Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, først rapper hun ideer fra aer og blir busta.
    deretter skaper hun sitt eget merke ved å omskrive vitavox.
    en grepa dame som ikke gir seg så lett, mao. ;D

M

musicus

Gjest
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:
    Har hørt de ved to anledninger - ville ikke byttet de mot mine Nagaoka/FE208ES-R/T500A, men de spiller besnærende, for all del. I normal finish (ikke pianolakk) er de til og med betalbare...

ølmagaoka med fe208es-r og t500amk2 er ikke til å kimse av.
    lyden fra det høyttalersystemet der kan glatt måle seg med butikkhøyttalere til et par hundre tusen, spørru meg.

når det gjelder voxativ, så var jeg mye inne på hjemmesiden deres og snoka før jeg landet på zingaliene jeg har nå.
    husker at det sto et par monoblokker der som åpenbart var modifiserte/ombygde cayin 9084d, men som voxativ påsto var "made in germany".
    dette gjorde at jeg ikke tok sjansen på noe blindkjøp fra voxativ, selv om jeg kunne få litt avslag på ampeggio.

men neste gang jeg er i berlin på jobb, så tar jeg en tur innom og lytter.
    ingen planer om å bytte ut zingaliene, men moro å utvide horisonten litt.
    Du mener disse blokkene? Tror som sagt at dette fortsatt står i Sthlm, men det er kanskje mer givende med en direkte til kilden tur i Berlin ;) :)

(Foto: p-pan@Euphonia)

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Ja - bare tweake med dempemateriale i ladekammer og ev. i de kamrene som som er designet for å ta resten av "strø-mellomtone"

T

Torget

Gjest
    Hmm, det høres mer og mer ut som en veldig elegant løsning på et ellers kronglete problem.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Ja, jeg har lang erfaring med horn, og akkurat den kombinasjonen der er det beste jeg har hørt av bakladet bredbåndsdriverkonstruksjon. Langt nok horn (ca. 3,5 m.) for ren dyp bass helt ned til 40 Hz med pen avrulling derfra, samtidig ikke for langt ref. tidsforsinkelse etc. Heller ingen slitsom mellomtone ut av hornmunningen. Dobbeltvegg der hvor det er kritisk, tilnærmet resonansfritt kabinett. Stor nok tyngde til å oppnå forholdet på 10.000 - 1 mellom statisk/dynamisk masse etc. Nagaoka visste et par ting eller tre om dette emnet.

Men mindre kraftige drivere har ingen ting i dette kabinettet å gjøre, de klarer ikke utnytte størrelsen/tverrsnitt.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Men mindre kraftige drivere har ingen ting i dette kabinettet å gjøre, de klarer ikke utnytte størrelsen/tverrsnitt.
    Kraftige drivere
    - kan du konkretisere litt. Er noe uvitende

Håvard

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Fislemagneter, blikkchassis, standardvarianter... you name it. Det går ikke. Dette kabinetter er konstruert for 6N-FE208SS som hadde sølvspole og dobbelt opp med en magnet som allerede var av de kraftigste. Senere modeller som klarer dette kabinettet er FE206ES-R, FE208ES-R og sikkert også det nye FE203 elementet. Har ikke prøvd enda men utifra spec. så burde det være helt ok.

6N-FE208SS - en feit sugg av de sjeldne...

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.202
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat, da skjønner.
    Her snakker vi om magnetstyrke, men gode chassis.

Finnes det en større variant av denne kassa, syns den plutselig var så smal og nett ;D
    Og dette skal vel ikke hjørneplasseres tenker jeg

Håvard

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Haavard skrev:
    Akkurat, da skjønner.
    Her snakker vi om magnetstyrke, men gode chassis.

Finnes det en større variant av denne kassa, syns den plutselig var så smal og nett ;D
    Og dette skal vel ikke hjørneplasseres tenker jeg

Håvard
    En av de råeste høytalerene jeg har hørt og det uten bass-system

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:
    Har hørt de ved to anledninger - ville ikke byttet de mot mine Nagaoka/FE208ES-R/T500A, men de spiller besnærende, for all del. I normal finish (ikke pianolakk) er de til og med betalbare...

lyden fra det høyttalersystemet der kan glatt måle seg med butikkhøyttalere til et par hundre tusen, spørru meg.

når det gjelder voxativ, så var jeg mye inne på hjemmesiden deres og snoka før jeg landet på zingaliene jeg har nå.
    husker at det sto et par monoblokker der som åpenbart var modifiserte/ombygde cayin 9084d, men som voxativ påsto var "made in germany".dette gjorde at jeg ikke tok sjansen på noe blindkjøp fra voxativ, selv om jeg kunne få litt avslag på ampeggio.

Enkelte begreper er til for å strekkes... langt!

Sakset fra en filipinsk blog:

The Cayin 9084D monoblocks have the legendary 300B tubes driving the high power 845 triode tubes to 28 watts. The tube combination marries the delicacy of the SET with added muscle. Under the chassis is an excellently executed point-to-point wiring which adds to the amps’ handsomely crafted physical attributes. The monoblocks use potted toroidal power transformers for quieter operations.

The German-designed, China-made Cayin 9084D amps were brought into the Philippines by two passionate audio enthusiasts, Tyrone Co and Noel Deslate, through their highly successful Audio Amplified audio dealership. The two are proud about their quest to bring in affordable but excellent-sounding audio equipment for the local audio community to enjoy.

Slik går nu dagan...

M

musicus

Gjest
    musicus skrev:
    pengesluk skrev:
    Ubekreftede rykter sier at de lander på ca 140k Sek, om det er piano finish vites ikke, men en tlf til Audio Concept i Sthlm vil nok gi noe mer konkrete svar....

mvh
    Da er det ikke rykter lengre men Signatur versjonen ligger på 200K og std versjonen på beskjedne 170K, trøsta er vel at det er Svenske kroner...

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Justert for drakme-kursen og litt prutningsmonn/twisting of ze arms så er ikke dette helt på trynet, Mye jobb å få slike kabinetter fine, og kvaliteten på komponentene er noe ganske annet enn i en stilkhøyttaler med smultring, i samme prisklasse... :eek: :eek: Med andre ord ikke så aller verst komponent/prod.kost - salgspris forhold.

M

musicus

Gjest
    pengesluk skrev:
    Justert for drakme-kursen og litt prutningsmonn/twisting of ze arms så er ikke dette helt på trynet, Mye jobb å få slike kabinetter fine, og kvaliteten på komponentene er noe ganske annet enn i en stilkhøyttaler med smultring, i samme prisklasse... :eek: :eek: Med andre ord ikke så aller verst komponent/prod.kost - salgspris forhold.
    Det er vel for "in-house" regne det meste av kabinett (Schimmel) og driveren, så jeg følger deg, helt klart interessant selv om jeg ikke har det på baklomma som kreves for ett par :) ...

mvh

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.059
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    musicus skrev:
    pengesluk skrev:
    Ubekreftede rykter sier at de lander på ca 140k Sek, om det er piano finish vites ikke, men en tlf til Audio Concept i Sthlm vil nok gi noe mer konkrete svar....

mvh
    Min hifi Broder Karla ::) i Stockholm "her på forumet" lyssna til de på årets messa i Stockh, blev visst litt betuttad i dessa skapelser, kan sikkert gi en kommentar selv.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. Karla, er det han vinyl & bike junkie'n som var hos deg i fjor en gang?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Huff og huff - den er så stygg at den MÅ være deres egen, ja. Har ikke sett den i Tyskland.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Når jeg tenker meg om - kan dette være et særtysk fenomen? Husker godt når Avantgarde, en annen tysk høyttalerprodusent, ga seg i kast med forsterkerproduksjon. De var heller ikke vakre... Dagens modeller har heldigvis blitt bedre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Ja, jo... men bling er jo tross alt forenelig med god design og omvendt.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.769
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    musicus skrev:
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:

husker at det sto et par monoblokker der som åpenbart var modifiserte/ombygde cayin 9084d, men som voxativ påsto var "made in germany".
    dette gjorde at jeg ikke tok sjansen på noe blindkjøp fra voxativ, selv om jeg kunne få litt avslag på ampeggio.

Du mener disse blokkene? Tror som sagt at dette fortsatt står i Sthlm, men det er kanskje mer givende med en direkte til kilden tur i Berlin ;) :)

mvh

ja, de der, ja.

ser ikke de ut som spark 9084d, da?
    lenge siden jeg hadde 9084d stående i stua, men jeg mener å huske at de så sånn ut.

på bildet ditt ser jeg at man bruker det nye 845-røret som (visstnok) skal være utviklet i tyskland av et lite firma.

ellers er det jo mulig at voxativ (ler hver gang jeg ser denne bokstavkjeksleken med merkevaren vitavox ;D) har skrudd litt på sine monoblokker, slik at de ikke er identisk med spark 9084d innvendig.

M

musicus

Gjest
    mesut skrev:
    musicus skrev:
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:

mvh

ja, de der, ja.

lenge siden jeg hadde 9084d stående i stua, men jeg mener å huske at de så sånn ut.

på bildet ditt ser jeg at man bruker det nye 845-røret som (visstnok) skal være utviklet i tyskland av et lite firma.

ellers er det jo mulig at voxativ (ler hver gang jeg ser denne bokstavkjeksleken med merkevaren vitavox ;D) har skrudd litt på sine monoblokker, slik at de ikke er identisk med spark 9084d innvendig.
    Kjenner ikke de kineserne så godt at jeg kan si noe, men snakket med importøren i Sthlm tidligere idag, han kjente ikke til det, men hvem vet som ligger i programmet han snakker utfra, de hadde ikke tenkt å ta de inn foreløpig, de kjører høyttalerne med Nagra 300B, skulle funke greit det vil jeg tro...

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    mesut skrev:
    musicus skrev:
    mesut skrev:
    pengesluk skrev:

mvh

ja, de der, ja.

Du har helt rett, Mesut. Jeg stusset over det samme første gang jeg så dem. De er ufattelig like Cayins tidligere toppmodell, så om dette er "Made in Germany", tror jeg de må tenke seg om en gang til....

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Made in East China, tenker jeg.

Det var mer enn vanlig likhet ja, det er vel mer snakk om "Designed in Germany, Made in China" vil jeg tro.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Typisk Badge-Engineering, av slaget som gjorde Opel, Vauxhall, Saturn identiske.
    Andre rør, nytt navn frest inn, vanskelig å tro at mye annet er endret - og utgangspunktet er vel taiwansk, og ikke tysk? Så det er vel ikke en gang "designet" i Tyskland.

M

musicus

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Typisk Badge-Engineering, av slaget som gjorde Opel, Vauxhall, Saturn identiske.
    Andre rør, nytt navn frest inn, vanskelig å tro at mye annet er endret - og utgangspunktet er vel taiwansk, og ikke tysk? Så det er vel ikke en gang "designet" i Tyskland.
    Det er mulig, jeg minns svagt (og feil kanskje) at jeg leste ett sted at Cayin var designet i Tyskland men lagd i Kina, uansett så kan jeg vel knapt tenke meg at forskjellen i pris er forsvarbar med bare litt ny styling :) ..

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Forsterkeren ER designet i Tyskland - produksjonen er selvsagt kinesisk og produktet er kinesisk. Simple as that. Det fjerner selvsagt ingen av forutsettingene for at det kan være et glimrende produkt uansett. Taiwan er forøvrig en del av Kina.

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    Min hifi Broder Karla ::) i Stockholm "her på forumet" lyssna til de på årets messa i Stockh, blev visst litt betuttad i dessa skapelser, kan sikkert gi en kommentar selv.....
    [/quote]

Well, jag hade inte hört några liknande konstruktioner tidigare, så jag blev imponerad av att
    dom hanterade dynamiska utbrott i klassisk musik på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Och
    detta på ganska låga volymer. När jag sedan åkte hem och googlade så insåg jag dock att prislappen
    var lite väl hög för mig. Hur som helst var det dessa och HArbeth som var mässans behållning för egen del.

Jag undrar om inte damen bakom företaget var med på demon. Jag undrade lite förstrött om det var en
    karl i kvinnokläder eller en före detta össtysk kulstöterska.... ;D

ps. Detta är Sentralens bästa tråd

MVH/Ingarö Hogs

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.577
    Torget vurderinger
    23
    Tjäna Karla - tack för senast (hos Cash i fjol). Räkner med att du gjör en sväng i sommar också?

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Forsterkeren ER designet i Tyskland - produksjonen er selvsagt kinesisk og produktet er kinesisk. Simple as that. Det fjerner selvsagt ingen av forutsettingene for at det kan være et glimrende produkt uansett. Taiwan er forøvrig en del av Kina.
    Det lages strålende produkter i Kina. De kan møte en hvilken som helst spec som avkreves dem, til små brøkdeler av hva det koster andre steder. Apple er designet i Cupertino og laget i Kina, f.eks.

Kineserne er i tillegg meget glade i rørforsterkere, og usedvanlig kresne og statusorienterte kunder. I tillegg er det over én million dollarmillionærer i Kina, så det har et godt markedsgrunnlag.

Østkinahavet ligger mellom fastlandet og Taiwan, og derfor tillot jeg meg Made in East-China i et innlegg over.

M

musicus

Gjest
    pengesluk skrev:
    Da husket jeg rett, alltid godt å få det bekreftet, de ER designet i Tyskland 8) ...

mvh

V

vredensgnag

Gjest
    Men det bør understrekes at en rekke asiastiske produsenter etablerer designshops i Vesten, som så bestiller hos dem.
    Hva er relasjonen mellom Cayin Audio og Cayin i Taiwan?

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Karla skrev:
    Well, jag hade inte hört några liknande konstruktioner tidigare, så jag blev imponerad av att
    dom hanterade dynamiska utbrott i klassisk musik på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Och
    detta på ganska låga volymer. När jag sedan åkte hem och googlade så insåg jag dock att prislappen
    var lite väl hög för mig. Hur som helst var det dessa och HArbeth som var mässans behållning för egen del.

Jag undrar om inte damen bakom företaget var med på demon. Jag undrade lite förstrött om det var en
    karl i kvinnokläder eller en före detta össtysk kulstöterska.... ;D

ps. Detta är Sentralens bästa tråd

MVH/Ingarö Hogs
    Det er bilde av dama (og høyttalerne/amp'ene) i siste nummer av Fidelity. Ville ikke våknet opp med henne på armen nei ;D

mvh
    jan

Karla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5
    pengesluk skrev:
    Tjäna Karla - tack för senast (hos Cash i fjol). Räkner med att du gjör en sväng i sommar också?
    Nog ska jag komma en sväng till Oslo. Det finns ju två saker jag vill göra:

1. Ett besök på Neby´s (?) JBL & Vintage utställning
    2. Att få höra ditt anlegg. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn