Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    SannaX skrev:
    Er delvis i gang med en replica av AG Duo G2. Har tegnet mellomtonehornet etter LeCleach formelen. Prøver å få tak i formbar plast om dagen, men er ikke helt i mål her enda (tips mottas gjerne!) Kommer litt bilder såfort jeg kommer noe lenger,men det kommer til å ta tid...
    Spennende! :D Funderer litt på et liknende prosjekt hvis jeg etterhvert skal oppgradere mine Duo G2 til Omega.. Hva med å starte en egen tråd om prosjektet på DIY avd.? :)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    ceroxol skrev:
    SannaX skrev:
    Er delvis i gang med en replica av AG Duo G2. Har tegnet mellomtonehornet etter LeCleach formelen. Prøver å få tak i formbar plast om dagen, men er ikke helt i mål her enda (tips mottas gjerne!) Kommer litt bilder såfort jeg kommer noe lenger,men det kommer til å ta tid...
    Spennende! :D Funderer litt på et liknende prosjekt hvis jeg etterhvert skal oppgradere mine Duo G2 til Omega.. Hva med å starte en egen tråd om prosjektet på DIY avd.? :)
    Ja, har drømt om dette en stund nå, så det blir moro. må bare få frigjort litt mer tid først :) Oppretter en tråd på Diy sidene når tiden er inne

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Heimen til han Lars ser usedvanlig hyggelig ut. Alt fra rommet, til høgtalarane, kunsten og bøkene i hylla som ikkje er sortert etter farge ::)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    matsj skrev:
    Jag håller på o bygger med TAD td+th 4003. De låter riktigt bra :) Har inte hunnit prova så mycket än, men mer kommer.

mats
    Vi tåler vell ett bilde av 4003ene dine, en av verdens beste mellomtone drivere:

Mats kan selv fortelle litt om hva annet gøy de høytalerne blir bestående av :D

Itillegg så har han bl.a. noen andre "gamle og slitne" JBLer med horn :)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    baldrick skrev:
    Itillegg så har han bl.a. noen andre "gamle og slitne" JBLer med horn :)

JBL 4345 er ikke å forakte. Dette er forøvrig en DYI versjon tror jeg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jan#jan skrev:
    For dem med loftsstue .... ;)

Så ikke dette før nå, men:

Som om ikke dette var nok i seg selv, så består dekoren i rommet av bilder av rørforsterkere. :) (Nederst til høyre i bildet)

Er man fanboy, så er man. :)

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    ayaboh skrev:
    JBL 4345 er ikke å forakte. Dette er forøvrig en DYI versjon tror jeg.
    Såvidt jeg kan huske så er det en DIY av høy kvalitet ja, som er oppgradert litt iforhold til orginalene, CC delefilter bl.a.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja "speakermats" har mange jern i ilden
    høres veldig kjent ut! ::)
    mvh
    Leif

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:
    Mye vakkert her...
    Har vel funnet ut at det jeg trenger er en basseksjon fra ca. 800 Hz. og nedover som kan stå frittstående pga. takhøyde, grunnen til at jeg er litt opphengt i pi-speaker er at den ser ut som grei å bygge, kan plasseres i hjørne, inntil vegg eller mer fritt siden den er et frontladet horn med bassrefleks for å gå dypere. Plassering av topphorn i forhold til basselementet er også ferdig justert og bestemt...
    Ja, men da er du i mål da!!
    Tror f... meg jeg slutter å mase, sier jeg har bestemt meg og setter i gang etterhvert som snøen forsvinner...
    19 mm. kryssfiner, basseksjoner er ca. 81 cm høy...så kommer diskant hornet på toppen.

Men er det bedre av meg å gå for 2" driveren og dele ved 800 hz. eller er det like greit å følge orginalen å dele ved 1800 Hz? Mener å ha lest at øret er veldig følsomt for deling ved 1200 og litt oppover?

Skal slutte å mase nå snart...
    Slettes ikke noe mas! Kjenner ikke alle 2" drivere i verden, og egentlig ikke den høyttaleren du refererer til heller, men generelt så ville jeg kanskje holdt meg til 2" for større fleksibilitet, og en 2" kan normalt deles godt under 1.000 Hz uten problemer med oppbryting osv. Hornet setter selvsagt også grenser, skal du dele ved 800 Hz bør du ha et 500 Hz horn for å unngå trøbbel. Et 500 Hz horn kan fort bli stort, avhengig av type selvsagt. Jeg synes det er enklere å integrere et stort horn og 2" driver med en diskant i toppen, enn å kun benytte en 1" driver for å gjøre hele jobben. Trikset er å dele diskanten høyt nok (8-10kHz) og kun med 6dB.
    Den driveren og hornet jeg har funnet har en nedre bunngrense på 400 Hz.
    Link:
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-218
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-328

Og evt. slenge på en slik etterhvert, må vel deles passivt opp mot 2", men det er vel mulig å få løst relativt enkelt.
    https://www.madisound.com/store/product_info.php?cPath=45_229_293&products_id=295
    Når det gjelder 10" vurderer jeg denne, jeg liker papir/papp membraner og synes de låter mer naturlig...
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=290-412

Den går kanskje ikke så dypt, men dypbassen er det som skaper problemer på lytterommet mitt, i tilegg er dette elementet det samme som Pi speakers bruker i de dyrere modellene sine.

matsj

Medlem
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    0
    Jo mina 4345 är DIY. Det sitter CC filter i dem, dvs strömsatta med 9 volts batteri. Sen är 2425 membranen "aquaplasade" för ännu bättre ljud. Håller på att bygga fronter skydd till dem nu med orginal jbl tyg.

Mina TAD/ Jbl hybrider blir med TAD Et-703 diskant, Th+Td 4003 driver, Tl-1102 11" mid och längst ner blir det JBL W1500H ifrån Array 1500 sub. Jag letar efter en singel ET-703 och ett par Tl-1102 om någon har liggandes.

De små högtalarna på bild är CV At80 med Jbl Waveguide+2452h-sl driver och Beyma 12B100/r bas.

mats

J

J.J

Gjest
    Hva med å ha en sånn en ... tar lett vanlige apekister med elementer opp til 15"

;D ;D ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    jan#jan skrev:
    Hva med å ha en sånn en ... tar lett vanlige apekister med elementer opp til 15"

;D ;D ;D
    Hmmmm...... har to slike på farmen. (bare at de ikke er Felleskjøpetgrønne) Hvilke drivere anbefales? ;)

J

J.J

Gjest
    emotikon skrev:
    jan#jan skrev:

;D ;D ;D
    Hmmmm...... har to slike på farmen. (bare at de ikke er Felleskjøpetgrønne) Hvilke drivere anbefales? ;)
    Enn kan jo starte med JBL elementer .... ;D

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.382
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Hva slags høyttalere har skikkelige studioer? Horn selvfølgelig, her representert ved Ocean Way audio HRT-2.

Dette er hva Dave Grohl har i sitt private studio. Her er en videosnutt der konstriktøren viser høyttalerne.
    http://www.gearwire.com/media/oceanway-monitors.wmv
    Legg merke til utsagnet "I have never seen anything like it" når det helt tydelig er en pimpa verson av RCA LC-9 fra 50-tallet.

Det er ingen hindring for at det bør låte godt. Horn er ingen ny oppfinnelse. Systemet har til og med audiofil prislapp på over 100k$ aktivt delefilter/eq/amper inkludert. Det morsomme er at jeg har nesten identiske høyttalere (Altec A7-lesten) med Yamaha-merke som kostet nesten ingen ting... Kanskje på tide å pimpe det systemet for å se hva det er godt for!

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    JENO skrev:
    Hva slags høyttalere har skikkelige studioer? Horn selvfølgelig, her representert ved Ocean Way audio HRT-2.

Dette er hva Dave Grohl har i sitt private studio. Her er en videosnutt der konstriktøren viser høyttalerne.
    http://www.gearwire.com/media/oceanway-monitors.wmv
    Legg merke til utsagnet "I have never seen anything like it" når det helt tydelig er en pimpa verson av RCA LC-9 fra 50-tallet.

Det er ingen hindring for at det bør låte godt. Horn er ingen ny oppfinnelse. Systemet har til og med audiofil prislapp på over 100k$ aktivt delefilter/eq/amper inkludert. Det morsomme er at jeg har nesten identiske høyttalere (Altec A7-lesten) med Yamaha-merke som kostet nesten ingen ting... Kanskje på tide å pimpe det systemet for å se hva det er godt for!

Er det dine de på nederste bildet? Er jo rett og slett ripoff de Oceanway-kassene....

bia

Men momentnøklene mine får du aldri!
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    3.829
    Torget vurderinger
    9
    Det så bra ut. hva er det?

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    187
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Lekkert hjemmebygg..

> 10KHz: Fane ST5022 tweeter
    500Hz-10KHz: 320Hz Tractrix horn with 2" Fostex midrange compression driver D582
    100-500Hz: Midbass horn with EV EVM15L
    40-100Hz: 38Hz double folded Tangband Tapped Horn (crossed over by a Syrincs active x-over)
    20Hz-40Hz: 20Hz Eminence Tapped Horn (crossed over by a ALBS active x-over)

Hjemmeside her.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Med giraffen, formene og fargene ser det mest ut som noe som er laget av Brio for bruk i en barnehage. :)

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan man vel bygge av Lego-klosser
    -m

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.684
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Lego-kjøp i de mengdene, som skal til for å bygge et bass-horn, ville pushet opp aksjeprisen i Lego!
    mvh
    Leif

J

J.J

Gjest
    Men Brasse da .......... ;D ;D ;D ;D ;D

Ler meg skakk........... ;D ;D

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Ser man det, ja!
    Litt pinglete mellomtonehøyttalere kanskje - men resten er jo flott, da.

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Ligger på Audiogon for $9K:

These Electro Voice Patrician Mointors were custom built for a Quebec City Recording Studio and were the brainchild of Paul Klipsch and some leading Quebecois Audio Engineers/former CBC designers:

- 18 inch Electro Voice 18wK woofers in a horn loaded base cabinet based on the Patrician IV....
    - 2 Electro Voice 828HF Midrange compression horns per cabinet in Horn loaded enclosure.
    - 1 Altec Lansing Mantaray Tweeter
    - 1 Fane Plasma Tweeter.....Ionofane 601 (Superbly restored!)
    - 1 802D 16 ohms Altec Compression Midrange driver
    - 1 511 Altec Horn
    - Electro Voice 16 Ohms Passive Crossover system in custom Rack

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn