J
Må jo prøve litt forskjelligjan#jan skrev:Så veldig bra ut SannaX .. prøvd litt av hvert du - TØFFT
Spennende! Funderer litt på et liknende prosjekt hvis jeg etterhvert skal oppgradere mine Duo G2 til Omega.. Hva med å starte en egen tråd om prosjektet på DIY avd.?SannaX skrev:Er delvis i gang med en replica av AG Duo G2. Har tegnet mellomtonehornet etter LeCleach formelen. Prøver å få tak i formbar plast om dagen, men er ikke helt i mål her enda (tips mottas gjerne!) Kommer litt bilder såfort jeg kommer noe lenger,men det kommer til å ta tid...
Ja, har drømt om dette en stund nå, så det blir moro. må bare få frigjort litt mer tid først Oppretter en tråd på Diy sidene når tiden er inneceroxol skrev:Spennende! Funderer litt på et liknende prosjekt hvis jeg etterhvert skal oppgradere mine Duo G2 til Omega.. Hva med å starte en egen tråd om prosjektet på DIY avd.?SannaX skrev:Er delvis i gang med en replica av AG Duo G2. Har tegnet mellomtonehornet etter LeCleach formelen. Prøver å få tak i formbar plast om dagen, men er ikke helt i mål her enda (tips mottas gjerne!) Kommer litt bilder såfort jeg kommer noe lenger,men det kommer til å ta tid...
Vi tåler vell ett bilde av 4003ene dine, en av verdens beste mellomtone drivere:matsj skrev:Jag håller på o bygger med TAD td+th 4003. De låter riktigt bra Har inte hunnit prova så mycket än, men mer kommer.
mats
JBL 4345 er ikke å forakte. Dette er forøvrig en DYI versjon tror jeg.baldrick skrev:Itillegg så har han bl.a. noen andre "gamle og slitne" JBLer med horn
Så ikke dette før nå, men:jan#jan skrev:For dem med loftsstue ....
Såvidt jeg kan huske så er det en DIY av høy kvalitet ja, som er oppgradert litt iforhold til orginalene, CC delefilter bl.a.ayaboh skrev:JBL 4345 er ikke å forakte. Dette er forøvrig en DYI versjon tror jeg.
Den driveren og hornet jeg har funnet har en nedre bunngrense på 400 Hz.pengesluk skrev:Slettes ikke noe mas! Kjenner ikke alle 2" drivere i verden, og egentlig ikke den høyttaleren du refererer til heller, men generelt så ville jeg kanskje holdt meg til 2" for større fleksibilitet, og en 2" kan normalt deles godt under 1.000 Hz uten problemer med oppbryting osv. Hornet setter selvsagt også grenser, skal du dele ved 800 Hz bør du ha et 500 Hz horn for å unngå trøbbel. Et 500 Hz horn kan fort bli stort, avhengig av type selvsagt. Jeg synes det er enklere å integrere et stort horn og 2" driver med en diskant i toppen, enn å kun benytte en 1" driver for å gjøre hele jobben. Trikset er å dele diskanten høyt nok (8-10kHz) og kun med 6dB.Milenko skrev:Tror f... meg jeg slutter å mase, sier jeg har bestemt meg og setter i gang etterhvert som snøen forsvinner...pengesluk skrev:Ja, men da er du i mål da!!Milenko skrev:Mye vakkert her...
Har vel funnet ut at det jeg trenger er en basseksjon fra ca. 800 Hz. og nedover som kan stå frittstående pga. takhøyde, grunnen til at jeg er litt opphengt i pi-speaker er at den ser ut som grei å bygge, kan plasseres i hjørne, inntil vegg eller mer fritt siden den er et frontladet horn med bassrefleks for å gå dypere. Plassering av topphorn i forhold til basselementet er også ferdig justert og bestemt...
19 mm. kryssfiner, basseksjoner er ca. 81 cm høy...så kommer diskant hornet på toppen.
Men er det bedre av meg å gå for 2" driveren og dele ved 800 hz. eller er det like greit å følge orginalen å dele ved 1800 Hz? Mener å ha lest at øret er veldig følsomt for deling ved 1200 og litt oppover?
Skal slutte å mase nå snart...
Hmmmm...... har to slike på farmen. (bare at de ikke er Felleskjøpetgrønne) Hvilke drivere anbefales?jan#jan skrev:Hva med å ha en sånn en ... tar lett vanlige apekister med elementer opp til 15"
;D ;D ;D
Enn kan jo starte med JBL elementer .... ;Demotikon skrev:Hmmmm...... har to slike på farmen. (bare at de ikke er Felleskjøpetgrønne) Hvilke drivere anbefales?jan#jan skrev:Hva med å ha en sånn en ... tar lett vanlige apekister med elementer opp til 15"
;D ;D ;D
JENO skrev:Hva slags høyttalere har skikkelige studioer? Horn selvfølgelig, her representert ved Ocean Way audio HRT-2.
Dette er hva Dave Grohl har i sitt private studio. Her er en videosnutt der konstriktøren viser høyttalerne.
http://www.gearwire.com/media/oceanway-monitors.wmv
Legg merke til utsagnet "I have never seen anything like it" når det helt tydelig er en pimpa verson av RCA LC-9 fra 50-tallet.
Det er ingen hindring for at det bør låte godt. Horn er ingen ny oppfinnelse. Systemet har til og med audiofil prislapp på over 100k$ aktivt delefilter/eq/amper inkludert. Det morsomme er at jeg har nesten identiske høyttalere (Altec A7-lesten) med Yamaha-merke som kostet nesten ingen ting... Kanskje på tide å pimpe det systemet for å se hva det er godt for!
har lyst på den giraffen ogsåBrasse skrev:snydens fett!!
He he..Gjestemedlem skrev:Med giraffen, formene og fargene ser det mest ut som noe som er laget av Brio for bruk i en barnehage.
Du må ha glemt prisen på leketøy nå for tiden... ;-)LMC skrev:blir neppe billigere! ;D
mvh
Leif