Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Oblivion skrev:
    SannaX skrev:
    Er det "bare" de to Soloene som spiller hos deg for tiden Pengesluk? Forøvrig får du si fra, så tar jeg gjerne den ene om du ikke skulle ha behov lenger, og bruker den til senterhøytaler her hjemme 8)
    Nei det er det innleide symfoni orkestret som besørger lyden denne uken ;D ;D
    ;D ;D ;D ;D Akkurat skysset ut den siste jazztrioen!! :D :D :D

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Her er de...sitter i den delen av rommet til Sluket vi andre ikke får se og spiller :eek:

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Mottak! Penger i det, serru..

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt syk og sitter med horn planer...
    Har sett på pi speaker eight og liker designet, bass delen er vel et frontladet horn med bassrefleks om jeg ikke tar feil...
    Link til bilde: http://www.pispeakers.com/catalog/popup_image.php/pID/121
    Den er vanligvis utstyrt med en 1" compression driver + horn av typen Eminence psd 2002 pg 940 horn...
    Bassmellomtonen er da et Eminence alpha 10.
    Disse blir delt i det orginale delefilteret ved ca. 1800 hz... Er ikke dette i et område hvor øret er meget sensitivt for slikt?

Siden jeg uansett hadde tenkt å dele aktivt, hva med å bytte ut topphornet med en 2" som f.eks.
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=264-218
    som kan spille ned til 400 hz men deles f.eks. ved 750 til 800 hz et område som kanskje ikke er like kritisk?
    Og så står vel man ganske fritt med tanke på 10" og kvaliteten på denne.
    Compression driveren har en øvre frekvens på 18000hz, men det er vel på nivå med Klipsch heritage er det ikke?
    Og man kan vel evt. utvide med en såkalt superdiskant etterhvert som prosjektet vokser?

Så hva tror dere "horn guruer" her inne om mitt forslag til løsning?

Ja jeg vet at jeg er masete, men er syk og har dårlige blodverdier for tiden så dette er det jeg orker og har overskudd til å drive på med sånn halvt inn i koma :)

Blir et prosjekt utover våren/ sommeren dette alt etter form osv.
    Har en møbelsnekkerlinje vgs. ikke så langt unna som jeg vurderer å høre om tar på seg byggingen av selve kassen... Evt. har faren min en ganske god snekkerbod.

matsj

Medlem
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    0
    Forøvrig; noen her som erfaring med TAD4003?
    [/quote]

Jag håller på o bygger med TAD td+th 4003. De låter riktigt bra :) Har inte hunnit prova så mycket än, men mer kommer.

mats

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Har sett på pi speaker eight og liker designet, bass delen er vel et frontladet horn med bassrefleks om jeg ikke tar feil...
    Den er vanligvis utstyrt med en 1" compression driver + horn av typen Eminence psd 2002 pg 940 horn...
    Disse blir delt i det orginale delefilteret ved ca. 1800 hz... Er ikke dette i et område hvor øret er meget sensitivt for slikt?

Siden jeg uansett hadde tenkt å dele aktivt, hva med å bytte ut topphornet med en 2" som f.eks.
    som kan spille ned til 400 hz men deles f.eks. ved 750 til 800 hz et område som kanskje ikke er like kritisk?
    Compression driveren har en øvre frekvens på 18000hz, men det er vel på nivå med Klipsch heritage er det ikke?
    Og man kan vel evt. utvide med en såkalt superdiskant etterhvert som prosjektet vokser?

Ja jeg vet at jeg er masete, men er syk og har dårlige blodverdier for tiden så dette er det jeg orker og har overskudd til å drive på med sånn halvt inn i koma :)

Har en møbelsnekkerlinje vgs. ikke så langt unna som jeg vurderer å høre om tar på seg byggingen av selve kassen... Evt. har faren min en ganske god snekkerbod.
    Tja....eller like gjerne bygge bassene til Klipsch sine hjørnehorn?
    Her f.eks finner du mellomtonehorn i tre, og kanskje en haug andre ideer. ;)
    http://www.voltiaudio.com/fc260.shtml

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    Milenko skrev:

Tja....eller like gjerne bygge bassene til Klipsch sine hjørnehorn?
    Her f.eks finner du mellomtonehorn i tre, og kanskje en haug andre ideer. ;)
    http://www.voltiaudio.com/fc260.shtml
    Hmmm, litt mer innviklet byggverk, men er sikkert mulig å få til.
    Kan jo starte med den og en billigere hornløsning på toppen og heller kjøpe til kremkomponenter etterhvert.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Men hadde egentlig tenkt noe litt enklere i utgangspunktet...

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.940
    Sitter i London og er innom sentralen som snarest, og hva ser jeg? Snart 20.000 visninger og 1,000 innlegg! ;D ;D ;D

Utrolig hyggelig.

Stor takk til alle bidragsytere, og særlig til sluket og lmc som øser av sin kunnskap.

Jeg startet denne tråden i fustrasjon ovekranglekjøtthuene, som er mest opptatt av å fortelle andre at de tar feil og at andres komponenter (som de som regel ikke har hørt) suger.

Ville gjerne se om det var fler enn meg som forbinder denne vår hobby med glede, barnslig beundring av "svære greier" og flotte byggverk.

Takk!

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.973
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er morsomt med de trådene der entusiasmen plutselig skinner igjennom :)

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Slike gledestråder er mye av poenget. Bra starta BigSwifty ;D

J

J.J

Gjest
    BigS har startet en av dem mest inspirerende trådene her inne !!

Men nå MÅ det komme fler bilder ;D ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hadde Moder'n fremdeles vært blant oss kunne jeg nesten trodd du hadde fått bildet fra henne!

Minner sterkt om oppveksten! Som Adolf sa; det var DA det begynte......

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Milenko skrev:
    Det finnes gode tegninger på K-horn, så det er vel bare at det tar noe mer tid og bygge som blir den store forskjellen. Nøyaktig bør en jo være uansett når en lager horn.
    Helt gratis er det heller ikke selvfølgelig....det går med noe kryssfiner.

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    BHO skrev:
    Milenko skrev:
    Det finnes gode tegninger på K-horn, så det er vel bare at det tar noe mer tid og bygge som blir den store forskjellen. Nøyaktig bør en jo være uansett når en lager horn.
    Helt gratis er det heller ikke selvfølgelig....det går med noe kryssfiner.
    Tror ikke jeg har stort nok rom for khorn heller uten å sette opp en lettvegg pga høyden (skråtak bak høytaler).

Steinar_R

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    14
    Milenko skrev:
    Noe som er forholdsvis enkelt og fungerer bra er dipoler i bunn og horn på toppen, delt rundt 7-800Hz.

Jeg har 2x15 i dipol og noen gamle Altec greier , spiller faktisk ganske så bra (i mine ører)

Mvh

J

J.J

Gjest
    Tja .. det får være nok foreløpig 8) ..... OM det noensinne blir nok ;D ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Mye vakkert her...
    Har vel funnet ut at det jeg trenger er en basseksjon fra ca. 800 Hz. og nedover som kan stå frittstående pga. takhøyde, grunnen til at jeg er litt opphengt i pi-speaker er at den ser ut som grei å bygge, kan plasseres i hjørne, inntil vegg eller mer fritt siden den er et frontladet horn med bassrefleks for å gå dypere. Plassering av topphorn i forhold til basselementet er også ferdig justert og bestemt...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Milenko skrev:
    Mye vakkert her...
    Har vel funnet ut at det jeg trenger er en basseksjon fra ca. 800 Hz. og nedover som kan stå frittstående pga. takhøyde, grunnen til at jeg er litt opphengt i pi-speaker er at den ser ut som grei å bygge, kan plasseres i hjørne, inntil vegg eller mer fritt siden den er et frontladet horn med bassrefleks for å gå dypere. Plassering av topphorn i forhold til basselementet er også ferdig justert og bestemt...
    Ja, men da er du i mål da!!

T

timc

Gjest
    Er det noen her som faktisk har hørt GOTO eller ALE drivere, og kan si noe om dem?

-Tim

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:
    Mye vakkert her...
    Tror f... meg jeg slutter å mase, sier jeg har bestemt meg og setter i gang etterhvert som snøen forsvinner...
    19 mm. kryssfiner, basseksjoner er ca. 81 cm høy...så kommer diskant hornet på toppen.

Men er det bedre av meg å gå for 2" driveren og dele ved 800 hz. eller er det like greit å følge orginalen å dele ved 1800 Hz? Mener å ha lest at øret er veldig følsomt for deling ved 1200 og litt oppover?

Skal slutte å mase nå snart...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Har hørt flere varianter av både ALE og GOTO, fra himmel til helvete, veldig avhengig av systemoppbygging. Umulig å foreta en vurdering av en enkelt driver tatt ut av kontekst.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.171
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    gå for 2-tomsdriver imo
    mvh
    Leif

T

timc

Gjest
    pengesluk skrev:
    Har hørt flere varianter av både ALE og GOTO, fra himmel til helvete, veldig avhengig av systemoppbygging. Umulig å foreta en vurdering av en enkelt driver tatt ut av kontekst.
    Det skjønner jeg, men her er potensiale?

-Tim

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Milenko skrev:
    pengesluk skrev:
    Milenko skrev:
    Mye vakkert her...
    Tror f... meg jeg slutter å mase, sier jeg har bestemt meg og setter i gang etterhvert som snøen forsvinner...
    19 mm. kryssfiner, basseksjoner er ca. 81 cm høy...så kommer diskant hornet på toppen.

Men er det bedre av meg å gå for 2" driveren og dele ved 800 hz. eller er det like greit å følge orginalen å dele ved 1800 Hz? Mener å ha lest at øret er veldig følsomt for deling ved 1200 og litt oppover?

Skal slutte å mase nå snart...
    Slettes ikke noe mas! Kjenner ikke alle 2" drivere i verden, og egentlig ikke den høyttaleren du refererer til heller, men generelt så ville jeg kanskje holdt meg til 2" for større fleksibilitet, og en 2" kan normalt deles godt under 1.000 Hz uten problemer med oppbryting osv. Hornet setter selvsagt også grenser, skal du dele ved 800 Hz bør du ha et 500 Hz horn for å unngå trøbbel. Et 500 Hz horn kan fort bli stort, avhengig av type selvsagt. Jeg synes det er enklere å integrere et stort horn og 2" driver med en diskant i toppen, enn å kun benytte en 1" driver for å gjøre hele jobben. Trikset er å dele diskanten høyt nok (8-10kHz) og kun med 6dB.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn