassisk for tida, er det den der fordømte siste halve oktaven som blir så forbasket kinkig....
Hatt/hørt alle de typene - BIB done right er vel det mest besnærende i så måte dersom du har et godt 8" element og kan plassere ht nærme bakvegg etc. Absolutt best verdi for pengene.
Da regner jeg med Nagaoka/ølmage er på 1 plass
hvem rager på 2 og 3 plassen hvis en tenker 8"?
Øvre mellomtone, en 1" kompresjonsdriver i et lite 1000-1500 horn, vil da kun jobbe innenfor halvannen oktav, er ikke det litt smør på flesk? Rent konkret for mitt vedkommende så har jeg pga komponenter jeg har liggende mulighet til å sette inn et Tractrix 1000 horn (Radian 1" Beryllium) mellom Tractrix 350 (JBL 2446 be) og Fostex T500A-mkII?Det er ikke både diskant og "superdiskant" her - for øvrig et misbrukt ord jeg ille liker. En ekte skikkelig diskantdriver jobber typisk fra 7-8k til 20 K++, øvre mellomtone gjerne 2,5-3K - 7-8 K og nedre mellomtone 5-800 - 2,5-3K. Derfra og ned til rundt 100 er det gjerne mellombassen som tar seg av. I bunn (70-100 og så langt ned som man har råd/plass er det bassystemet som tar seg av. I skikkelige installasjoner er det hverken "subber" eller "superdiskant" Punktum.Ser at femveis systemer har både diskant og superdiskant. Fortell litt om fordeler (og ulemper) rundt det. Holder det ikke med en god diskant, dette er jo solide saker og ikke en Dali Euphonia (som for the record kjører vanlig diskant og superdiskant)?
Superdiskant ble i utgansgpunktet lansert som noe en kunne putte på i tillegg - for å dekke 10-12 K og oppover.
Det er fornuftig og slik jeg har predikert lenge. Med dagens filterteknologi og fornuftig valg av forsterkere så er dette såre enkelt å få til. Lydmessig gevinst er langt større enn ulempene som mange teoretiserer om. Fabrikat av drivere er egentlig underordnet; en driverrekke med TAD 2" (1,5" ev.) TAD 1" og ET-703 er en glimrende løsning fra 6-700 Hz og opp, gitt fornuftig valg av deling selvsagt. Et vintage JBL konsept kunne likeledes hatt tilsvarende inndeling og med 077 i toppen, Altec det samme osv. osv. Prinsippet er jo likt uansett.
Forstår jeg det rett at 1" kompresjonsdriver i et lite horn gir mere klang ala en klokke/bjelle på cymbaler enn Fostex T500, TAD ET-703 osv som på sin side gir mer luft og oppløsning oppover? En godt implementert 5-veis løsning gir altså begge deler?
Akkurat. Horn er av natur snevre bandpass og spiller alltid best når de jobber innenfor sitt beregnede område. Kalkuler så inn gode marginer i begge retninger så skjønner du tegninga. Hva diskanter angår så skal en heller ikke se seg blind på det øvre frekvensområde - dette handler mer om å få avrulling/resonansområde godt over hørbare frekvenser, altså headroomigjen. NO free lunch, as always. Når folk ler av 40 kHz etc. og avviser det hele som tull utenfor hørbart område så viser det bare manglende kunnskap om elementære fysiske forhold i et høyttalerelement/driver.
Et eksempel; TAD TD-4001, klassiker som av mange benyttes som den eneste driveren fra helt ned til 500 Hz og opp. Den måler jo bra..... Javel, men hva er det man måler? Frekvensrespons er en ting, nivå ved de forskjellige frekvenser en annen, men det interessante er hvor mye av lyden som er komponenter forårsaket av uegnethet i det arbeidsområdet driveren er satt til å jobbe i.
Litt matematikk; en 2" driver som TD-4001 har en membranflate på 100 mm. (4") i diameter, vekt så lavt som 1 gram da dette er Beryllium. Tenk deg en sirkel på 100 mm. i diameter som skal spille diskant optimalt, samtidig med 500 Hz. hmm... Arealet på membranet er 78,5 cm2, egentlig 80 cm2 + da det har form som et segment (dome) av en kule. For en 1" driver er gjerne arealet 45-46 cm2 og vekt noe lavere enn for 2" driver.
En TAD ET-703 diskantdriver/horn har til sammenligning under 10 cm2 areal og en vekt på 0,07 gram eller 7% av en TD-4001. Og samme motorkraft i spolegapet!
Fostex T500A mk II er ikke langt etter, og har også en følsomhet oppunder 110 dB når den deles fornuftig, dvs. rundt 10 kHz
GOTO/ALE diskanter har et areal på 2,5 cm2 og en motorkraft på fra 150% (og oppover)av en ET-703 (eller TD-4001 for den saks skyld).
For å si det veldig komprimert; 10 cm2 areal vs. 80 cm2 (med samme motorkraft) på 10 Khz ++ er rått parti.
Dette med å benytte færrest mulig drivere osv. er steinaldertankegang med rot i PA og kino/teaterlyd med fra den tids begrensninger i frekvensområde lagt til grunn. Denne tankegangen har ingen ting i et all-out moderne hifioppsett å gjøre (forenklet sagt selvfølgelig, da en rimelig og primitiv toveis konstruksjon med en oldschool 15" og en 1" driver/horn godt kan gi mer musikkglede og engasjement enn en tradisjonell hifihøyttaler med typisk bestykning)
Jeg har sett at ALE og GOTO oppsett på weben nesten uten unntak kjører den modellen.
Ikke så rart, de har skjønt dette siden tidenes morgen, og dette er utstyr laget for hifibruk og ikke PA. Det gir helt andre føringer for prinsipper og ikke minst byggemåte og materialvalg. Du skifter ikke membran i tussmørke på en 1" GOTO driver, mens filmen går foran et fullsatt publikum. Men det kan du fint gjøre med en JBL eller Altec tilsvarende driver, som er litt mer grovstrikk.